Autoracing  KL-varaosat

vinokoneen nokka-akseleita

  • 8 Vastauksia
  • 2828 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa einoleino

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 2
  • www.vrcf.fi
vinokoneen nokka-akseleita
« : 28.12.2019, 16:11:20 »
hakusessa 8v vinokoneeseen nokkaa 350hp tehoille. Tehoalue mielellään 3000 eteenpäin muttei olisi ihan tukkoinen lopussa. Tarviiko siirtyä suosiolla aftermarket nokka-akseleihin vai onko volvon omia minkään näköisiä järkeviä? Autossa saisi olla käyttöaluetta hieman enemmän kuin pelkästään punarajalla mutta kierroksilla tätä autoa tullaan ajamaan joten alavääntöiset nokat voi unohtaa. Kansi on portattu jne niin se kaipaisi myös hyvän nokan.

http://www.kgtrimning.org/tuning-special/b23b230b234/camshafts/

Poissa J4nne_

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 265
  • www.vrcf.fi
Vs: vinokoneen nokka-akseleita
« Vastaus #1 : 28.12.2019, 17:38:15 »
Noin pienille tehoille piisaa vakionokatki hyvin. Nokaksi esim volvon omista V taikka jos saat käsiisi K niin se olisi vielä paremmin.

Omien kokemuksie mukaa toi V toimii hyvin.
rip -940 classic, B230FT+++
Seat leon 1.8t topsport

Poissa Jopas_Jotakin

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 717
  • www.vrcf.fi
Vs: vinokoneen nokka-akseleita
« Vastaus #2 : 19.02.2020, 00:52:58 »
Ei ne vakionokat anna tehoa kuin johonki 5500rpm kieppeille, vx3:sta saa hiomalla hyvän nokan joka kiertää tarvittaessa 6800 kieppeille.

Laajenee vetoalue vähän kireämmällä nokalla reilusti.

Poissa Juho_

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1070
  • vapari
Vs: vinokoneen nokka-akseleita
« Vastaus #3 : 19.02.2020, 07:25:19 »
Ootko ite kokeillut, vai perustuuko puhtaaseen mutuiluun?

Nimimerkillä, A -nokka ja portattu 530 = huipputeho F koneen rajoittimella.
Pitäis nostaa rajoitin +7000rpm ja huipputeho asettunee sinne 6500+/-200rpm.
Tämä vapari koneessa, ja turbo itsessään muodostuu yhdeksi muuttujaksi mikä vaikuttaa tiettyyn pisteeseen asti - huipputehon kierroslukuun.

Ilman nokan tai nokkien vaihtoakin saa huipputehon kierroslukua nostettua ainakin 1000rpm.
Tai miksei laskettuakin.

Esim b6304  huipputeho 5800->7100rpm ja pitää tehot +7500rpm asti, rajoitin +8krpm.
Vakio nokilla.  ::)
Instagram | YouTube
Volvo 960 -91 | B6304S+ZF 260Z
Volvo V40 -00 | B4204T5+M56 - 1.7bar TD04HL-18T

Poissa Jopas_Jotakin

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 717
  • www.vrcf.fi
Vs: vinokoneen nokka-akseleita
« Vastaus #4 : 19.02.2020, 11:19:15 »
Tarkoitin vain että kirjainnokat ei välttämättä vedä kovin korkealle.

Poissa Juho_

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1070
  • vapari
Vs: vinokoneen nokka-akseleita
« Vastaus #5 : 19.02.2020, 21:19:51 »
Joo ymmärsin vaan, että tarkoitit yleisesti ettei vakionokilla (esim. A, VX) saisi (käytettävää) tehoa kuin noin 5500rpm kieppeille.
Instagram | YouTube
Volvo 960 -91 | B6304S+ZF 260Z
Volvo V40 -00 | B4204T5+M56 - 1.7bar TD04HL-18T

Poissa Keppi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 225
Vs: vinokoneen nokka-akseleita
« Vastaus #6 : 25.02.2020, 19:24:16 »
D-nokka kohtuu hyvä. Kuitenkin ilmeisesti turbokone kyseessä. Käyttöaluetta aikalailla molemmissa päissä ja säädettävällä nokkapyörällä voi aina vähän pelata..

Poissa Jopas_Jotakin

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 717
  • www.vrcf.fi
Vs: vinokoneen nokka-akseleita
« Vastaus #7 : 29.02.2020, 11:53:24 »
Toisaalta jos hiotuttaa vaikka vx3sesta niin saa aikalailla sellaisen nokan kun autossa oleva kansi, pako ja imusarjat ja ahdin vaativat.

Poissa Jopas_Jotakin

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 717
  • www.vrcf.fi
Vs: vinokoneen nokka-akseleita
« Vastaus #8 : 20.03.2020, 18:14:45 »
Itselläni on tällainen nenä tulossa turbokoneeseen.
Vetää hienosti 3200rpm:stä sinne 7500rpm helposti ja ennen kaikkea hyvää vääntöaluetta saa jatkettua ylemmäs = pidempi vetoalue.

Tällaisilla specseillä uskon microsquirtilla saavani tyhjäkäynnin 1000rpm pintaan.
1mm dur. 280, 0.1mm 324, nostoja semmoinen 13mm.




Jyrkempää nokkaa en turboon laittaisi. vapariin jossa paljon ruttua voi laittaa jyrkemmänkin nokan. Eihän tuossa mun nokassa lobet ole edes niin pyöreät, mitä specseistä saattaisi olettaa.

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy