Autoracing  KL-varaosat

850/70 sarjasen T5 koneen rajat rakentamisessa...ja muutakin

  • 8 Vastauksia
  • 11067 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa mikaelt

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 25
  • www.vrcf.fi
Kun nuo koneet on teho/paino/hinta suhteeltaan kohtuullisia niin eräs rojekti olis viriämässä. Ennen kun aletaan suurempi ja tarkempia suunnitelmia tekeen niin pitänee kysellä muutamia perusasioita...

Kone:
- Saakos megaruuttaa ruiskun ohjaukseen tai muuta kun Hesteccia, sillä tais olla sen verran hintaa. Lisäksi bensiinin oktaani ja laatu saattaa vaihdella kovasti, pelkkä 98 ja re85 ei tule kysymykseen, joten softan vaihtomahdollisuus olis hyvä.
- ilokaasuja ym. ei voi käyttää
- Koneen pitäs kestää jopa vuorokauden vedättämistä ja jopa viikon ilman että rauta(alumiini)osia tarvii alkaa uusimaan tai konetta avaamaan...ja oikeesti isoilla kierroksilla, välitykset vekottimeen tulee kuitenkin niin hitaat...Niin että paljonko tuollaista T5 konettä pystyy virittämään ja mitä osia vakiosta pitäs vaihtaa? Siis kestävyyteen panostettaessa...
- millanen bensakulutus mahtais olla tunnissa jos vedetään tollasella 3000-4000rmp kierroksilla?

Vaihdelaatikko:
- Mikäs takaveto loota sopi suoraan?
- Entäpä löytyykö jotain kisalaatikkoa, missä välityksiä vois vaihdella, vaikka sitten adapterin kanssa?
- Huippunopeudella ei ole niin väliä, joku 130km/h riittää ja lootan perään tulee jakolaatikko nelikolle

No näppärimmät voi jo arvata että kyseessä ei ole tie kulkine vaan offi kisoissa käytettävä vekotin. Luutavasti joku putki runkoinen härpätin. Painoa pitäs saada mahdollisimman vähän, mutta tietenkin isot akselit, porttaali akselit +39" rengastus ja pakolliset paksut kaaret ja pari hytikka vinssiä nostaa painoa. Realistinen tavoite olis joku 1500kg kuivapaino.
- niin ja kahluusyvyys n. 220cm ;)
 


Poissa Brick

  • Mr John Doe
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 651
Mega 3 taitaa sopia 5pyttyiseen, mutta Tatechin std sopii ainakin.
Vakio kampiakseli on taottu ja kestää hyvin.
Yli 100hp ylitys/pytty vaatii sylinteriputkien yläpäiden täytöt rakotulkeilla tai kaivamalla niitä auki ja tunkemalla lisää tavaraa.
Vakio männät kestää 100hp kipale ja kiertokanget ei sitäkään.
SPM ainakin saa taotut männät + h-profiilit ~1000e paketti hintaan.
Tinakoneen perässä ollut M90 sopii suoraan, mutta ei se mitään kestä.
Nimimerkki boost tehtailee bemarinlaatikoista sopivia tinakoneiden perään.
« Viimeksi muokattu: 03.07.2013, 10:04:50 kirjoittanut Hermann »
citikka

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Miettinyt nissanin moottorin (200sx S13/SR20DET) korvaamista Volvon vitosella...

Oletetaan, että 500hp tarkotus.

Mistä kannattaa lähteä liikenteeseen?

1. D5 lohko + bensan kansi?
2. 2.3 T5 + putkitus?
3. Joku muu???

D5 lohko kestää ilman putkitusta(?), jotenka olisi noista kahdesta ehkä järkevämpi lähtökohta?
Samalla säästämisellä (makaroonia ja tonnikalaa) menisi SPM:n rojut alakertaan. (dieselin tapauksessa ilmeisesti muut veivit pakolliset)

Ahdin näyttäisi (tutkimusten perusteella) toimivan hx40 superi nätisti?

Vaihdelaatikoksi bemarin jotain kestävää, tai vahvistettu 5v Supran aski?

Mikä ois järkevää, ei siis paras ja kallein. Siihen ei ole autonasentajan liksoilla varaa...  :-[
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Tuohon T5 mottiin ei periaatteessa tarvi ku kanget vaihtaa h-profiiliin ja sit nokat esim. vaparista niin hx40superilla tulee helposti se vaadittu 500hv. :)
Ei siis vaadi mitään ihmeellistä putkittelua taikka d5-lohkoja.

Tina B4194T2 eli T4 motistakin saa pelkät männät ja kanget vaihtamalla 600hv/700nm Hx40Superilla ja eri nokilla toki.

Hyvä että tuli faktaa. Thänks. :)

Mikäs tää sylinteriputki juttu sitten todellisuudessa on, liian kuumana/huonosti säädettyjä moottoreita?

Jos t4 kestää 600hp vakio putkilla, niin miksei sitten t5 myös?

ps. Katsuri näytti vihreää valoa mun Nissani volvolle. (tosin pitää vakio koneella rekkaa eka) ;)

EDIT: Eli siis järkevin ostaa 81mm porauksella oleva. 2.0 litrainen (B5204T), niistä joku ahdettu malli, vaihtaa kampuran (kuulemma uudemmissa koneissa olisi kevyempi akseli, järkeä semmoseen vaihtaa, vai ihan vaan B5234T akseli?)

Muuttaa salaa 2.3 ja vaihtaa holsetin kylkeen. Tietty aina vaihtaa kadulle tuon kakslitrasen vakio setupin.   8)

Kannattaa siis unohtaa nuo uudemmat 83mm poraukset jne?
« Viimeksi muokattu: 16.07.2013, 17:08:23 kirjoittanut puliukk0 »
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa mikaelt

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 25
  • www.vrcf.fi
Jops....Boostille laitoinkin viestiä noista lootahommista. Rojekti on vasta haaveilu asteella. Vaihdelaatikon ja jakolaatikon sovittaminen on ehkä isompi homma kun valmiiden palikoiden vaihtaminen moottoriin.
- Yks idea oli että autossa olis keskimoottori. Ohjaamo hiukan edempänä kuin normi etukoneisissa. Kone vois olla myös jossain 2/3 kohdassa auto niin olis jopa hikan takapainoisempi, ei syöksy keula turpeeseen niin helpolla.

Niin ja joku 300-400hp olis riittävät tehot jos painoa saa johonkin 1300kg....Ainakin yhet latvialaiset..tai oliko liettulaiset on saaneet kevyen auton rakennettu ja tais olla keskimoottori...Se kellui venäjän soilla!

Poissa mikaelt

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 25
  • www.vrcf.fi
ÖÖ..siis sellasen italo maliin 2.0 T5 kone on kyseessä kun puhutaan 81mm porauksesta? Paljonko on paino eroa muuten jollain T4 koneella vs. T5? Mites saatavuus ja hinta? Lähtökohtana oli että noita teevitosia kun saa niin halvalla...Ainakin verrattuna johonkin isoon ja painavaan GM LT kasiin.

Se vielä muistutuksena että vuosikatsastuksen rajoitteet ei tuota härpätintä tulisi koskemaan.

Poissa Rusakko

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2996
  • Nautin autoni kulmikkaina ja naiseni kurvikkaana
    • Vesan Volvo-sivut
ÖÖ..siis sellasen italo maliin 2.0 T5 kone on kyseessä kun puhutaan 81mm porauksesta? Paljonko on paino eroa muuten jollain T4 koneella vs. T5? Mites saatavuus ja hinta? Lähtökohtana oli että noita teevitosia kun saa niin halvalla...Ainakin verrattuna johonkin isoon ja painavaan GM LT kasiin.

Se vielä muistutuksena että vuosikatsastuksen rajoitteet ei tuota härpätintä tulisi koskemaan.
eiku noi 2,3 t5:set ja R:t on yhtälailla 81mm porauksella.
V70R FWD Manual -98,     V70R AWD Automatic -00,  740 B6304 Manual -87,      240 16v turbo Manual -88

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Joo, mulla menee nissanissa tehot yli, jotenka joutuu lohkossa lukemaan 2.0... Jollon pienemmät tehot.  :)
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa PehmoLelu

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 3
  • www.vrcf.fi
Tsori et uppaan.
Hyviä vinkkejähän tämä foorumi on jo täynnä tinalohkoisen rimmaamiseksi  :)
Kiitän  :)

Juu entäs jos tahtoo saada bensavitosen laatikkoa vähän pidemmäksi. Dieselistä välityksin ?



 

Proturbo  Autodiagnoosi