Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Veteraanit => Aiheen aloitti: JVTL - 22.07.2020, 05:18:15
-
Oikean puolen etupyörä on selvästi vinksallaan sisään päin.. onko tukivarsissa pituus eroja..?
Vasen on linjassaan, sillä puolen tukivarret vois olla alkuperäset, oikealle ylempi on joskus uusittu ja alempi on uudemman malllin -70-> rullamitalla ei selvää heittoa löydy paikallaan ollessaan mitattuna.
-
140-sarjan Volvoissa oli yläpalloniveliä 1966-69, taisi olla ulkomuistista 10mm tapilla ja sitten 1970 vaihtui olemaan 12mm tapilla. Jos joku on vaihtanut ylätukivarren pallonivelineen ja pyörän keskiön ja ylätukivarren säätö/shimmilevyt ovat jätetty silleensä, niin pyörän kulma on pielessä.
Ainut ero 1969-70 on vain yläpallonivel itsessään ja se osa missä on pyörä kiinni. Yläpallonivelen reikä on eri kokoinen ja samoin tietty yläpallonivelen tappi. Alatukivarsi ja ylätukivarsi ovat kaikissa malleissa samoja. Ylätukivarteen saa kumman tahansa mallisen pallonivelen kiinni.
Alapalloniven on taas kaikissa vuosimalleissa samankokoinen.
Reiän esim. suurentaminen poraamalla ei onnistu koska pallonivelien reikä on kartion muotoinen.
PS. (virallisesti tuo ylläkuvattu muutos tapahtui ilmeisesti jo elokuussa 1969, mutta usein kansanomaisesti ilmaisemme sen noin kuten olen sen tuossa esittänyt. Vuonna 1969:kin sattoi jo siis esiintyä alkuperäisenä isommalla tapilla olevia yläpalloniveliä).
-
Näyttäs, et yläpalloa ei ole vaihdettu..molemmat puolet 10mm luokkaa.
Ne säätölevyt on ilmeisesti ylätukivarren kiinikkeen välissä..kummallakaan puolella ei oo nyt mitään.
Pitää ettii alkuperäinen (parempi) alatukivarsi ja säädellä sitten kohilleen.
Tosin säätövarat ei riitä sinne suuntaan minne pitäis
-
Juu säätölevyjen pitäisi olla etupalkin ja tukivarren kiinnikkeen välissä.
-
Onkohan kolaroitu ja kääntyny vai mitä lie käynyt..saa olla nyt noin, ku ollu jo yli 30 vuotta.
Palkin kun irrottaa, ni muokata säätömahdollisuuksia joka suuntaan sitten.
-
Kyllä siellä pitäisi olla sätölevyjä. En ole nähnyt missään että ei olisi. Niitä on usein aika paksustikin.
Kuluuko esim. rengas jotenkin epätasaisesti?
-
Pitääpä syynätä vielä tarkemmin ettei oo yhdeksi möntiksi muuttunu, mut kyl eräs toinenkin katto ettei olis..kaikki on mahollista.
Ei tuos mitään ihmeempii kulumisia oo huomannu..n.2 cm on toinen rengas kaareen nähden syvemmällä, huomaakin jo aika selvästi.
-
Etupalkki pehmennyt ja nitkahtanut?
-
Ei ole.. toisella puolella on sanomista jousikupissa, pitää tohon ikään jo ollakkin..muuten täysin kova.
-
Oikean puolen etupyörä on selvästi vinksallaan sisään päin.. onko tukivarsissa pituus eroja..?
Vasen on linjassaan, sillä puolen tukivarret vois olla alkuperäset, oikealle ylempi on joskus uusittu ja alempi on uudemman malllin -70-> rullamitalla ei selvää heittoa löydy paikallaan ollessaan mitattuna.
Samaa ihmetellyt omassa. Sain suoristettua säätämällä, mutta pyörä on edelleen reilusti sisempänä verrattuna kuskinpuoleiseen. Ollut näin ainakin viimeiset reilu 40 vuotta.
-
Kolaroituhan tuota on ja kiinitys vääntynyt..taivuttamalla ei taida takaisin enään tulla.