Terve!
Eli olen rakentamassa autooni jotain virikonetta ja tehotavoitteena on 500+ hv. Auto johon tekniikka olis tulossa on 505 turbo pösö. Eli kyseessä on takavetonen vanha patonki ja siihen ois tarkotus "päivittää tekniikkaa" Eli tarkotuksena vaihtaa myös laatikko, perä, vetarit/akseli ja navat. Mutta ennen tätä pitää valita sopiva kone/laatikko yhdistelmä joka kestää, johon saa osia ja joka on suht edullinen kasata. Auto on tulossa kilpiin ja tässä hieman rajoitteita:
Moottorin maksimi tilavuus 2,15l * 1,25 = 2,7l
Maksimi teho lapussa =192 hv
Auto on -84, joten mitään sen kummempia päästörajoja ei oo.
Mietin mistä aihiosta sen tekisin ja kaveri ehdotti Volvon konetta. En ole perehtynyt volvon tekniikkaan älyttömästi, mutta perusjutut on hanskassa. Nykyisinki pösön koneessa on B21ET Mahlet sisässä
Eli kestääkö seuraavanlainen kokoonpano 500hv tehon
- B230ET/FT lohko. (Onko noilla muute jotai eroa?)
- B234F 16V kansi (Vai pitääkö kansi olla 16V turbomallista eli B204FT moottorista?
- Nokat? Riittääkö vakio GLT nokat turbokäytössä?
- Jotkut takomännät, esim CP pistons
- Joku kunnon kansipahvi
- karmeen kokone kiinacooleri
- esim. Holset HX40 Super
- 800-1000ml suuttimet
- Megaruikku 2
jne.
Jos tuo kone on kerta hyvä, niin löytyykös Volvolta siihen sopivaa kestävää laatikkoa järkevään hintaan.
Ja sit toinen "pikku" juttu on perä. Kestääkö esim 940 turbon perä? Sit kolmas juttu, pösössä on takakynkät ja Volvot taitaa olla kaikki jäykkä akselisia? Mitähä herra katsastusmies sanoo jos vaihtaa vollesta taka-akselinki...
Aika paljon tuli juttua, mutta toivottavasti joku jaksaa vastailla ees joihinki..
Niin joo, vielä sellanen juttu.. että en oo ostamassa 240/740/940 volvoo ja virittämässä sitä. Eli ei kiitos kommentteja "työnnä se patonkis suoho ja osta volvo ni pääset helpommalla." Jos haluaisin päästä helpolla ni ajasin civicillä.
-Tama