Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Viritys => Turbo- ja remmiahtaminen => Aiheen aloitti: Tama - 21.02.2011, 18:11:18

Otsikko: 500+ hv moottorin rakentaminen
Kirjoitti: Tama - 21.02.2011, 18:11:18
Terve!

Eli olen rakentamassa autooni jotain virikonetta ja tehotavoitteena on 500+ hv. Auto johon tekniikka olis tulossa on 505 turbo pösö. Eli kyseessä on takavetonen vanha patonki ja siihen ois tarkotus "päivittää tekniikkaa" Eli tarkotuksena vaihtaa myös laatikko, perä, vetarit/akseli ja navat. Mutta ennen tätä pitää valita sopiva kone/laatikko yhdistelmä joka kestää, johon saa osia ja joka on suht edullinen kasata. Auto on tulossa kilpiin ja tässä hieman rajoitteita:

Moottorin maksimi tilavuus 2,15l * 1,25 = 2,7l
Maksimi teho lapussa =192 hv
Auto on -84, joten mitään sen kummempia päästörajoja ei oo.

Mietin mistä aihiosta sen tekisin ja kaveri ehdotti Volvon konetta. En ole perehtynyt volvon tekniikkaan älyttömästi, mutta perusjutut on hanskassa. Nykyisinki pösön koneessa on B21ET Mahlet sisässä :)

Eli kestääkö seuraavanlainen kokoonpano 500hv tehon
- B230ET/FT lohko. (Onko noilla muute jotai eroa?)
- B234F 16V kansi (Vai pitääkö kansi olla 16V turbomallista eli B204FT moottorista?
- Nokat? Riittääkö vakio GLT nokat turbokäytössä?
- Jotkut takomännät, esim CP pistons
- Joku kunnon kansipahvi
- karmeen kokone kiinacooleri
- esim. Holset HX40 Super
- 800-1000ml suuttimet
- Megaruikku 2
jne.

Jos tuo kone on kerta hyvä, niin löytyykös Volvolta siihen sopivaa kestävää laatikkoa järkevään hintaan.
Ja sit toinen "pikku" juttu on perä. Kestääkö esim 940 turbon perä? Sit kolmas juttu, pösössä on takakynkät ja Volvot taitaa olla kaikki jäykkä akselisia? Mitähä herra katsastusmies sanoo jos vaihtaa vollesta taka-akselinki... :pomo:

Aika paljon tuli juttua, mutta toivottavasti joku jaksaa vastailla ees joihinki..  :)

Niin joo, vielä sellanen juttu.. että en oo ostamassa 240/740/940 volvoo ja virittämässä sitä. Eli ei kiitos kommentteja "työnnä se patonkis suoho ja osta volvo ni pääset helpommalla." Jos haluaisin päästä helpolla ni ajasin civicillä.

-Tama
Otsikko: Vs: 500+ hv moottorin rakentaminen
Kirjoitti: 144 - 21.02.2011, 19:01:36
Toi B230ET/FT/FK alakerta päivitettynä H-profiilikangilla riittää alakerraks. Sit joko perus portattu 8v kansi tai jos rahaa haluaa enemmän laittaa ni B234 kansi GLT:n nokilla. Imu/pakosarjat tehä, iso kuuleri ja sopiva ahdin niin siinä 500 nurkilla ollaan. Niin lisäyksenä vielä et 1000cc suuttimilla ei pääse vielä tavoitteisiis, 1600 ruiskut kannattaa jo suosiolla alusta asti.

Askiksi jos helpolla meinaa niin M90 tai sit joku iso Getrac. Paremoiakin vaihtoehtoja olisi mut sit hinta pompsahtaa niinku aina aftermarket kisaosilla.

Peräks en ehkä laittas volvon erillisjousitettua akselia vaan kattelisin suosiolla jonku M5 Bemarin perän.

Noin itse lähtisin tekemään, omassa matalapuristeisessa koneessa vakio B234 kansi ja vakio GLT nokat riitti 480hv tehoille ja kehitystyötä jatkamalla ja etsimällä ahistanu kohta ois varmaan päässä pitemmällekkin.
Otsikko: Vs: 500+ hv moottorin rakentaminen
Kirjoitti: Puavo - 21.02.2011, 19:06:33
Luonnollisesti tämä ketju kannattaa tsekata: http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=14.0 Peetun Volvossa tuo 500hv ylittyy ihan reilusti.
Otsikko: Vs: 500+ hv moottorin rakentaminen
Kirjoitti: Tama - 21.02.2011, 19:36:25
Luonnollisesti tämä ketju kannattaa tsekata: http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=14.0 Peetun Volvossa tuo 500hv ylittyy ihan reilusti.

Kiitoksia tiedosta! Pitääkin lukasta tuo tarkemmin läpi ja tottakai kattoa virittäjät ohjelma :)

btw. mikä on Pentan kampura?

-Tama
Otsikko: Vs: 500+ hv moottorin rakentaminen
Kirjoitti: Rusakko - 21.02.2011, 19:41:50
volvon merimoottorissa oleva pidemmän iskun omaava kampura.
Otsikko: Vs: 500+ hv moottorin rakentaminen
Kirjoitti: Tama - 21.02.2011, 20:43:05
volvon merimoottorissa oleva pidemmän iskun omaava kampura.
Aivan.. No nimihän siihen viittaaki :)

Paljos tällä kampuralla tulee tilavuutta? Milläs mäntä/kanki setillä tätä käytetään? Onks tähän olemassa ihan omat männät esim CP pistonsilla vai laulaako sorvi?

-Tama
Otsikko: Vs: 500+ hv moottorin rakentaminen
Kirjoitti: sjs - 22.02.2011, 00:25:40
Aivan.. No nimihän siihen viittaaki :)

Paljos tällä kampuralla tulee tilavuutta? Milläs mäntä/kanki setillä tätä käytetään? Onks tähän olemassa ihan omat männät esim CP pistonsilla vai laulaako sorvi?

-Tama
Vakio 152mm pituiset kanget kelpaa, 3mm pienemmällä puristuskorkeudella olevat männät tarvitaan kompensoimaan 6mm pidempi isku. Tilavuus muuttuu 96mm porauksella 2316->2489ccm. Männiksi kelpaa 3mm sorvatut FT/ET männät tai sitten aftermarket männät 36,7mm puristuskorkeudella ja sopivalla kuopalla.

Pidempi iskuisia akseleita saa esim. sten parner motorilta about 600e hintaan, samaan hintaan saa yleensä käytettyjä 86mm venemoottoriakseleita...

Kanneksi B234F kansi, siinä on 96mm poraukselle toimivat venttiilit, B204 kansi toimii 89mm porauksella ja isommille porauksillekkin, tosin ei virtaa yhtä hyvin kun B234 kansi. B234F vakio nokat riittäävät 600hv todistetusti.

Vaihdelootaksi joko volvon M90 tai sitten 6vaihteinen Getrag V162 MKL4 suporasta tai M5/540i E39:stä tai 730/740/750 bemarista, ne ovat 1000e nurkilla.

1000ccm suuttimet riittävät mainisti 500hv jos ajat ihan bensalla. E85:llä ajaessa on nipin napin. Tosin 1600ccm kannattaa valita suoraan, koska hinta on sama ja toiminta kans.

Harkitse myös käyttäväsi volvon 6-konetta jos mahtuu pituudeltaan, 2,5L lohko ja 3,0L kampura ni tulee jotain 2,7L ja on paljon modernimpi ja tasaisemmin käyvä kone kun nuo traktori 4.koneet. Harkitsemisen arvoinen on kanssa 5-pyttyinen kone. Kummastakin näistä saa yli 1000hv irti oikeilla osilla, vakio osillakin 500hv (paitsi kanget), vaihdelootaksi tähän sopii myös samat kun edelliseen, tosin tähän koneeseen om omalla kaavelilla oleva M90. Tähän koneeseen saa myös AW30 automaattilootaa takavetoiseen, joka kestää vakiona yli 400hv. Ja turbovehkeitä saa kans helposti 5 ja 6 koneeseen ihan bolt-on periaatteella.

Taka-akseleita löytyy 760/960/S/V90 volvoista multilinkkejä 1988-1998, paitsi farmari on vasta 1995-> multilink. Tosin väittävät että nämä perät eivät paljoa päälle 500hv kestä?
Otsikko: Vs: 500+ hv moottorin rakentaminen
Kirjoitti: Tama - 22.02.2011, 15:38:35
Kiitos sjs hyvästä vastauksesta!

"Harkitsemisen arvoinen on kanssa 5-pyttyinen kone" Eli tarkoittaa ilmeisesti T5 konetta esim 850 volvosta?

Tämä vaihtoehto kiinnostaa myös erittäin paljon.

Voiko tollasen koneen rakentaa vaparikoneesta vai pitääkö olla T5 kone josta lähtee rakentamaan?

Sit tulee tietty sellanen mieleen, että mikäli vanhaan autoon laittaa noin uuden koneen, pitääkö siihen tehä kaiken maailman hiukkasmittaukset ja katti kiinni vai meneekö päästörajat siltikin auton korin mukaisesti?

-Tama
Otsikko: Vs: 500+ hv moottorin rakentaminen
Kirjoitti: skebazu - 22.02.2011, 15:49:20
Sit tulee tietty sellanen mieleen, että mikäli vanhaan autoon laittaa noin uuden koneen, pitääkö siihen tehä kaiken maailman hiukkasmittaukset ja katti kiinni vai meneekö päästörajat siltikin auton korin mukaisesti?

-Tama

päästövaatimukset kulkee korin mukana, eli ei tartte katilla pilata  ;)
Otsikko: Vs: 500+ hv moottorin rakentaminen
Kirjoitti: Tama - 22.02.2011, 17:14:39
päästövaatimukset kulkee korin mukana, eli ei tartte katilla pilata  ;)
Mahtavaa! :)
Otsikko: Vs: 500+ hv moottorin rakentaminen
Kirjoitti: eke - 22.02.2011, 23:20:19
Jossain oli kerrottu päästörajojen  "vuosimallit " kuukauden tarkkuudella ,en löytänyt niitä , APUVA !
Mikä on koriltaan "helpointa vuosikertaa" vapaampaan koneenrakenteluun?
Otsikko: Vs: 500+ hv moottorin rakentaminen
Kirjoitti: Huikkoster - 22.02.2011, 23:26:07
Jos autossa ei ole katalysaattoria ja rekisteriotteessa ei lue vähäpäästöinen niin helpottuu huomattavasti. 1992 ja uudemmat on lähes aina vähäpäästöisiä ja näitä et voi turbottaa ilman runsasta rahamäärää jolla tehdään vtt testit :).
Otsikko: Vs: 500+ hv moottorin rakentaminen
Kirjoitti: JuHaU - 22.02.2011, 23:38:11
Jossain oli kerrottu päästörajojen  "vuosimallit " kuukauden tarkkuudella ,en löytänyt niitä , APUVA !
Mikä on koriltaan "helpointa vuosikertaa" vapaampaan koneenrakenteluun?

Eikös se ollut suurin piirtein, niin että 78 ja vanhemmat ei päästörajaa. Seuraava steppi tais olla 1.7.87.
Otsikko: Vs: 500+ hv moottorin rakentaminen
Kirjoitti: skebazu - 22.02.2011, 23:41:06
Jossain oli kerrottu päästörajojen  "vuosimallit " kuukauden tarkkuudella ,en löytänyt niitä , APUVA !
Mikä on koriltaan "helpointa vuosikertaa" vapaampaan koneenrakenteluun?

jos volvosta puhut niin alle vm87, niin ei tarvitse panikoida. itse tein juuri tuommoisen siirron. pelasin vaan vielä varmemmin ja hommasin vm85 :)

E: oho, taas jäi juhaun kommentti lukematta. no siinä se nyt tuli tuplana
Otsikko: Vs: 500+ hv moottorin rakentaminen
Kirjoitti: sjs - 23.02.2011, 15:58:26
Juu, T5/T5R koneesta tai T6 kannattaa alottaa. Näissä on 81mm poraus, PAITSI T6 2002?-> jossa sama 83mm poraus kun vapareissa. Tosin kuulemma tuo uudempikin T6 kestää kovasti löylyä. Sitten lä

Itse valitsisin 6koneen jos vaan mahtuu pituudeltaan ja tilavuudeltaan (sulla tais olla 2,15x1,25 = 2,678L, ja T6 on muistaakseni jotain 2,78L), mutta on tuo 5konekin vahva luu, ja saa helpommin viripalikkaa ehkä kun T6. 6kone vaan käy tasaisemmin ja nätimmin kun on omaa 6koneella olevaa S90 volvoa ja esim. 850/V70 verrannut joissa 5kone.

6koneesta löytyy kans 2,5L vapariversio 960 volvon keulalta 1995-1997 väliltä, ja usein M90 manuaaliaski kaverinaan, sellanen paketti vois kans olla kätevä, siihen ahdin kylkeen ni mennään kovaa.

Päästöistä sun ei tarvitse hirveästi välittää kun kori on 1984, eli HC pidät alle 1000, onnistuu esim. megasquirtillä ja 1600ccm suuttimilla, itellä tällanen paketti 340 1985/86 volvossa

Päästörajat menee kutakuinkin näin: (vedän nyt ulkomuistista)
1978 ennen tätä ei ole pakokaasutestejä eikä päästörajoja
1978-1985 HC 1000 02 5,00% CO 4,5%
1986-1.7.1987 HC 600 02 5,00% CO 4,5%
1.7.1987-> HC 100 Lambda 0,97-1,03 CO2 = 15% CO 1,5% = kattikone, muuten edelliset arvot
1993-> Edelliset arvot KAIKILLE autoille = kaikki autot kattikoneita käytänössä
Otsikko: Vs: 500+ hv moottorin rakentaminen
Kirjoitti: Tama - 26.02.2011, 16:06:32
6koneesta löytyy kans 2,5L vapariversio 960 volvon keulalta 1995-1997 väliltä, ja usein M90 manuaaliaski kaverinaan, sellanen paketti vois kans olla kätevä, siihen ahdin kylkeen ni mennään kovaa.

Olis näköjään tuollainen kone myynnissä..
Eli jos tuollaisen hommais ni mitä muutoksia tuo kone vaatii että se kestää ottaa voimaa.

Kestääkö tuossa lohko vai pitikö sitä jotenki vahvistella jollai rakotulkin pätkillä? :D

Onko tuo kansi yhtä hyvä ku 16V B234 kansi?

Ilmeisesti tohon pitää vaihtaa T5 männät ja h-profiilikanget, ei muuta?

-Tama
Otsikko: Vs: 500+ hv moottorin rakentaminen
Kirjoitti: sjs - 26.02.2011, 16:21:56
Olis näköjään tuollainen kone myynnissä..
Eli jos tuollaisen hommais ni mitä muutoksia tuo kone vaatii että se kestää ottaa voimaa.

Kestääkö tuossa lohko vai pitikö sitä jotenki vahvistella jollai rakotulkin pätkillä? :D

Onko tuo kansi yhtä hyvä ku 16V B234 kansi?

Ilmeisesti tohon pitää vaihtaa T5 männät ja h-profiilikanget, ei muuta?

-Tama
Jep, T5 männät ja H-kanget vois olla hyvä idea.

B6254, eli 81mm porauksellla ja 80mm iskulla oleva 2,5L 6-kone, 170hv/230Nm vakiona, kanget täytyy vaihtaa 500hv tavoitteeseen, eivät kestä yli 70hv/100Nm/kpl = 400hv/500Nm. Kone kestänee vahvistelematta sen 500hv, männistä en ole varma, mutta T5 männät käyvät jos on pakko saada puristuksia alas. Rakotulkkeja porukka on nähihn pyttjen väliin pistänyt, en sitten tiedä miten hyödyllistä on?

3,0L versiossa (B6304) jossa 83mm poraus ja 90mm isku halkeaa pytyt paljon yli 400hv mentäessä. Näissä on eri iskuinen kampiakseli (samat kutosissa 1991-1998 kanget kun mm. samanikäinen T4/T5) nokat myöskin ovat 204hv/180hv ja 170hv versioissa eri, tosin en tiedä miten paljon eroavat, mutta riittävät kaikki kolme nokkamallia 100% varmasti 400-500hv luokkaan.

Kannet eivät näissä ole yhtä hyvin virtaavia kun B234, mutta kauas ei jäädä, ja nämä koneet ovat HUOMATTAVASTI paremmin käyttäytyviä etenkin alakierroksilla kun B234, osittain pienempien imukanavien johdosta ja sen tuoman virtausnopeuden nousun takia. Yläkierroksilla sitten hävitään vähän, mutta ahdin auttaa hyvin tuohon, ja porttauksen kaikkien näiden koneiden kannet tarvitsevat (tai on hyvä tehdä kevyt katuporttaus).
Otsikko: Vs: 500+ hv moottorin rakentaminen
Kirjoitti: Tama - 26.02.2011, 16:58:45
Jep, T5 männät ja H-kanget vois olla hyvä idea.

B6254, eli 81mm porauksellla ja 80mm iskulla oleva 2,5L 6-kone, 170hv/230Nm vakiona, kanget täytyy vaihtaa 500hv tavoitteeseen, eivät kestä yli 70hv/100Nm/kpl = 400hv/500Nm. Kone kestänee vahvistelematta sen 500hv, männistä en ole varma, mutta T5 männät käyvät jos on pakko saada puristuksia alas. Rakotulkkeja porukka on nähihn pyttjen väliin pistänyt, en sitten tiedä miten hyödyllistä on?

Onko tietoa kuinka pitkillä kangilla ja T5 männillä sais puristukset pysymään n. 8,5-9:1 paikkeilla. Onko näissä vakiona 143mm kanki?

Vai onko olemassa jotain toisia mäntävaihtoehtoja?

Jos oikein tajusin tuolta ruotsin poikien jutuista niin ilmeisesti kompensoidakseen tuon T5 matalamman männän, naapurin pojat on käyttäny tota 3.0l kampuraa.. Sekin olis tietysti yhks vaihtoehto, mikäli tajusin vaan oikein..

http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?p=357059

-Tama

Otsikko: Vs: 500+ hv moottorin rakentaminen
Kirjoitti: Masa71 - 26.02.2011, 17:42:00
Onko tietoa kuinka pitkillä kangilla ja T5 männillä sais puristukset pysymään n. 8,5-9:1 paikkeilla. Onko näissä vakiona 143mm kanki?

Vai onko olemassa jotain toisia mäntävaihtoehtoja?

Jos oikein tajusin tuolta ruotsin poikien jutuista niin ilmeisesti kompensoidakseen tuon T5 matalamman männän, naapurin pojat on käyttäny tota 3.0l kampuraa.. Sekin olis tietysti yhks vaihtoehto, mikäli tajusin vaan oikein..

http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?p=357059

-Tama
Siis tossa topicissa aloittaja aikoo ajaa E85:llä joten puristukset on jotain muuta kuin bensalla...

Etsi(arvaa, tms.) männän,veivin ja kampuran mitat => laskin kouraan ja ala arpomaan sopivaa puristussuhdetta.
Otsikko: Vs: 500+ hv moottorin rakentaminen
Kirjoitti: Tama - 26.02.2011, 20:09:35
Siis tossa topicissa aloittaja aikoo ajaa E85:llä joten puristukset on jotain muuta kuin bensalla...

Etsi(arvaa, tms.) männän,veivin ja kampuran mitat => laskin kouraan ja ala arpomaan sopivaa puristussuhdetta.
Ei valitettavasti onnistu meikältä kun ei ole mitään tietoja/mittoja männistä, kampurasta eikä palotilan tilavuudestakaa..

-Tama
Otsikko: Vs: 500+ hv moottorin rakentaminen
Kirjoitti: skebazu - 26.02.2011, 20:12:15
otsikkokin riittää tähän kystymykseen (ei mene ohi aiheesta) vaikka täällä onkin vain mekaanisista asioista puhuttu...

onko niin väliä 400-500hp tehoille että onko moottorinohjaus tatech vai mega ?

tästä on kaverin kanssa juuri kovat keskustelut menossa :) löytyykö täältä minkä laisia mielipiteitä asiaan ?

E: kaverin lisäys: haluaisi vielä tietää että mihin asti mega riitää "turvallisesti"

nää on näitä   (<Kippis>)  väittelyitä :D
Otsikko: Vs: 500+ hv moottorin rakentaminen
Kirjoitti: Turbo 242 - 26.02.2011, 20:39:04
Eikös se ollut suurin piirtein, niin että 78 ja vanhemmat ei päästörajaa. Seuraava steppi tais olla 1.7.87.

Vai -77 ja vanhemmat ilman päästörajoja, -78 täytyy jo mitata, vuosikatsastuksessa käytettävä mittaus on täten riittävä. Mielestäni myös tuo heinäkuu -87 on seuraava raja.
Otsikko: Vs: 500+ hv moottorin rakentaminen
Kirjoitti: Toni - 26.02.2011, 21:06:06

onko niin väliä 400-500hp tehoille että onko moottorinohjaus tatech vai mega ?

nää on näitä   (<Kippis>)  väittelyitä :D

LH 2.4 ei lopu vielä edes 400 hv:ssä..
Otsikko: Vs: 500+ hv moottorin rakentaminen
Kirjoitti: sjs - 26.02.2011, 21:18:08
Bensalla puristukset tulisi ehkä saada peruskoneesta riippuen 8,5-9,5 väliin, 10 alkaa olemaan jo liikaa. E85 voi ajaa vaikka 10,5 uskaltaisin väittää.

143mm vakio kangilla ja T5 männillähän puristusten pitäisi asettua samaan jonnekkin 8,5 luokkaan kun T5 koneella (siis 1994-1999 T5 ilman VVT:tä) vakiona JOS 90mm kampura kuten T5, vai "laskenko" nyt väärin?

Omassa 2,5L 16v koneessa 1,5bar ahtoa ja 10:1 puristukset eikä nakuttele E85:llä, näillä ja megaruitalla mitattiin reilu 400hv liian pienellä ahtimella, eli mega riittää "turvallisesti" 400hv paremmalle puolelle, tottakai riippuen siitä kuka moottoriohjauksen rakentaa ja rakentaako oikein. 0,8bar ja 98E:llä oli nakutus siinä ja siinä, tosin ennakoissa olisi ollut pienentämisen varaa.

Jos asut PK seudun läheisyydessä, kannattaa ehdottomasti harkita E85:llä ajelua, kun voi käyttää kovempia puristuksia ni saa alakierroksilla paljon paremmin vastaavan koneen.

Tosin, samalla vaihvallahan sen tekee sitten bensalle soveltuville puristuksillekkin...
Otsikko: Vs: 500+ hv moottorin rakentaminen
Kirjoitti: Tama - 26.02.2011, 21:48:10
otsikkokin riittää tähän kystymykseen (ei mene ohi aiheesta) vaikka täällä onkin vain mekaanisista asioista puhuttu...

onko niin väliä 400-500hp tehoille että onko moottorinohjaus tatech vai mega ?

tästä on kaverin kanssa juuri kovat keskustelut menossa :) löytyykö täältä minkä laisia mielipiteitä asiaan ?

E: kaverin lisäys: haluaisi vielä tietää että mihin asti mega riitää "turvallisesti"

nää on näitä   (<Kippis>)  väittelyitä :D
Tästä viskilasin ääreltä voisin sanoa että mega riittää varsin hyvin. En nää mitään syytä miksi ei riittäisi.

Etenkin MS2 kartat on jo 16x16. Ei megassa mikään tietääkseni rajoita mitään tehojen suhteen... Suuttimien aukiolot pystyy ohjaamaan, sytyt hoitamaan jnejne.. Tottakai pitää pitää huoli, että jos ajaa kovilla ahdoilla niin megan map anturi pitää olla sen mukainen.

Itselläni ei ole kuin positiivisia kokemuksia megasta, kaikki viat yleensä liittyy käyttäjän tietotaidon puutteeseen megan suhteen. (<Kippis>)

-Tama
Otsikko: Vs: 500+ hv moottorin rakentaminen
Kirjoitti: pukema - 27.02.2011, 15:12:18
143mm vakio kangilla ja T5 männillähän puristusten pitäisi asettua samaan jonnekkin 8,5 luokkaan kun T5 koneella (siis 1994-1999 T5 ilman VVT:tä) vakiona JOS 90mm kampura kuten T5, vai "laskenko" nyt väärin?
Vakio kanget tuon ikäluokan T5:ssa on 139,5mm, aivan niinku kutosissakin ja kaikissa N-sukupolven moottoreissa. 143mm kanget sopii 2005 --> 260hv T5 mäntien kanssa, 90mm iskulla. Puristukset jäänee vähän matalaksi, mutta lohkoahan voi höylätä.
Otsikko: Vs: 500+ hv moottorin rakentaminen
Kirjoitti: HembalanD - 27.02.2011, 15:44:17
onko niin väliä 400-500hp tehoille että onko moottorinohjaus tatech vai mega ?

E: kaverin lisäys: haluaisi vielä tietää että mihin asti mega riitää "turvallisesti"
Megahan on täysin niin turvallinen kuin siitä turvallisen tekee. Jos ei luota omiin elektroniikka taitoihin tarpeeksi niin kannattaa harkita esim. tatechia.  ;)
Otsikko: Vs: 500+ hv moottorin rakentaminen
Kirjoitti: kenax - 27.03.2011, 07:49:04
Joko on moottorivalinta tehty? Ajattelin vain hämmentää soppaa vielä sen verran, että onhan sitä audillakin vitoskone, jossa on järjetön määrä viripotentiaalia! =)
Otsikko: Vs: 500+ hv moottorin rakentaminen
Kirjoitti: Sjtv - 27.03.2011, 10:30:13
Tuossa on sitten topikki missä tinakonetta rakennellaan ahdetuks tässäkin ketjussa esiin tulleilla nikseillä.

http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=369.0
Otsikko: Vs: 500+ hv moottorin rakentaminen
Kirjoitti: mista - 29.03.2011, 10:34:16
otsikkokin riittää tähän kystymykseen (ei mene ohi aiheesta) vaikka täällä onkin vain mekaanisista asioista puhuttu...

onko niin väliä 400-500hp tehoille että onko moottorinohjaus tatech vai mega ?

tästä on kaverin kanssa juuri kovat keskustelut menossa :) löytyykö täältä minkä laisia mielipiteitä asiaan ?

E: kaverin lisäys: haluaisi vielä tietää että mihin asti mega riitää "turvallisesti"

nää on näitä   (<Kippis>)  väittelyitä :D

Onhan noita volvojakin tehty 600hp tehoilla ja megasquirt ohjaamassa, joten ei se 500hp ainakaan liikaa megalle ole.
400hp on jo enemmän sääntö kuin poikkeus, että on megalla.. Jos esim vinokoneista puhutaan.

Megalla on hyvä harjoitella ensin ite ja sitten siirtyä parempiin jos tuntuu, että on tarvetta.
Otsikko: Vs: 500+ hv moottorin rakentaminen
Kirjoitti: skebazu - 29.03.2011, 15:31:38
Onhan noita volvojakin tehty 600hp tehoilla ja megasquirt ohjaamassa, joten ei se 500hp ainakaan liikaa megalle ole.
400hp on jo enemmän sääntö kuin poikkeus, että on megalla.. Jos esim vinokoneista puhutaan.

Megalla on hyvä harjoitella ensin ite ja sitten siirtyä parempiin jos tuntuu, että on tarvetta.

kyllä megakin aika vaikealta kuullostaa varsinkin kun yrittää netistä sieltä täältä pomia tiedon rippeitä, ehkä sitten käytännössä sitä oppii helpommin. finsquirttia tullut myös jonkin verran lueskeltua.

mutta jos asennuksen hoitaisi itse ja yrittäisi sujauttaa sinne purkkiin edes jonkin laiset sisään ajo säädöt ja veisi sitten dynolle jollekkin firmalle loppu säädettäväksi eikä sen jälkeen enään itse koskisi siihen  :D
sitten tietenkin houkuttaa lyödä läppäriä jatkuvasti purkkiin kiinni  :)
Otsikko: Vs: 500+ hv moottorin rakentaminen
Kirjoitti: usu - 29.03.2011, 15:45:53
Ei se MS ole pakollinen, olkoot tehot mitä vain.
Mega on yksi harrastuskohde lisää autossa, itse pitää päättää tahtooko sitä harrastaa vai ei. Kyllä sitä Tatechiakin voi itse säädellä, joten jos tahtoo vain oppia moottorinohjauksen säätöä, ei itse ohjainta, voi valita valmiin ohjaimen.

Nämä ovat aika paljon maku ja etenkin raha kysymyksiä. Äkkiä siihen Megaankin menee 500e.
Omassa oli Mega, se oli kiva kokeilu, seuraavaksi on joku valmis. Mukavuuskysymys.