Onko järjestelmä muuten suomenkielinen? Kannattaa se starttiakku joka tapauksessa testata kunnoltaan. Vaihtohan on helppo tehdä itse tarpeen vaatiessa, joten kulut rajautuu sitten vain akkuun.
Ainakin suomen kieli on valittuna kielivalikosta ja valikot on suomeksi. Navin juttelut tulee englanniksi valikkojen mukaan suomenkielinen puheopastus ei taida olla mahdollinen. Liekö tuota olemassakaan suomeksi?
Starttiakun mittailivat huollossa ja saivat sille kuntolukemaksi 50%. Ite mittailin perus Flukella 12.4V lepojännitteen. Passiiviset vikakoodit viittasi kuitenkin jännitteen käyneen matalana jossakin vaiheessa.
Mulla oli hollantisoftat eli webasto toimi vain piuhassa ja ajossa. Autoliike kustansi softan mukisematta ja paikallinen volvohuolto veloitti heitä 250 € edestä.
Volvolta tilataan autokohtaisesti softat joten tuo piraattihomma voi olla vähän hankalaa. Pahimmassa tapauksessa jos sellaisen löydät ja isket sisään niin jumittuu koko paska kun ei olekaan 100% oikea softa sille tuotantoerälle.
Tuota vähän itsekin mietin, että mitä ongelmia saa, jos alkaa satasta-paria säästelemään.
Tilanne nyt kuitenkin se, että ainakin akku vaihdetaan merkkikorjaamolla autoliikkeen piikkiin. Softapäivityksestäkin keskusteltiin ja sekin nyt "tarvittaessa" tehdään, eli merkkikorjaamo aikoi asian selvittää vielä virallisesti. Täytyy nyt tässä vaiheessa päivitellä nuot takuun alaisina hommaina, vaikka tuliski itelle vähän maksettavaa.
Mutta sitten yksi toinen huomio. Ajelin autolla yhden työreissun +200km/suunta. Mennessä laittelin auton naviin kohdeosoitteen. Ajotilana pidin hybridiä. Akkuja ei ollut lähtiessä ladattunua. Suurinpiiretein puolimatkassa menomatkalla auto keksi alkaa latailemaan akkuja, vaikka "save" tila ei ollut päällä (huomasi kulutuksesta ja sitten seurasin akkujen varausta). Sitten jossakin kohtaa mentiin kymmenkunta kilometriä sähköllä automaattisesti. Takaisin tullessa samaa reittiä navi ei ollut päällä, eikä autom. latausta tapahtunut. Jonkun verran toki räpläilin ja testailin eri moodeja.
Onko tuo systeemi siis optimoitu niin fiksusti, että se ottaisi navinkin huomioon? Onko samankaltaisia havaintoja? Itse olin ainakin siinä uskossa, että ajon aikainen lataus tapahtuu vain pyynnöstä save napilla ja tietysti jarruenergian talteenottona.