Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Viritys => Turbo- ja remmiahtaminen => Aiheen aloitti: Wortex - 15.11.2011, 20:01:49

Otsikko: TD04HL sarjan porttaus ja siipien leikkaus.
Kirjoitti: Wortex - 15.11.2011, 20:01:49
Moni täällä näyttääkin "availleen" noita ahtimia. Onko jollain ihan puhadsta tietoo/dataa siitä kuinka paljon toimenpide oikeesti auttaa pakopuolen hengitystä esim 19T-7? Jos turbiini siiveksi vaihtais 25% kevyemmän 9-lapasen siiven joka nostaa 500rpm pyörintä nopeutta niin miten tälläinen on verrattavissa leikkaamiseen tulosten puolesta? Entä mikä firma olisi hyväksi todettu tohon leikkaamiseen ja porttaamiseen sekä mitä se kustantaa? Mikäli siipiä leikkaa ilmeisesti tarvisi myös hukkiksen reikää suurentaa samalla mutta silti harvalla kellä siivet leikattu on tämä toimen pide tehty
Otsikko: Vs: TD04HL sarjan porttaus ja siipien leikkaus.
Kirjoitti: Make - 15.11.2011, 20:30:58
Moni täällä näyttääkin "availleen" noita ahtimia. Onko jollain ihan puhadsta tietoo/dataa siitä kuinka paljon toimenpide oikeesti auttaa pakopuolen hengitystä esim 19T-7? Jos turbiini siiveksi vaihtais 25% kevyemmän 9-lapasen siiven joka nostaa 500rpm pyörintä nopeutta niin miten tälläinen on verrattavissa leikkaamiseen tulosten puolesta? Entä mikä firma olisi hyväksi todettu tohon leikkaamiseen ja porttaamiseen sekä mitä se kustantaa? Mikäli siipiä leikkaa ilmeisesti tarvisi myös hukkiksen reikää suurentaa samalla mutta silti harvalla kellä siivet leikattu on tämä toimen pide tehty
Muistaakseni Karala sanoi  että T5:ssä joku 20hv lisää.
Otsikko: Vs: TD04HL sarjan porttaus ja siipien leikkaus.
Kirjoitti: Sebbe - 15.11.2011, 21:35:21
Ilman muuta suomalainen nyrkkipaja tietää enemmän turboista kuin ahtimien valmistajat, jotka käyttävät miljoonia tuotekehitykseen.

Kaikenlainen flowpreppaus ja siipien modaaminen on täyttä humpuukia. Ainoa jota voi vakavissaan koneistaa ahtimesta on koteloiden muokkaaminen suuremmille kompressoreille/turbiineille.

Antaisin kyllä kaikkien ahtimien pyörivien osien olla ihan tehtaan jäljiltä, isompia sitten tarpeen mukaan kehiin.
Otsikko: Vs: TD04HL sarjan porttaus ja siipien leikkaus.
Kirjoitti: Wortex - 15.11.2011, 21:53:00
Ilman muuta suomalainen nyrkkipaja tietää enemmän turboista kuin ahtimien valmistajat, jotka käyttävät miljoonia tuotekehitykseen.

Kaikenlainen flowpreppaus ja siipien modaaminen on täyttä humpuukia. Ainoa jota voi vakavissaan koneistaa ahtimesta on koteloiden muokkaaminen suuremmille kompressoreille/turbiineille.

Antaisin kyllä kaikkien ahtimien pyörivien osien olla ihan tehtaan jäljiltä, isompia sitten tarpeen mukaan kehiin.
Toi 9-lapanen kevennetty turbiini siipi on ihan mitsun oma "viri" päivitys tohon ahtimeen siks kuvittelisin et tos leikkaamisessakin voisi olla jotain perää. En kyllä luule et näitä ahtimia on kehitetty viri käyttöön vaan jokapäiväiseen ajoon jolloin teho tulee jo mahd alhaalta mukaan. Eiköös nää mitsut tuppaa vetää tukkoon tuon 5 tonnin paikeilla kun kunnolla ahdetaan ja siks harrastetaan näitä flowpreppauksia? Nämä siis kaikki olettamuksia itellä ei ole varmaa tietoa siks täällä kyselen  :D
Otsikko: Vs: TD04HL sarjan porttaus ja siipien leikkaus.
Kirjoitti: Sute - 22.11.2011, 19:47:23
Itsellä on hyvä kokemukset 19T:n pakosiipien leikkaamisesta ja hyvin toimi. Tosin vertailukohtaa ei samasta ahtimesta saatu, kun oli vain tuolla toimenpiteellä varustettuna kiinni. Auto V40 2.0T ja Karalan jarrussa 351 heppaa muilla modilla varustettuna.

EDIT: Tehtiin Hätösen turbopajassa.
Otsikko: Vs: TD04HL sarjan porttaus ja siipien leikkaus.
Kirjoitti: Wortex - 07.12.2011, 12:22:13
Ei kellään olis laittaa kuvaa tollasesta vakio siivestä ja leikatusta niin näkis eron?
Otsikko: Vs: TD04HL sarjan porttaus ja siipien leikkaus.
Kirjoitti: Wortex - 08.12.2011, 16:05:04
Tossa on kuva tosta 9 lapasesta, aika suuri ero on vakioon nähden.

(http://i142.photobucket.com/albums/r107/Wortex84/Turbo/IMG_2706.jpg)
Otsikko: Vs: TD04HL sarjan porttaus ja siipien leikkaus.
Kirjoitti: EVO8 - 08.12.2011, 21:02:58
Virittele ulkoinen hukkis niin saat päästettyä liiat paineet ulos. Pyörii ylös eikä tarvitse tinkiä heräämisestä. 
Otsikko: Vs: TD04HL sarjan porttaus ja siipien leikkaus.
Kirjoitti: Wortex - 08.12.2011, 21:44:22
Virittele ulkoinen hukkis niin saat päästettyä liiat paineet ulos. Pyörii ylös eikä tarvitse tinkiä heräämisestä.
Jää kyllä varmaan ulkoset haaveeks omalla kohdalla... Menis teettämiseks sellaset hommat. Mut tosta kyllä vois isontaa tota hukkiksen reikää?
Otsikko: Vs: TD04HL sarjan porttaus ja siipien leikkaus.
Kirjoitti: Kraken - 10.12.2011, 11:37:53
...
Otsikko: Vs: TD04HL sarjan porttaus ja siipien leikkaus.
Kirjoitti: Wortex - 10.12.2011, 12:04:56
25% kevyempi, 500rpm nousee vaan herääminen ja kiekuu 20hv enemmän? Kerro ihmeessä mistä tuollaisen 9-lapaisen turbiinisiiven saa tilattua?
Kinugawa turbo, Japanilainen firma. sieltä saa kohtuu hintaan aitoja mitsuja ja niihin noita viri siipiä.
Otsikko: Vs: TD04HL sarjan porttaus ja siipien leikkaus.
Kirjoitti: Kraken - 10.12.2011, 13:12:58
...
Otsikko: Vs: TD04HL sarjan porttaus ja siipien leikkaus.
Kirjoitti: veikko - 10.12.2011, 13:21:18
Asialliset sivut, mutta en onnistu löytämään juuri tuota 9-lapasta virisiipeä?  ??? Ei olis pahan hintainen, mutta mitähän mahtaa rahti kustantaa japanista tänne suomeen? Olis kiva kokeilla mitä tuo 18T sanoo kun siihen ruuvais tuollaisen turbiinisiiven  :) Nykyään juuri se vikana että hyytyy yläkierroksilla, ja olis muutenkin moottorille terveempi että ei nostelis ahtoja kovin pienillä kierroksilla, kun nyt tahtoo nostaa ahdot heti sinne 0,7baariin vaikka moottorissa ei ole kummoisesti kierroksia. Menee veivit solmuun ym. 


Allekirjoitan myös tämän että nämät mitsun mandariiniturbot ei todellakaan ole mitään virityskäyttöön suunniteltuja ahtimia. Herää tosi alhaalta ja menee tukkoon hyvin nopeasti.
tälläsen löysin ainakin jos koko turbon ostaa:
Toimitus Suomeen   Maksuton   
Hinta sis. toimituksen    €   
Otsikko: Vs: TD04HL sarjan porttaus ja siipien leikkaus.
Kirjoitti: Wortex - 10.12.2011, 13:44:33
joihinkin turboihin ilmanen rahti. 20-50€ on rahti riippuen koosta ja alle viikossa tulee kotiovelle. Se siipi maksaa noin 100€. Ilmeisesti siivet loppu koska en niitä itekkä löytäny kanattaa maililla tiedustella koska nille on tulossa lisää niitä.
Otsikko: Vs: TD04HL sarjan porttaus ja siipien leikkaus.
Kirjoitti: Make - 10.12.2011, 14:19:41

Allekirjoitan myös tämän että nämät mitsun mandariiniturbot ei todellakaan ole mitään virityskäyttöön suunniteltuja ahtimia. Herää tosi alhaalta ja menee tukkoon hyvin nopeasti.
Näinpä ne tahtoo olla kaikki Volvoissa käytetyt turbot. 0-4000 rpm saa hyvin vetämään mutte tahtoo hyytyä meno n 4000rpm jälkeen kertakaikkiaan.
Otsikko: Vs: TD04HL sarjan porttaus ja siipien leikkaus.
Kirjoitti: Make - 10.12.2011, 16:43:25
Juu se on se 3000rpm tehokasta pelialuetta mihin voi turbon speksata ja sen se ns. vetää kunnolla. Jos syttyy 2000rpm niin 5000rpm on jo kuollu.
Holsua kehiin niin saa sen 4000rpm-> jäkeisen hauskuuden esiin. ;)
Tuossa talissa kaksi 3 litran kuutos pannulla olevaa vehjettä ja melkolailla samanlaiset mitsut 2kpl molemmissa.  Volvossa ei vetoja enää 4000rpm jälkeen ja BMW vetää huolettaa 6000rpm. tuntumaan. Molemmissa vain ns lastu viritys ja muuten vakiot.
Otsikko: Vs: TD04HL sarjan porttaus ja siipien leikkaus.
Kirjoitti: JuHaU - 10.12.2011, 18:39:19
Tuossa talissa kaksi 3 litran kuutos pannulla olevaa vehjettä ja melkolailla samanlaiset mitsut 2kpl molemmissa.  Volvossa ei vetoja enää 4000rpm jälkeen ja BMW vetää huolettaa 6000rpm. tuntumaan. Molemmissa vain ns lastu viritys ja muuten vakiot.

Todennäköisesti kannella ja nokillakin voi olla asiaan jotain vaikutusta.
Otsikko: Vs: TD04HL sarjan porttaus ja siipien leikkaus.
Kirjoitti: mikkeki - 10.12.2011, 19:02:51
Lainaus
    25% kevyempi, 500rpm nousee vaan herääminen ja kiekuu 20hv enemmän? Kerro ihmeessä mistä tuollaisen 9-lapaisen turbiinisiiven saa tilattua?

Kinugawa turbo, Japanilainen firma. sieltä saa kohtuu hintaan aitoja mitsuja ja niihin noita viri siipiä.
Ton ihan saman saa aikaiseksi siiven veistämisellä ja hukkiksen reiän porttaamisella, viiveeseen ei tainnut ihan noin paljoa vaikuttaa kuin tuo 500rpm.

Ja jos joku oikeasti haluaa noita tehdä niin suosittelen lämpimästi ottamaan yhteyttä yhteistyökumppaniimme www.samppasport.fi (http://www.samppasport.fi)
Tuollahan noita on tehty jo iät ja ajat, sama homma 14T,16T,18T ahtimien kanssa ja toimivaksi todettua. Monissa volvoissa tuo siis tehtyä.
Ihan kannattava homma sinänsä varsinkin jos käytetystä ahtimesta kyse niin tuleepahan samalla vanhus huollettua ja tasapainoitettua...
Tämä ei kuitenkaan maltaita maksa...
Otsikko: Vs: TD04HL sarjan porttaus ja siipien leikkaus.
Kirjoitti: Make - 10.12.2011, 22:31:48
Todennäköisesti kannella ja nokillakin voi olla asiaan jotain vaikutusta.
24v kannet molemmissa. Nokkien ajotus taitaa olla siten että Volvossa imu nokka(tai pako) muuttu BMW:ssa molemmmat. Pako tai imu putkistosa ei silmämääräisiä eroja. Volossa iso cooleri ja BMW:ssä pieni paksumpi keulasssa.
Otsikko: Vs: TD04HL sarjan porttaus ja siipien leikkaus.
Kirjoitti: Wortex - 11.12.2011, 10:24:27
Ton ihan saman saa aikaiseksi siiven veistämisellä ja hukkiksen reiän porttaamisella, viiveeseen ei tainnut ihan noin paljoa vaikuttaa kuin tuo 500rpm.

Ja jos joku oikeasti haluaa noita tehdä niin suosittelen lämpimästi ottamaan yhteyttä yhteistyökumppaniimme www.samppasport.fi (http://www.samppasport.fi)
Tuollahan noita on tehty jo iät ja ajat, sama homma 14T,16T,18T ahtimien kanssa ja toimivaksi todettua. Monissa volvoissa tuo siis tehtyä.
Ihan kannattava homma sinänsä varsinkin jos käytetystä ahtimesta kyse niin tuleepahan samalla vanhus huollettua ja tasapainoitettua...
Tämä ei kuitenkaan maltaita maksa...
Kannattaisko ny ton 9-lapasen mallin kanssa myös portata toi hukkiksen reikä?
Otsikko: Vs: TD04HL sarjan porttaus ja siipien leikkaus.
Kirjoitti: antonmies - 11.12.2011, 13:30:16
Jos tuo 9 lapanen rilla nostaa spoolipistettä 500rpm, niin jättäisin hyllyyn. Lisää virtauspotentiaalia kyllä, mutta tuon spoolin heikkeneminen noin paljon kertoo siitä, ettei ropelli jaksa kunnolla pyörittää akselia/kompuraa.
Ennemmin orkkisakselin viistäminen ja kompuran vaihto->19T. Yksi putiikki Toijalassa/Akaassa tekee tuon myös paremmilla laakereilla, jossa painelaakerin matsku enemmän tarkoituksenmukainen ja isommalla kantopinta-alalla. Lisäksi turbiinin tiivisterenkaan saa porrastetulla raolla = ei niin kärkäs tuuppaamaan oljyä pakopuolelle, vaikka rinkula menettäisi lämmön takia jännityksensä. Orkkiksena painelaakerin kantopinta on samaa luokkaa kuin esim Garrettin GT15-25 vnt ahtimissa 1 generaation painelaakerilla ja helalla = onneton, eikä kestä rääkkiä. Toki laakerisarja ei ole halpa, mutta eipä tarvi kerran vuodessa olla uusimassakaan...
Otsikko: Vs: TD04HL sarjan porttaus ja siipien leikkaus.
Kirjoitti: Wortex - 11.12.2011, 13:38:32
No tollate 19T tolla 9-lapasella siivellä tuli jo hommattua niin siks tässä ny koittanu kysellä et kannattasko sille ny vie tehä jotain, esim toi hukkiksen porttaus, onko siitä mitään hyötyä ton siiven kaa?
Otsikko: Vs: TD04HL sarjan porttaus ja siipien leikkaus.
Kirjoitti: antonmies - 11.12.2011, 14:20:13
Kysehän tuossa on ohivirtauksen tarpeesta. Lähtökohtaisesti, jos turbiinin virtauskyky paranee, ohivirtautuksen tarve pienenee tai pysyy samana. Eli sä voit sen vinguttaa, haittaa ei ole (kuin että läppään kohdistuva voima kasvaa ja portti murtuu samalla turbiinipuolen painesuhteella enemmin auki) tai jos haluat testata, voit jättää vinguttamatta ja katsot, mitä tapahtuu.
Joka tapauksessa nyt kun virtauskyky muuttuu, samalla muuttuu myös kompuran ja turbiinin välinen voimasuhde, jolloin painelaakeri joutuu kovemmille.
Otsikko: Vs: TD04HL sarjan porttaus ja siipien leikkaus.
Kirjoitti: Wortex - 11.12.2011, 15:03:56
Kysehän tuossa on ohivirtauksen tarpeesta. Lähtökohtaisesti, jos turbiinin virtauskyky paranee, ohivirtautuksen tarve pienenee tai pysyy samana. Eli sä voit sen vinguttaa, haittaa ei ole (kuin että läppään kohdistuva voima kasvaa ja portti murtuu samalla turbiinipuolen painesuhteella enemmin auki) tai jos haluat testata, voit jättää vinguttamatta ja katsot, mitä tapahtuu.
Joka tapauksessa nyt kun virtauskyky muuttuu, samalla muuttuu myös kompuran ja turbiinin välinen voimasuhde, jolloin painelaakeri joutuu kovemmille.
ok, viittikkö valottaa vie ton firman nimen mistä noita parempia painelaakereita sais jos sinne si sellasen vaihtais, jos vaikka tulee ajeltua tolla setupilla pidempään niin ei tarvii si huolehtia kestosta.

Edit:Heh, joo ei tarvikkaan valootta firmaa, laitan privaa ;D
Otsikko: Vs: TD04HL sarjan porttaus ja siipien leikkaus.
Kirjoitti: antonmies - 11.12.2011, 15:14:58
Tuolta saa (http://www.hevosvoima.com/shop/index.php?main_page=index&cPath=230_907_911)

Painelaakerisarjassa on pelkkä painelaakeri+hilut ja laajassa on myös runkolaakerit, eli täydellinen korjaussarja.
Laakeripesää saattaa joutua pirraamaan, että isompi hela mahtuu pyörimään kunnolla. Siinä hommassa pitää olla tarkkana, ettei painelaakerin voitelu kärsi!