Autoracing  KL-varaosat

"Pattikylkisten" jarrulevyt ja levyjen koot

  • 68 Vastauksia
  • 36408 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8904
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: "Pattikylkisten" jarrulevyt ja levyjen koot
« Vastaus #60 : 01.08.2017, 11:09:50 »
Jos tarkoitus ei ole ulkonäön takia niin tuolla budjetilla kannattaa lähteä tsekkaamaan esim. EBC:n uritettuja levyjä ja sporttipaloja. Teräspunosletkut ja kunnon nesteet niin säilyy jarrut radallakin.

Tuollaisen setin tulin laittaneeksi omaan V70:een, tosin sillä ei ole tullut radalla käytyä, mutta toimi katuajossa(kin) hyvin redstuffit paloina. Jotkut pelottelee ettei ratajarrut toimi kadulla kylmänä, mutta nuo kyllä aivan hyvin.

Noitahan saa foorumin sponsoreiltakin suht edullisesti.

Just vkl:na tuli Botnialla todettua että 2 "rauhallista" kierrosta ja alkoi poljin pehmenemään V60:stä jossa vakiojarrut. Ei ole paljon luottoa alkaa rankaisemaan isommin.

Ai se olit sinä  :)  Suht haipakkaa hävisit horisonttiin  :D  XC90 T8 vakiojarruissa ei muuttunut tuntuma mitenkään kun ajoin lämmittelykiekan + 2 "kuumaa" melko mummotyylillä + jäähdyttelykierros. Levyt otti vähän väriä mutta kuulunee lajiin. Sen 2300kg sotanorsun kun hidastaa 160 -> 80 niin kyllä jarrut tarkenee.

Poissa Maxxxed

  • Valvoja
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 6132
  • Tjuurboooo
    • Teemu Lehtisaari Photography
Vs: "Pattikylkisten" jarrulevyt ja levyjen koot
« Vastaus #61 : 01.08.2017, 12:43:58 »
Löyty tämmönen niin enpäs alotakkaan uutta ketjua.

Aiheena s80 2.5T AWD jarrut, ilmeisesti nyt ovat nämä 305mm. Toinen levy hieman kahnuttaa kokoajan, eli kieroksi on mennyt.

R-mallin "bigbrakes" jarrut(satulat)tekis mieli tähän laittaa, mutta uutena melko suolasen hintaset, näille kaveriksi tietysti ostaisin uudet uritetut 320mm(???) levyt.

Budjetti 500-800€,  mitä pitäis ottaa huomioon vaihtaess, ja mistä lähtis osia kattelemaan?

Omaan V70seen ostin juuri R jarrut. Tuli Liettuasta, 2päivässä! En oo pitkään aikaan oikeen Suomesta tykännyt ostaa kun ei se vaan toimi, useammin tavara on paskaa ja kaikenlisäksi liian kallista. Tässä taannoin täällä foorumilla myytiin pelkkiä satuloita ilman suurempaa infoa 800€ ja itse ostin toimituskuluineen kaikki R jarruosat himpun alle tonnilla!

Jos R osien perään janoat niin netti auki. Samassa paikassa on yksi srj ainakin vielä.

Ps. Omassa etupään levyt ja palat kuin uudet ja takapäässäkään ole sanomista!
Volvo S40 T4 1997 (Kilpuri)
Bmw F25 LCi 20d xDrive M-Sport 2015 (Käyttis)

Poissa Orlov

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1714
  • www.vrcf.fi
Vs: "Pattikylkisten" jarrulevyt ja levyjen koot
« Vastaus #62 : 01.08.2017, 12:51:03 »
citroen 4401f5 ja f4

Pistää tuon vaikka ebayGER niin maksavat alle 160 kipale, toimitettuna

Ja ovat 44/40 männillä eli ihan samat satulat

Delco remy merkkisenä 130€ kipale
« Viimeksi muokattu: 01.08.2017, 13:07:29 kirjoittanut Orlov »

Poissa remes

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3463
Vs: "Pattikylkisten" jarrulevyt ja levyjen koot
« Vastaus #63 : 01.08.2017, 13:03:28 »
Tuollaisen setin tulin laittaneeksi omaan V70:een, tosin sillä ei ole tullut radalla käytyä, mutta toimi katuajossa(kin) hyvin redstuffit paloina. Jotkut pelottelee ettei ratajarrut toimi kadulla kylmänä, mutta nuo kyllä aivan hyvin.

Noitahan saa foorumin sponsoreiltakin suht edullisesti.

Ai se olit sinä  :)  Suht haipakkaa hävisit horisonttiin  :D  XC90 T8 vakiojarruissa ei muuttunut tuntuma mitenkään kun ajoin lämmittelykiekan + 2 "kuumaa" melko mummotyylillä + jäähdyttelykierros. Levyt otti vähän väriä mutta kuulunee lajiin. Sen 2300kg sotanorsun kun hidastaa 160 -> 80 niin kyllä jarrut tarkenee.
Mulla oli myös mk2:ssa Turbogroove levyt ja Redstuff palat. Noilla ja Motulin 660 nesteillä pärjäsi ratapäivillä jo aika hyvin. Levyillä ajoin muistaakseni yli 100tkm ja kolmet ratapäivät, autoa vaihtaessa uritukset tuntui enää just ja just kynnellä. Paloja meni 2 tai 3 sarjaa. Noi on tosiaan hyvä kompromissi kun toimivat kadullakin kylmänä.

Minä olen ollut noihin sen verran tyytyväinen että tilaan jossain vaiheessa saman setin v60:iin ja 240:iin onkin jo paketti odottamassa Yellowstuff paloilla.

Jossain siellä takalenkillä mentiin tosiaan teistä ohi, olitte ilmeisesti jäähdyttelykierroksella. Sävyä tuli hieman v60:n levyihin myös vaikka yritin jarrutella kevyesti pitkän matkan päästä. Josko ensi vuonna uskaltais jo jarrujen puolesta vähän paremmin kokeilla  :)
V40 T2 -17
Kuvat

Poissa Kaziganth

  • Biokaasumies / Karaokemestari
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4106
  • Hämeen hitain
Vs: "Pattikylkisten" jarrulevyt ja levyjen koot
« Vastaus #64 : 01.08.2017, 13:07:39 »
Mulla oli myös mk2:ssa Turbogroove levyt ja Redstuff palat. Noilla ja Motulin 660 nesteillä pärjäsi ratapäivillä jo aika hyvin. Levyillä ajoin muistaakseni yli 100tkm ja kolmet ratapäivät, autoa vaihtaessa uritukset tuntui enää just ja just kynnellä. Paloja meni 2 tai 3 sarjaa. Noi on tosiaan hyvä kompromissi kun toimivat kadullakin kylmänä.

Minä olen ollut noihin sen verran tyytyväinen että tilaan jossain vaiheessa saman setin v60:iin ja 240:iin onkin jo paketti odottamassa Yellowstuff paloilla.

Jossain siellä takalenkillä mentiin tosiaan teistä ohi, olitte ilmeisesti jäähdyttelykierroksella. Sävyä tuli hieman v60:n levyihin myös vaikka yritin jarrutella kevyesti pitkän matkan päästä. Josko ensi vuonna uskaltais jo jarrujen puolesta vähän paremmin kokeilla  :)
Eikös tuo ole juurikin se millä saa jarruja kuumaksi ja nestettä kiehumaan? Mulla normi 5.1 motoxin nesteet, eikä ollut ongelmia usean "nopean"(hyvinkin suhteellinen käsite ;D) peräkkäisen kierroksen aikana.
No kun halvalla sai.

Poissa Maxxxed

  • Valvoja
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 6132
  • Tjuurboooo
    • Teemu Lehtisaari Photography
Vs: "Pattikylkisten" jarrulevyt ja levyjen koot
« Vastaus #65 : 01.08.2017, 13:23:41 »
Itselläni noissa r jarruissa nyt ihan tavis nesteet ja rauhallisia pitkiä jarrutuksia tuli tehtyä. Ei lainkaan problemia.
Volvo S40 T4 1997 (Kilpuri)
Bmw F25 LCi 20d xDrive M-Sport 2015 (Käyttis)

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8904
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: "Pattikylkisten" jarrulevyt ja levyjen koot
« Vastaus #66 : 01.08.2017, 13:41:57 »
Eikös tuo ole juurikin se millä saa jarruja kuumaksi ja nestettä kiehumaan? Mulla normi 5.1 motoxin nesteet, eikä ollut ongelmia usean "nopean"(hyvinkin suhteellinen käsite ;D) peräkkäisen kierroksen aikana.

Lämpöenergian määrähän on sama jos samaa massaa hidastetaan sama nopeudenpudotus. Erona pitkä vs. terävä jarrutus on se että vapautuuko se lämpö jarruihin nopeasti vai pitemmän ajan kuluessa. Kuvittelisin että hitaampi lämmitys loiventaa jarrujen kärsimystä, ainakin lämpögradientit on loivempia ja ajoviimalla pitempi aika viedä lämpöä pois.

Poissa Kaziganth

  • Biokaasumies / Karaokemestari
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4106
  • Hämeen hitain
Vs: "Pattikylkisten" jarrulevyt ja levyjen koot
« Vastaus #67 : 01.08.2017, 14:09:56 »
Lämpöenergian määrähän on sama jos samaa massaa hidastetaan sama nopeudenpudotus. Erona pitkä vs. terävä jarrutus on se että vapautuuko se lämpö jarruihin nopeasti vai pitemmän ajan kuluessa. Kuvittelisin että hitaampi lämmitys loiventaa jarrujen kärsimystä, ainakin lämpögradientit on loivempia ja ajoviimalla pitempi aika viedä lämpöä pois.
Tätä samaa ajattelin, ja itse järkeilin että kuitenkin lämpöä johtuu paloista suoraan satulaan vähemmän aikaa, ja loput säteilynä. Jolloinka satula&nesteet voisi lämmitä vähemmän nopealla, voimakkaalla jarrutuksella. Ja ajoviima pääsee myöskin nopeammin jäähdyttämään jarruja kun sitä lämpöä syntyy lyhyemmän aikaa. Ehkä. Taitaa kuitenkin suurin osa jarrujen häipymisestä johtua nesteen kiehumisesta? Varsinkin näissä harrastelijanopeuksissa.
No kun halvalla sai.

Poissa remes

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3463
Vs: "Pattikylkisten" jarrulevyt ja levyjen koot
« Vastaus #68 : 01.08.2017, 16:08:54 »
Eikös tuo ole juurikin se millä saa jarruja kuumaksi ja nestettä kiehumaan? Mulla normi 5.1 motoxin nesteet, eikä ollut ongelmia usean "nopean"(hyvinkin suhteellinen käsite ;D) peräkkäisen kierroksen aikana.
No joo, pitkän ja pitkän mutta kun luottoa ei ollut niin piti jo pidemmältä testata että siellä vielä jotain tapahtuukin. Botniallakin on monta mutkaa missä jarrujen hävitessä suattaa kalsonkiosasto joutua vaihtoon  :D
V40 T2 -17
Kuvat

 

Elekma  Autoracing