Carcom Oy  Ateho

740 Roikkuva kattoverhoilu, ehostus?

  • 19 Vastauksia
  • 35672 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa HembalanD

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3337
  • Boxy, but good
740 Roikkuva kattoverhoilu, ehostus?
« : 16.11.2010, 17:10:14 »
Tässä yksi vaihtoehto roikkuvalle kattoverhoilulle, projekti on aikalailla aikaa vievä eikä kannata ryhtyä jos epäilee taitojaan tai on taipumusta ärtyä  ;)

Kattoverhoilu tulee sedanista ulos kun purkaa aikalailla ensin sisustaa mm. penkit, keskikonsoli, hattuhylly, radio ja koko lämmönsäätöpaneelin alle jäävä helahoito, vaihde neloselle, ratti ym. Itse otin oikeanpuolen takaovesta, ensin koukkailu etukulmaa kuljettajanovesta pihalle ja sitten takaovesta ulos, kaveri on hyvä olla kannattelu apuna eikä kannata yrittää taitella pahvia juuri yhtään. Vanhaa voi koittaa nitojalla napsia liimat ei tahdo pysyä kun kankaan "alla" on vanhaksi hapreutunut vaahtomuovi mikä repeää kahtia ja verhoilu tippuu siksi alas. Verhoilu levyn kanssa kannattaa olla ERITTÄIN varovainen! Kattoluukullisen alas saaminen vielä hankalampaa. Jokatapauksessa kun verhoilu on ulkona harjaa kunnolla (ei liian voimakkaasti ettei läpi mene/taitu) vanha vaahtomuoviroska pois pahvista.







Ja asiaan, kangas kannattaa valita sellainen missä on takana se vaahtomuovi tai sitten sen verran paksua ettei liima näy läpi jos sattuu jäämään reilummalti johonkin kohti. Sprayliimat kannattaa unohtaa tässä projektissa, ainakin ehdottomasti ne vesiliukoset paperiliimat mitä esim. biltsu myy. Ammattilainen ehdotti kiillon tixo- kontaktiliimaa, sillä vedin ja sillä pysyy (~18e/purkki ja menekki vajaa 2 purkkia). Liiman kanssa saa vaan olla aika nopeatoiminen eikä ehkä kannattaisi ahertaa liian kuivassa/lämpöisessä tilassa koska meinaa kuivaa liian nopeasti, levitä MOLEMMILLE PUOLILLE ja nopeasti, pieni alue kerrallaan. Kannattaa laittaa pinnat toisiinsa kiinni jo vaikka liima olisi vielä märkää vaikka ohjeissa toisin sanotaankin, menee äkkiä liian kuivaksi eikä tartu ollenkaan. Kankaan päät kannattaa taittaa levyn taakse reunoista. Kun on valmista, anna kuivaa KUNNOLLA JA KAUAN itellä annoin kuivaa 6 päivää about 25 asteen lämmössä, tämän rojektin kanssa ei kannata hosua. Omaksi kankaaksi valitsin sellaisella lyhyellä karvalla olevaa mallia eurokankaasta kun löysin sopivan kokoisen palan, on melko painavaa mutta on vielä pysynyt, kevyt aina parempi.





Samalla voi viritellä jotain kivaa kattoon  ;D




Ja jotain tämmöstä sitten tuli:




Kantti on kaunista - volvolasit päässä.

Kotkot

Poissa SH

  • Toimiston täti
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 19
Vs: 740 Roikkuva kattoverhoilu, ehostus?
« Vastaus #1 : 30.12.2010, 00:49:49 »
Jees! O0

Linkitetäänpäs tähän samaan yhteyteen vielä toinenkin dokumentaari samasta aiheesta, ulkomaankielellä tosin:
http://forums.turbobricks.com/showthread.php?t=160443

Kyseessä kattoverhoilun uusinta 700-sarjan farkkuun, sisältää tarinaa myös kattoluukusta.

Poissa Kökkö

  • Mr. Paljus
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 685
  • #lihavatpojat
Vs: 740 Roikkuva kattoverhoilu, ehostus?
« Vastaus #2 : 23.01.2011, 03:30:48 »
kaverin kans taitettiin toi pahvi keskeltä ja otettiin takalasista pihalle...
Volvo 940 B230FT -92 (960-look projekti), Volvo V50 1.6D Kinetic -08, Volvo C30 D2 R-Design, Ford Anglia -64

Poissa vippe

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 550
Vs: 740/940 Roikkuva kattoverhoilu, ehostus?
« Vastaus #3 : 14.05.2012, 17:38:21 »
joo pistän vielä tähän kuvan mitenpäin oli omasta 940 helpoin ottaa ulos tuo pahvi. (huom! mulla on vielä tuo kattoluukukin ja pysy paffi ehjänä)  :)





lisää muutamia kuvia omasta väännöstä: http://s1194.photobucket.com/albums/aa364/volvisti/940/kattoverhoilu/
145 -70, 940 Turbo USA -91,960 -92, 760 GLE USA -88, -95, 850 T5 svedu -96
entisiä: 944 SE -92, V70 -97, 855 GLT -96, 854 ja 855 italo -95, S80 T6 -99, 855 GLT "arabi" -95

Poissa HembalanD

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3337
  • Boxy, but good
Vs: 740 Roikkuva kattoverhoilu, ehostus?
« Vastaus #4 : 14.05.2012, 19:33:00 »
Tutulta näyttää :)

Kerropa lisää tuosta luukullisen verhoilusta, vaikka ohjeen malliin, miten nuo luukun ympärykset ja itse luukun verhoilu irtoaa?

Eikö 940 olekaan kaikki ns. uudella verhoilulla mitä facelift seiskassa, vaan palattu vanhaan roikkuvaan?
Kantti on kaunista - volvolasit päässä.

Kotkot

Poissa vippe

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 550
Vs: 740 Roikkuva kattoverhoilu, ehostus?
« Vastaus #5 : 14.05.2012, 20:11:25 »
mulla on -91 940 jenkkimalli... ja ollu siellä floridan georgiassa jossa on tietääkseni melko lämmintä. oli irti ihan kaikkialta toi verhoilu.

otan lisää kuvia jahka jatkan tuota hommaa ja perehdyn tuohon luukun systeemiin.
145 -70, 940 Turbo USA -91,960 -92, 760 GLE USA -88, -95, 850 T5 svedu -96
entisiä: 944 SE -92, V70 -97, 855 GLT -96, 854 ja 855 italo -95, S80 T6 -99, 855 GLT "arabi" -95

Poissa vippe

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 550
Vs: 740/940 kattoverhoilu
« Vastaus #6 : 17.05.2012, 00:10:58 »
vielä huomautus kattoluukullisissa kattokangas on sillä listalla kiinni kattoluukun "kaukalossa".

sitte kun on saatu kattopahvi ulos, on aika ärhertää kattoluukun kanssa.

ensiksi kannattaa ottaa irti taaimmaiset vesiletkut (ja etummaiset jossei oo juuttuneet) ja sähköluukullisissa johdot.

tämän jälkeen kaverin apu ei olisi pahasta, koska on aika irrottaa koko luukku-systeemi. se on reunoista kiinni useammalla ruuvilla, joista taaimmaiset kannattaa jättää viimeiseksi. nyt luukkumekanismin pitäisi tulla alas ja viimestään tässä vaiheessa saa etummaiset vesiletkut irti.

sitte laitetaan luukku jonkin korottavan tason päälle(esim. auton rengas/renkaat). helpottaa luukkuosan siirtelyä. sähköluukun omaavat ottaa myös akun tai vastaavan 12v "virtalähteen" siihen avausmekanismin lähettyville.



nyt siirretään luukkuosa niin taakse kun saadaan.
sähköluukullisissa laitetaan ruskea(luukun runko)>miinusnapaan.
ja punaisella ja sinisellä ohjataan luukkua eteen tai taakse, suunta vaihtuu punaisen ja sinisen paikkaa vaihtamalla.(toinen + napaan ja toinen - napaan)

seuraava homma on irrottaa tuulenohjain, tapahtuu vetämällä ohainta sivuttain, niin että alla olevat jouset/tangot irtoaa, sitten kierretään ohjainta niin paljon että sivuilla olevat varret lähtevät irti.




^tuossa toinen em. jousista

nyt otetaan kaikki näkyvissä olevat ruuvit irti ja veivimekanismi/moottori myöskin irti. ja tuulenohjaimen alla olevan osan saa irti nostamalla etureunasta ja vetämällä eteenpäin.(tämä on liimattu ja saattaa olla tiukassa.)

nyt pitäis näyttää tältä: (yläreunassa näkyy tuulenohjaimen varret)


sitte nostetaan reunoilla olevia kiskoja ja vedetään niitä eteenpäin, saattaa olla tiukassa koska liimattu jollain mömmöllä kiinni.samalla pitäisi tuulenohjaimen varsien irrota.



ja sitte näyttääkin tältä:


Nyt veivivehkeet/moottori paikalleen ja liikutetaan luukku toiseen ääriasentoon. (eli se raollaan oleva asento.)

ja "väännetään"toista kiskoa että toisen puolen liuku lähtee urasta.(itse väänsin myös liukupalaa hiukan että lähti):


ja


pienemmän paneelin vapautus tapahtuu  vetämällä jousikuormitetut lenkit pois koukuista:

ja


nyt isomman paneelin saa irti, tapahtuu vetämällä paneelia taaksepäin, paneeli on kiinni koukuilla:

ja


tilanne katsaus:


paneelit irtoavat toisistaan vetämällä sivuttain kun sarana on oikeassa asennossa:


eli irtoaa näin:


kangasta irrottaessa huomatkaa että isomman paneelin reiän ympärillä menee lista, jäi mulla kiinni kankaaseen ja piti sitte erikseen irrottaa ja laittaa takasin paneeliin kiinni.

uudelleenverhoilun jälkeen kasaus ja kattopahvia verhoillessa kannattaa luukunreiän kohdalle jättää reilummin ylimenevää kangasta, koska luukun reikä pienempi kuin pahvin reikä.

edit:osa kuvista lainattu luvalla TB:n puolelta käyttäjältä Sander.
145 -70, 940 Turbo USA -91,960 -92, 760 GLE USA -88, -95, 850 T5 svedu -96
entisiä: 944 SE -92, V70 -97, 855 GLT -96, 854 ja 855 italo -95, S80 T6 -99, 855 GLT "arabi" -95

Poissa miksu01

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1060
  • Volvo, koska mä voin
    • Facebook
Vs: 740 Roikkuva kattoverhoilu, ehostus?
« Vastaus #7 : 17.05.2012, 07:54:26 »
Kangas laitettiin liimalla pahviin, millä tuo pahvi on katossa kiinni?

 
Käyttis: Volvo V70R AWD - 00 Musta n. 350hv/450nm
Käyttis 2: Vw Jetta 1.4 tsi - 07 140hv
Volvomies jo toisessa sukupolvessa. Aina on 2 autoa joista toinen on Volvo ja toinen on ns myyntiauto eli osta, korjaa ja myy

Poissa HembalanD

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3337
  • Boxy, but good
Vs: 740 Roikkuva kattoverhoilu, ehostus?
« Vastaus #8 : 17.05.2012, 13:09:35 »
Kangas laitettiin liimalla pahviin, millä tuo pahvi on katossa kiinni?
Luukun kohdalta listalla kuten vippe mainitsi, etu ja takareunoista sedanissa lasien reunalistalla, farkussa takana katossa olevan sisustamuovin alla, reunoilta muovien alla, ja jossain kohti kattoa on vielä sellaisia avattavia nipsuja  :)
Kantti on kaunista - volvolasit päässä.

Kotkot

Poissa miksu01

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1060
  • Volvo, koska mä voin
    • Facebook
Vs: 740 Roikkuva kattoverhoilu, ehostus?
« Vastaus #9 : 18.05.2012, 18:25:53 »
Kiitos, ei muuta ku laittamaan :)
Käyttis: Volvo V70R AWD - 00 Musta n. 350hv/450nm
Käyttis 2: Vw Jetta 1.4 tsi - 07 140hv
Volvomies jo toisessa sukupolvessa. Aina on 2 autoa joista toinen on Volvo ja toinen on ns myyntiauto eli osta, korjaa ja myy

Poissa Juippi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 69
  • www.vrcf.fi
Vs: 740 Roikkuva kattoverhoilu, ehostus?
« Vastaus #10 : 29.03.2013, 17:42:52 »
Vertailuksi ite liimatulle, Vipen pahvi kävi ottamassa uuet kankaat verhoiluliikkeessä.
uus kangas muistuttaa vähä s70 kattokangasta.
laittovat uuen kankaan pahviin ja kattoluukkuun sekä korjasivat pahvista yhen haperon nurkan. hintaa tuli työt+kangas 150e.

edit. huomasin että olin  veljen käyttäjällä :D
760 Turbo "BOSSI"
242 Sotkettuna Saabin tekniikalla.

Poissa Ökykisko

  • Käyttäjällä hoitamattomia kauppoja. T:Ylläpitö
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 302
  • www.vrcf.fi
Vs: 740 Roikkuva kattoverhoilu, ehostus?
« Vastaus #11 : 14.06.2013, 00:19:59 »
Kattoverhoilu tulee sedanista ulos kun purkaa aikalailla ensin sisustaa mm. penkit, keskikonsoli, hattuhylly, radio ja koko lämmönsäätöpaneelin alle jäävä helahoito, vaihde neloselle, ratti ym. Itse otin oikeanpuolen takaovesta, ensin koukkailu etukulmaa kuljettajanovesta pihalle ja sitten takaovesta ulos, kaveri on hyvä olla kannattelu apuna eikä kannata yrittää taitella pahvia juuri yhtään.


tuossa juuri otin sedanista pahvin pois niin ei tarvinnut purkaa kuin ylhäältä ne pitkät listat joissa kahvat ym että saa pahvin irti:
lisäksi etu-+takapenkit ja keskikonsoli ja nätisti tuli kuskin takaovesta pihalle pienellä varovaisuudella.
Käyttäjällä Ökykisko on selvittämättömiä kauppoja, ks. tarkemmin http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=126.msg747348#msg747348

Poissa HembalanD

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3337
  • Boxy, but good
Vs: 740 Roikkuva kattoverhoilu, ehostus?
« Vastaus #12 : 18.03.2015, 17:31:09 »
Tuli tehtyä uusimpaan tulokkaaseen, 740 farmariin missä sähkökattoluukku, tämä sama operaatio. Koko ruljanssi "hieman" venähti kun kaiken sai purkamalla oppia ilman ohjeita ja luukun toinen vaijeri olikin jumissa ja alkuperäinen syy verhoilun uusintaan oli homehtunut verhoilu, eikä ylläriylläri sen roikkuminen, siksi verhoilun vaahtomuovi oli aika tiukassa... Loppujen lopuksi sitten siis koko luukun mekanismi vaihtui toisesta autosta (saman ikäinen -88 sedan, kävi luukut yksiin). Myös moottorit (kahdesta autosta siis) tuli purettua mikrokytkintasolle ja nyt on varamoottorikin jos jostain syystä käytössä oleva kyykkää. Tuo vaijerien perinpohjainen öljyäminen kannattaa tehdä, ihan perus moottoriöljy ja jossain kohti jokin sitkostettuvoiteluöljy, esimerkiksi ketjuöljy-spray voisi olla hyvä. Myös liu'ut hyvä voidella huolellisesti, projektin jälkeen sitten kannattaa ylimääräiset pyyhkiä pois, ettei ryvetä itseään kun sielä roikuskelee pitkin kesää......

Tuohon vippe:n kirjoittamaan täytyy kommentoida, että suinkaan nuin pitkälle ei tarvitse mennä jotta luukun sisäverhoilun saa irti. Mekanismiä on toki hyvä purkaa putsailun, voitelun ja vaijerien voitelun puitteissa niin pitkälle kuin tarves mutta tuo sisäverhoilun saa irti helpomminkin:

1. Irroita iso verhoilu
2. Aja luukku "takalippa ylhäällä" asentoon
3. Ulkoapäin, raota verhoilun ja luukun väliä, näet about 2mm paksuisia metallilenkkejä jotka jousilla kiinni, irroita ne sisäverhoilun pellistä
4. Aja luukku kiinni
5. Ruuvaa luukkumekanismin kiinnitysruuveista lähes kaikki, tai kaikki irti. Etureunan ruuvit voi jättää jos on varma kannattelija ettei mekanismi retkahda alas.
6. Työnnä sisäverhoiluosaa taaksepäin (loksahtaa ensin klipseistä irti, joista kuvakin vippe:n tekstissä), jatka sen työntämistä taaksepäin, loppujen lopuksi takaosaa raottamalla se tulee taaksepäin ja sen saa mekanismia alas raottamalla kätösiin.

Näin, jos ei halua koko mekanismia puottaa alas. Ja vaikka haluaisikin, niin ei tarvitse noita kiskoja irroittaa. Nuo kiskojen alla oleva töhnä on havaintojeni mukaan juurikin siksi, että se tiivistää siitä kohden osittain veden pääsyn luukkukaukalon sisäreunoille. Jos ei kasaa uudella silikonilla, voipi jäädä tihkumaan.

Semmoinen siitä sitten taasen tuli, aika hyvin sattui auton ulkoväriin....







Liimasta mainitakseni, edellinen vastaava homma tuon 740 sedanin kanssa, edelleen on verhoilu paikallaan vaikka painava kangas olikin. Liimana siinä siis Kiilto-Tixo, tässä projektissa käytin Bostik A2 tai A3 kontaktiliimaa ensimmäisen litran ja toisen litran em. Tixoa. Tuo tixo oli kyllä huomattavasti parempaa levitettävyydeltään kuin Bostik. Haittapuolena, että Tixon kanssa sai olla ripeämpi pensselöijä, silti sitä suosittelen ennemin. Luukkuverhoilun kanssa reunoja taustapuolelle liimatessa, putkilomallinen Bostik oli kätevämpi.

Hintaahan tällaiselle itsetehtynäkin tuli n. 70€, liimat n. 40€ ja kangas oli 10€/metri, ostin 3.30m josta taisi n. 20cm jäädä yli.
« Viimeksi muokattu: 18.03.2015, 17:47:23 kirjoittanut HembalanD »
Kantti on kaunista - volvolasit päässä.

Kotkot

Poissa vippe

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 550
Vs: 740 Roikkuva kattoverhoilu, ehostus?
« Vastaus #13 : 15.05.2017, 08:03:45 »

Lainaus
Vs: Volvo 740 1990 kattoluukun tiiviste mistä?
« Vastaus #1 : 14.05.2017, 20:52:48 »
Lainaus
Varaosanumero on 1334904 / 3528809 . Tuo ensimmäinen on vuosimalliin 1990 asti ja jälkimmäinen 1991 lähtien. Ilmeisesti kuitenkin sama osa kyseessä - varaosanumero vaan vaihtunut. Jälkimmäinen Löytyy ainakin GCP:ltä - http://www.gcp.se/en/?s=3528809 . Siniseltä voivat tilata tuon sinulle jos haluat säästää rahtikuluissa.

Myös Skandixilta löytyy : http://www.skandix.de/en/spare-parts/body/bootlid-bonnet-doors-sunroof/sunroof/seal-sunroof-sunroof-lid/1022781/


Kanattaa varmistaa vielä, että tuo sopii juuri 1990 malliin.

Osui toisesta topicista silmään. Itselle kun sama asia tulin ongelmaksi tuolloin 2012 ja Wetteriltä tuumasivat ettei alkupään 940 sopivaa tiivistettä enää ole saatavilla ja käskivät penkomaan purkaamoilta suhtkoht ehjää tiivistettä.
145 -70, 940 Turbo USA -91,960 -92, 760 GLE USA -88, -95, 850 T5 svedu -96
entisiä: 944 SE -92, V70 -97, 855 GLT -96, 854 ja 855 italo -95, S80 T6 -99, 855 GLT "arabi" -95

Poissa Seitensatkumies

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 588
Vs: 740 Roikkuva kattoverhoilu, ehostus?
« Vastaus #14 : 07.01.2018, 20:36:27 »
Ajattelin omasta 740 harjata irti sen vaahtomuovin tai superlonin mitä jää vanhasta kankaasta kattoon kiinni ihan paikallaan ollessa varovasti ja vetää sitten pahviin telalla ja/tai pensselillä jonkii perus mustan maalin, onko muut tehny näin ja minkälainen on tullut? ::) En ala irrottamaan koko verhousta kun ei se sieltä ehyenä kuitenkaan lähe vaikka parastahan se ois irrottaa.
745 -88 B200E käyttis
745 -92 D24TIC harraste käyttis
744 GLE -89 harraste/kesäauto
Exät: 744 -89 D24, 744 -89 B200E

 

KL-varaosat  Race.fi