RallyBaron  Samppasport

Tee-Se-Itse pakoputket ja downpipet.

  • 156 Vastauksia
  • 99457 Lukukerrat

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Chall

  • Porilainen Oikeiden Topicien Erikoismies
  • Global Moderator
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2256
  • Muoviämpäri
Vs: Tee-Se-Itse pakoputket ja downpipet.
« Vastaus #105 : 25.01.2016, 23:37:37 »
Riippuu miten ripustat putken, jos niin ettei pääse pahemmin liikkumaan, vaatii jouston. Ja taas jos "roikkuu" niin ei tarvitse.


Noista tulee itselle uusi putki, jousto katin kohdille. Katalysaattorihan on vain leimalla paikallaan
« Viimeksi muokattu: 25.01.2016, 23:46:53 kirjoittanut Chall »

Poissa kanis187

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 420
Vs: Tee-Se-Itse pakoputket ja downpipet.
« Vastaus #106 : 25.01.2016, 23:54:55 »
Riippuu miten ripustat putken, jos niin ettei pääse pahemmin liikkumaan, vaatii jouston. Ja taas jos "roikkuu" niin ei tarvitse.
(Kuva poistettu lainauksesta.)

Noista tulee itselle uusi putki, jousto katin kohdille. Katalysaattorihan on vain leimalla paikallaan


Ajatuksena olisi että harjaterästä hitsaisin kiinni ja alkuperäisiin kumikannakkeisiin kiinni.

Poissa janne81

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4109
Vs: Tee-Se-Itse pakoputket ja downpipet.
« Vastaus #107 : 26.01.2016, 05:25:43 »
7/900 Volvo on ehkä paras auto tehdä pakoputki itse, tyyliin 2 mutkaa ja lopun menee suorassa  ;D


Poissa MK-73

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 765
  • www.vrcf.fi
Vs: Tee-Se-Itse pakoputket ja downpipet.
« Vastaus #108 : 26.01.2016, 07:31:27 »
Huomenta!

Nyt ilmoille kysymys johon toivottavasti tulis vastaus nopeasti: Jouduin päivättämään (945:seen turboon) välipöntön ja taka-akselin ylityksen. Samalla päätin heittää takapöntön mäkeen ihan fiilispohjalta ja korvata sen suoralla putkella. Nooh motonetissa haltioissani keräilin romuja kainaloon sen paremmin putken kokoa tarkkomatta...  Putken sain paikalleen ja kauhukseni siinä sitten huomasin viimeiset 60cm putkistosta on n.1cm pienempi kun muu putkisto.. Voi juma mikä kämmi.. Onko tästä nyt sitten haittaa? Tulen putken halkaijsijan muuttamaan mutta tähän hätään sitä en kerkeä tekemään kun autolla pitäis lähteä reissuun.. Autoon vaihdettu joskus bsr:n lastu ja ahdot säädetty doc powerin puolesta..
Pihasta löytyy: 760 B230FT+AW71 -89,  V70R -03 sekä S80 D5 -12

Poissa kanis187

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 420
Vs: Tee-Se-Itse pakoputket ja downpipet.
« Vastaus #109 : 26.01.2016, 07:49:22 »
Huomenta!

Nyt ilmoille kysymys johon toivottavasti tulis vastaus nopeasti: Jouduin päivättämään (945:seen turboon) välipöntön ja taka-akselin ylityksen. Samalla päätin heittää takapöntön mäkeen ihan fiilispohjalta ja korvata sen suoralla putkella. Nooh motonetissa haltioissani keräilin romuja kainaloon sen paremmin putken kokoa tarkkomatta...  Putken sain paikalleen ja kauhukseni siinä sitten huomasin viimeiset 60cm putkistosta on n.1cm pienempi kun muu putkisto.. Voi juma mikä kämmi.. Onko tästä nyt sitten haittaa? Tulen putken halkaijsijan muuttamaan mutta tähän hätään sitä en kerkeä tekemään kun autolla pitäis lähteä reissuun.. Autoon vaihdettu joskus bsr:n lastu ja ahdot säädetty doc powerin puolesta..

Mulla vähän samantyyppinen ratkaisu kun pienempi oli lähimpänä alkuperäisen kokoa mikä oli tarjolla, eikai se varsinkaan noin lopussa juuri mitään haittaa, ehkä -0.5hv  ;D

Poissa Zam1z

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 220
  • Mustalaatikko
Vs: Tee-Se-Itse pakoputket ja downpipet.
« Vastaus #110 : 26.01.2016, 07:54:04 »

Ajatuksena olisi että harjaterästä hitsaisin kiinni ja alkuperäisiin kumikannakkeisiin kiinni.

Kannattaisi mielummin hankkia jotain kovempaa. Mun mielestä toi harjateräs joustaa turhan paljon ja hitsaaminenkin on ollut niin ja näin..
EX: 440x2,340,360,760+muut

Poissa Pekko-poika

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 641
  • Fook Mii and Fook Yu!
Vs: Tee-Se-Itse pakoputket ja downpipet.
« Vastaus #111 : 26.01.2016, 09:43:51 »
Mistäs porukka on hommaillu 3" RST putken osia? Onko jotain sopuhintaista paikkaa, vai vaan milloin mistäkin?
Keltainen
Sininen

Kouvolan köröttelijät.

Poissa Ruusuja

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 699
  • Ei muoviämpäri, ei se näin mennytkään
Vs: Tee-Se-Itse pakoputket ja downpipet.
« Vastaus #112 : 26.01.2016, 10:41:46 »
Mistäs porukka on hommaillu 3" RST putken osia? Onko jotain sopuhintaista paikkaa, vai vaan milloin mistäkin?

Täältä löytyisi sopuhintaan 3" RST putkea  ;)
940 -97 B230fk+M90

Poissa Pekko-poika

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 641
  • Fook Mii and Fook Yu!
Vs: Tee-Se-Itse pakoputket ja downpipet.
« Vastaus #113 : 26.01.2016, 11:26:14 »
Täältä löytyisi sopuhintaan 3" RST putkea  ;)
Onks mutkia ja?
Keltainen
Sininen

Kouvolan köröttelijät.

Paikalla Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7596
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: Tee-Se-Itse pakoputket ja downpipet.
« Vastaus #114 : 26.01.2016, 11:26:50 »
Mistäs porukka on hommaillu 3" RST putken osia? Onko jotain sopuhintaista paikkaa, vai vaan milloin mistäkin?
Romikselta.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa von Berg

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 125
Vs: Tee-Se-Itse pakoputket ja downpipet.
« Vastaus #115 : 27.01.2016, 17:39:03 »
Mitähän matskua noi motonetin/bilteman yleispalikat mahtaa olla? Bilteman kuvasto sanoo että sinkittyä alumiinia, mut toisinaan rohkenen epäillä. Selittäis kyllä miks välillä eri paikoista lähtöisin olevat pötköt ei tahdo migistä tykätä...  :idiot2:
945 Turbo Classic -98 | V90 D4 Polestar R-Design -18 | Yamaha XV535 -89
(Ex: S60 D5 -12, S60 T5 -03, C70 T5 -99, 240 GL -87)

Paikalla Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7596
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: Tee-Se-Itse pakoputket ja downpipet.
« Vastaus #116 : 27.01.2016, 19:29:32 »
Mitähän matskua noi motonetin/bilteman yleispalikat mahtaa olla? Bilteman kuvasto sanoo että sinkittyä alumiinia, mut toisinaan rohkenen epäillä.
Osattu suomentaa alumiinisinkitty oikein. Ainakin yhdessä vaiheessa olivat Fennon tuotteita, varmaan vieläkin.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa paze86

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 43
  • www.vrcf.fi
Vs: Tee-Se-Itse pakoputket ja downpipet.
« Vastaus #117 : 28.01.2016, 10:23:43 »
Mistä 3" laipan tiivisteitä kahdella pultin reijällä..  Töissä olis grafiittilevyä leikkaanko siitä?

Poissa j_tapio

  • Aluevastaava Oulunseutu
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2309
  • www.vrcf.fi
Vs: Tee-Se-Itse pakoputket ja downpipet.
« Vastaus #118 : 28.01.2016, 10:39:33 »
Motonetissä on.

Poissa Turbo 242

  • Global Moderator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8925
  • Teiden tukko
Vs: Tee-Se-Itse pakoputket ja downpipet.
« Vastaus #119 : 09.03.2016, 06:45:37 »
Ajattelin jos sitä itse rakentelisi putkiston ysiin(940 b230ft vm. 1996) niin sopiiko nuo bilteman 76mm akselinylitykset suoraan menemään akselin ylitse muokkaamatta ettei ota mihinkään kiinni? Mitäs mutkia ja pätkiä sitä tarvitsisi? 2x30 mutkia, vaikka 3 metriä suoraa sekä akselinylitys ja loppuun pitkä pyöreä vaimennin, turboon tuleva laippa (mistä?), lambda mutteri (minkä kokoinen?) Ripustus harjateräksestä taivuttelemalla. Olisiko hyvä käyttää nuita v-bandeja ja vaihdella sen suoran tilalle aina katsastukseen vakiokatti?

Kiitos ennakkoon jos joku vaivautuu auttamaan miestä mäessä.  :)

Putki on varmaankin jo tehty, mutta vastataan silti.  :D

Lambdan kierre on M18x1,5. Noita muttereita saa nykyään jo onneksi kaupasta, niin ei tarvitse etsiä sopivalla kierteellä olevaa hydrauliliitintä. :juhau:

Itse kun lähdin tekemään ysiin pakoputkea 76mm rosteriputkesta, niin osia oli seuraavasti:
-90o mutkia repullinen
-suoraa putkea riittävästi
-päätevaimennin
-tarvikekatti 76mm putkelle
-laippaliitos DP:n ja katin väliin (itse tehty mustasta raudasta, kun ei ollu tarpeeksi vahvaa rosterilevyä  >:()
-vanha edellisen omistajan tekemä DP halkaisijaltaan 76mm mustaa rautaa
-joustoputki lisätty yllä mainittuun DP:n (putki joustosta takapuskuriin asti rosteria)
-4x20mm rosterilattaa putken kannakoimiseen
-myöhemmin lisätty toinen vaimennin ennen taka-akselia liian kovan metelin takia (tälle vaimentimelle joutui tekemään rosteripellistä pannan, jotta sen sai kiinnitettyä alkuperäiselle paikalle korissa)

Teollisuudessa käytettävät hitsattavat putkilaipat sopii oikein passelisti myös ahtimeen. Sen kauluksen jolla laippa puristetaan ahtimeen, joutuu kyllä itse tekemään (jos vanha ei käy tai löydä jostain valmista). 90o kurvit riittää pakoputken tekemisessä oikein hyvin, niitä pilkkomalla saa vaikka mitä aikaan. Tietysti, jos käytettävissä on valmiita loivempia kurveja, niin sitten ei tarvitse silputa.

Kaikenkaikkiaan, jos on paikka missä tehdä ja TIG:illä saa saumaa aikaiseksi, niin ei se nyt niin paha homma ole.
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

 

Proturbo  Autodiagnoosi