Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Viritys => Aiheen aloitti: tomimikael - 12.05.2012, 12:03:30

Otsikko: Tee-Se-Itse pakoputket ja downpipet.
Kirjoitti: tomimikael - 12.05.2012, 12:03:30
Ajattelin erottaa omaksi aiheeksi, kun näitä paljon rakennellaan.

Eli mistä olette ostaneet putket ja tarvikkeet? 

Itse klikkailin tuollaisen listan:

http://www.skruvat.fi/checkout/default.aspx
Eipä tuo rakentelukaan ihan edullista ole...  Ja tuosta puuttuu turbon laippa ym... tilpehööriä.   


Osaako joku kertoa mitä maksaisi 3" rööri Onnisella??
Otsikko: Vs: Tee-Se-Itse pakoputket ja downpipet.
Kirjoitti: Xuppo - 12.05.2012, 12:18:09
Biltemasta olen itse hakenut suurimman osan ja loput motonetistä
Otsikko: Vs: Tee-Se-Itse pakoputket ja downpipet.
Kirjoitti: AtAi - 12.05.2012, 12:42:12
Biltema rules... esim. 2m kanki putkea kokoa X oli 19.90 biltemassa, kun motonetissa sama oli 29.90.... arvaa kummasta ostin  :facepalm: Tommonen hintaero on aika merkittävä.
Otsikko: Vs: Tee-Se-Itse pakoputket ja downpipet.
Kirjoitti: Kökkö - 12.05.2012, 12:51:32
Motonetista hain, 2x30 asteen mutkaa + suoran pätkän + supisteen 3" --> 2,5"

(http://i42.photobucket.com/albums/e315/Ekomies/Volvo%20940/DSCN1536.jpg)
(http://i42.photobucket.com/albums/e315/Ekomies/Volvo%20940/DSCN1539.jpg)
(http://i42.photobucket.com/albums/e315/Ekomies/Volvo%20940/10042009699.jpg)

...olis varmaan tullu biltema halvemmaks...
Otsikko: Vs: Tee-Se-Itse pakoputket ja downpipet.
Kirjoitti: Volvo745D - 12.06.2012, 00:01:49
Kysymys mikä vaivaa. Itse olen ajatellut omaan volvooni tehdä catbackin. Tekniikkana hyrrää 2,5 TDI ja mietin että kun tähän mennessä on katti tyhjennetty, niin miten paljon melutaso nousee jos katilta taaksepäin vetää 3" röörin, esim kylkeen? Vaimentaako turbo kuin hirveästi alkupäässä sitten?
Siksi kylkiputki koska ajattelin säästää tekijää ja pienemmällä vaivalla siten, ja kuinka lainvastainen moinen on jos kuitenkin vasemmalle puolelle tulee ulostulo ja suuntaa putkenpään oikein?
Otsikko: Vs: Tee-Se-Itse pakoputket ja downpipet.
Kirjoitti: remes - 12.06.2012, 21:11:55
Kysymys mikä vaivaa. Itse olen ajatellut omaan volvooni tehdä catbackin. Tekniikkana hyrrää 2,5 TDI ja mietin että kun tähän mennessä on katti tyhjennetty, niin miten paljon melutaso nousee jos katilta taaksepäin vetää 3" röörin, esim kylkeen? Vaimentaako turbo kuin hirveästi alkupäässä sitten?
Siksi kylkiputki koska ajattelin säästää tekijää ja pienemmällä vaivalla siten, ja kuinka lainvastainen moinen on jos kuitenkin vasemmalle puolelle tulee ulostulo ja suuntaa putkenpään oikein?
Mä tein aikoinaan v70 tdi:hin 3" putken. Ensin ilman vaimentimia katista taakse niin että katti oli toiminnassa, ei juurikaan eroa alkuperäiseen.

Sitten turbolta asti suora 3" ja katti kokonaan pois, äänet oli aivan järkyttävät. Hain Moposportista taakse Marteliuksen 3" vapaavirtausvaimentimen 100mm ulostulolla niin tuli aika sopivat murinat.

Toisin sanoen joko katti tai joku vaimennin on pakko olla, muuten hävettää jo ajella.
Otsikko: Vs: Tee-Se-Itse pakoputket ja downpipet.
Kirjoitti: Volvo745D - 12.06.2012, 23:48:12
Mä tein aikoinaan v70 tdi:hin 3" putken. Ensin ilman vaimentimia katista taakse niin että katti oli toiminnassa, ei juurikaan eroa alkuperäiseen.

Sitten turbolta asti suora 3" ja katti kokonaan pois, äänet oli aivan järkyttävät. Hain Moposportista taakse Marteliuksen 3" vapaavirtausvaimentimen 100mm ulostulolla niin tuli aika sopivat murinat.

Toisin sanoen joko katti tai joku vaimennin on pakko olla, muuten hävettää jo ajella.
Siinä mielessä ajattelinkin että on aika mahdoton rasti saada kylkiputkeen sopimaan joku vaimennin koska rupee olemaan jo sen verran matalalla että ottaa jo pahimpiin kiinni. Ellei sitten oikeasti pienen mallin vaimentimia ole mitkä sopis katin perään suoraan ja siitä sitten kylkeen...
Otsikko: Vs: Tee-Se-Itse pakoputket ja downpipet.
Kirjoitti: AtAi - 13.06.2012, 08:55:25
Siinä mielessä ajattelinkin että on aika mahdoton rasti saada kylkiputkeen sopimaan joku vaimennin koska rupee olemaan jo sen verran matalalla että ottaa jo pahimpiin kiinni. Ellei sitten oikeasti pienen mallin vaimentimia ole mitkä sopis katin perään suoraan ja siitä sitten kylkeen...
siihenhän se sopii kun orig.putkessa se iso kammiovaimennin.

Meille kilpuriin tulossa sivuputki niin että tod.näk toinen vaimennin tossa kohtaa.

Ainoo homma vaan että saat korottaa autoa aika paljon jos helmakotelon alta niin että jää putkelle vielä maavaraa.
Otsikko: Vs: Tee-Se-Itse pakoputket ja downpipet.
Kirjoitti: remes - 13.06.2012, 19:51:08
siihenhän se sopii kun orig.putkessa se iso kammiovaimennin.

Meille kilpuriin tulossa sivuputki niin että tod.näk toinen vaimennin tossa kohtaa.

Ainoo homma vaan että saat korottaa autoa aika paljon jos helmakotelon alta niin että jää putkelle vielä maavaraa.
Mutta oliko tdi:ssä muuta kuin katti + se matkalaukku ennen taka-akselia? Omat muistikuvat pätkii mut jotenkin fiilis että ei ollut kuin yksi vaimennin katin lisäksi.
Otsikko: Vs: Tee-Se-Itse pakoputket ja downpipet.
Kirjoitti: AtAi - 13.06.2012, 20:01:28
Mutta oliko tdi:ssä muuta kuin katti + se matkalaukku ennen taka-akselia? Omat muistikuvat pätkii mut jotenkin fiilis että ei ollut kuin yksi vaimennin katin lisäksi.
En hiffaa mitä haet takaa, mutta sen matkalaukun tilalle koitin selittää äskeisessä postauksessa.
Otsikko: Vs: Tee-Se-Itse pakoputket ja downpipet.
Kirjoitti: remes - 14.06.2012, 04:29:28
Tuli vaan mielikuva (eli ajatuspieru) että jos haluaa putken kyljestä ennen takapyörää ulos niin silloin joutuisi tuomaan sitä vaimentimen jälkeen "takaisin" päin. Mut tosiaan tuohon matkalaukun paikalle taitaa olla ainoa järkevä vaihtoehto jos meinaa että maavaraakin jää.
Otsikko: Vs: Tee-Se-Itse pakoputket ja downpipet.
Kirjoitti: Sawo - 22.07.2012, 17:22:57
H- vai X-putkesta enemmän hyötyä V-moottorissa? Vai onko järkeä askarrella tuommosta muuten vakioon B280F-koneeseen? Tai onhan siinä 2,5" pakoputkisto, mutta sitä nyt ei viritykseksi lasketa :D
Kattia ei löydy, koska kone -88 korissa.

Edit. Taidan tehdä tuon H-putken ihan vaikka rakentamisen ilosta ja koska se on melko helppo operaatio. Katotaan menikö homma ihan reisille..
Otsikko: Vs: Tee-Se-Itse pakoputket ja downpipet.
Kirjoitti: Zam1z - 07.10.2013, 20:47:11
Mikähän nyt olisi "järkevin" tapa toteuttaa putkisto tuohon omaan...? Autona siis -90 740, b230ft:llä. Joku on jo rakentanut 3" putkiston alusta loppuun, ihan järkevästi akselin ylitykset jne., mutta ilman kattia ja yhdellä pöntöllä.
Eli katinhan se nyt tietenkin tarvitsee, mutta mitenkäs välipöntön? Tuleeko nurinoita leimalla jos ei sitä ole?
-> downpipe -> katti -> välipönttö -> loppupöntto
Otsikko: Vs: Tee-Se-Itse pakoputket ja downpipet.
Kirjoitti: Lankku - 07.10.2013, 21:00:05
Jos auto on vähäpäästöinen, niin kunhan katti on pöntön lisäksi se riittää. Tuon ikäisessä saa vähän mökää ollakin.
Otsikko: Vs: Tee-Se-Itse pakoputket ja downpipet.
Kirjoitti: Kaziganth - 07.10.2013, 21:09:47
(https://fbcdn-sphotos-b-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash3/q82/s720x720/946310_10201673313256097_1489334747_n.jpg)

Ainakaan tuollaisesta toteutuksesta ei tullu leimalla mitään sanomista. -91 240 koneena B230F

Katti on siis vakiopaikalla
Otsikko: Vs: Tee-Se-Itse pakoputket ja downpipet.
Kirjoitti: Zam1z - 07.10.2013, 21:12:52
Juu ja pitääkin olla meteliä  :D
Ongelmaksi muodostuu vain se katti, pois jäisi jollei olis pakollinen...
Selaillut muutamia vaihtoehtoja, nyt tuli vastaan tähän mennessä halvin: http://www.ebay.co.uk/itm/Universal-High-Flow-AWG-100-CPSI-Sports-Catalytic-Converter-EURO3-BRAND-NEW-/181225549282?pt=UK_CarsParts_Vehicles_CarParts_SM&hash=item2a31e26de2

Lupailee ainakin paljon, mutta tekeeköhän tuollaisilla mitään? Epäilyttävän halpa... :idiot2:
Otsikko: Vs: Tee-Se-Itse pakoputket ja downpipet.
Kirjoitti: SirBBa - 07.10.2013, 21:14:59
Ei tullu mulla sanomista 3" putkistolla yhdellä vaimentajalla taka-akselin jälkeen.
Leimalle sitten vielä org DP:n missä katti kiinni.
Mitään "E" hyväksyntöjä ollut ja putkistokin kasvoi katin jälkeen... Joten vähän ihmettelin että ei puuttunut siihen mitenkään.  ::)

-97 940 B230ft
Otsikko: Vs: Tee-Se-Itse pakoputket ja downpipet.
Kirjoitti: Teuwo - 10.10.2013, 10:23:28
Ei ole leimari huomauttanut 9-Volvossa V-bandeillä 3" kaksipönttöisessä putkessa kiinni olevasta orggis katistakaan, se kun toimii.
Ja mihin se menisikään kun ei ole enää vuosiin montaa tuntia vuotta kohden viettänyt auton alla - jonka kaikki alle 100-vuotiaat leimarit varmaan osaavat ihan itsekkin päätellä.
Tosin tarkastajan työhän onkin katselmoida ajoneuvon sen hetkinen kunto määräyksiä vastaan, eikä spekuloida mitä muutoksia omistaja siihen mahdollisesti saattaisi tehdä.

'83 2-Volvossa ei mitään kattia tietenkään ollutkaan ja yksi pytty hiljensi myöskin 3" JT putkea sitten ilmeisesti tarpeeksi koska siitäkään ei tullut kertaakaan mitään valituksia.
Otsikko: Vs: Tee-Se-Itse pakoputket ja downpipet.
Kirjoitti: jarspa - 11.10.2013, 09:21:08
Onko kukaan touhunnu itte dp:tä awd ärrään? Mitkä olis mitat kyseiselle osalle? Toi ferritan dp on turhan kallis eikä kuitenkaan oo 3" koko putki.
Otsikko: Vs: Tee-Se-Itse pakoputket ja downpipet.
Kirjoitti: jepajee - 11.10.2013, 12:45:17
Itsellä ois tarkotus värkätä merikonttiin 3" putkistoo nyt talven aikaan ja kun on foorumia selaillu niin monilla tuntuu 3" dp:llä ja vakio mitsulla ahdot karkailevan. Onko tähän ilmiöön löytynyt syytä tai onko jollain pysuneet ahdot kurissa myös 3"dp:llä?
Otsikko: Vs: Tee-Se-Itse pakoputket ja downpipet.
Kirjoitti: B-Man - 14.10.2013, 00:31:28
Itsellä ois tarkotus värkätä merikonttiin 3" putkistoo nyt talven aikaan ja kun on foorumia selaillu niin monilla tuntuu 3" dp:llä ja vakio mitsulla ahdot karkailevan. Onko tähän ilmiöön löytynyt syytä tai onko jollain pysuneet ahdot kurissa myös 3"dp:llä?

Ei täällä ainakaan ahdot karkaile mihinkään.:) Vakio 13c n.0,9bar, 3"dp ja katti, loput 2,5" ja läpivirtaavat pöntöt.
Otsikko: Vs: Tee-Se-Itse pakoputket ja downpipet.
Kirjoitti: samperi50 - 14.10.2013, 01:01:28
Suosiiko porukka noita isompia dp:tä kuin itse putkisto?
Pohdin tässä, että rakennanko koko putkiston 3":sta vai dp 3,5":sta ja loppu putkisto 3":sta.
Tehot max 400hp joskus tulevaisuudessa.
Otsikko: Vs: Tee-Se-Itse pakoputket ja downpipet.
Kirjoitti: Tyggi - 14.10.2013, 01:03:26
suapkos motonetistä tai biltemasta 2,5-3" rosteri putkee? ja onkohan mitenkä arvokasta tavaraa? itsellä ei ole ollut aikaa ikinä niin tarkasti perehtyä liikkeissä asiaan ja nettikaupassakaan ei lue mitä kuraa sisältää.
Otsikko: Vs: Tee-Se-Itse pakoputket ja downpipet.
Kirjoitti: sjos - 14.10.2013, 21:14:13
suapkos motonetistä tai biltemasta 2,5-3" rosteri putkee? ja onkohan mitenkä arvokasta tavaraa? itsellä ei ole ollut aikaa ikinä niin tarkasti perehtyä liikkeissä asiaan ja nettikaupassakaan ei lue mitä kuraa sisältää.

Ei ole kyllä omiin silmiin osunut.
Ainoastaan moponetissä ollut simonssin rosteri äänenvaimentimia.

Itse olen nuo HST putket käyny metalli romikselta ostamassa.
Myyvät kilohinnalla yleensä.
Otsikko: Vs: Tee-Se-Itse pakoputket ja downpipet.
Kirjoitti: Lulla740 - 24.10.2013, 14:09:54
Arvelinpa heittää nyt tähän samaan kun oma aihe koskettaa samaa asiaa. Elikkä siis löytyiskö keltään valmista piirosta pakosarjan laipalle kun nyt olisi tarvis? Ei tarvitsisi itte rueta piirtelee ei tarviis ku polttaa...  ::) :)
(Eli 530 8-tappiselle kannelle, 2.3l vapari.)
Otsikko: Vs: Tee-Se-Itse pakoputket ja downpipet.
Kirjoitti: B-Man - 24.10.2013, 23:20:41
Arvelinpa heittää nyt tähän samaan kun oma aihe koskettaa samaa asiaa. Elikkä siis löytyiskö keltään valmista piirosta pakosarjan laipalle kun nyt olisi tarvis? Ei tarvitsisi itte rueta piirtelee ei tarviis ku polttaa...  ::) :)
(Eli 530 8-tappiselle kannelle, 2.3l vapari.)
Löyty hätäsesti ettimällä muutamat cad kuvat: http://www.elvaracing.se/temp/flansar/flansar.htm (http://www.elvaracing.se/temp/flansar/flansar.htm)
Otsikko: Vs: Tee-Se-Itse pakoputket ja downpipet.
Kirjoitti: Sawo - 05.11.2013, 22:38:51
Deekuun tarttis putkisto rakennella. Ahdot nostettu n.0,8bar, ahtokaraa muokattu jne.. Onko mitään hyötyä tehdä 3" downpipe? Mites loppuputkisto, joku 2,5" varmaan on sopivaa?
Entäs noi valmiit akselinylityspalikat, miten hyvin ne käy jäykkäperäseen 740 farkkuun?
Otsikko: Vs: Tee-Se-Itse pakoputket ja downpipet.
Kirjoitti: havock - 05.11.2013, 22:47:08
(https://fbcdn-sphotos-b-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash3/q82/s720x720/946310_10201673313256097_1489334747_n.jpg)

Ainakaan tuollaisesta toteutuksesta ei tullu leimalla mitään sanomista. -91 240 koneena B230F

Katti on siis vakiopaikalla

Hönkikö tuolla siis takaoven kohilta vaakatasoon kaasut ulos oikealle?
Otsikko: Vs: Tee-Se-Itse pakoputket ja downpipet.
Kirjoitti: Kaziganth - 05.11.2013, 22:49:36
Hönkikö tuolla siis takaoven kohilta vaakatasoon kaasut ulos oikealle?
Juu. Ei taida olla kuvaa sen tarkemmin, mutta repsikan puolelta aika läheltä helman päätä.
Otsikko: Vs: Tee-Se-Itse pakoputket ja downpipet.
Kirjoitti: Zam1z - 24.11.2013, 13:12:42
Eilen tuli äherrettyä tota putkistoa:
Kuvassa ei liitokset ole toistensa sisällä, näyttää vähän kenolta.
(http://i404.photobucket.com/albums/pp122/Zam1z/740/ROumlOumlRIAuml19_zps88a7899b.jpg) (http://s404.photobucket.com/user/Zam1z/media/740/ROumlOumlRIAuml19_zps88a7899b.jpg.html)

Eli downpipen jälkeen 3", magnalown katti heti mutkan jälkeen, akselin ylitys ja takapönttö. Tänään laskeen auto alas ja katsomaan, toivottavasti tuli tarpeeksi ylös, jota pahoin pelkään. Tarvitsis uuden downpipen, mutta toivottavasti nyt talven pärjäis... Putkenpää vielä pitää myös kehitellä. Laitetaan pari kuvaa vielä:
Kattimutka:
(http://i404.photobucket.com/albums/pp122/Zam1z/740/ROumlOumlRIAuml15_zpsbedafa69.jpg) (http://s404.photobucket.com/user/Zam1z/media/740/ROumlOumlRIAuml15_zpsbedafa69.jpg.html)
Edellisen sepän huippusaumaa(siistin näitä pois!)
(http://i404.photobucket.com/albums/pp122/Zam1z/740/ROumlOumlRIAuml1_zps85355450.jpg) (http://s404.photobucket.com/user/Zam1z/media/740/ROumlOumlRIAuml1_zps85355450.jpg.html)
Samaa sarjaa putkenpää(sekin leikattu pois!)
(http://i404.photobucket.com/albums/pp122/Zam1z/740/ROumlOumlRIAuml4_zpsbc27565c.jpg) (http://s404.photobucket.com/user/Zam1z/media/740/ROumlOumlRIAuml4_zpsbc27565c.jpg.html)
Hyvin valo näkyy mutkankin jälkeen:
(http://i404.photobucket.com/albums/pp122/Zam1z/740/ROumlOumlRIAuml18_zpsfcbb1894.jpg) (http://s404.photobucket.com/user/Zam1z/media/740/ROumlOumlRIAuml18_zpsfcbb1894.jpg.html)

EDIT: Liian alas.... Otetaas uusiks kun hermot on levänneet....   :D
Otsikko: Vs: Tee-Se-Itse pakoputket ja downpipet.
Kirjoitti: Zam1z - 25.11.2013, 23:12:05
Oliskohan hyvää ideaa, millä kannattais kiinnittää downpipestä lähtevä putki?
Tälläinenhän se "paras" olisi, ei vaan meinaa raaskia...  :idiot2:
(http://static1.motonet.fi/img/1/148811/300/148811.jpg)
Otsikko: Vs: Tee-Se-Itse pakoputket ja downpipet.
Kirjoitti: tomimikael - 25.11.2013, 23:14:50
Oliskohan hyvää ideaa, millä kannattais kiinnittää downpipestä lähtevä putki?
Tälläinenhän se "paras" olisi, ei vaan meinaa raaskia...  :idiot2:
(http://static1.motonet.fi/img/1/148811/300/148811.jpg)

V-Band? (http://www.ebay.com/itm/Downpipe-Intercooler-Turbo-3-V-BAND-CLAMP-FLANGE-KIT-Mild-Steel-V-Band-Flange-/290959462100?pt=Motors_Car_Truck_Parts_Accessories&hash=item43be890ed4&vxp=mtr)
Otsikko: Vs: Tee-Se-Itse pakoputket ja downpipet.
Kirjoitti: Zam1z - 26.11.2013, 00:33:45
Jestas sentään että ihminen voi olla tyhmä... Siinähän se ratkaisu koko ajan ollut, illalla viimeksi pyörittelin käsissä tuollaista  :facepalm:
Kiitos!  :2funny:
Otsikko: Vs: Tee-Se-Itse pakoputket ja downpipet.
Kirjoitti: Amanssi - 05.02.2014, 22:54:18
Haittaako paljonkin, jos yhden 2" putken korvaa kahdella halkaisijaltaan pienemmällä putkella? Auto aika matala (ilmajousitus), ja vielä matalampi pitäisi saada. Ottaa vaan tuo putki maahan kiinni, siksi siis tuollainen ajatus. Mitähän kaikkea tuollaisessa kannattaa ottaa huomioon, vai teenkö vaan ja kovaa ajoa? Äänillä ei niinkään merkitystä, kunhan nyt ei kovat.

Muusta kokoonpanosta sen verran, että miedosti viritetty B20, Marteliuksen peltisarjalla.
Otsikko: Vs: Tee-Se-Itse pakoputket ja downpipet.
Kirjoitti: Kaziganth - 06.02.2014, 09:32:37
Haittaako paljonkin, jos yhden 2" putken korvaa kahdella halkaisijaltaan pienemmällä putkella? Auto aika matala (ilmajousitus), ja vielä matalampi pitäisi saada. Ottaa vaan tuo putki maahan kiinni, siksi siis tuollainen ajatus. Mitähän kaikkea tuollaisessa kannattaa ottaa huomioon, vai teenkö vaan ja kovaa ajoa? Äänillä ei niinkään merkitystä, kunhan nyt ei kovat.

Muusta kokoonpanosta sen verran, että miedosti viritetty B20, Marteliuksen peltisarjalla.
itse en mitään syytä näe miksi haittaisi. Kunhan muistaa että kaksi tuumaista putkea ei vastaa yhtä kaksituumaista
Otsikko: Vs: Tee-Se-Itse pakoputket ja downpipet.
Kirjoitti: j_tapio - 06.02.2014, 10:51:12
Korvaat sen ongelmakohdan vain paksuseinäisellä putkella ja annat raapia..  ;)
Otsikko: Vs: Tee-Se-Itse pakoputket ja downpipet.
Kirjoitti: TVS - 06.02.2014, 11:10:24
Korvaat sen ongelmakohdan vain paksuseinäisellä putkella ja annat raapia..  ;)
Tekee päälle skidplaten?  ;D Samallahan se putki hakee muotoaan.

Oikeestikin muuten, supisteella vedät sen isompaan putkeen ja painat raakasti lyttyyn sen ison putken.
Otsikko: Vs: Tee-Se-Itse pakoputket ja downpipet.
Kirjoitti: Amanssi - 06.02.2014, 17:14:04
Jäikin mainitsematta, että tuossa nykyisessä Simonsin putkessa se keskiosa (pakosarjalta akselinylitykseen asti) onkin vaan pitkä läpihuutava vaimennin, jonka halkaisija on jotain 2,5". Elikkäs sitä ei paljon passaa lytistellä  :D Tosin tilallehan voisi laittaa vaikkapa 2" putken, jonka vois jotenkin lytistää. Menisi varmaan ihan ruuvipenkissä. Loppuvaimentimen korvaisi sitten jollain kammiovaimentimella, niin pysyy melutaso jotakuinkin kurissa.
Otsikko: Vs: Tee-Se-Itse pakoputket ja downpipet.
Kirjoitti: skipi - 08.02.2014, 23:31:01
Jäikin mainitsematta, että tuossa nykyisessä Simonsin putkessa se keskiosa (pakosarjalta akselinylitykseen asti) onkin vaan pitkä läpihuutava vaimennin, jonka halkaisija on jotain 2,5". Elikkäs sitä ei paljon passaa lytistellä  :D Tosin tilallehan voisi laittaa vaikkapa 2" putken, jonka vois jotenkin lytistää. Menisi varmaan ihan ruuvipenkissä. Loppuvaimentimen korvaisi sitten jollain kammiovaimentimella, niin pysyy melutaso jotakuinkin kurissa.

Sivuhuomio:
Toi Simonsin pirunpitkän vaimentajan sisähalkaisija on jotain ihan muuta. Katkaisin viime keväänä yhden ja olin todella pettynyt... Putken sisähalkaisija oli lähellä alkuperäistä putkea (en muista tarkkaa mittaa).
Pikainen johtopäätös oli että ei sillä ainakaan hengitystä paranneta vaikka äänet muuttuukin.
Otsikko: Vs: Tee-Se-Itse pakoputket ja downpipet.
Kirjoitti: Amanssi - 09.02.2014, 01:10:35
Sivuhuomio:
Toi Simonsin pirunpitkän vaimentajan sisähalkaisija on jotain ihan muuta. Katkaisin viime keväänä yhden ja olin todella pettynyt... Putken sisähalkaisija oli lähellä alkuperäistä putkea (en muista tarkkaa mittaa).
Pikainen johtopäätös oli että ei sillä ainakaan hengitystä paranneta vaikka äänet muuttuukin.

Juu no ihan hyvä huomio, itse en nimittäin tuota pahemmin tutkaillut, kun putki oli irti  :buck2: olenkin mietiskellyt tässä, että tankin takapuolelle laittaisi poikittain jonkun pienemmän vaimentimen, siitä takaisin mutka apukuskin puolelle, ja sitten kammiovaimennin siihen "normaalille" paikalle (siis siihen, mihin simonssinkin päätevaimennin jää. Orkkis päätevaimenninhan taitaa jäädä johonkin akselinylityksen tuntumaan). Eri asia sitten, että sopiiko tämmönen kötöstys olemaan siellä, kun on watt-linkki-juttujakin tässä suunnitelmissa samoille kohdille. Noin saisi ainakin hyvin äänet kuriin, luulisi yhdellä läpihuutavalla ja yhdellä kammiovaimentimella hiljentyvän, ja tuossa tulisi vielä mutkiakin riittävästi, jotka käsittääkseni osaltaan vaikuttavat äänien hiljentymiseen?

Oli tuo Simons 2" putkisto viime kesänä (eli sen aikaa kun oli minulla paikoillaan) vähän siinä rajoilla, että kävikö ärsyttämään ääniensä puolesta... Neloskoneesta kun ei meikäläisen mielestä saa hyviä pakoääniä irti, vaikka miten yritti, parempi siis yrittää saada niin hiljaiseksi kuin mahdollista  ;D
Otsikko: Vs: Tee-Se-Itse pakoputket ja downpipet.
Kirjoitti: jogiin - 22.02.2014, 18:18:17
Nyt joku kertois et miten tehdä edullinen ja helposti vaihdettava katti/korvaus putki? Laipoillahan se menis mutta kun... Motonet kiskoo 30e/pari  :o 3paria tartteis  ::)
Otsikko: Vs: Tee-Se-Itse pakoputket ja downpipet.
Kirjoitti: j_tapio - 22.02.2014, 18:25:20
Nyt joku kertois et miten tehdä edullinen ja helposti vaihdettava katti/korvaus putki? Laipoillahan se menis mutta kun... Motonet kiskoo 30e/pari  :o 3paria tartteis  ::)

Muhviliitokset molempiin päihin. Sellanen kaksoismuhvi maksaa jotain 12€ ja siitä saa molempiin päihin liitokset.
Otsikko: Vs: Tee-Se-Itse pakoputket ja downpipet.
Kirjoitti: volvos70 - 22.02.2014, 18:43:16
Nyt joku kertois et miten tehdä edullinen ja helposti vaihdettava katti/korvaus putki? Laipoillahan se menis mutta kun... Motonet kiskoo 30e/pari  :o 3paria tartteis  ::)

Ebaystä löytyy myös halpoja v-band klemmareita esim http://www.ebay.com/itm/2-5-V-Band-Flange-Clamp-Kit-for-Turbo-Exhaust-Downpipes-Mild-Steel-Flange-/300947567186?pt=Motors_Car_Truck_Parts_Accessories&hash=item4611df7252&vxp=mtr
Otsikko: Vs: Tee-Se-Itse pakoputket ja downpipet.
Kirjoitti: jogiin - 22.02.2014, 18:45:38
Muhviliitokset molempiin päihin. Sellanen kaksoismuhvi maksaa jotain 12€ ja siitä saa molempiin päihin liitokset.
Meinaatko että kesän/talven jälkeen lähtee helposti auki  ???
Ebaystä löytyy myös halpoja v-band klemmareita esim http://www.ebay.com/itm/2-5-V-Band-Flange-Clamp-Kit-for-Turbo-Exhaust-Downpipes-Mild-Steel-Flange-/300947567186?pt=Motors_Car_Truck_Parts_Accessories&hash=item4611df7252&vxp=mtr
Varteen otettava vaihto ehto  -H-

Jaa muute mitähä materiaalia noi laipat on ???
Otsikko: Vs: Tee-Se-Itse pakoputket ja downpipet.
Kirjoitti: Zam1z - 22.02.2014, 19:14:36
V-bandillahan pystyy myös ottamaan välistä pois, toisinkuin muhveilla, kun joudut repimään koko putkea...
Otsikko: Vs: Tee-Se-Itse pakoputket ja downpipet.
Kirjoitti: jogiin - 22.02.2014, 19:21:34
V-bandillahan pystyy myös ottamaan välistä pois, toisinkuin muhveilla, kun joudut repimään koko putkea...
Tuota helposti vaihtoa tässä takaa haettiinkin... Oma veikkaus että toi muhvi istuu pirun tiukkaan kun on 11kk koskemattomana auton alla
Otsikko: Vs: Tee-Se-Itse pakoputket ja downpipet.
Kirjoitti: volvos70 - 22.02.2014, 19:32:35
Joo katti/katin korvausputki v-bandeilla niin irroitus on erittäin helppoa.
Otsikko: Vs: Tee-Se-Itse pakoputket ja downpipet.
Kirjoitti: jogiin - 22.02.2014, 19:44:41
Tuo materilaali vaan mietityttää... Voiko noi hitsata samalla laitteella/langalla kun muitakin pelti hitsauksia  ???
Otsikko: Vs: Tee-Se-Itse pakoputket ja downpipet.
Kirjoitti: tanskude - 22.02.2014, 23:48:37
KKD sekä Biltema myy rosterisia v-pantoja, hinta 30€ +- 5€, biltema tais olla tuon 5€ halvempi suurinpiirtein. Ahtoja.com myy samaa materiaalia olevia pantoja ja mainintana on että voi hitsailla normi migillä mustaa rautaa olevaan putkeen.
Otsikko: Vs: Tee-Se-Itse pakoputket ja downpipet.
Kirjoitti: skipi - 23.02.2014, 00:16:39
KKD sekä Biltema myy rosterisia v-pantoja, hinta 30€ +- 5€, biltema tais olla tuon 5€ halvempi suurinpiirtein. Ahtoja.com myy samaa materiaalia olevia pantoja ja mainintana on että voi hitsailla normi migillä mustaa rautaa olevaan putkeen.

Mahtaako Migillä onnistua ilman rosteri lankaa. TIG:illä onnistuu ainakin.
Otsikko: Vs: Tee-Se-Itse pakoputket ja downpipet.
Kirjoitti: jogiin - 23.02.2014, 00:37:58
Tartteis juu pystyy ydinjätelanka koneella "räkimään" kasaan  ::) Muuta ei oo käytettävissä  :buck2:
Otsikko: Vs: Tee-Se-Itse pakoputket ja downpipet.
Kirjoitti: skipi - 23.02.2014, 00:49:53
Tartteis juu pystyy ydinjätelanka koneella "räkimään" kasaan  ::) Muuta ei oo käytettävissä  :buck2:

Ei kyllä taida onnistua...
Otsikko: Vs: Tee-Se-Itse pakoputket ja downpipet.
Kirjoitti: jogiin - 23.02.2014, 01:06:01
Pitäs vaan päästä talvirengas kaudella konttorille ja katti on hallilla irtonaisena  :buck2: sais ny tehtyy kerralla kunnolla sen eikä vaan taas sinne päin  :idiot2:
Otsikko: Vs: Tee-Se-Itse pakoputket ja downpipet.
Kirjoitti: skipi - 23.02.2014, 01:16:39
pistin yv:tä
Otsikko: Vs: Tee-Se-Itse pakoputket ja downpipet.
Kirjoitti: Korte - 23.02.2014, 14:06:16
Mahtaako Migillä onnistua ilman rosteri lankaa. TIG:illä onnistuu ainakin.

En ottaisi stressiä lisä-aine tai hitsausmenetelmän valinnasta tämmöisessä sekaliitoksessa johon ei kohdistu oikeastaan minkäänlaista rasitusta Vetele vain sillä ydinlanka koneella, laita virtaa reilusti, pikkuinen ilmarako ja täppäilemällä kasaan..
Otsikko: Vs: Tee-Se-Itse pakoputket ja downpipet.
Kirjoitti: jepe95 - 26.02.2014, 15:42:58
Ajattelin laittaa 740 turboon dp:n jälkeen 3 tuumaista putkea mutta miten teen ton akselin ylityksen kun nuo valmiit näyttää semmosilta että ottais akseliin kiinni, kun tuo vakio on aika jyrkkä. Ja minkä paksuista putke atuo vakio dp on ja onko 3 tuumaa liian iso eli seuraako siitä mitään huonoa? :D
Otsikko: Vs: Tee-Se-Itse pakoputket ja downpipet.
Kirjoitti: Zam1z - 26.02.2014, 17:50:31
Pitäis mahtua hienosti toi 3" ylitys. Ainakin itsellä, ei vain satu löytymään kuvaa tähän hetkeen :/
Otsikko: Vs: Tee-Se-Itse pakoputket ja downpipet.
Kirjoitti: 8-pätkä - 26.02.2014, 17:59:26
Ajattelin laittaa 740 turboon dp:n jälkeen 3 tuumaista putkea mutta miten teen ton akselin ylityksen kun nuo valmiit näyttää semmosilta että ottais akseliin kiinni, kun tuo vakio on aika jyrkkä. Ja minkä paksuista putke atuo vakio dp on ja onko 3 tuumaa liian iso eli seuraako siitä mitään huonoa? :D

Omassa turboseiskassa oli bilteman paloista kasattu 3" ränni ja siellähän tuo mahtui roikkumaan. Vetojakin tuli selvästi lisää. Mitään huonoa sanottavaa ei ainakaan B230ET:ssä ollut vakioputkeen verrattuna muuta kuin "hieman" racempi äänimaailma. Vaikka oli 2 vaimenninta niin tuntui että pikkulintuja putoilee puista kun aamulla töihin lähtiessä käänsi auton käyntiin... :2funny:
Otsikko: Vs: Tee-Se-Itse pakoputket ja downpipet.
Kirjoitti: jepe95 - 26.02.2014, 18:06:32
ohhhoh luulin että ei tarvitse paljoa vaimennusta kun tuolla on niin pieni turbo että vaimentaisi jonkun verran :D

niin ja jos leikkaan siitä poikki mihin loppuu se dp ja siitä 3 tuuman mutka ja 2 metriä pitkä ränni sen jälkee ylitys putki ja änkkä. tolleen karkeesti tietyst menee vielä jotain pikkupalikoita väliin? :D
Otsikko: Vs: Tee-Se-Itse pakoputket ja downpipet.
Kirjoitti: 8-pätkä - 26.02.2014, 18:17:58
Downpipe on nimenomaan se joka kannattaa tehdä 3" tavarasta. Sen jälkeen vaikka 2,5" riittää ihan hyvin. Ei ihan varmasti tule muuta kuin ääntä lisää jos jätät vakio downpipen ja suurennat sen jälkeen vasta kolmituumaiseksi... :idiot2:
Otsikko: Vs: Tee-Se-Itse pakoputket ja downpipet.
Kirjoitti: jepe95 - 26.02.2014, 18:45:19
Noin se pitää tehä mutta sitten kun kone ja turbo vaihtuu niin dp kin joutuu väsäämään uusiks mutta se on sen ajan murhe :D
Otsikko: Vs: Tee-Se-Itse pakoputket ja downpipet.
Kirjoitti: tomimikael - 26.02.2014, 20:40:51
Downpipe on nimenomaan se joka kannattaa tehdä 3" tavarasta. Sen jälkeen vaikka 2,5" riittää ihan hyvin. Ei ihan varmasti tule muuta kuin ääntä lisää jos jätät vakio downpipen ja suurennat sen jälkeen vasta kolmituumaiseksi... :idiot2:

Just näin. Downpipe on se mikä alkaa ahdistaa. Downpipestä akselin ylitykselle riittää viiva suora putki, johon voi laitella toista vaimenninta, kattia tai mitä ikinä haluaakin. Vakioputkesta ei kannata paljon mallia ottaa, se tekee mutkaa eestaas.
Otsikko: Vs: Tee-Se-Itse pakoputket ja downpipet.
Kirjoitti: 8-pätkä - 26.02.2014, 20:49:22
Itse jos tekisin niin esimerkiksi akselin ylitykseen asti 3" ja ylitys sitten 2,5". Helpompi saada mahtumaan akselin yli ja äänikin hiljenee. Ei virtaa yhtään sen huonommin enää akselin kohdalla vaikka onkin vähän pienempää, vaikka ei isommastakaan mitään haittaa toki ole.
Otsikko: Vs: Tee-Se-Itse pakoputket ja downpipet.
Kirjoitti: Juusoo - 09.03.2014, 13:19:58
Mikä mahtaa olla lambdan mutterin kierre? Nyt just ei pääse mittaamaan ja mulla on dp odottelemassa paikalle laittoa missä ei oo lambdan paikkaa ???
Otsikko: Vs: Tee-Se-Itse pakoputket ja downpipet.
Kirjoitti: skipi - 09.03.2014, 13:23:33
Mikä mahtaa olla lambdan mutterin kierre? Nyt just ei pääse mittaamaan ja mulla on dp odottelemassa paikalle laittoa missä ei oo lambdan paikkaa ???

Oisko ollu 18x1.5
Otsikko: Vs: Tee-Se-Itse pakoputket ja downpipet.
Kirjoitti: Xuppo - 09.03.2014, 14:28:53
Tälläinen on oma sävellykseni 3" hormista
(http://i92.photobucket.com/albums/l28/xuppo/740%20farkku/2014-03-04-681_zps7fcb77c8.jpg) (http://s92.photobucket.com/user/xuppo/media/740%20farkku/2014-03-04-681_zps7fcb77c8.jpg.html)

Otsikko: Vs: Tee-Se-Itse pakoputket ja downpipet.
Kirjoitti: Zam1z - 07.06.2014, 00:05:53
Kaukana ammattilaisesta, mutta omassa on ahtimelta 3" putki magnaflown katilla ja pelkkä takapönttö. Ei sanoneet leimalla mitään, eikä nyt olekaan perus amispörinöitä kovemmat äänet  O0
Otsikko: Vs: Tee-Se-Itse pakoputket ja downpipet.
Kirjoitti: La_x - 29.06.2014, 18:04:55
Herätellääs.

Elikkäs S70 siinä matkalaukun kokosessa takapöntössä on reikä ja mietin sen korvaamista joko jollain satunnaisella halvalla pöntöllä tai suoralla rännillä. Mitenkä ääni muuttuu kun kyseessä on kummiskin tuo 2,4T, niin turbohan vaimentaa jonkun verran? Ite tykkään täst perus hiljasesta menosta, mut äänentaso saa kyllä nousta samanlaisen vaparin tasolle.

Tai jos joku löytää ton vakiopaskan toosihalvalla, niin sitten, skruvatilla maksaa yli 300e, enkä todellakaan maksa pöntöstä noin paljon ;D
Otsikko: Vs: Tee-Se-Itse pakoputket ja downpipet.
Kirjoitti: ViudeH - 29.06.2014, 18:20:51
Yhessä vanhassa kasipuolikkaassa t-5:ssa korvasin sen matkalaukun simonsin pöntöllä, äänentaso nous aikalailla. Aikani sitä jaksoin kuunnella ja laitoin toisen pienemmän vaimentimen ihan putken päähän. Katsastuksessa inssi mainitsi äänistä sillo ku oli se yks vaimennin vaan paikallaan että aika rajoilla mennään äänentason kanssa . Ja suoralla rännillä ei kannata ees kokeilla, se turbo ei niin paljoo vaimenna :). Se vakio matkalaukku on aika hyvä vaimentaan et kyllä sinne pari pienempää saa laittaa jos hiljasen haluaa.
Otsikko: Vs: Tee-Se-Itse pakoputket ja downpipet.
Kirjoitti: La_x - 29.06.2014, 18:30:12
Kiitokset tästä!

Itse elin siinä uskossa et toi ois suht hiljanen ilman pönttöäkin, mut taidan sit hakea biltemasta yms. yhen isomman ja toisen pienemmän vaimentimen ja sit vaan amistelemaan. :D

E: 159e näyttäs olevan mätänetis, mut toisaalta vois sitä harjotella näitäkin ite väsäämään ite.
Otsikko: Vs: Tee-Se-Itse pakoputket ja downpipet.
Kirjoitti: mass3 - 13.07.2014, 16:32:02
Tarkotus oli rakentaa väliaikainen putkisto loppukesäksi / talveksi ennenkuin saan toisen koneen & ahtimen vaihdettua yms..

Kysymyshän ois jotta mitenkä paljon ja minkälaista putkea tarvihen?  945 b230ft ja 13c.

2x30° 3" putkea dp:lle? Vai 90°?
2m 2,5" suoraa riittänee?
Akselin ylitys 2,5" sekä pari vaimenninta

Otsikko: Vs: Tee-Se-Itse pakoputket ja downpipet.
Kirjoitti: Korte - 13.07.2014, 17:46:26
Tarkotus oli rakentaa väliaikainen putkisto loppukesäksi / talveksi ennenkuin saan toisen koneen & ahtimen vaihdettua yms..

Kysymyshän ois jotta mitenkä paljon ja minkälaista putkea tarvihen?  945 b230ft ja 13c.

2x30° 3" putkea dp:lle? Vai 90°?
2m 2,5" suoraa riittänee?
Akselin ylitys 2,5" sekä pari vaimenninta

Kannattaa noiden irtomutkien sijaan ostaa akselin ylityksiä. Saat siitä 2x ~45astetta ja 1x90astetta kaupanpäälle. Parista akselinylityksestä saa mutkat koko pakoputkeen ja säästää kymppejä :) 
Otsikko: Vs: Tee-Se-Itse pakoputket ja downpipet.
Kirjoitti: tomimikael - 09.08.2014, 21:13:07
Budjettiratkaisu katsastukseen.


(http://i770.photobucket.com/albums/xx346/tomimikael/2014-08-03_20-49-13_9461_zpsda3cbf83.jpg)


Orggiskatti, 2xMotonetin supiste    (http://www.motonet.fi/fi/product/148804)

Pari settiä 3" vbandeja kiinasta.
Otsikko: Vs: Tee-Se-Itse pakoputket ja downpipet.
Kirjoitti: mmakkee - 15.08.2014, 00:08:06
Onko kukaan tehny 200 sarjalaisessa 3" akselinylitystä onnistuneesti niin että ei oo putki tankissa tai jousessa kiinni? :D
Otsikko: Vs: Tee-Se-Itse pakoputket ja downpipet.
Kirjoitti: tanskude - 15.08.2014, 01:16:16
Sopivasti kun madaltaa ja rajottaa ulosjoustoa, mahtuu se 3" putki tulemaan akselin ali. Kuulemma..
Otsikko: Vs: Tee-Se-Itse pakoputket ja downpipet.
Kirjoitti: Korte - 15.08.2014, 12:26:36
Onko kukaan tehny 200 sarjalaisessa 3" akselinylitystä onnistuneesti niin että ei oo putki tankissa tai jousessa kiinni? :D
On. Siinä tankin kulmalla on vähän tiukkaa mutta kyllä sinnekkin rakoa jää..
Otsikko: Vs: Tee-Se-Itse pakoputket ja downpipet.
Kirjoitti: 8-pätkä - 15.08.2014, 12:35:52
Eri asia sitten se että mihin sitä 3" putkea enää taka-akselin kohdalla tarvitsee.
Otsikko: Vs: Tee-Se-Itse pakoputket ja downpipet.
Kirjoitti: Korte - 15.08.2014, 22:20:18
Eri asia sitten se että mihin sitä 3" putkea enää taka-akselin kohdalla tarvitsee.
Totta, tuskin siitä mitään hyötyä on vs 2.5" Kuhan happanee tuo 3" ylitys niin teen 2.5" tilalle. Tuo 2.5" menee vaikka silmät kiinni tehden sieltä akselin yli.
Otsikko: Vs: Tee-Se-Itse pakoputket ja downpipet.
Kirjoitti: 8-pätkä - 16.08.2014, 14:22:22
Totta, tuskin siitä mitään hyötyä on vs 2.5" Kuhan happanee tuo 3" ylitys niin teen 2.5" tilalle. Tuo 2.5" menee vaikka silmät kiinni tehden sieltä akselin yli.

Itsekin tosiaan järkeilisin asian niin että kun alkupää on 3" niin aikaisemmin se alkaa ahdistaa kuin 2,5" putki taka-akselin kohdalla.
Otsikko: Vs: Tee-Se-Itse pakoputket ja downpipet.
Kirjoitti: Automasentaja - 25.08.2014, 21:30:19
Tää nyt jotenkin liittyy aiheeseen joten kysytään täällä. Hakusessa olisi 2" putkelle tarvikeäänenvaimennin ja mielellään semmonen joka oikeasti vaimentaa meteliä toisinkuin Simonsin verkonpainot, eli jos on hyviä vinkkejä niin kertokaa mitä kannattaa ostaa. Tällä hetkellä on kiinni Amazoniin tarkotettu Simons tuhoputkisto ja se antaa ymmärtää että vetoja olisi enemmän mitä todellisuudessa on.  ;D Pitkän ja ohkasen etuvaimentimen meinasin jättää muutenkin onnettoman maavaran takia mutta takavaimentimen aion vaihtaa johonkin muuhun ja nyt olisi kiva kuulla kommenttia että mitä sinne kannattaisi laittaa. Tilaa kyllä riittää takavaimentimelle eli ei ole sen suhteen ongelmia. Mites noi mätänetin "turbovaimentimet" onkos niistä kenelläkään hyviä kokemuksia?
Otsikko: Vs: Tee-Se-Itse pakoputket ja downpipet.
Kirjoitti: The_OttoB - 25.08.2014, 23:52:45
Turbo-änkkäri ennen taka-akselia ja lyhyt pönttö sinne tankin viereen. Silleen että siihen saa vielä pätkän putkea. Ihan maltilliset murinat 2" putkella. Jos tulee mökää liikaa läpi niin sellainen nelilapainen potkuri sinne loppuputken sisään.
Otsikko: Vs: Tee-Se-Itse pakoputket ja downpipet.
Kirjoitti: 8-pätkä - 26.08.2014, 06:50:08
sellainen nelilapainen potkuri sinne loppuputken sisään.
Suosittelisin mieluummin esimerkiksi turbiinia, vaimentaa mukavasti sijoitettuna putkiston alkuosaan vaikkapa pakosarjan jatkeeksi. ::)
Otsikko: Vs: Tee-Se-Itse pakoputket ja downpipet.
Kirjoitti: 460GLE - 26.08.2014, 08:33:09
Onko kukaan tehny 200 sarjalaisessa 3" akselinylitystä onnistuneesti niin että ei oo putki tankissa tai jousessa kiinni? :D
Kyllä se 3" putki siellä mahtuu oleilemaan.  ;)
Mulla on ihan lesjön suht löysillä takajousilla ja eipä se mihinkään kolise.
Otsikko: Vs: Tee-Se-Itse pakoputket ja downpipet.
Kirjoitti: The_OttoB - 26.08.2014, 09:28:44
Suosittelisin mieluummin esimerkiksi turbiinia, vaimentaa mukavasti sijoitettuna putkiston alkuosaan vaikkapa pakosarjan jatkeeksi. ::)

Minkälainen pakoputki sun Amazonissa oli?
Otsikko: Vs: Tee-Se-Itse pakoputket ja downpipet.
Kirjoitti: 8-pätkä - 26.08.2014, 11:14:39
Minkälainen pakoputki sun Amazonissa oli?
No anteeksi että yritin olla hauska, pitää seuraavalla kerralla kysyä lupa. :idiot2:
Otsikko: Vs: Tee-Se-Itse pakoputket ja downpipet.
Kirjoitti: Automasentaja - 26.08.2014, 16:26:35
Turbo-änkkäri ennen taka-akselia ja lyhyt pönttö sinne tankin viereen. Silleen että siihen saa vielä pätkän putkea. Ihan maltilliset murinat 2" putkella. Jos tulee mökää liikaa läpi niin sellainen nelilapainen potkuri sinne loppuputken sisään.

Okkei, unohtu kertoa että kyseessä on duetti ja auton alla kaksi bensatankkia niin ei oikein mahdu mitään tuonne alle joten siksi meinasin vaan taakse hommata uuden pöntön, jos vaikka laittaa paljon mutkia putkeen niin se varmaan hiljentää jonkin verran :) Vielä kaivataan kokemuksia minkä merkkistä ja mallista pönttöä kannattaa hakea ja mistä ja mielellään jos saisi suomesta. Mätänetti olis tossa lähellä mutta en tiiä onko ne turpopöntöt siellä niin kovin kummosia laadultaan kun ei ainakaan simonsit olleet.
Otsikko: Vs: Tee-Se-Itse pakoputket ja downpipet.
Kirjoitti: Boostholic - 26.08.2014, 17:17:34
Mä tein toiseen harrasteajoneuvoon 101.6mm titaaniputkesta koko putkiston turbolta asti. ainostaan turbon perässä on kartio 3.5->4" joka on rosteria, mut lähti ihan siistit saumat ni laitan siitäki kuvan. Oli aika kova homma kun kaikki käyrät joutu tekeen vannesahalla ja meni varmaan 3 x50l argon pulloja. :D Tig hitsattu.

(http://i28.photobucket.com/albums/c202/Taiquri/jpr33/touhuilut/downpipemidpipe_zpsa9f4efec.jpg)
(http://i28.photobucket.com/albums/c202/Taiquri/jpr33/touhuilut/valmisputki_zps73a1419b.jpg)
(http://i28.photobucket.com/albums/c202/Taiquri/jpr33/touhuilut/ssweld_zps58135ab1.jpg)
Otsikko: Vs: Tee-Se-Itse pakoputket ja downpipet.
Kirjoitti: The_OttoB - 26.08.2014, 19:20:14
Turbo-vaimennin on ihan hyvä mutta sekin vaatii vähän putkea sen vaimentimen jälkeen. Tai pientä vastapainetta.
Otsikko: Vs: Tee-Se-Itse pakoputket ja downpipet.
Kirjoitti: Boostholic - 26.08.2014, 19:35:45
Turbo-vaimennin on ihan hyvä mutta sekin vaatii vähän putkea sen vaimentimen jälkeen. Tai pientä vastapainetta.
Oliko kommentti suunnattu mulle?
Otsikko: Vs: Tee-Se-Itse pakoputket ja downpipet.
Kirjoitti: The_OttoB - 26.08.2014, 21:09:31
eiku duetti miehelle.  Vastaus jäi luuriin ja sun vaxtaux tuli sillä välin.
Otsikko: Vs: Tee-Se-Itse pakoputket ja downpipet.
Kirjoitti: Xuppo - 18.09.2014, 19:34:07
Bilteman ylitys istuu vallan mukavasti kun nostaa hieman putkea ylöspäin kahdella esim.30asteen mutkalla ennen akselin ylitystä.
(http://i92.photobucket.com/albums/l28/xuppo/Volvo%20740GLT%20-88/05102010612.jpg)

kuvassa auto nostettu perämurikasta ilmaan joten akseli on samassa korkeudessa kuin ajettaessa.
Otsikko: Vs: Tee-Se-Itse pakoputket ja downpipet.
Kirjoitti: Voresss - 18.09.2014, 20:48:38
Jees kiitoksia näistä
Otsikko: Vs: Tee-Se-Itse pakoputket ja downpipet.
Kirjoitti: Kalamies - 16.10.2014, 21:58:20
Tälläisen sai aikaiseksi motonetin 3" J-pipesta (http://www.motonet.fi/fi/tuote/148819/3-Mutkaputki-J-malli-o76mm):

(http://i1275.photobucket.com/albums/y453/LiimatainenRacing/DSC_0695_zps20a56825.jpg)
Laippa tuli ammattikoululta kuten myös lambdaholkit. Tuosta motonetin putkelosta jäi vielä ~280mm suoraa ylimääräiseksi.
Otsikko: Vs: Tee-Se-Itse pakoputket ja downpipet.
Kirjoitti: miihei - 20.10.2014, 17:40:39
Löytyisköhön tai tietääkö kukaan foorumilta ketään herraa tai rouvaa joka osais hitsailla katsastus kelpoisen putken downpipeltä taakse asti c70 :een volvoon 2.0 turbo vm 2001? Rahaa vastaan ofc :)
Otsikko: Vs: Tee-Se-Itse pakoputket ja downpipet.
Kirjoitti: J2K - 20.10.2014, 20:09:36
Missä päin Suomea nuo hilut sijaitsee? Helpottaa vastauksiin.
Otsikko: Vs: Tee-Se-Itse pakoputket ja downpipet.
Kirjoitti: miihei - 20.10.2014, 22:31:06
Missä päin Suomea nuo hilut sijaitsee? Helpottaa vastauksiin.

Uudenmaan alueella
Otsikko: Vs: Tee-Se-Itse pakoputket ja downpipet.
Kirjoitti: napo - 20.10.2014, 23:26:19
Bilteman ylitys istuu vallan mukavasti kun nostaa hieman putkea ylöspäin kahdella esim.30asteen mutkalla ennen akselin ylitystä.
(http://i92.photobucket.com/albums/l28/xuppo/Volvo%20740GLT%20-88/05102010612.jpg)

kuvassa auto nostettu perämurikasta ilmaan joten akseli on samassa korkeudessa kuin ajettaessa.

Onko kellään muuten tietoa, että miten bilteman 3" akselin ylitys istuu 240? Reseptejä voi myös tarjota 3" putkiston rakentamiseen. Eipähän tulisi sitten ostettua ainakaan liikaa käyriä. Linkki aihetta käsittelevään threadiinkin kelpaa  8)
Otsikko: Vs: Tee-Se-Itse pakoputket ja downpipet.
Kirjoitti: Miuzo - 21.10.2014, 09:42:02
Jos tarkoitat suoraan kulkevaa akselinylitystä niin ei mene sellaisenaan. Mulle joskus vinkattiin että ylitys pitää katkasta siitä ylityksen huipusta ja kääntää sopivasti niin tulee tankin ohi. Tuo 3" hormi 240 on muutenkin tilansa puolesta mielenkiintonen rakentaa jos auto on matala

(http://i1073.photobucket.com/albums/w386/Miuzo/20130511_150653_zps593a3bd6.jpg)

Tossa tilaa ylöspäin laatikon kannakkeeseen ~1cm siksi jää noin alas. Kovassa kiihdytyksessä joskus otti kiinni, kun nuo motonetin moottorikumit sallii koneen elää ihan omaa elämäänsä...
Otsikko: Vs: Tee-Se-Itse pakoputket ja downpipet.
Kirjoitti: Korte - 21.10.2014, 11:15:26


Tossa tilaa ylöspäin laatikon kannakkeeseen ~1cm siksi jää noin alas. Kovassa kiihdytyksessä joskus otti kiinni, kun nuo motonetin moottorikumit sallii koneen elää ihan omaa elämäänsä...

Tuota laatikon tukipalkkia kannattas muuttaa sieltä pakoputken puolelta siten, että se kulkee lähempänä lattiaa. Sais putkea kerralla ~4cm ylemmäksi. Minusta se kotelo rakenne on turhan paksu ja typerän mallinen :D
Otsikko: Vs: Tee-Se-Itse pakoputket ja downpipet.
Kirjoitti: T-T - 21.10.2014, 12:55:33
Millainen äänenvaimennin kävisi tuollaiseen 2.5T '07 V70:n mahdollisemman vähäisellä modauksella? Simonsin vaimentimia olenkin alustavasti silmäillyt, mut nyt on lähinnä se jotta mimmoinen tuohon menisi esim. Simonsilta. :)
Otsikko: Vs: Tee-Se-Itse pakoputket ja downpipet.
Kirjoitti: vellu_volvo - 11.02.2015, 18:28:29
Ois tarkotuksena rakentaa 3" dp 240 volvoon ja nyt aloin miettiin että millasilla mutkilla se mahtaa istua parhaiten? Oisko se sitten 2x90 astetta ja vai 2x60 astetta? Vinokoneen kylkeen halkosarjan ja vakio garretin kaveriks. Supisteella sitten tuosta 3" sopivaks dp laippaan.
Otsikko: Vs: Tee-Se-Itse pakoputket ja downpipet.
Kirjoitti: sjos - 11.02.2015, 18:32:54
Aika lähelle sopii varmaan 90 mutkat ja niistä helppo loiventaa jos tarvis.
Otsikko: Vs: Tee-Se-Itse pakoputket ja downpipet.
Kirjoitti: vellu_volvo - 11.02.2015, 18:37:31
Joo, melkeinpä niistä täytyy lähteä sitten kokeilemaan. Laittelen kuvia vaikkapa tänne kunhan menee toteutus asteelle.
Otsikko: Vs: Tee-Se-Itse pakoputket ja downpipet.
Kirjoitti: kanis187 - 20.01.2016, 23:55:39
Ajattelin jos sitä itse rakentelisi putkiston ysiin(940 b230ft vm. 1996) niin sopiiko nuo bilteman 76mm akselinylitykset suoraan menemään akselin ylitse muokkaamatta ettei ota mihinkään kiinni? Mitäs mutkia ja pätkiä sitä tarvitsisi? 2x30 mutkia, vaikka 3 metriä suoraa sekä akselinylitys ja loppuun pitkä pyöreä vaimennin, turboon tuleva laippa (mistä?), lambda mutteri (minkä kokoinen?) Ripustus harjateräksestä taivuttelemalla. Olisiko hyvä käyttää nuita v-bandeja ja vaihdella sen suoran tilalle aina katsastukseen vakiokatti?

Kiitos ennakkoon jos joku vaivautuu auttamaan miestä mäessä.  :)
Otsikko: Vs: Tee-Se-Itse pakoputket ja downpipet.
Kirjoitti: kanis187 - 25.01.2016, 23:33:19
Joo ajattelinkin tehdä helpomman kautta ja tilasin kl racingiltä downpipen ja 3" katalysaattorin, mietityttää vain kun joillakin näkyy noita joustoputkia olevan dp:n jälkeen, niin vaatiiko semmoisen vai meneekö tuo kl racingin dp suoraksi pohjan myötäisesti että voi suoraan katin jälkeen tuikata suoraa putkea perään? Hommasin myös 2x30 mutkia ja akselinylityksen ja loppuun tyylikkään vaimenninpöntön..
Tuntuu olevan aika hiljaista tällä palstalla, auttakaapa nyt joku viisas.   ELK
Otsikko: Vs: Tee-Se-Itse pakoputket ja downpipet.
Kirjoitti: Chall - 25.01.2016, 23:37:37
Riippuu miten ripustat putken, jos niin ettei pääse pahemmin liikkumaan, vaatii jouston. Ja taas jos "roikkuu" niin ei tarvitse.
(http://s12.postimg.org/q126dbh58/IMG_20151201_224002.jpg)

Noista tulee itselle uusi putki, jousto katin kohdille. Katalysaattorihan on vain leimalla paikallaan
Otsikko: Vs: Tee-Se-Itse pakoputket ja downpipet.
Kirjoitti: kanis187 - 25.01.2016, 23:54:55
Riippuu miten ripustat putken, jos niin ettei pääse pahemmin liikkumaan, vaatii jouston. Ja taas jos "roikkuu" niin ei tarvitse.
(http://s12.postimg.org/q126dbh58/IMG_20151201_224002.jpg)

Noista tulee itselle uusi putki, jousto katin kohdille. Katalysaattorihan on vain leimalla paikallaan


Ajatuksena olisi että harjaterästä hitsaisin kiinni ja alkuperäisiin kumikannakkeisiin kiinni.
Otsikko: Vs: Tee-Se-Itse pakoputket ja downpipet.
Kirjoitti: janne81 - 26.01.2016, 05:25:43
7/900 Volvo on ehkä paras auto tehdä pakoputki itse, tyyliin 2 mutkaa ja lopun menee suorassa  ;D

(http://i410.photobucket.com/albums/pp185/Daul1/Bilde0078.jpg)
Otsikko: Vs: Tee-Se-Itse pakoputket ja downpipet.
Kirjoitti: MK-73 - 26.01.2016, 07:31:27
Huomenta!

Nyt ilmoille kysymys johon toivottavasti tulis vastaus nopeasti: Jouduin päivättämään (945:seen turboon) välipöntön ja taka-akselin ylityksen. Samalla päätin heittää takapöntön mäkeen ihan fiilispohjalta ja korvata sen suoralla putkella. Nooh motonetissa haltioissani keräilin romuja kainaloon sen paremmin putken kokoa tarkkomatta...  Putken sain paikalleen ja kauhukseni siinä sitten huomasin viimeiset 60cm putkistosta on n.1cm pienempi kun muu putkisto.. Voi juma mikä kämmi.. Onko tästä nyt sitten haittaa? Tulen putken halkaijsijan muuttamaan mutta tähän hätään sitä en kerkeä tekemään kun autolla pitäis lähteä reissuun.. Autoon vaihdettu joskus bsr:n lastu ja ahdot säädetty doc powerin puolesta..
Otsikko: Vs: Tee-Se-Itse pakoputket ja downpipet.
Kirjoitti: kanis187 - 26.01.2016, 07:49:22
Huomenta!

Nyt ilmoille kysymys johon toivottavasti tulis vastaus nopeasti: Jouduin päivättämään (945:seen turboon) välipöntön ja taka-akselin ylityksen. Samalla päätin heittää takapöntön mäkeen ihan fiilispohjalta ja korvata sen suoralla putkella. Nooh motonetissa haltioissani keräilin romuja kainaloon sen paremmin putken kokoa tarkkomatta...  Putken sain paikalleen ja kauhukseni siinä sitten huomasin viimeiset 60cm putkistosta on n.1cm pienempi kun muu putkisto.. Voi juma mikä kämmi.. Onko tästä nyt sitten haittaa? Tulen putken halkaijsijan muuttamaan mutta tähän hätään sitä en kerkeä tekemään kun autolla pitäis lähteä reissuun.. Autoon vaihdettu joskus bsr:n lastu ja ahdot säädetty doc powerin puolesta..

Mulla vähän samantyyppinen ratkaisu kun pienempi oli lähimpänä alkuperäisen kokoa mikä oli tarjolla, eikai se varsinkaan noin lopussa juuri mitään haittaa, ehkä -0.5hv  ;D
Otsikko: Vs: Tee-Se-Itse pakoputket ja downpipet.
Kirjoitti: Zam1z - 26.01.2016, 07:54:04

Ajatuksena olisi että harjaterästä hitsaisin kiinni ja alkuperäisiin kumikannakkeisiin kiinni.

Kannattaisi mielummin hankkia jotain kovempaa. Mun mielestä toi harjateräs joustaa turhan paljon ja hitsaaminenkin on ollut niin ja näin..
Otsikko: Vs: Tee-Se-Itse pakoputket ja downpipet.
Kirjoitti: Pekko-poika - 26.01.2016, 09:43:51
Mistäs porukka on hommaillu 3" RST putken osia? Onko jotain sopuhintaista paikkaa, vai vaan milloin mistäkin?
Otsikko: Vs: Tee-Se-Itse pakoputket ja downpipet.
Kirjoitti: Ruusuja - 26.01.2016, 10:41:46
Mistäs porukka on hommaillu 3" RST putken osia? Onko jotain sopuhintaista paikkaa, vai vaan milloin mistäkin?

Täältä löytyisi sopuhintaan 3" RST putkea  ;)
Otsikko: Vs: Tee-Se-Itse pakoputket ja downpipet.
Kirjoitti: Pekko-poika - 26.01.2016, 11:26:14
Täältä löytyisi sopuhintaan 3" RST putkea  ;)
Onks mutkia ja?
Otsikko: Vs: Tee-Se-Itse pakoputket ja downpipet.
Kirjoitti: Lankku - 26.01.2016, 11:26:50
Mistäs porukka on hommaillu 3" RST putken osia? Onko jotain sopuhintaista paikkaa, vai vaan milloin mistäkin?
Romikselta.
Otsikko: Vs: Tee-Se-Itse pakoputket ja downpipet.
Kirjoitti: von Berg - 27.01.2016, 17:39:03
Mitähän matskua noi motonetin/bilteman yleispalikat mahtaa olla? Bilteman kuvasto sanoo että sinkittyä alumiinia, mut toisinaan rohkenen epäillä. Selittäis kyllä miks välillä eri paikoista lähtöisin olevat pötköt ei tahdo migistä tykätä...  :idiot2:
Otsikko: Vs: Tee-Se-Itse pakoputket ja downpipet.
Kirjoitti: Lankku - 27.01.2016, 19:29:32
Mitähän matskua noi motonetin/bilteman yleispalikat mahtaa olla? Bilteman kuvasto sanoo että sinkittyä alumiinia, mut toisinaan rohkenen epäillä.
Osattu suomentaa alumiinisinkitty oikein. Ainakin yhdessä vaiheessa olivat Fennon tuotteita, varmaan vieläkin.
Otsikko: Vs: Tee-Se-Itse pakoputket ja downpipet.
Kirjoitti: paze86 - 28.01.2016, 10:23:43
Mistä 3" laipan tiivisteitä kahdella pultin reijällä..  Töissä olis grafiittilevyä leikkaanko siitä?
Otsikko: Vs: Tee-Se-Itse pakoputket ja downpipet.
Kirjoitti: j_tapio - 28.01.2016, 10:39:33
Motonetissä on.
Otsikko: Vs: Tee-Se-Itse pakoputket ja downpipet.
Kirjoitti: Turbo 242 - 09.03.2016, 06:45:37
Ajattelin jos sitä itse rakentelisi putkiston ysiin(940 b230ft vm. 1996) niin sopiiko nuo bilteman 76mm akselinylitykset suoraan menemään akselin ylitse muokkaamatta ettei ota mihinkään kiinni? Mitäs mutkia ja pätkiä sitä tarvitsisi? 2x30 mutkia, vaikka 3 metriä suoraa sekä akselinylitys ja loppuun pitkä pyöreä vaimennin, turboon tuleva laippa (mistä?), lambda mutteri (minkä kokoinen?) Ripustus harjateräksestä taivuttelemalla. Olisiko hyvä käyttää nuita v-bandeja ja vaihdella sen suoran tilalle aina katsastukseen vakiokatti?

Kiitos ennakkoon jos joku vaivautuu auttamaan miestä mäessä.  :)

Putki on varmaankin jo tehty, mutta vastataan silti.  :D

Lambdan kierre on M18x1,5. Noita muttereita saa nykyään jo onneksi kaupasta, niin ei tarvitse etsiä sopivalla kierteellä olevaa hydrauliliitintä. :juhau:

Itse kun lähdin tekemään ysiin pakoputkea 76mm rosteriputkesta, niin osia oli seuraavasti:
-90o mutkia repullinen
-suoraa putkea riittävästi
-päätevaimennin
-tarvikekatti 76mm putkelle
-laippaliitos DP:n ja katin väliin (itse tehty mustasta raudasta, kun ei ollu tarpeeksi vahvaa rosterilevyä  >:()
-vanha edellisen omistajan tekemä DP halkaisijaltaan 76mm mustaa rautaa
-joustoputki lisätty yllä mainittuun DP:n (putki joustosta takapuskuriin asti rosteria)
-4x20mm rosterilattaa putken kannakoimiseen
-myöhemmin lisätty toinen vaimennin ennen taka-akselia liian kovan metelin takia (tälle vaimentimelle joutui tekemään rosteripellistä pannan, jotta sen sai kiinnitettyä alkuperäiselle paikalle korissa)

Teollisuudessa käytettävät hitsattavat putkilaipat sopii oikein passelisti myös ahtimeen. Sen kauluksen jolla laippa puristetaan ahtimeen, joutuu kyllä itse tekemään (jos vanha ei käy tai löydä jostain valmista). 90o kurvit riittää pakoputken tekemisessä oikein hyvin, niitä pilkkomalla saa vaikka mitä aikaan. Tietysti, jos käytettävissä on valmiita loivempia kurveja, niin sitten ei tarvitse silputa.

Kaikenkaikkiaan, jos on paikka missä tehdä ja TIG:illä saa saumaa aikaiseksi, niin ei se nyt niin paha homma ole.
Otsikko: Tee-Se-Itse pakoputket ja downpipet.
Kirjoitti: Gebbo - 22.03.2016, 10:26:14
Olisko kellään kuvaa miten Volvo 850 T5 pakoputki menee auton alla???
Otsikko: Vs: Tee-Se-Itse pakoputket ja downpipet.
Kirjoitti: Juuso.T - 27.10.2016, 20:59:15
Nostetaas vähän aihetta,itellä on talviautossa sen verran putki huonossa hapessa,että aattelin tosta metritavarasta kyhätä ite alusta loppuun uuden,onko kahden ja puolen tuuman putki liian julma b230f koneelliselle kakslankulle??
Otsikko: Vs: Tee-Se-Itse pakoputket ja downpipet.
Kirjoitti: Kaziganth - 28.10.2016, 00:30:34
Nostetaas vähän aihetta,itellä on talviautossa sen verran putki huonossa hapessa,että aattelin tosta metritavarasta kyhätä ite alusta loppuun uuden,onko kahden ja puolen tuuman putki liian julma b230f koneelliselle kakslankulle??
Ei. Tosin ei siitä juuri hyötyäkään ole.
Otsikko: Vs: Tee-Se-Itse pakoputket ja downpipet.
Kirjoitti: The_OttoB - 29.10.2016, 11:34:10
Nostetaas vähän aihetta,itellä on talviautossa sen verran putki huonossa hapessa,että aattelin tosta metritavarasta kyhätä ite alusta loppuun uuden,onko kahden ja puolen tuuman putki liian julma b230f koneelliselle kakslankulle??
Itse tein urheilupakoputken 240 B200F :n. 240 Turbon taka-akselin alitus ja takavaimennin. Isohalkaisijainen Y-putki ja siihen tarvikemallin katti. Etuvaimentajan korvasin itetehdyllä suoralla mutkaputkella. Äänitaso vähän nousi mutta ihan siedettävä tällaisen vanhan jäärän korviin.

En tiedä miten noita 240 Turbon pakoputken osia saa nykyään. Taisi olla halkaisijaltaan jotain 60 mm ja se y-putki 54 ?
Otsikko: Vs: Tee-Se-Itse pakoputket ja downpipet.
Kirjoitti: Mattson - 29.10.2016, 14:01:28
Mistäpä saisi rosterista 51mm putkea ja mutkia? Erityisesti nuo hitsattavat mutkat tuntuu olevan joko kiven alla tai sitten naurettavan hintaisia. Yli kakskymppiä mutka niin tulee äkkiä halvemmaksi tehdä joku pilipali mockup putki ja väännättää esim marteliuksella cnc:nä.
Otsikko: Vs: Tee-Se-Itse pakoputket ja downpipet.
Kirjoitti: eke - 29.10.2016, 17:34:11
Romukauppiaat säästää ja myy  rosteriputkia ja niissä on usein mutkiakin ,romuhinnalla saa .
Vierailu lähimmälle romukauppiaalle kannattaa.
Otsikko: Vs: Tee-Se-Itse pakoputket ja downpipet.
Kirjoitti: kilkkine - 30.10.2016, 07:41:32
2,3 t5 moottorilla olevaan kakkoskopan v70 olisi tarkoitus katalysaattori  korvata suoralla putkella ja saada ehkä hieman enemmän vitoskoneen ääniä esille. Paljonka oli orkkis putken halkaisija ja onko kuinka moni kyseisen operaation tehnyt ja onko ollut vaikutusta ääniin ja suorituskykyyn? Kyseessä siis vakio putkisto.
Otsikko: Vs: Tee-Se-Itse pakoputket ja downpipet.
Kirjoitti: Juuso.T - 30.10.2016, 10:31:31
Jees,lähenki tästä ettii putkea ja lisäainelankaa 
Itse tein urheilupakoputken 240 B200F :n. 240 Turbon taka-akselin alitus ja takavaimennin. Isohalkaisijainen Y-putki ja siihen tarvikemallin katti. Etuvaimentajan korvasin itetehdyllä suoralla mutkaputkella. Äänitaso vähän nousi mutta ihan siedettävä tällaisen vanhan jäärän korviin.

En tiedä miten noita 240 Turbon pakoputken osia saa nykyään. Taisi olla halkaisijaltaan jotain 60 mm ja se y-putki 54 ?
Otsikko: Vs: Tee-Se-Itse pakoputket ja downpipet.
Kirjoitti: BuuBBa - 30.10.2016, 14:55:31
2,3 t5 moottorilla olevaan kakkoskopan v70 olisi tarkoitus katalysaattori  korvata suoralla putkella ja saada ehkä hieman enemmän vitoskoneen ääniä esille. Paljonka oli orkkis putken halkaisija ja onko kuinka moni kyseisen operaation tehnyt ja onko ollut vaikutusta ääniin ja suorituskykyyn? Kyseessä siis vakio putkisto.

Eikös ensiksi kannattaisi aloittaa vaimentimien vaihdolla/poistolla?  ???
Otsikko: Vs: Tee-Se-Itse pakoputket ja downpipet.
Kirjoitti: The_OttoB - 30.10.2016, 15:44:06
Eikös ensiksi kannattaisi aloittaa vaimentimien vaihdolla/poistolla?  ???

Jep. Itselle ei ko virityksen logiikka aukea.
Otsikko: Vs: Tee-Se-Itse pakoputket ja downpipet.
Kirjoitti: kilkkine - 30.10.2016, 19:18:14
Eikös ensiksi kannattaisi aloittaa vaimentimien vaihdolla/poistolla?  ???

Entisissä t4 v40 volvoissa oli melkoinen ero oliko katti paikallaan vai ei orkkis putkella.ajattelin vain että onko tuo katti kuinka ahdistava noissa t5 putkistoissa ja toinen kysymys että ahdistaako tuo orkkis putki mitenkä paljon?
Otsikko: Vs: Tee-Se-Itse pakoputket ja downpipet.
Kirjoitti: Juuso.T - 31.10.2016, 22:19:31
Saatiin putki kasaan 2 tuumainen siitä tuli,ennen oli ilmeisesti tarvike katissa lambda kiinni,hitsattiin tähän uuteen versioon lambdalle oma paikka ennen kattia, liekö sitten jotain haittaa, kun siirrettiin edemmäs?  auto ainakin tuntuisi toimivan paremmin  ???
 
Jees,lähenki tästä ettii putkea ja lisäainelankaa
Otsikko: Vs: Tee-Se-Itse pakoputket ja downpipet.
Kirjoitti: The_OttoB - 31.10.2016, 23:06:42
Ei ole haittaa. Volvoissakin lambdoja on heti turbon jälkeen, katissa, juuriputkessa ja pakosarjassa. Vähän  vaikuttaa tietysti, ei Volvo noita huvikseen ole siirrellyt. Itsellä siirtyi nolon yhteensattuman jälkeen lambda y-haaran jälkeisestä kattiin eikä eroa huomannut.
Otsikko: Vs: Tee-Se-Itse pakoputket ja downpipet.
Kirjoitti: kilkkine - 17.11.2016, 18:10:33
Kakkoskorin v70 2.3 T5 moottorin viimeinen vaimennin on ajan saatossa mädäntynyt huonoon kuntoon ja on vedot kateissa.tänään sitten kaveri huomasi että vaimentimen villat oli lähtenyt irti(putkenpää aivan täynnä vaimennin villaa) ja putki aivan tukossa.tarkoitus poistaa viimeinen vaimennin väliaikaisesti ja laittaa suoraa putkea tilalle.mikä oli vakio putken ulkohalkaisija niin voisi ostaa huomenna putki tarvikkeet valmiiksi viikonloppua varten.menisin kyllä itse auton alle katsomaan putken koon mutta auto eri paikkakunnalla tällä hetkellä
Otsikko: Vs: Tee-Se-Itse pakoputket ja downpipet.
Kirjoitti: kilkkine - 27.11.2016, 18:47:44
Tuli vaihdettua uusi vaimennin 2korin v70 perään kun orkkis päätevaimennin alkoi mätänemään totaalisesti.2.5 tuumainen simons vaimennin,60asteen,90asteen mutka ja putkenpää ja muutama tunti niin tämmöinen oli valmis.viikon ajoin ilman viimeistä vaimenninta ja en kyllä suosittele kenellekkään,aivan kauheet pärinät ilman pönttöä.tuolla simonsin vaimentimella äänet muuttui vain hieman matalemmiksi verrattuna orkkis vaimentimeen.
(https://s13.postimg.org/4a0bqee1v/m_t_matkalaukku.jpg) (https://postimg.org/image/4a0bqee1v/)

(https://s13.postimg.org/jwrl3rrtv/simons_vaimennin.jpg) (https://postimg.org/image/jwrl3rrtv/)

(https://s13.postimg.org/til5k2izn/suora_putki.jpg) (https://postimg.org/image/til5k2izn/)

(https://s13.postimg.org/n660a8fxf/valmiina.jpg) (https://postimg.org/image/n660a8fxf/)
Otsikko: Vs: Tee-Se-Itse pakoputket ja downpipet.
Kirjoitti: kilkkine - 06.12.2016, 19:19:54
Onkos kukaan vääntänyt itse 2korin v70 bensa turboon 3tuuman downpipea? Olisin hieman kuvia ja mielipiteitä vailla että onko millainen homma alkaa rakentelemaan
Otsikko: Vs: Tee-Se-Itse pakoputket ja downpipet.
Kirjoitti: moikki - 11.02.2017, 13:17:26
Kellään kokemusta oikeasti hyvin vaimentavista 3" vaimentimista? Pitäisi amazoniin putkisto veistellä ja en haluaisi liian kova äänistä..

Onko esim. nuo simons "turbo vaimentimet" tehokkaampia kuin suoraan läpivirtaavat?
Otsikko: Vs: Tee-Se-Itse pakoputket ja downpipet.
Kirjoitti: j_tapio - 12.02.2017, 11:02:05
Mulla on 850:ssä magnaflow 3" reikänen kammiovaimennin jossa aika sivistyneet äänet.
Oiskohan malli ollu 11229 ku pikaseen kuuklasin
Otsikko: Vs: Tee-Se-Itse pakoputket ja downpipet.
Kirjoitti: kilkkine - 12.03.2017, 21:36:37
Tuli vaihdettua uusi vaimennin 2korin v70 perään kun orkkis päätevaimennin alkoi mätänemään totaalisesti.2.5 tuumainen simons vaimennin,60asteen,90asteen mutka ja putkenpää ja muutama tunti niin tämmöinen oli valmis.viikon ajoin ilman viimeistä vaimenninta ja en kyllä suosittele kenellekkään,aivan kauheet pärinät ilman pönttöä.tuolla simonsin vaimentimella äänet muuttui vain hieman matalemmiksi verrattuna orkkis vaimentimeen.
(https://s13.postimg.org/4a0bqee1v/m_t_matkalaukku.jpg) (https://postimg.org/image/4a0bqee1v/)

(https://s13.postimg.org/jwrl3rrtv/simons_vaimennin.jpg) (https://postimg.org/image/jwrl3rrtv/)

(https://s13.postimg.org/til5k2izn/suora_putki.jpg) (https://postimg.org/image/til5k2izn/)

(https://s13.postimg.org/n660a8fxf/valmiina.jpg) (https://postimg.org/image/n660a8fxf/)

Tämmöisellä takavaimentimella on ajeltu nyt melkein 6kk ja on ollut ärsyttävä humima reilun 100km/h  nopeudessa, eli 2200-2700rpm välillä ja tarkoitus olisi saada tuo humina pois mutta hieman haluaisi vitoskoneen ääntä kuunnella eli olisiko nyt takavaimennin vaihdettava hieman pitempään/isompaan vai lisäisikö vielä yhden vaimentimen keskipöntön perään että saisi tuon ärsyttävän huminan pois. Vai mitä pitäisi tehdä että tuon huminan saa poistettua? . Vaimentimena siis simonsin perus 2,5,tuumainen pienin pyöreä pönttö kooltaan 13x25cm jonka jatkeeksi on hitsattu 4tuuman ulostulo. Äänet olisi juuri sopivat tällä hetkellä mutta tuo humina häiritsee melko paljon.
Otsikko: Vs: Tee-Se-Itse pakoputket ja downpipet.
Kirjoitti: J2K - 12.03.2017, 22:15:42
Laita keskipöntön perään on minun mielipide.
Otsikko: Vs: Tee-Se-Itse pakoputket ja downpipet.
Kirjoitti: kilkkine - 12.03.2017, 22:21:18
Onkos mitään mahdollisuutta että tuo putkenpää voi jotenkin saada tuon huminamaisen äänen kuulumaan kovemmin?motonetin putkenpää 2,5tuumaisesta---->4tuumaan.tyhjäkäynnillä pitää hieman erikoista "pulputus" ääntä ja tuli mieleen että voisiko tuo olla se syyllinen siihen
Otsikko: Vs: Tee-Se-Itse pakoputket ja downpipet.
Kirjoitti: The_OttoB - 13.03.2017, 14:52:16
Onkos mitään mahdollisuutta että tuo putkenpää voi jotenkin saada tuon huminamaisen äänen kuulumaan kovemmin?motonetin putkenpää 2,5tuumaisesta---->4tuumaan.tyhjäkäynnillä pitää hieman erikoista "pulputus" ääntä ja tuli mieleen että voisiko tuo olla se syyllinen siihen

googlaa exhaust drone kuvia ja rakenna sellainen sivuhaara. Joudut varmaan muutaman pituuden /tilavuuden kokeilla mutta tuo toimii.
Otsikko: Vs: Tee-Se-Itse pakoputket ja downpipet.
Kirjoitti: kilkkine - 13.03.2017, 19:56:07
Onkos kellään ollut noita db killereitä paikoillaan mitkä laitetaan ulostuloihin kiinni vai onko ihan höpöhöpö juttujs? Muuten ei oikein tekisi mieli muutella tuota putkistoa kun olisi äänet omaan mieleen sopivan matalat ja hiljaiset mutta tuo pikku humina matka-ajossa harmittaa. Tuo olisi helppo tökätä paikoilleen jos oikeesti on toimiva. 98%omat ajot kaupunkiajoa niin ei tarviis koko ajan tuota laitella kii/pois
Otsikko: Vs: Tee-Se-Itse pakoputket ja downpipet.
Kirjoitti: Acke - 12.08.2017, 17:59:03
(https://www1.garaget.org/gallery/images/72/71222/71222-b1038fa29143e54dc3691c9de2a3c504.jpg)
940 DIY 3" DP, pari 60 asteen mutkaa, joustopala ja 3" V-band. Ekasta mutkasta sai ottaa jonkun verran pois jotta Dp ei ottaisi tulipeltiin. Ahdin vakiopaikalla, ahtimen perässä <10cm pituinen vakio mitsu suora -> 2,75" V-band adapteri. 3"->2,5" supiste hitsattuna kattiin. Loppuputki onkin sitten Simonsin 2,5" cat-back.
Otsikko: Vs: Tee-Se-Itse pakoputket ja downpipet.
Kirjoitti: 940b230fk - 02.11.2017, 14:38:30
B230fk kaipailee uutta ja äänekästä putkistoa. Jos tekasen rosterista 3'' suoran putken ahtimelta, ja siihe jatkeeksi katti ja yks läpivirtaava (joku mallia mätänet/biltema) ihan päähän, niin onko äänet liian kovat katsastukseen? oma korva voi kestää mutta entä inssimiehen?  ELK
vai pitääkö laittaa lisäksi toinen läpivirtaava heti katin jälkeen? tiedän että läpivirtaava suodattaa korkeat äänet vaan pois, matala murina hakusessa  8)
Otsikko: Vs: Tee-Se-Itse pakoputket ja downpipet.
Kirjoitti: Jambo - 02.11.2017, 18:42:42
B230fk kaipailee uutta ja äänekästä putkistoa. Jos tekasen rosterista 3'' suoran putken ahtimelta, ja siihe jatkeeksi katti ja yks läpivirtaava (joku mallia mätänet/biltema) ihan päähän, niin onko äänet liian kovat katsastukseen? oma korva voi kestää mutta entä inssimiehen?  ELK
vai pitääkö laittaa lisäksi toinen läpivirtaava heti katin jälkeen? tiedän että läpivirtaava suodattaa korkeat äänet vaan pois, matala murina hakusessa  8)

Mulla on ysissä koko matkalta rosteriränni, KL-racingin 3" DP, supiste 2,5" ja sillä loppumatka. Magnaflowin metallikennonen katti ja tommonen KL-racingin kauppaama päätevaimennin" koristeena. Ulospäin ei ole niinkään pahat äänet pikku paukkumista lukuunottamatta mutta sisälle tuo rosterille ominainen kumina käy moottorijarruttaessa. Ääniin ei ei katin laitto vaikuttanut ja tuommosenaan leimattu.

Tollasella normi-läpivirtaavalla voi olla inhimillisemmät äänet jopa kun tolla mun päätevaimentimella kun lienee vähän tukevampia...
Otsikko: Vs: Tee-Se-Itse pakoputket ja downpipet.
Kirjoitti: 940b230fk - 03.11.2017, 17:57:13
No joo, ei se auta ku kokeilla sitten. jos omaan korvaan jopa liian pahat äänet, tai kyllästyn jossain välissä, niin pitää lyödä jotain sinne väliin sitten  :D
Otsikko: Vs: Tee-Se-Itse pakoputket ja downpipet.
Kirjoitti: Juho_ - 03.11.2017, 19:36:45
Vaimentimen / vaimentimien sijainti pakoputkessa, pakoputken pituus ja mutkien määrä sekä mutkien kulman suuruus vaikuttaa paljon ääneen ja sen voimakkuuteen.
Otsikko: Vs: Tee-Se-Itse pakoputket ja downpipet.
Kirjoitti: Chall - 03.11.2017, 19:44:29
Itsellä 3" putki alusta loppuun, rosteria downpipestä perään kahdella täysin läpivirtaavalla ilman kattia. yhteensä 3x90°(2x90° peräkkäin niin sai ensimmäisen vaimentajan alkuperäiselle paikalle lähelle lattiaa takaoven kohdalle) ja 2x45° mutkaa, loput suoraa pätkää. Tarvittavat liitokset rosteri v-bandeilla.

(http://s23.postimg.org/h7eeitmsb/12963413_1111392882214800_3980352437335860426_n.jpg)


Näkee vähän miten paikallaan.
Otsikko: Vs: Tee-Se-Itse pakoputket ja downpipet.
Kirjoitti: havock - 03.11.2017, 19:48:44
Tulipa korvattua mätä keskipönttö 2" suoralla putkella.
Millainen kuristus pitäisi olla, jotta virtaus vastaisi vaimenninta? 2"->45mm tyylilläkö?
Eli nyt ala vääntö poissa, teho ehkäpä noussut mutta elämä alkaa vasta 2500rpm jälkeen.
Tosiaan alavääntöä pitäisi saada lisää, äänetkin kun on ihan ok.
Otsikko: Vs: Tee-Se-Itse pakoputket ja downpipet.
Kirjoitti: J2K - 07.04.2018, 08:32:20
D5 moottorin katalysaattorin korvaaminen uudella mallilla. Lisää kuvia showroomissa jos joku ei ole vielä siellä käynyt niitä katsomassa.

(https://tjarppa.kuvat.fi/kuvat/Downpipe/20180401_161006.jpg/_full.jpg)

Otsikko: Vs: Tee-Se-Itse pakoputket ja downpipet.
Kirjoitti: pete881 - 21.03.2019, 21:32:13
Osaako kukaan sanoa, missä teholuokassa 3.5" dp alkaa käymään pieneksi? Dp:n joutuu jokatapauksessa tekemään uusiksi, joten samalla vaivalla tekee isomman. Mistä 4" putkitarvikkeita?
Otsikko: Vs: Tee-Se-Itse pakoputket ja downpipet.
Kirjoitti: Turbo 242 - 21.03.2019, 23:34:14
Osaako kukaan sanoa, missä teholuokassa 3.5" dp alkaa käymään pieneksi? Dp:n joutuu jokatapauksessa tekemään uusiksi, joten samalla vaivalla tekee isomman. Mistä 4" putkitarvikkeita?

4" (114,3mm) löytyy ainakin LVI-tukuista. Paikallisesta putkiliikkeestä ja oikeasta rautakaupasta (teräsmyynti) kannattaa käydä kysymässä.

Jaa, meijeriosista löytyy 4" (101,6mm). Uskoisin meijeriputkiosienkin löytyvän LVI-tukuista. Meijeriputket on yleensä ohuemmalla seinämällä, mutta tuon kokoinen on sentään 2mm seinämällä.

Tukut myy yleensä suorat putket min. 6m kankina. Se, että kenelle tukku suostuu myymään, onkin sitten toinen juttu.
Otsikko: Vs: Tee-Se-Itse pakoputket ja downpipet.
Kirjoitti: Lankku - 22.03.2019, 00:37:29
Mistä 4" putkitarvikkeita?
Romikselta on löytynyt välillä rosteria erittäin sopivaan hintaan. Uutta vaikka tuolta mustana https://martelius.com/yleisosat/yleisosat4 tai rosterisena https://martelius.com/yleisosat/yleisosat4rst
Otsikko: Vs: Tee-Se-Itse pakoputket ja downpipet.
Kirjoitti: Reinikka99 - 31.08.2020, 00:00:30
Tässä mietiskelly pakoputken kiinnitystä koriin, tällä hetkellä perus kumirenkuloilla ja harjateräksen pätkillä kiinni mutta ei tahdo saada kunnolla ylös putkea kun pakko jättää joustovara ettei kolise pohjaan. Mietin sitten tommosia kumeja ja joustopalaa putken ja dp:n väliin mutta resonoikohan miten pahasti kabiiniin?
https://m.motonet.fi/fi/tuote/130527/Kannatinkumivaimenninkumi-30x15-mm-M8 (https://m.motonet.fi/fi/tuote/130527/Kannatinkumivaimenninkumi-30x15-mm-M8)
Otsikko: Vs: Tee-Se-Itse pakoputket ja downpipet.
Kirjoitti: Juho_ - 31.08.2020, 07:01:03
Jos laitat jouston johoki välii ni sit ei resonoi.
Eli semmone haitariputki.
Otsikko: Vs: Tee-Se-Itse pakoputket ja downpipet.
Kirjoitti: Reinikka99 - 31.08.2020, 08:19:34
Jees näin aattelin itteki, täytyypä koittaa noita ku ärsyttävää kuunnella putken kopsutusta pohjaan. Tosin aattelin semmosta metalliverkkosta joustoa