Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: ++++++ - 17.02.2014, 02:51:43
-
Moro saisko kiireesti tietoa kuinka paha homma on vaihtaa 2002vm v70 diiseli automaattiin kampiakselin laatikon puoleinen Stefa! Korjaus taitoo löytyy mutta ei kokemusta volvoista! Saako laatikon kuinka helposti irti vai pitääkö kone irrottaa? Kiitos jo etukäteen!
-
Kone ja laatikko pois, osaavalta päivän työ, jos menee niinkuin strömsöössä. Stefa 28e sinisellä. :hello:
-
Samalla kannattaa vaihtaa tiivistetulppa stefan yläpuolelle. Maksaa 4€.
-
Samalla kannattaa vaihtaa tiivistetulppa stefan yläpuolelle. Maksaa 4€.
Näin, jos ei ole jo -02:ssa vaihdettu? :hello:
-
Tuon ikäisessä on vielä muovitulppa joka kannattaa ehdottomasti korvata metallisella.
-
Joojoo, mutta jos se on jo korvattu. :idiot2: :hello:
-
Ja muistaa selvittää automaatin oikeaoppisen irroituksen jos ei ole aiempaa kokemusta siitä.
-
Kaverilta vaihtelin vaan tommosen Volvon ku diiselille oli tarvis! 500 menty mut kai noi kestää? Nii pitääkö tosiaa koko tekniikka paketti irrottaa! :O Ajatus oli et pelkkä laatikko olis riittäny?
-
Alapuolelta tarvii lähes kaikki purkaa. Itellä oli liikkeessä vaihossa ja meni 11h aikaa kun kaikki paikat oli öljyssä. Mullakaan ei ollu stefassa mitään vilaa vaan se tulppa oli kadoksissa. Toki kaikki vaihettiin kun kerran vehkeet oli levällään.
-
Ohjeaika tuolle työlle on 6h 18 min uudelle autolle.
-
Jotenki tulppaa kans epäilen mutta se nähää loppu viikon aikana! Suuret kiitokset kaikille nopeista tiedoista!
-
Volvolta sanottiin heti kun osia tilattiin että on ihme jos stefassa on häikkää. Tosaa kun kyselit että kestääkö nää vaikka on 500tkm mittarissa, niin uskaltaisin väittää että.kestää toisen samanmoisen hyvällä huollolla ja oikealla ajotavalla.
-
Ohjeaika tuolle työlle on 6h 18 min uudelle autolle.
Lienee aika katsottu autodatalta moottori->kampiakseli ja männät ->kampiakselin tak. ölj.tiiv.
Päättelin tuon siitä, että tuolta kohtaa löytyy kyseinen aika.. tuo aika vastaa manuaalivaihteiston vauhtipyörän irr./as. + stefan vaihto.
Oikea aika löytyy, kun navigoi automaattivaihteisto -valikon alle (eli spesifioidaan se, että autossa on automaattivaihteisto, koska muuten ohjeajat vastaa manuaalivaihteista ja joissain tilanteissa, kuten tässä, on kyseessä eri työt.) sieltä sitten vetolevyn irr./as. ja siihen lisätään vielä stefan vaihto.
Noissa monimerkki-ohjeaika-ohjelmissa on ongelmana juurikin tuo riittävän tarkka auton spesifioiminen auton varusteiden mukaan ja silloin ei oikein auta muuta kuin kokemus ja tieto. (sama pätee monimerkki-varaosaohjelmiinkin)
Mutta totta tosiaan, n. työpäivän mittainen operaatio tuo on, jos noita on tehnyt. ( ja jos on normi mittainen työpäivä.)
Jos ekaa kertaa tekee kunnon vehkeillä, niin menee todennäköisesti toisenkin työpäivän puolelle
Jos auton saa nostettua ylös.
Moottori kannatuksiin, riittävästi purkamista ylhäältä, että saa vaihteiston ruuvit irroitettua (mm. egr:n jäähdytin), riittävästi purkamista sivuilta ja alhaalta, että saa apurungon pois (jos on originaali vaihteiston kannakerauta, niin apurunko tarvitsee irroittaa vain osittain)
Sittenhän tuo vaihteisto sieltä lähteekin, kun on tarvittavat pultit irroitellut ensin.
Jos autoa ei saa kunnolla ylös, niin jotkut on purkanut koko moottori-vaihteistopaketin pois ja irroitaneet vaihteiston vasta sitten, mutta operaatiota kyseisellä tavalla tehtynä en oo koskaan nähnytkään.
-
Tuon ikäisessä on vielä muovitulppa joka kannattaa ehdottomasti korvata metallisella.
Mistä vm:stä nää vaihtuu metalliseen?
-
Juups eli auton äskön hain ja sain nosturille! Öljyä vuotaa aikas reippaasti mut ehkä kylmänä enempi ku kuumana! Kyl se niin saatanan ahtaalle näyttää. Mietittiin kaverin kans jo et pitäskö ottaa kone ja laatikko vaa suosiolla pois pakettina! Huomenna alkaa purku ja pitää päättää miten tehdään! Muuten kyllä on pirun hieno pirssi ajaa. Tykästyin kyllä! Keskikulutus viä kruunas kaiken! Ja mukava huoltohistoria ku vanha taksi.
-
jos mesta missä duunaa itte niin melkeen tuhat euroo siinä säästää. vähän vajaa makso ku itelle teetin. jäljistä päätellen apuunko ollu alhaalla ja laatikko lattialla. myös auraukset oli säädetty.
-
Mulla oli työ 400e, sisälsi myös jakopään, ja moniura hilppeiden vaihdon. :hello:
-
mulla sama mutta laatikkoöljyjen huuhteluvaihto.
-
Mulla oli työ 400e, sisälsi myös jakopään, ja moniura hilppeiden vaihdon. :hello:
Ei tainnu vaan sulla olla vuoto laatikonpuoleisessa päässä vaan jakopään puolella.
-
No ei mulla vuotoja ollu, vaan vauhtipyörä ja kytkin remppa. Elikkä laatikon irroitus kumminkin. Kuiva kone jokapuolelta, 428tkm. Varulta vaihdettiin stefa, muovi tulppa oli jo vaihdettu. :hello:
-
Joo eile purettii aika pitkälle! Tänään jos sais laatikon pois Stefan vaihto ja laatikko takas! Huomenna sit kasaan muute ja hymyssä suin ajoon!
-
*taavih-> *taavih->
-
Vaihda se tulppa sinne kanssa. Samalla vaivalla kun osa maksaa n.4e suoraan siniseltä.
-
Juups tietysti vaihdan jos siä muovinen on! Hain ne tänään! Kusi hommat vaa ku ei saatu millää konetta kannatukseen ala kehdon irrotuksen takia joten piti hakee moottori nosturi mikä oli säilös muualla! No huomenna kunnon rutistus ja jos vaikka perjantaina viimmeistelyä ja huoltaa muutenki eli vklopuks ajoo! Onks kuskin vetari muuten kii ku semmosella rautalanka sokalla ei meinaa irrota millää!
-
Jos vaihdat laatikkoöljyt niin Mobil ATF 3309 on samaa kun mitä volvolla myydään 20e litra ja mätänet 13.90 litra.
-
Kiitti tiedosta! Onks vaihdettavaa suodatinta laatikos?
-
Jos nosturi käytössä niin tuo homma on helpointa tehdä ottamalla moottori+vaihteisto apurunkoineen alas. Onnistuu se toki tunkeillakin.
16h meni kaikkineen kaivaessa katkennut vetarin tynkä automaattivaihteistosta, autona siis S80 D5. Tuossa ajassa auto on siirretty hinaamalla talliin, vaihdettu kaikki suodattimet (myös automaattivaihteiston), hihnat, vesipumppu, avattu ja kasattu automaattivaihteisto jne.
Ja ennen kuin joku ihmettelee miksi näin toimittiin, niin se vetarin tynkä oli ruosteessa ei irronnut edes hakkailemalla eikä M16 pultilla vetämällä, piti sitten porata reikä läpi ja laittaa öljyä ja lämmitellä toholla kunnolla, että suostui irtoamaan... Minä kun ajattelin että vetarin vaihto olisi 20 min homma :'(
-
Automaattivaihteistossa on suodatin, kannattaa samalla vaihtaa.
-
Automaattivaihteistossa on suodatin, kannattaa samalla vaihtaa.
Niin, jos meinaa halkaista vaihteiston kahtia remontin ohessa, niin suodattimen saa vaihdettua.
-
Dodii! Tänään saatiin apurunko alas ja laatikko! No arvatkaa mitä löyty...
Poikittain muovinen roppu reijästää! Pikkasen vitutti 4e osan takia tämmönen työ! :(
No huomenna uus proppu ja Stefa paikalleen. Ja kauheeta vauhtia kasaan! Meneekö nyt ohjaus kulmat kuinka vituilleen ku apurunko oli irti?
-
Dodii! Tänään saatiin apurunko alas ja laatikko! No arvatkaa mitä löyty...
Poikittain muovinen roppu reijästää! Pikkasen vitutti 4e osan takia tämmönen työ! :(
Juuri tuo vika jota arvelin. Ei siellä mitään vaihdettua ollut!...
Viime elokuussa tuo juttu tuli koettua. Noin 500€ oli korjaamon veloitus. Olisihan tuon silloin voinut vaihtaa itsekkin mutta helpommalla selvisin(verenpaine/muoviämpärismi) noin.
-
Näinhän se on! Jokunen karhu olut o tullu maisteltua rempatessa!!! :) kaverin nosturilla tehdään kaverin kans! Kauhee kasaaminen on vielä tiedossa! Iha heräte ostos tää Volvo oli! Takaveto Volvoja o ollu mut toivottavasti palvelee ny taas sit hetke tän rempa jälkee! Kai sitä ois voinu vaikka 600e maksaa jos joku muu olis tän tehny mut... Hyvää opiskeluahan tää on nuorelle ajoneuvo asentajelle! :) huomenna hakee viä kassillinen öljyä ym huolto osaa.
-
Joku taisi jossakin sanoo että liimaa locktitella sen tulpan sinne. Huohotus kannattaa tarkistaa kanssa ettei oo tukossa.
-
Ei tarvi rautasta liimailla, noi varaosana hankituthan on rautaa. :hello:
-
kun oman käytin volvolla olivat säätäneet kulmat tossa operaatiossa. eli siitä päätellen ois ihan suositeltavaa se tehä jos apurungon tiputtaa.
laatikon huuhteluun löytyy täältä neuvot miten tehdään. siinähän ei tosiaan ole perinteinen öljynvaihto propusta vaan kierrättämällä.
-
Eilen saatiin 4 aikaa yöllä kasaan tuntus toimivan!!