Millaisissa olosuhteissa tuon sähköajon pitäisi tosiasiallisesti olla käytettävissä?
Viime kuussa ostettu Hollannin-tuontini kävi eilen siinä kuuluisassa kompressorin vaihdossa tehtaan piikkiin. Mitään vaikutusta tällä ei kuitenkaan näytä olleen: joka kerta kun auton käynnistää, on edelleen aivan Herran hallussa, kumpi moottori milloinkin käynnistyy.
Esimerkiksi tänään, n. seitsemän asteen ulkolämpötilassa, akku täyteen ladattuna ja huolellisen (45 min) esilämmityksen jälkeen dieselpuoli käynnistyi nappulasta aivan kuin ei sähköstä tai sillä ajamisesta olisi koskaan kuultukaan. Pure ei kuulemma ollut käytettävissä "hybridijärjestelmän tilapäisten rajoitusten" takia. Kojelaudan oikeanpuoleisen mittarin pikkuviisari näyttää tällaisessa tilanteessa nollaa. Navigointinäytön "Ajotilasto"-ruudulta selviää, että sähköä kaikesta huolimatta käytetään polttoaineen lisäksi ja tämä toki hitusen laskee kulutuslukemaa pitemmällä matkalla. Tällaiset "tilapäiset rajoitukset" jatkuvat yleensä vähintään 10-20 km.
Mitään muita tässäkään ketjussa mainittuja vikailmoituksia tai varoituksia auto ei anna, ainoastaan tuon "tilapäisistä rajoituksista" kertovan.
Välillä (tänäänkin) käy jopa niin, että auto kyllä siirtyy Pure-nappulasta "käyttämään" Pure-tilaa: valo jää palamaan ja kojelaudassa lukee ajotilana "Pure". Tästäkin huolimatta diesel käy koko ajan ja tehomittarin pikkuviisari näyttää nollaa; kulutus tai mikään muukaan auton käytöksessä ei eroa mitenkään Hybrid-ajotilasta ilman sähköä.
Joinakin päivinä taas kaikki toimii aivan niin kuin pitäisikin: sähköllä ajetaan heti startista siihen saakka (~ 30 km), kunnes akku on tyhjä. Jopa niin saattaa käydä, että pysähtymällä hetkeksi, moottori sammuttamalla ja heti uudelleen starttaamalla siirrytään dieselistä sähköajoon tai päinvastoin. Esilämmityksellä tai lämmittämättä jättämisellä ei tunnu olevan mitään luotettavaa vaikutusta suuntaan eikä toiseen.
Yleensä tuo saatavilla olevan tehon määrä joka tapauksessa, myös em. vikatilanteessa, hyppää nollasta puoliväliin ja pure tulee käytettäväksi viimeistään n. 30 km ajon jälkeen. Olinko autoa ostaessani täysin väärässä, kun kuitenkin kuvittelin, että erityisesti tällaiset koti–kauppa–koti (à 3 km) -tyyppiset hyvin lyhyet ajot onnistuisivat ja kannattaisi tehdä pelkällä sähköllä?