Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

volvo 242:seen bmw:n m50b25 turbo moottori voiko saada leimalle jos ei vähäpääs?

  • 18 Vastauksia
  • 10652 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa ___TK___

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 62
  • www.vrcf.fi
joo elikkäs tuli tuollainen mieleen että mitenkäs menis jos kyseisen moottorin sovittais 242 volvon keulille joka olisi vähä päästöinen mitä kaikkea joutuisi katsastusmiehen kanssa sopia?
740 230ft vm 90                                       "The 1990-92 Volvo 700-series cars may very well represent one of the most reliable 4-door passenger sedans of its era due to a limited number of engineering limitations and solid build quality"

Poissa 8-pätkä

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2282
Päästöluokkahan menee korin mukaan, yhtään vähäpäästöistä 242 volvoa ei ole vielä vastaan tullut...
V60 D3 Inscription -20
142 -72 (?? + ??) Showroom
Suzuki Bandit N1200 -96

Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10762
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
Bemarin koneiden numerointi on minulle hepreaa, mutta teepä kaksi asiaa:

1) lukaise http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=92.0

2) ota yhteyttä katsastuskonttorille ja kysäise lisää tarvittaessa

Noilla kahdella kohdalla pääset jo pitkälle. Onnea projektiin!
« Viimeksi muokattu: 18.02.2014, 19:18:42 kirjoittanut Taavi.H »
V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

Poissa Juusoo

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 705
Liirumlaarum teholaput ja alusta vastaamaan mallisarjan tehokkainta.
-93 mkiv supra singleturbo 6spd 1057hv/1129nm

Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10762
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
Pikaisen googlauksen jälkeen tuossa bemarin motissa olisi vakionakin heppoja yli 200-sarjan tehorajan. Voi olla siis melko haastavaa saada uskottavasti läpi, tilavuudesta tai painosta ei pitäisi jäädä kiinni.
V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

Poissa ___TK___

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 62
  • www.vrcf.fi
Joo tarkoitin siis että ei olisi vähäpäästöinen :D olisikohan 740 Volvo parempi aihio projektille ??? Tai miksei 940 mutta onko niitä tehty ei vähäpäästöisinä?
« Viimeksi muokattu: 18.02.2014, 19:59:39 kirjoittanut ___TK___ »
740 230ft vm 90                                       "The 1990-92 Volvo 700-series cars may very well represent one of the most reliable 4-door passenger sedans of its era due to a limited number of engineering limitations and solid build quality"

Poissa Brick

  • Mr John Doe
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 651
Muutoskatsasta ensin bemarin 2 litrasella kutosella turbon kera ja sen jälkeen laitat sinne haluamasi bemarin kutosen. Ja tulevissa katsastuksissa kaivat nenää jos katsuri jotain kyselee.
« Viimeksi muokattu: 18.02.2014, 20:01:59 kirjoittanut Hermann »
citikka

Poissa ___TK___

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 62
  • www.vrcf.fi
Niinhän Se varmaa pitäisi tehdä koska ainut mikä erottaa m50b20 ja b25 non vanoksen on Se sarjanumero kyljessä jos sen saisi vaikka muutettua  ;D
740 230ft vm 90                                       "The 1990-92 Volvo 700-series cars may very well represent one of the most reliable 4-door passenger sedans of its era due to a limited number of engineering limitations and solid build quality"

Poissa ___TK___

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 62
  • www.vrcf.fi
Voisikohan tämä nyt tulla mahdolliseksi, koska eikö nyt ole tulossa joku helpotus tuohon asiaan
740 230ft vm 90                                       "The 1990-92 Volvo 700-series cars may very well represent one of the most reliable 4-door passenger sedans of its era due to a limited number of engineering limitations and solid build quality"

Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10762
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
Voisikohan tämä nyt tulla mahdolliseksi, koska eikö nyt ole tulossa joku helpotus tuohon asiaan

En nyt jäisi henkeä pidättelemään muutosta odotellessa.

Ja sillä pienemmällä koneella onnistunee jo nyt.
V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

Poissa Juusoo

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 705
Onnistuu myös ihan yhtä hyvin sillä kaks puolikkaalla, kun et puhu mitään alkuperäisistä tehoista vaan sanot että vaikka 2.0 kone turbotettu ja porattu 2.5, jos katsuria kiinnostaa moottorin alkuperäinen teho, ahdettuna ei ilmeisesti saisi olla laiskempi kuin vakiona :D. Penkkilappu tavalla tai toisella tehorajan sisälle. Omavalmiste moottorina tuo jokatapauksessa menee joten tarpeeks pienillä tehoilla penkkilappu vaan.
« Viimeksi muokattu: 12.03.2014, 08:22:39 kirjoittanut Juusoo »
-93 mkiv supra singleturbo 6spd 1057hv/1129nm

Poissa sjs

  • 10:1, E85, 1.55 bar, 16v, Penta ja 408 hv
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 996
  • Talven aika on takavedon taikaa!
ahdettuna ei ilmeisesti saisi olla laiskempi kuin vakiona :D. Penkkilappu tavalla tai toisella tehorajan sisälle. Omavalmiste moottorina tuo jokatapauksessa menee joten tarpeeks pienillä tehoilla penkkilappu vaan.
Tuosta haluaisin edelleen jostain lain perusteella faktaa. Minulla on edelleen autossani 4 katsurin 2 eri katsastusasemalla muutoskatsastama (A-katsastus Hanko + Tammisaari) 340, jossa tehoraja 138hv. AQ171 venemoottorissa on alun perin vapaastihengittävänä 167hv, mutta ahdettuna ruiskulla siitä on 135hv penkkilappu, ja otteessa 99kw teho (=135hv).

Laki ajoneuvojen muutoksista (jota tässä siis noudatetaan) ei sano mitään alkuperäisen moottorin tehon laskemisesta, ja että se ei saisi ahdettuna, tai muuten muunneltuna laskea vakioon verrattuna.

VAIN jos muutoskatsastetaan vähäpäästöistä moottoria, niin eivät halua alennetulla ahtopaineella (=muunneltuna) hyväksyä sitä enää vähäpäästöisenä.

M50B25 koneessahan on 192hv vakiona tehtaalta, 200 sarjan tehoraja jotain 184hv, eli yli menee. Ahdin kylkeen kun EI ole vähäpäästöinen kori, penkkilappu jne.

Ja jos ette tienneet, M50B23 (onks sen nimi noin?) kone on muuten sama kone, vaan että "pienemmällä" 2,0L koneen imusarjalla, siinä on jotain 150hv, eli sama 2,5L lohko, vaan kuristettu pienemmällä imusarjalla. Sit M50B20 on 2,0L versio pienemmällä imusarjalla ja M50B28 on 2,8L (192-193hv / 280Nm) versio samasta padasta 2,0L pikku imusarjalla taas käsittääkseni. Varmasti kansienkin valuissa jotain eroja ja varmasti mun tiedoissakin virheitä.

Eli otat sen "2,3i" koneen ja ahdat sen, tai väität tuon 192hv koneen olevan sen, jos katsuri ihmettelee tehoja. Eihän sitä tartte kertoa kun on "omavalmiste" kone, että se on 192hv versio jota kuristettu ahtimella, vaan sanot et se on se 150hv versio jota "piristetty" ahtimella. ;)
S90Executive -98, 340DL -86 "B254GT" 408hv/664Nm, Veneessä B230ET + HX35+MS n.350hv/530Nm@1.5bar ja AQ171Turbo 524hv/796Nm@2,1bar

Poissa Juusoo

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 705
Näimpä, ei sille katsurille tarvi välttämättä ihan jokaista asiaa kertoa. En itsekään tiedä, mikä este olisi ahtaa vaparikone ja katsastaa ahdettuna pienemmillä tehoilla kuin vakiona, näin vaan monet sanoneet. Tietysti se tuo omat haasteensa muuten kun tarvii puolikaasulla penkitellä ettei mene tehot yli :D
-93 mkiv supra singleturbo 6spd 1057hv/1129nm

Poissa ___TK___

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 62
  • www.vrcf.fi
Mitenköhän jos tälläisen 242 toisi Ruotsista johon on katsastettu tuo m50b25 moottori, olisi nimittäin ihan sopuhintaa sieltäkin ostettavissa tosin ilman turboa mutta sen voi itse värkätä  ;)
740 230ft vm 90                                       "The 1990-92 Volvo 700-series cars may very well represent one of the most reliable 4-door passenger sedans of its era due to a limited number of engineering limitations and solid build quality"

Poissa Brick

  • Mr John Doe
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 651
Mitenköhän jos tälläisen 242 toisi Ruotsista johon on katsastettu tuo m50b25 moottori, olisi nimittäin ihan sopuhintaa sieltäkin ostettavissa tosin ilman turboa mutta sen voi itse värkätä  ;)

Tästä jos jostain voi vääntää juttua loputtomiin, mutta koska Suomi on Suomi niin ei onnistu.
citikka

 

Carcom Oy  Ateho