Race.fi  Puotilan autokorjaamo

940 Turbofarkkuja 4x

  • 124 Vastauksia
  • 27497 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Toni

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1117
  • Still running with LH2.4
    • Tonin Volvosivut
Vs: 940 Turbofarkkuja 4x
« Vastaus #120 : 17.01.2024, 15:06:08 »
Alkoi D24 käynnistymään huonosti, yleensä lähtee kun palmun alta ja nyt joutui sahaamaan pitkään tai tosi pitkään. Aluksi tuli mieleen hehkurele mutta volttimittarin mukaan kyllä hehkutti. Ensimmäiseksi korjasin yhden suuttimen vuotavan paluuletkun, sitten huomasin p-suodattimen olevan jostain syystä ihan löysällä. Karun näköinen oli kun oli hapettunut ja ruostunut vaikka eihän alumiinin pitäisi ruostua, lienee jotain metalliseosta.. Uusi suodin täyteen Forten puhdistusainetta ja takaisin kiinni. Sahaamalla vihdoin käyntiin ja vähän ajan päästä alkoi rötäämään ja melkein sammumaan. Pienen tutkimisen jälkeen suodattimen ja pumpun välisestä läpinäkyvästä letkusta näkyi ilmakuplia. Kolmas korjattu vika oli murtunut polttoaineletku suodattimen tulon juuresta. Nyt taas muutamien koeajojen jälkeen alkaa käynnistyä vanhaan malliin kun vähän näyttää virta-avainta.


« Viimeksi muokattu: 17.01.2024, 15:08:03 kirjoittanut Toni »
142-74 B230FB Turbo, 945 Classic 531/16T/AW71L, 945 Classic 531/20T/M90, 945-96 D24TIC ZF (2+3 paku), 945-96 D24TIC M90 (2h paku), http://volvo.tonit.org. Myynnissä LH2.4 Virilastuja, OBD-lukijoita.

Poissa Toni

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1117
  • Still running with LH2.4
    • Tonin Volvosivut
Vs: 940 Turbofarkkuja 4x
« Vastaus #121 : 25.03.2024, 09:28:18 »
Cruisen alip.pumpun kiinnitysvarsi oli näköjään katkennut Dieselissä. Minkähänlainen voima tuossa pitää olla että noin tapahtuu..



Tuli testattua uutta hitsikonetta samalla.



Kaipa se tuolla taas kestää.



142-74 B230FB Turbo, 945 Classic 531/16T/AW71L, 945 Classic 531/20T/M90, 945-96 D24TIC ZF (2+3 paku), 945-96 D24TIC M90 (2h paku), http://volvo.tonit.org. Myynnissä LH2.4 Virilastuja, OBD-lukijoita.

Poissa Toni

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1117
  • Still running with LH2.4
    • Tonin Volvosivut
Vs: 940 Turbofarkkuja 4x
« Vastaus #122 : 07.04.2024, 18:20:13 »
Oli taas D24 öljynvaihto edessä ja kanisterit ammotti tyhjyyttään. Tarjontaa selatessa osui Bilteman 20L tonkan tarjous silmiin. Oli hinta tippunut 139 -> 75e! Pahemmin ei ole tullut kiinnitettyä aikaisemmin noihin öljyjen luokituksiin sen kummempaa huomiota, mutta nyt kun oli kyse halpisöljystä niin tuli tuumattua aluksi uskaltaako ostaa.. Ensimmäiseksi täsmäsi tuo koneen venttiilikopastakin löytyvä VW 505.00 koodi



Loput koodit aukesi nettiä selaamalla:

ACEA-luokitus (European Automobile Manufacturers Association) ilmoittaa, millaisiin käyttöolosuhteisiin öljy on suunniteltu. A-luokka on bensiinimoottoreille, B-luokka dieselmoottoreille. ACEA-luokitus on API-luokitusta vaativampi, eurooppalaisten autonvalmistajien järjestön oma luokitus
*
A3/B3: Ympärivuotiseen käyttöön ja/tai vaikeisiin olosuhteisiin valmistajan ohjeiden mukaisesti, tarkoitettu pidennetyille vaihtoväleille suorituskykyisille bensiinimoottoreille sekä kevyeen dieselkalustoon.
*
A3/B4: Suorituskykyisiin bensiinimoottoreihin ja suoraruiskutus-dieselmoottoreihin. Voidaan käyttää autoissa, joissa vaatimus on A3/B3.
*
API-luokitus (American Petroleum Institute) ilmaisee myös millaiselle moottorille öljy on tarkoitettu
*
SN (Käytössä): Vuonna 2010 esitelty laatuluokitus, joka parantaa tiivisteyhteensopivuutta, mäntien suojaa karstoittumista vastaan korkeissa lämpötiloissa ja parantaa mustan lietteen kesto-ominaisuuksia. Tuloksena alhaisempi polttoaineenkulutus, parempi turboahtimen suojaus, yhteensopivuus päästöjärjestelmien kanssa ja etanolipolttoaineen (max 85%) kanssa.
*
SL (Käytössä): 2001 käyttöönotettu luokitus, jossa otetaan huomioon kolme suorituskykyvaatimusta; parempi polttoainetalous, parempi suoja päästöjä vähentäville osille, halu saada aikaan moottoriöljyjä, jotka tarjoavat mahdollisuuden pidempään käyttöikään. Uudet testit ja testirajat ovat merkittävästi vaativammat kuin SJ-luokituksessa
*
CF (Käytössä): 1994 esitelty, esikammiodieselmoottoreille tarkoitettu luokitus, korvaa CD-luokituksen
CD (Vanhentunut): Käyttö on tyypillistä ahdetuille dieselmoottoreille, jotka toimivat suurilla nopeuksilla ja suurilla tehoilla ja vaativat öljyltä erittäin hyvää kulumisen- ja karstoittumisenestokykyä

VW 505.00
Öljy on tarkoitettu "EI PD" ja "EI Longlife" -moottoreille. Se on siis tarkoitettu vanhemmille jakajapumpullisille TDI-moottoreille. Sama öljy käy myös esikammio-TD-moottoreille.
*
VW 505.00 – kaikille turbo- ja ei-turbodiesel VW-moottoreille, joissa on yksinkertaiset ruiskutussuuttimet, ilman hiukkassuodatinta; kiinteä ajettu 15000km.
*
VW 505 00 -öljyspesifikaatio on suunniteltu vanhemmille VW TDI-, TD- ja turbodieselmoottoreille. Tämä on suositeltu öljyspesifikaatio kaikille muille kuin Pumpe Duse TDI -dieselmoottoreille ennen vuotta 2004.

Niin kyllähän sitä tuollaisen litanian jälkeen uskalsi pari tonkkaa noukkia talteen.



Joitain vuosia sitten tarjouksesta ostetut - nyt jo pölyttyneetkin pullot - Forten puhdistus- ja huoltoaineita pääsi tosi toimiin. Ensiksi huuhtelu ohjeiden mukaan. Sitten vanhat litkut pois, uudet öljyt ja Bilteman bensakoneen pienempi halpissuodatin kiinni, pikku lenkki autolla ja öljyt ulos. Uudet öljyt ja kunnon suodatin paikoilleen. Lopuksi forten hoitoaineet perään niin taas mennään. Harvoin on Dieselmoottorin öljytikku kirkas, mutta tällä käsittelyllä onnistuu ja sitä voi tovin ihailla  :) .



Rikkoontunut öljynlämpöanturi vaihtui samalla ehjään. Öljynsuodattimen pahvikotelosta saa kätevän Kourun niin ei valu vanhat öljyt pitkin autoa.


« Viimeksi muokattu: 07.04.2024, 18:23:12 kirjoittanut Toni »
142-74 B230FB Turbo, 945 Classic 531/16T/AW71L, 945 Classic 531/20T/M90, 945-96 D24TIC ZF (2+3 paku), 945-96 D24TIC M90 (2h paku), http://volvo.tonit.org. Myynnissä LH2.4 Virilastuja, OBD-lukijoita.

Poissa Toni

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1117
  • Still running with LH2.4
    • Tonin Volvosivut
Vs: 940 Turbofarkkuja 4x
« Vastaus #123 : 14.04.2024, 18:05:47 »
Oli toinen DRL eli päiväajovalo saanut siipensä aikojen saatossa. Lasinpalanen oli irronnut (ja liimattu takaisin) kun törmäsin lumikasassa olevaan jäälohkareeseen ja nyt pari lediä alkoi piiputtamaan. Enää ei saanut noita vanhoja ja hyviä 8-LED valoja niin tilalle tuli halvempi 5-LED malli.

 

Ensi viikolle luvattiin vielä lunta niin eiköhän se ole jo kesärenkaitten paikka samalla kun auto on nosturilla  ::)


142-74 B230FB Turbo, 945 Classic 531/16T/AW71L, 945 Classic 531/20T/M90, 945-96 D24TIC ZF (2+3 paku), 945-96 D24TIC M90 (2h paku), http://volvo.tonit.org. Myynnissä LH2.4 Virilastuja, OBD-lukijoita.

Poissa Toni

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1117
  • Still running with LH2.4
    • Tonin Volvosivut
Vs: 940 Turbofarkkuja 4x
« Vastaus #124 : 22.04.2024, 20:05:28 »
Jäähdytysvettä saa lisäillä silloin tällöin kun muistaa, niin tuli tuohon toiseen bensavehkeeseen hankittua ihan uusi lauhdutin-/lämmitinmokkula. Ihan kun öljynvaihdossa olisi ollut enemmän öljyä kun toisessa autossa niin ajattelin kokeilla olisiko tällä vaikutusta asiaan. Öljyä kun nuo kummatkaan eivät syö ja sama määrä laitettu vaihdossa. Mokkuloita on ainakin paria eri mallia.



Tähän isompaan suorajalkaiseen malliin pitää olla tuo paksumpi tappi. Tuohon vinojalkaiseen - ja niihin tavallisiin ryöstölaippoihin - käy tuo ohuempi tappi. Niissäkin on kierteitten määrässä ja paikoissa eroja kuten myös sisähalkaisijassa.


142-74 B230FB Turbo, 945 Classic 531/16T/AW71L, 945 Classic 531/20T/M90, 945-96 D24TIC ZF (2+3 paku), 945-96 D24TIC M90 (2h paku), http://volvo.tonit.org. Myynnissä LH2.4 Virilastuja, OBD-lukijoita.

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy