Futurez  Kulkukoira

TD04HL sarjan porttaus ja siipien leikkaus.

  • 24 Vastauksia
  • 12216 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Make

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1678
  • Volvo - Luxury car for people who think
Vs: TD04HL sarjan porttaus ja siipien leikkaus.
« Vastaus #15 : 10.12.2011, 16:43:25 »
Juu se on se 3000rpm tehokasta pelialuetta mihin voi turbon speksata ja sen se ns. vetää kunnolla. Jos syttyy 2000rpm niin 5000rpm on jo kuollu.
Holsua kehiin niin saa sen 4000rpm-> jäkeisen hauskuuden esiin. ;)
Tuossa talissa kaksi 3 litran kuutos pannulla olevaa vehjettä ja melkolailla samanlaiset mitsut 2kpl molemmissa.  Volvossa ei vetoja enää 4000rpm jälkeen ja BMW vetää huolettaa 6000rpm. tuntumaan. Molemmissa vain ns lastu viritys ja muuten vakiot.
BMW 530e xDrive
BMW 335i E93

Poissa JuHaU

  • Hallituksen jäsen - The Insinööri - Pyhimystyyppi
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7971
  • Recycle Racing #01
    • Juha Uusitorppa Photography
Vs: TD04HL sarjan porttaus ja siipien leikkaus.
« Vastaus #16 : 10.12.2011, 18:39:19 »
Tuossa talissa kaksi 3 litran kuutos pannulla olevaa vehjettä ja melkolailla samanlaiset mitsut 2kpl molemmissa.  Volvossa ei vetoja enää 4000rpm jälkeen ja BMW vetää huolettaa 6000rpm. tuntumaan. Molemmissa vain ns lastu viritys ja muuten vakiot.

Todennäköisesti kannella ja nokillakin voi olla asiaan jotain vaikutusta.

Poissa mikkeki

  • 315 km/h @ mile
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 257
  • www.vrcf.fi
Vs: TD04HL sarjan porttaus ja siipien leikkaus.
« Vastaus #17 : 10.12.2011, 19:02:51 »
Lainaus
    25% kevyempi, 500rpm nousee vaan herääminen ja kiekuu 20hv enemmän? Kerro ihmeessä mistä tuollaisen 9-lapaisen turbiinisiiven saa tilattua?

Kinugawa turbo, Japanilainen firma. sieltä saa kohtuu hintaan aitoja mitsuja ja niihin noita viri siipiä.
Ton ihan saman saa aikaiseksi siiven veistämisellä ja hukkiksen reiän porttaamisella, viiveeseen ei tainnut ihan noin paljoa vaikuttaa kuin tuo 500rpm.

Ja jos joku oikeasti haluaa noita tehdä niin suosittelen lämpimästi ottamaan yhteyttä yhteistyökumppaniimme www.samppasport.fi
Tuollahan noita on tehty jo iät ja ajat, sama homma 14T,16T,18T ahtimien kanssa ja toimivaksi todettua. Monissa volvoissa tuo siis tehtyä.
Ihan kannattava homma sinänsä varsinkin jos käytetystä ahtimesta kyse niin tuleepahan samalla vanhus huollettua ja tasapainoitettua...
Tämä ei kuitenkaan maltaita maksa...
raw d

Poissa Make

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1678
  • Volvo - Luxury car for people who think
Vs: TD04HL sarjan porttaus ja siipien leikkaus.
« Vastaus #18 : 10.12.2011, 22:31:48 »
Todennäköisesti kannella ja nokillakin voi olla asiaan jotain vaikutusta.
24v kannet molemmissa. Nokkien ajotus taitaa olla siten että Volvossa imu nokka(tai pako) muuttu BMW:ssa molemmmat. Pako tai imu putkistosa ei silmämääräisiä eroja. Volossa iso cooleri ja BMW:ssä pieni paksumpi keulasssa.
BMW 530e xDrive
BMW 335i E93

Poissa Wortex

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 584
  • www.vrcf.fi
Vs: TD04HL sarjan porttaus ja siipien leikkaus.
« Vastaus #19 : 11.12.2011, 10:24:27 »
Ton ihan saman saa aikaiseksi siiven veistämisellä ja hukkiksen reiän porttaamisella, viiveeseen ei tainnut ihan noin paljoa vaikuttaa kuin tuo 500rpm.

Ja jos joku oikeasti haluaa noita tehdä niin suosittelen lämpimästi ottamaan yhteyttä yhteistyökumppaniimme www.samppasport.fi
Tuollahan noita on tehty jo iät ja ajat, sama homma 14T,16T,18T ahtimien kanssa ja toimivaksi todettua. Monissa volvoissa tuo siis tehtyä.
Ihan kannattava homma sinänsä varsinkin jos käytetystä ahtimesta kyse niin tuleepahan samalla vanhus huollettua ja tasapainoitettua...
Tämä ei kuitenkaan maltaita maksa...
Kannattaisko ny ton 9-lapasen mallin kanssa myös portata toi hukkiksen reikä?
S60 T5

Poissa antonmies

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 79
  • Mestareille Mastereita
Vs: TD04HL sarjan porttaus ja siipien leikkaus.
« Vastaus #20 : 11.12.2011, 13:30:16 »
Jos tuo 9 lapanen rilla nostaa spoolipistettä 500rpm, niin jättäisin hyllyyn. Lisää virtauspotentiaalia kyllä, mutta tuon spoolin heikkeneminen noin paljon kertoo siitä, ettei ropelli jaksa kunnolla pyörittää akselia/kompuraa.
Ennemmin orkkisakselin viistäminen ja kompuran vaihto->19T. Yksi putiikki Toijalassa/Akaassa tekee tuon myös paremmilla laakereilla, jossa painelaakerin matsku enemmän tarkoituksenmukainen ja isommalla kantopinta-alalla. Lisäksi turbiinin tiivisterenkaan saa porrastetulla raolla = ei niin kärkäs tuuppaamaan oljyä pakopuolelle, vaikka rinkula menettäisi lämmön takia jännityksensä. Orkkiksena painelaakerin kantopinta on samaa luokkaa kuin esim Garrettin GT15-25 vnt ahtimissa 1 generaation painelaakerilla ja helalla = onneton, eikä kestä rääkkiä. Toki laakerisarja ei ole halpa, mutta eipä tarvi kerran vuodessa olla uusimassakaan...

Poissa Wortex

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 584
  • www.vrcf.fi
Vs: TD04HL sarjan porttaus ja siipien leikkaus.
« Vastaus #21 : 11.12.2011, 13:38:32 »
No tollate 19T tolla 9-lapasella siivellä tuli jo hommattua niin siks tässä ny koittanu kysellä et kannattasko sille ny vie tehä jotain, esim toi hukkiksen porttaus, onko siitä mitään hyötyä ton siiven kaa?
S60 T5

Poissa antonmies

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 79
  • Mestareille Mastereita
Vs: TD04HL sarjan porttaus ja siipien leikkaus.
« Vastaus #22 : 11.12.2011, 14:20:13 »
Kysehän tuossa on ohivirtauksen tarpeesta. Lähtökohtaisesti, jos turbiinin virtauskyky paranee, ohivirtautuksen tarve pienenee tai pysyy samana. Eli sä voit sen vinguttaa, haittaa ei ole (kuin että läppään kohdistuva voima kasvaa ja portti murtuu samalla turbiinipuolen painesuhteella enemmin auki) tai jos haluat testata, voit jättää vinguttamatta ja katsot, mitä tapahtuu.
Joka tapauksessa nyt kun virtauskyky muuttuu, samalla muuttuu myös kompuran ja turbiinin välinen voimasuhde, jolloin painelaakeri joutuu kovemmille.

Poissa Wortex

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 584
  • www.vrcf.fi
Vs: TD04HL sarjan porttaus ja siipien leikkaus.
« Vastaus #23 : 11.12.2011, 15:03:56 »
Kysehän tuossa on ohivirtauksen tarpeesta. Lähtökohtaisesti, jos turbiinin virtauskyky paranee, ohivirtautuksen tarve pienenee tai pysyy samana. Eli sä voit sen vinguttaa, haittaa ei ole (kuin että läppään kohdistuva voima kasvaa ja portti murtuu samalla turbiinipuolen painesuhteella enemmin auki) tai jos haluat testata, voit jättää vinguttamatta ja katsot, mitä tapahtuu.
Joka tapauksessa nyt kun virtauskyky muuttuu, samalla muuttuu myös kompuran ja turbiinin välinen voimasuhde, jolloin painelaakeri joutuu kovemmille.
ok, viittikkö valottaa vie ton firman nimen mistä noita parempia painelaakereita sais jos sinne si sellasen vaihtais, jos vaikka tulee ajeltua tolla setupilla pidempään niin ei tarvii si huolehtia kestosta.

Edit:Heh, joo ei tarvikkaan valootta firmaa, laitan privaa ;D
« Viimeksi muokattu: 11.12.2011, 15:10:31 kirjoittanut Wortex »
S60 T5

Poissa antonmies

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 79
  • Mestareille Mastereita
Vs: TD04HL sarjan porttaus ja siipien leikkaus.
« Vastaus #24 : 11.12.2011, 15:14:58 »
Tuolta saa

Painelaakerisarjassa on pelkkä painelaakeri+hilut ja laajassa on myös runkolaakerit, eli täydellinen korjaussarja.
Laakeripesää saattaa joutua pirraamaan, että isompi hela mahtuu pyörimään kunnolla. Siinä hommassa pitää olla tarkkana, ettei painelaakerin voitelu kärsi!

 

Proturbo  Autodiagnoosi