Proturbo  Autodiagnoosi

DIY turbon huolto.

  • 19 Vastauksia
  • 12515 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa järviin

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 584
  • www.vrcf.fi
DIY turbon huolto.
« : 23.02.2012, 11:45:53 »
Jotkut puhuvat, että ei pysty itse huoltamaan, koska tasapainotus menee pieleen.
Miten se tasapainotus mukamas menee metsään, jos vaihtaa laakerin sinne?

Poissa Juke-Maza

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1344
  • Keskinkertaista yritetään mutta paskaa tuppaa.....
    • JAM Motorsports Club
Vs: DIY turbon huolto.
« Vastaus #1 : 23.02.2012, 11:49:51 »
Ei se menekkään metsään jos laakerit vaan vaihdat. Edellyttää toki sitä että merkkaat imu- ja pakosiipien asennot tarkkaan ja kasaat samaan asentoon kaikki pyörivät osat akselilla. Jos siipiä menet vaihtamaan niin silloin kyllä menee tasapainotus pieleen.

Poissa järviin

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 584
  • www.vrcf.fi
Vs: DIY turbon huolto.
« Vastaus #2 : 23.02.2012, 12:41:03 »
Onko siipien keskinäisellä asennolla merkitystä?
Voisin olettaa, että siivet ovat tasapainotettu erikseen.
Tietysti jos ne ovat tasapainotettu pakettina, niin silloinhan asennolla on merkitystä.
Miten on?

Poissa Juke-Maza

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1344
  • Keskinkertaista yritetään mutta paskaa tuppaa.....
    • JAM Motorsports Club
Vs: DIY turbon huolto.
« Vastaus #3 : 23.02.2012, 12:47:24 »
Onko siipien keskinäisellä asennolla merkitystä?
Voisin olettaa, että siivet ovat tasapainotettu erikseen.
Tietysti jos ne ovat tasapainotettu pakettina, niin silloinhan asennolla on merkitystä.
Miten on?
Pakettina ne tasapainotetaan.

Poissa Jktku

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 182
  • www.vrcf.fi
Vs: DIY turbon huolto.
« Vastaus #4 : 23.02.2012, 12:56:06 »
Pakettina ne tasapainotetaan.

Ahtimia on tasapainotettu pakettina ja on tasapainotettu akseli + turbiini erikseen ja kompurapyörä erikseen. Joka tapauksessa jos tässä tapauksessa käytetään samat siipipyörät, niin fiksua on merkata osien asento suhteessa toisiinsa ja kasata samaan asentoon kuin olikin.

Poissa järviin

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 584
  • www.vrcf.fi
Vs: DIY turbon huolto.
« Vastaus #5 : 23.02.2012, 13:03:09 »
Mulla ei kyllä mene jakeluun.


Laakerihan on tuossa keskellä.
Mielestäni kummankin siiven täytyy olla tasapainossa ihan yksinäänkin.

Poissa mista

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2126
    • Instagram kuvat
Vs: DIY turbon huolto.
« Vastaus #6 : 23.02.2012, 13:32:38 »
Mulla ei kyllä mene jakeluun.
(Kuva poistettu lainauksesta.)

Laakerihan on tuossa keskellä.
Mielestäni kummankin siiven täytyy olla tasapainossa ihan yksinäänkin.

Pyörivä massa on kuitenkin yhdellä akselilla, joten ei sillä laakerilla kait niin merkitystä ole.
Merkkaat nyt vaan ne sijainnit niin ei tarvitse enempää hiuksia halkoa  :)

Paikalla Ristus

  • Puheenjohtaja - Tossavainen - Teiden ritari
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 13522
  • "I reject your reality and substitute my own"
    • Kotisivut
Vs: DIY turbon huolto.
« Vastaus #7 : 23.02.2012, 15:46:31 »
Muuten tuo paketti ei ole enää taspainossa minusta... jos tota imupuolen turbiinin siipiä kattoo niin näyttää kuin olis käytetty kivimurskaimena... siis näyttää siivet ottaneen osumaa ihan urakalla...
S40 Racing -99 man, (855 2.5 10V -96 man),V70 XC 2.4T AWD Aut -01, V70 2.4T -02 man, V70 2.4T -02 aut, V70 2.5T AWD aut -07, V70 2.5FT man -08 ja XC90 T8 -16 Ristus Garage jos oli muita autoja en muista, osa on lapsien imissä ja päin vastoin.

Poissa volvot200r

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 25
  • www.vrcf.fi
Vs: DIY turbon huolto.
« Vastaus #8 : 23.02.2012, 15:50:36 »
niin aina puhdistettava tasapainoitettava ja merkattava, muuten hajoo aikaspian. :nohnoh

Poissa volvot200r

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 25
  • www.vrcf.fi
Vs: DIY turbon huolto.
« Vastaus #9 : 23.02.2012, 15:59:22 »
tarkemmin katselin yhdyn edelliseen eli paskana on ei tee mitään :nohnoh

Poissa järviin

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 584
  • www.vrcf.fi
Vs: DIY turbon huolto.
« Vastaus #10 : 23.02.2012, 16:21:36 »
Muuten tuo paketti ei ole enää taspainossa minusta... jos tota imupuolen turbiinin siipiä kattoo niin näyttää kuin olis käytetty kivimurskaimena... siis näyttää siivet ottaneen osumaa ihan urakalla...
Haloo!!
En minä nyt  noin urpo ole. :2funny:
Kaverin kanssa vaan purettiin ihan kypsä turpo, jotta näkee mitä se on syöny.
« Viimeksi muokattu: 23.02.2012, 16:23:14 kirjoittanut järviin »

Paikalla Ristus

  • Puheenjohtaja - Tossavainen - Teiden ritari
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 13522
  • "I reject your reality and substitute my own"
    • Kotisivut
Vs: DIY turbon huolto.
« Vastaus #11 : 23.02.2012, 18:49:35 »
Jep, olisit heti sanonut että tuo on vaan esimerkki kuvaus... moni kun laittaa just kuvan että mite tää taspainotus menee... olis jääny yks ihan turha viesti laittamatta multa kun ei ollu asiaan mitään sanottavaa  ;)
S40 Racing -99 man, (855 2.5 10V -96 man),V70 XC 2.4T AWD Aut -01, V70 2.4T -02 man, V70 2.4T -02 aut, V70 2.5T AWD aut -07, V70 2.5FT man -08 ja XC90 T8 -16 Ristus Garage jos oli muita autoja en muista, osa on lapsien imissä ja päin vastoin.

Paikalla The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2392
  • www.vrcf.fi
Vs: DIY turbon huolto.
« Vastaus #12 : 23.02.2012, 18:56:15 »
Pyörivä massa on kuitenkin yhdellä akselilla, joten ei sillä laakerilla kait niin merkitystä ole.
Merkkaat nyt vaan ne sijainnit niin ei tarvitse enempää hiuksia halkoa  :)

Turbo voi olla staattisesti tasapainossa, eli molemmissa päissä on 10 g heitto 10 mm päässä keskikohdasta, mutta vastakkaisilla kohdilla, eli 180 astetta. Paketti on tasapainossa, eix jeh. Mutta sitten kun se aksila pyörii niin molemmissa päissä vaikuttaa keskipakovoima joka kurmuuttaa laakereitä. Gadit?
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa järviin

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 584
  • www.vrcf.fi
Vs: DIY turbon huolto.
« Vastaus #13 : 23.02.2012, 19:33:21 »
Turbo voi olla staattisesti tasapainossa, eli molemmissa päissä on 10 g heitto 10 mm päässä keskikohdasta, mutta vastakkaisilla kohdilla, eli 180 astetta. Paketti on tasapainossa, eix jeh. Mutta sitten kun se aksila pyörii niin molemmissa päissä vaikuttaa keskipakovoima joka kurmuuttaa laakereitä. Gadit?
Juuri tätä tarkoitin.
« Viimeksi muokattu: 23.02.2012, 19:36:53 kirjoittanut järviin »

Poissa Jktku

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 182
  • www.vrcf.fi
Vs: DIY turbon huolto.
« Vastaus #14 : 24.02.2012, 00:18:41 »


Lehti olisi Classic cars vuodelta 2001,toukokuun numero ja siinä on mielenkiintoinen juttu Saabin turboahtamisen alkuajoista.

Alla olevasta kuvasta ei varmaan saa tekstistä selvää...



...joten tässä hiukan juttua tuosta jutusta:

Eli jutun aiheena on Saab 99 Turbon kehittäminen, ja haastateltu henkilö on nimeltään Geoff Kershaw. Edellä mainittu oli vuonna 1974 nuorena Garrettin insinöörinä mukana Saabin 99 Turbon kehittämisessä, ja silloin luotiin tuo ahdintyyppi, joka nyt tunnetaan nimellä T3.

T3:n tuotantolinjoja vasta pystytytettiin siihen aikaan, ja tuotanto ei pysynyt Saabin henkilöautotuotannon perässä. Tästä syystä turboahtimet kyllä saatiin Ruotsiin, mutta niitä ei ollut kaikkia tasapainotettu. Ruotsissa ei silloin vielä ollut tasapainotuskonetta. Jutun sankari Geoff kertoo matkustaneensa Ruotsiin teknikon kanssa, ja he suorittivat tasapainotuksen kokoonpanolinjalla. Prosessi oli sellainen, että he pyörittivät turboahdinta paineilman avulla, ja jos turbo ulisi, siipipyörät irrotettiin ja kiinnitettiin uudelleen sattumanvaraiseen järjestykseen ja ulinatesti paineilman avulla tehtiin uudelleen kunnes saavutettiin hyväksyttävä tasapaino. Se ei kuulemma ollut niin paha homma miltä se kuulostaa.

Että ei se tasapainotus kaiketi ollut ihan justiinsa tarkkaa 1970-luvulla.  ;D
« Viimeksi muokattu: 24.02.2012, 00:27:42 kirjoittanut Jktku »

 

RallyBaron  Samppasport