Kulkukoira  Proturbo

Vanhan avaimen ja kaukosäätimen päivitys stilettiavaimeen

  • 4 Vastauksia
  • 5319 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa J_Dempsey

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 106
  • www.vrcf.fi
Stilettiavaimeen päivitys

Elikkäs, tarveaineinahan tarvitaan luonnollisesti Volvon avaimet (avain + erillinen kaukosäädin, MKI ja/tai MKII alkupään V70/S70/S60/S80), uudet stilettiavainaihiot esim. ebaystä (HUOM älä osta käytettyjä alkuperäisiä, koska niitä ei saa ehjänä auki transponderin vaihtoa ajatellen), mattoveitsi tai vast., jämäkkää muoviliimaa, T8-torxiavain sekä suutari/avainpalvelu joka jyrsii uuden avainaihion autoosi sopivaksi.

Jos Volvossasi on enää yksi avain tallessa kehottaisin varmuuden vuoksi jättämään päivitystyöt sikseen jos purussa/asennuksessa meneekin jokin pieleen ja elektroniikka hajoaa käyttökelvottomaksi. Tai ainakin pitää olla valmistautunut kaivamaan kuvetta uusiin alkuperäisiin avaimiin jos näin käy.

Alla omat tykötarpeet. Vanha kaukosäädin avattuna, on T8-kantaisella Torxilla kiinni. Uuden kaukosäätimen osat tulivat avainosaa lukuunottamatta purettuna, avainosa lähti auki käsivoimin kampeamalla. Pitää vaan olla tarkkana, ettei hukkaa stilettimekanismin jousta mihinkään rakoseen kun avaa. Uusi avainaihio kannattaa käydä jyrsityttämässä etukäteen, omaani avaimet jyrsi Rovaniemen Turvacenter muutamalla kympillä.



Vanhasta kaukosäätimestä lipastetaan virtapiiri sekä patterin +-navan metallinen kontaktilärpäke. Nämä asennetaan uuteen avaimeen loogisille paikoilleen. Tuolle patterin kontaktilärpäkkeelle on pieni tappi uudessa avaimessa, samanlainen kuin vanhassakin.





Kaukosäädinpuoli onkin tällä taputeltu. Seuraavaksi tulee siirtää ajoneston transponderi vanhasta avaimesta uuden avaimen kärkiosaan. Tämä tapahtuu vanhan avaimen kumi/muovipintaa veistelemällä. Transponderi on vanhassa avaimessa oikealla reunalla, kun avain osoittaa itsestä poispäin ja valmistajan logo on ylöspäin (omassa Valeo). Sininen palkki osoittaa ao. kuvassa transponderin summittaisen paikan.



Sitten vaan veistelemään. Kannattaa olla joku alusta veistelyssä, on jotenkin epämukavan tahmeaa tuo vanhan avaimen pintakerros.

Päällimmäisen, pehmeän "kumikerroksen" läpi saa veistellä ronskisti, hetken päästä alta paljastuu kovempi muovikerros jota kannattaa sitten hinkutella hieman varovaisemmin. Transponderi on tämän kovan kerroksen sisällä, pehmeään "kumisukkaan" käärittynä. Kun vastaan tulee tuo pehmeä kumi kannattaa olla huolellinen ettei sen sisällä oleva lasikuorinen transponderi säry. Itse raaputin lopulta tuon kumisukan pois kynsin ennen kuin kampesin transponderin avaimen sisältä. Kampeaminen kannattaa tehdä jollain hellävaraisella esineellä, esim. hammastikulla. Muista katsoa miten päin transponderi on avaimessa, jotta tulee sitten asennettua oikein päin uuteen avaimeen (vaikka omassa näytti että oli kummatkin transponderit eri päin avaimissa, varmuuden välttämiseksi asensin niin päin kuin olivat alunperinkin)

Alla kuvia ko. toimenpiteestä.















Sitten esiin saatu transponderi asennetaan (sama pää avaimen suuntaan kuin miten oli vanhassakin) uuteen avainkoteloon sille varattuun uraan.



Sitten vain päätyosa stilettimekanismineen kasaan. Tämän kasaamista kannattaa harjoitella hyvä tovi ennen kuin vedät liimalla kiinni lopullisesti - sen jälkeen mekanismin toimintaa ei ole enää mahdollista hienosäätää ilman uuden avaimen tuhoamista. Avaimen päätyosa liimataan kiinni, jottei se leviä atomeiksi ja transponderi pääse hukkumaan/hajoamaan avainta käytettäessä lukossa.

Ensimmäistä avainta kasatessa hätäilin, enkä tajunnut pyörittää tuota stiletin avausnuppia ja jousta tarpeeksi kireälle auki-asentoon ennen kuin laitoin osan nippuun. Nyt on toisessa avaimessa sitten hieman löysähkö tuo stilettiominaisuus. Jälkimmäisessä onnistui oikein hyvin ja avain pompsahtaa varsin jämäkästi auki nappia painettaessa.









Sitten annetaan päätyosan liiman kuivua kunnolla. Kun on valmis, liitetään avain- ja kaukosäädinosa toisiinsa, kiinnitetään mukana ollut kiinnitysruuvi, laitetaan (uusi) paristo paikalleen ja avain on valmis.





Sama ohjehan pätee myös rikkoutuneen alkuperäisen stilettiavaimen korjaamiseen, jos ei tahdo käyttää monta sataa euroa uuteen alkuperäiseen Volvo-osaan. Vanhasta stilettiavaimesta rojut talteen, ebaystä uusi aihio muutamalla eurolla ja asennus uuteen. Vanhasta stilettiavaimesta tuo transponderi ja itse avain saadaan esim. sahaamalla avainosa halki saumaa pitkin ja sitten vain asennus näiden ohjeiden mukaan uuteen aihioon.
« Viimeksi muokattu: 30.08.2016, 18:27:02 kirjoittanut Hurm0s »

Poissa Jaska71

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 140
Kehtaatko linkata Ebay-myyjän jolta tilasit aihiot? Näyttää olevan n+1 myyjää, lieneekö sitten sama kampe jokaisella tarjolla?

Lähinnä jos noista joku nyt on laadukkaampi kuin toinen että kestäisi sitten edes jonkin aikaa. Ittelläkin molemmat avaimet jousirikkoiset niin voisi jossakin välissä nekin fiksata.
V60 T3 -12

Poissa J_Dempsey

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 106
  • www.vrcf.fi
Kehtaatko linkata Ebay-myyjän jolta tilasit aihiot? Näyttää olevan n+1 myyjää, lieneekö sitten sama kampe jokaisella tarjolla?

Ei löytynyt kyseiseltä myyjältä enää noita avaimia. Mutta kun hintaluokka on tuon muutaman euron lähetyskuluineen niin ei kai se nyt niin vakavaa ole...?

Veikkaan että nuo kaikki ebayssä tarjolla olevat tulevat enemmän tai vähemmän samalta valmistajalta.

Poissa Furi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 33
  • www.vrcf.fi
Saako tähän kuvia näkyviin? Itsellä on edessä tämä projekti  ;)

Poissa anssi68

  • Hallituksen jäsen
  • Valvoja
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5095
  • Volvo taka ja etuvetoisena
Tuossa yuutuubasta poimittua:
https://www.youtube.com/watch?v=yZAk1ql-QyE

Muistaakseni tuossa avaimessa on siellä puolella merkki, missä transponderi sijaitsee..

Yhden avaimen olen tehnyt ja nyt tilailen uutta ebaysta kunhan sopiva tulee vastaan.
Niin saa toisenkin avaimen flippi-avaimeksi....
« Viimeksi muokattu: 12.04.2017, 17:48:47 kirjoittanut anssi68 »
Käyttis:   Volvo V70 2,5T 2007
Harraste: Volvo 240 GL 1988

 

Autoracing  KL-varaosat