Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 440 / 460 / 480 => Aiheen aloitti: ristosu - 10.11.2020, 14:36:38

Otsikko: 460 1.7 1990 sammuilee
Kirjoitti: ristosu - 10.11.2020, 14:36:38
270 000 km ajettu. Tulpat uusittu kesän alussa, tulpanjohdot nyt syksyllä, eikä moni muukaan osa enää alkuperäinen ole, suihkutussuuttimia ja tyhjäkäyntiventtiiliä lukuunottamatta (varmaan muitakin on, ei vaan tule mieleen sellaisia, jotka tähän voisivat vaikuttaa). Virranjakaja ja pyörijä ovat varsin uusia. Ilmaletkuja on uusittu. Kaasuläppäanturi ja MAP-anturi on uusittu pari vuotta sitten (silloin oli päästöongelmia, jotka eivät ehkä kuitenkaan näistä johtuneet). Öljynvaihto on vähän viivästynyt, kun on selvitelty, mistä se vuotaa.

Mitään vikakoodeja ei tule (aiemmin kesällä YKK-anturi antoi välillä koodia, sekin on uusittu vähän aikaa sitten). Moottori kuitenkin sammuu tyhjäkäynnillä vähän väliä, varsinkin kylmänä, niin, että ajaminen on todella hankalaa. Tämä tuntuu pahentuneen nyt ilmojen jäähdyttyä. Vauhdissa veto on ihan hyvää. Lisäsin nyt tankkiin tuollaista polttoainejärjestelmän puhdistusainetta, kun en muutakaan keksinyt.
Otsikko: Vs: 460 1.7 1990 sammuilee
Kirjoitti: Kovalchuck33 - 11.11.2020, 19:21:37
Virtalukonpohja menossa tai sitten päävirtareleessä häikkää, taikka polttoainepumpun rele. Kummatkin löytyvät sieltä hansikaslokeron takaa. Tai sitten mahdollinen pieni imuvuoto jossain alipaineletkussa, taikka imusarjan tiivisteessä. Aktiivihiilisäiliö ainakin on herkkä vuotamaan alipaineletkuista, jotka hapertuvat vanhetessaan.
Otsikko: Vs: 460 1.7 1990 sammuilee
Kirjoitti: ristosu - 13.11.2020, 14:32:24
Kiitos näistä ideoista! Nyt huomasin, että vauhdissakin ilmenee nykimistä. Ongelma vaivaa tietyssä lämpenemisen vaiheessa, kun lämpömittari juuri lähtee liikkeelle.
Otsikko: Vs: 460 1.7 1990 sammuilee
Kirjoitti: jaskajokunen - 13.11.2020, 16:09:03
Päävirtareleelle ääni täältä. Sijaitsee hansikaslokeron takana , ihan normi rele halpaa siis kuin saippua. Oma 480 söi niitä releitä 1-2 kpl / vuosi
Otsikko: Vs: 460 1.7 1990 sammuilee
Kirjoitti: ristosu - 13.11.2020, 19:30:00
Mielestäni mittarivalot pysyvät päällä, vaikka moottori sammuu. Voiko se silloin olla päävirtarele?
Otsikko: Vs: 460 1.7 1990 sammuilee
Kirjoitti: Kovalchuck33 - 13.11.2020, 19:33:42
Polttoainepumpun rele on toinen vaihtoehto. Se on samanlainen kuin päävirtarelekin. Itsellä ei koskaan ole hajonnut kumpikaan rele yhdestäkään 400-sarjalaisesta. Yhdellä 460 turbollakin ajoin yli 10tkm, eikä siitä mennyt releitä yhtään. Eikä virtalukon pohjiakaan.
Otsikko: Vs: 460 1.7 1990 sammuilee
Kirjoitti: ristosu - 13.11.2020, 22:00:44
Nyt, kun katson kytkentäkaaviota, huomaan, että päävirtareleitäkin on kaksin kappalein, ja mittarivalot saavat virtansa eri releestä kuin polttoainepuoli.

Siellä taas on erikseen polttoainepumpun rele ja polttoainesuuttimien rele. Olisiko niin, että nimenomaan tuon jälkimäisen pätkiminen tuntuisi hyvin nopeasti voimakkaana nykäisynä? Pumpun tuottama paine ei ehkä niin nopeasti putoa?

Irrotin hanskalokeron, ja kaksi relettä sieltä löytyi, mutta mikä on mikäkin, on vaikeampi sanoa.

Vaihdoin nyt nuo molemmat releet. Sitten ajelin päivän mittaan muutamaan otteeseen muutamia kymmeniä kilometrejä, ja luulin vian jo parantuneen, tai ainakin harventuneen. Ihan tuossa lopussa oireet alkoivat kuitenkin taas, nyt siis ihan lämpimällä koneella: voimakkaita nykäyksiä ajossa (vedon loppumista), sammuminen tyhjäkäynnillä.

Jos se olisi jokin ilmavuoto, miten sen voisi diagnosoida? Kuuleeko sen?
Otsikko: Vs: 460 1.7 1990 sammuilee
Kirjoitti: Kovalchuck33 - 15.11.2020, 22:31:00
Aktiivihiilisäiliön letkut ainakin kannattaa tarkistaa. Se säiliö on oikean eturenkaan etupuolella ja sinne lähtee letkuja imusarjalta, 2 kpl muistaakseni. Sellainen musta "pönttö", johon tulee yläosaan alipaineletkuja. Jos siellä on vuoto niin saattaa kuulua pientä sihinää letkuista. Imuvuoto voisi tuollaisia oireita tehdä, saattaa olla myös imusarja löysällä. Senkin kiristämistä voi kokeilla.

Starttipilottia tai bräkleeniä varovasti suihkimalla voi myös etsiä imuvuotoja. Se nostaa tyhjäkäyntiä, jos jostain vuotaa ja suihkuttaa tuota siihen kohtaan. Pakosarjan puolelle ei välttämättä kannata ettei tule tulipaloa.
Otsikko: Vs: 460 1.7 1990 sammuilee
Kirjoitti: ristosu - 16.11.2020, 16:48:51
Sain irti sen aktiivihiilisäiliön. Toinen letkuista lähtee ilmeisesti polttoainetankkiin, toinen imusarjaan. Jälkimmäinen oli kyllä aika lailla hapertunut ja halkeillut päistään jo, siis nimenomaan se pieni kuminen pätkä, joka yhdistää sen säiliöön. Vaihdoin sen uuteen, mutta valitettavasti sekään ei poistanut ongelmaa, vaan moottori sammui taas muutaman minuutin lämmettyään tyhjäkäynnillä.
Otsikko: Vs: 460 1.7 1990 sammuilee
Kirjoitti: jaskajokunen - 16.11.2020, 18:10:45
Voip olla myös se bensapumpun rele, kuuluuko tankista surinaa, kun kääntää virrat päälle sen jälkeen kun sammuu
Otsikko: Vs: 460 1.7 1990 sammuilee
Kirjoitti: Kovalchuck33 - 16.11.2020, 19:34:01
Onko muuten bensasuodatin miten vanha, ettei olisi tukossa sekin. Ainakaan noissa LH-Jetronic ruiskulla olevissa ei bensapumppu lähde pyörimään, kuin vasta silloin kun startti pyörii. Muista en 100 varma ole. Jarrutehostimen alipaineletku voisi myös olla vuotokohde.

Samoin TK-venttiili voi jumittaa tai vuotaa letku siinäkin.
Otsikko: Vs: 460 1.7 1990 sammuilee
Kirjoitti: ristosu - 16.11.2020, 20:18:56
On se bensasuodatin siellä joitakin vuosia (4) ollut, pitääpä tarkistaa kirjanpidosta, kun vuodet nykyään kuluvat niin nopeasti. Tässä on kai Fenix-pa-suihkutus, ja en ole muistaakseni kuullut pa-pumpun käymistä. Eikä kone yleensä käynnisty ilman muutaman sekunnin pyöritystä, mikä varmaan viittaa juuri siihen, että pumppukin käynnistyy vasta kun starttaa.

Jarrut (ATE, ABS) on tässä toteutettu käsittääkseni ilman alipainetehostusta.

Pitääpä kokeilla ruiskutella sinne etupuolen ilmaletkuihin. Mitenköhän sen tyhjäkäyntiventtiilin voisi testata? Tyhjäkäynti itsessään on kyllä oikealla tasolla, joskin hivenen hakeva.

En nyt bräkleenillä saanut toivottua vaikututusta kovin selvästi aikaiseksi. Lisäsin sitten kuitenkin kolme klemmaria, yhden polttoaineen paineensäätäjään ja kaksi imusarjan päähän (MAP-anturi ja jokin muu), ja uskallan sanoa, että tulos ei ainakaan huonontunut. Tyhjäkäynti on edelleen jollakin lailla hakevaa, viiden sekunnin jaksoissa, ensin 800 kierrosta, jolloin moottori hiukan tärisee, sitten 900, jolloin käynti tasoittuu.

Mutta ainakaan moottori ei sammunut! Aikaista silti sanoa, ilman pidempää koeajoa, onko ongelma poistunut, kun se muutenkin on ollut niin ilmoista tai jostakin riippuvainen.

Nyt, neljä paivää myöhemmin, se alkoi taas. Kylmänä kone sammuili yhtenään, lämmettyään ei enää.

Kokeilin irrottaa sähköjohdon tk-venttiilistä. Kävi vielä paljon huonommin, eli joku vaikutus sillä on, ei liene jumissa. Sain myös vikakoodin 2-2-3, mikä viittaa juuri ko. venttiiliin. Lisäksi tuli 2-1-2, lambda-anturi, mikä on vähän yllättävää.

Kiristin hiukan imusarjan pultteja ja muttereita. Lämmitin moottorin tyhjäkäynnillä ja kävin tankkaamassa. Ei sammunut. Mutta taitaa olla vieläkin ennenaikaista juhlia.

Nyt meinasi sammahtaa heti kylmänä, ja vikakoodi 2-1-2, lambda-anturi, ilmestyi taas. Voisiko lambda-anturin pätkiminen aiheuttaa tällaista?
Otsikko: Vs: 460 1.7 1990 sammuilee
Kirjoitti: Kovalchuck33 - 25.11.2020, 21:57:11
Voi olla moottorin lämpöanturissakin vikaa, jos kylmänä vain sammuilee. Se on helppo uusia ja on kannessa etupuolella. Olikohan siinä Bosch EV1 liitin ja sinisen värinen. Löytyy virranjakajan puolelta, kannesta. Tuossa taitaa myös olla imuilman lämpöanturi kanssa. Lambdahan ei ole kylmänä vielä käytössä ja koodi voi tulla siitä. Alkaa toimia sitten moottorin lämmettyä vasta oikein.

Tuolta se näyttää:

(https://carparts.alpics.info/pics/td/d/5/68_1120620.jpg)
Otsikko: Vs: 460 1.7 1990 sammuilee
Kirjoitti: ristosu - 25.11.2020, 22:07:08
Taitaa olla punainen liitin siinä moottorin lämpöanturissa. Se on kaasuläpän alla vähän hankalassa kolossa. Imuilman lämpöanturissa on sininen liitin.

Joo, liitin on punainen mottorin lämpöanturissa, mutta itse anturi on kuitenkin sininen, kuten myös tuo imuilman anturi.

Mittasin vastukset noista antureista, ja ihan järkeviltä vaikuttivat.

Pari puolen tunnin koeajoa suoritettu. Ensimmäinen (lämpimästä tallista) meni ongelmitta, toiseen (kylmästä ulkoilmasta) osui pari nykäystä, ensin kaasulla ja sitten tyhjäkäynnillä. Molemmat tapahtuivat  tuossa lämpömittarin nousualueella, mikä saattaisi antaa viitteitä EVAP:iin, eli siihen aktiivihiilisäiliöön. Toisaalta perillä odotti vikakoodi: 2-1-2, lambda-anturi. Ainakin se on nyt johdonmukainen. Hassua vaan, että juuri tätä koodia ei tullut ennen kuin aloitin korjaamisen.
Otsikko: Vs: 460 1.7 1990 sammuilee
Kirjoitti: ristosu - 10.12.2020, 07:46:20
Huomasin, että nokka-akselin öljytiiviste vuotaa virranjakajaan. Mitenköhän se öljy vaikuttaa siellä? Ei ole muuten kovin tiivis myöskään ulkoilman kosteutta vastaan se virranjakajan kovamuovinen tiivistelevy.
Otsikko: Vs: 460 1.7 1990 sammuilee
Kirjoitti: Kovalchuck33 - 10.12.2020, 19:09:25
Kyllähän se öljy voi karstoittaa sitä virranjakajaa ja aiheuttaa ongelmia käymiseen. Eihän se nokka-akselin stefa ole kovinkaan hankala vaihtaa.
Otsikko: Vs: 460 1.7 1990 sammuilee
Kirjoitti: ristosu - 16.12.2020, 07:51:50
Nyt se stefa on vaihdettu. Totesin myös, että lambda-anturin liitos auton alla oli kovin hapettuneen oloinen, ja se sai hiukan puhdistusta osakseen. Seurataan tilannetta.

Kävin pakokaasutestissä (suluissa rajat, joita ei saavutettu):

Joutokäynti
Pyörintänopeus 910/min.
Lambda 0,914
CO 2,803% (>0,50%)
CO2 11,89%
HC 247ppm (>100ppm)
O2 0,26%
COcor 2,861% (correction?, mikäköhän korjaus  on kyseessä?)

Korotettu joutokäynti
Pyörintänopeus 2240/min.
Lambda 0,919 (<0,97)
CO 2,933% (>0,30%)
CO2 12,59%
HC 186ppm (>100ppm)
O2 0,28%
COcor 2,933% (tässä ei näköjään korjausta ole)

Mikäli nyt tätä oikein tulkitsen, moottori käy jatkuvasti liian rikkaalla. Luulen, että tällä on myös yhteyttä niihin sammuiluihin, vaikka niitä ei nyt tänään esiintynytkään.
...
Lambda-anturi oli imeisesti vikaantunut. Se on nyt vaihdettu, samoin katalysaattori, ja päästöt ovat ok. Sammuilua ei ole esiintynyt vähään aikaan. Seurataan tilannetta.