Proturbo  Autodiagnoosi

mikä ahdin

  • 209 Vastauksia
  • 100690 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Solmurauta

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 108
  • www.vrcf.fi
Vs: mikä ahdin
« Vastaus #30 : 24.06.2011, 20:32:08 »
Ja nimenomaan tuolla kombinaatiolla/pakopesällä, se kun on hitusen avarampi kuin GT2871R 0.86 (vaikka siivet onkin samat) joka tekee 1.8 litraisessa moniventtiilissäkin 1,4 bar ahtopaineella 1.7 bar pakopainetta. Samaan moottoriin menossa saman kokoluokan holsetti, mielenkiinnolla odotetaan miten pelaa.
Ja jos kuitenkin tekee mieli olla erilainen nuori niin tässä vähän mallia kuinka fossiilina tunnettu Super HX35 pelaa 2 litran vakio mosan kyljessä. Nokat kun menee vaihtoon niin paukkuu se 600nm 3000rpm nurkilla ;D
(Kuva poistettu lainauksesta.)




Senpä takia sanoinkin jotta miksei voisi kokeilla sitä ei niin fossiilista HY35Wsuperia..
Siinä onkin jo ihan eri turbiinipyörä.
Tietty jos ei halua että tulee vielä parempia tuloksia teho ja vääntökäppyröistä.
« Viimeksi muokattu: 24.06.2011, 20:34:24 kirjoittanut Solmurauta »
Holset siellä lukee..

Poissa Solmurauta

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 108
  • www.vrcf.fi
Vs: mikä ahdin
« Vastaus #31 : 25.06.2011, 09:18:40 »
^Mikäli tarkoitat tuota penkkituloksen nissan 200sx mottia niin siinähän on 55mm turbiini #8 pesällä.
60mm turbiini on prosenteissa laskettuna jo huomattavasti isompi muutenkin niin paremmin sen pitäisikin virrata.
Holset siellä lukee..

Poissa [Max]

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 169
  • www.vrcf.fi
Vs: mikä ahdin
« Vastaus #32 : 25.06.2011, 12:34:40 »
^Mikäli tarkoitat tuota penkkituloksen nissan 200sx mottia niin siinähän on 55mm turbiini #8 pesällä.
60mm turbiini on prosenteissa laskettuna jo huomattavasti isompi muutenkin niin paremmin sen pitäisikin virrata.

Kasin pesä jakamaton ja kakstoistanen jaettu. Siivissä toki eroa mutta ei sen heräämisen pitäisi olla mitenkään radikaalisti erillaista. Katsotaas jos mun moottoriin saataisiin molemmat kokeiluun..

Poissa Solmurauta

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 108
  • www.vrcf.fi
Vs: mikä ahdin
« Vastaus #33 : 25.06.2011, 13:23:20 »
Kasin pesä jakamaton ja kakstoistanen jaettu. Siivissä toki eroa mutta ei sen heräämisen pitäisi olla mitenkään radikaalisti erillaista. Katsotaas jos mun moottoriin saataisiin molemmat kokeiluun..

Kasin pesä riittää yllättävän pitkälle kun liki 600hv on jarrutettu.
Noihin vaikuttaa niin moni eri asia, mm.  kompressoripuolen valinta, pyörintänopeus ja turbiinin valinta.
Holset siellä lukee..

Poissa [Max]

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 169
  • www.vrcf.fi
Vs: mikä ahdin
« Vastaus #34 : 25.06.2011, 14:57:21 »
Kasin pesä riittää yllättävän pitkälle kun liki 600hv on jarrutettu.
Noihin vaikuttaa niin moni eri asia, mm.  kompressoripuolen valinta, pyörintänopeus ja turbiinin valinta.

Tästä kaipaisin lisäinfoa

Poissa connyl

  • Tinasotilas
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 208
  • Recycle Racing #08
Vs: mikä ahdin
« Vastaus #35 : 25.06.2011, 19:25:41 »
Kasin pesä riittää yllättävän pitkälle kun liki 600hv on jarrutettu.
Noihin vaikuttaa niin moni eri asia, mm.  kompressoripuolen valinta, pyörintänopeus ja turbiinin valinta.
Kuulosta siltä että satusetä on käynyt kylässä.

Poissa vigge

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 6
  • www.vrcf.fi
Vs: mikä ahdin
« Vastaus #36 : 25.06.2011, 21:21:20 »
Tämä muistaaksi kasipesällä, siis hx35super
http://www.kkdmotorsport.com/kuvat/galleria/1292147652.jpg

Mitä noita garrettin (gt28rs, gt3071 pikkupesä/isopesä) kuuliksia ja holsun ahtimia (hx40super #14, #16 # 18, Hx55) on omissa mosissa tullu käytettyä niin ei ole kyllä tähän päivään mennessä tullu vastaan etteikö holsu tuottaisi ilman että ahto kaakossa. Hx40super #16 vs. 3071 ar.86 vertailu tuli tehtyä suth perusteellisesti ja mitään kummempaa eroa ei tullu vastaan paitti että holsu riitti huomattavasti pidemmälle.  Spooli oli muuten sama mutta (ahto vs. rpm) .5-1bar välillä getari nostaa hieman ripeämmin ahtoa, mutta ero kääntyy toisinpäin kun holsu syttyy kunnolla jolloin ajaa getarista ohi. Reagointi, siis padaali pohjaan tasakaasulta ja kello käyntiin ja kymppä lisää vauhtia poiki niin ikään tasatuloksen.
Getari tuotti 507hp 1.5bar, holsu 524hp 1.5bar ja sittemin vähän lisää kun ahtoa enempi... Noista kahdesta jos tulis valita nyt niin en keksi mikä vaakaa painaa getarin suuntaan, kun kaikki oleelliset mittarit pakkasella, siis ostohinta, "huollettavuus", riitto jne.

Mitä tulee getarin ahtaisiin pakopuoliin niin vastaria tunnettusti riittää etenkin tuolla 3071 hyrskyttimellä jos kone muuten laulaa (lue ahto ei nouse siksi että kone tulppana...), 5k rpm heitti itsellä ristiin käyrät, oli ahto sitten peruspaine (.8bar) tai täysahto. Rajoittimella löytyinkin sitten liki baari pakopaineen hyväksi. Mutta se pitää huomioida että ko. hyrrä ei siihen kuole ja tuottaa siitäkin huolimatta pari tonnia ylemmäs.














Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6353
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: mikä ahdin
« Vastaus #37 : 25.06.2011, 21:43:38 »
Tämä muistaaksi kasipesällä, siis hx35super
http://www.kkdmotorsport.com/kuvat/galleria/1292147652.jpg

Mitä noita garrettin (gt28rs, gt3071 pikkupesä/isopesä) kuuliksia ja holsun ahtimia (hx40super #14, #16 # 18, Hx55) on omissa mosissa tullu käytettyä niin ei ole kyllä tähän päivään mennessä tullu vastaan etteikö holsu tuottaisi ilman että ahto kaakossa. Hx40super #16 vs. 3071 ar.86 vertailu tuli tehtyä suth perusteellisesti ja mitään kummempaa eroa ei tullu vastaan paitti että holsu riitti huomattavasti pidemmälle.  Spooli oli muuten sama mutta (ahto vs. rpm) .5-1bar välillä getari nostaa hieman ripeämmin ahtoa, mutta ero kääntyy toisinpäin kun holsu syttyy kunnolla jolloin ajaa getarista ohi. Reagointi, siis padaali pohjaan tasakaasulta ja kello käyntiin ja kymppä lisää vauhtia poiki niin ikään tasatuloksen.
Getari tuotti 507hp 1.5bar, holsu 524hp 1.5bar ja sittemin vähän lisää kun ahtoa enempi... Noista kahdesta jos tulis valita nyt niin en keksi mikä vaakaa painaa getarin suuntaan, kun kaikki oleelliset mittarit pakkasella, siis ostohinta, "huollettavuus", riitto jne.

Mitä tulee getarin ahtaisiin pakopuoliin niin vastaria tunnettusti riittää etenkin tuolla 3071 hyrskyttimellä jos kone muuten laulaa (lue ahto ei nouse siksi että kone tulppana...), 5k rpm heitti itsellä ristiin käyrät, oli ahto sitten peruspaine (.8bar) tai täysahto. Rajoittimella löytyinkin sitten liki baari pakopaineen hyväksi. Mutta se pitää huomioida että ko. hyrrä ei siihen kuole ja tuottaa siitäkin huolimatta pari tonnia ylemmäs.

Tulokset ovat vertailukelpoisia ja mielenkiintoisia, mutta mielestäni ahtimet eivät kilpaile samassa kastissa. Ei ole mikään ihme, että HX40 riittää pidemmälle, jos siinä on 8mm isompi pakosiipi ja imusiivessäkin on kokoeroa 7mm Holsetin hyväksi. Ihmeen tasaiset tulokset kuitenkin noin erilaisilla ahtimilla.

Poissa vigge

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 6
  • www.vrcf.fi
Vs: mikä ahdin
« Vastaus #38 : 25.06.2011, 22:19:14 »
Tulokset ovat vertailukelpoisia ja mielenkiintoisia, mutta mielestäni ahtimet eivät kilpaile samassa kastissa. Ei ole mikään ihme, että HX40 riittää pidemmälle, jos siinä on 8mm isompi pakosiipi ja imusiivessäkin on kokoeroa 7mm Holsetin hyväksi. Ihmeen tasaiset tulokset kuitenkin noin erilaisilla ahtimilla.
Lähinnä tarkoitin sitä että kun monesti puhutaan että tuplakuulat/ uusi siipiteknologia (onko siivet btw sitä?) tuo sitä ja tätä samoin "ahdas" pakopuoli parantaa herkkyyttä, niin ei ainakaan omassa kärryssä "realisoitunu" tämä "hype", eli isompi liukulaakeri fööni ala holsu ei tuottanut persnettoa spooliin/reagointiin, mutta riittoa löytyi sen verran lisää mitä kokoero ennakoi. Mutta ei mul mitään pahaan sanottavaakaan ole gt3071 hyrrästä, oli kiinni kolmisen vuotta ja sai sikaa enempi kun tarpeeks hajoamatta ja riitti sinne mihin pelit niihin aikaan tuli speksattua, jolloin ko. fööni tuli hommattua.

« Viimeksi muokattu: 25.06.2011, 22:21:28 kirjoittanut vigge »

Poissa Wortex

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 584
  • www.vrcf.fi
Vs: mikä ahdin
« Vastaus #39 : 26.06.2011, 14:08:25 »
S60 T5

Poissa [Max]

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 169
  • www.vrcf.fi
Vs: mikä ahdin
« Vastaus #40 : 26.06.2011, 21:38:36 »

Poissa Hegeh

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1875
  • -Team Karvavako Racing- porukan pornmestari
    • Team Karvavako Racing
Vs: mikä ahdin
« Vastaus #41 : 26.06.2011, 22:09:06 »
Nyt tuli ihan järkevä kirjoitus.

Garrettin huono puoli on yleensä liian pieni pakopuoli, tukossa ylhäällä mutta hyvää spooli.
Holsetin  spooli on hiukan huonompi kuin Garrettin mutta ei mee tukkoon ylhäällä.

Homman nimi on yleensä näin, että ne jotka rakentaa käyttisauton valitsee yleensä Garrett ahtimen ja ne jotka rakentaa raceauton valitsee Holsetin.

Kun mennään asiassa syvemmälle, nokkien ja ahtimen tulee olla toisiinsa nähden sopivat  eli mille kierroslukualueelle haluat huipputehon. Ahtimen heräämiseen vaikuttaa myös nokkien säädöt, koneen puristussuhteet ja sytkä. Vaikka rakentaa kaks samanlaista konetta, ne ei oo samanlaisia.


Tähän väliin on sanottava, että entäs jos molemmat sekotetaan? eli hybridi. Garrett/Holset hybridi (TA31/04E#8) eli holsetin pakopesä, garrettin siivet, akseli ja kompura. Tämmönen siis täällä, ei vielä ajossa, mutta ensiviikolla  :P
Volvo 740 T5 käyttis
Volvo 940 B230FT neljäs evoluutio
"Kaikki tuntee apinan, vaan apina ei tunne ketään"

Poissa JuHaU

  • Hallituksen jäsen - The Insinööri - Pyhimystyyppi
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7971
  • Recycle Racing #01
    • Juha Uusitorppa Photography
Vs: mikä ahdin
« Vastaus #42 : 27.06.2011, 19:16:33 »
Juhau! minkäs tämän eron tekee kun autoissahan taisi olla samat ahtimet penkissä?

 tää oli aman tehot 16v kannella: 340 hv @ 404.5 nm ja sinkun tehot 8v kannella 348 hv 4991 rpm 534 nm 3969 rpm ?

eikös näissä ollut paineetkin suht samoissa kun laput on otettu ~ 1.2 bar

jokin tuossa kusee? luulis että tehot olisi 16v koneessa vähän toista kun on vielä säädettävä moottorin ohjaus?

Vääntö selittyy osaltaan sillä, että pakosarja oli Sinkussa pulssisarja ja Amassa pakosarja ei ole pulssitettu. Samoin Amassa oli hukkaportin kanssa hiukan ongelmia, että lähti aukeamaan aikaisemmin kuin Sinkussa.

Huipputeho voi selittyä sillä, että 8v kone oli ilmeisesti ihan nakurajalla ja ennakot olivat oletettavasti riskirajoilla. Amassa taas ei ole sytkällä haettu lisää tehoa vielä.

Nämä on vain oletuksia ja jos olisi kunnon faktaa / tietoa, niin tilanne voisi olla toinen.

Sitten vielä se muuttuja, että laput on eri penkeistä. Perstuntumalla Sinkussa oli kyllä enemmän voimaa pienemmillä kierroksilla.

Poissa Wortex

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 584
  • www.vrcf.fi
Vs: mikä ahdin
« Vastaus #43 : 27.06.2011, 19:32:35 »
Tais viggen kirjoitukset lurahtaa toisesta korvasta sisälle ja toisesta ulos
Ööö miten ni?
S60 T5

Poissa v4

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 16
  • www.vrcf.fi
Vs: mikä ahdin
« Vastaus #44 : 03.07.2011, 10:38:43 »
Minkäs ahtimen Vigge laittas Volvoon?

 

Elekma  Autoracing