Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Korjaamo ja yleistekniikka => Aiheen aloitti: Kaldonia1 - 09.02.2016, 16:39:41
-
Tulin hetki sitten katsastuksesta, joka sujui vaivattomasti ja kivuttomasti.
Autoni on S80 2,4 D autom vm. -03 ja siihen laitettiin katsastukseen lähinnä jarruosia.
Pakokaasujen päästömittaus antoi arvon 0,78, yksikköä en tiedä.
Mistä kaikesta tällainen, ymmärtääkseni hyvä arvo, kertookaan?
Niin. Volvollani on ajettu 377 tkm.
-
Savun määrästä. Eli moottorisi ei savuta. Yksikköä en nyt muista, että montako x yksikköä yhtä y yksikköä kohden.
-
Kertoo vain ja ainoastaan sen, että liikenteessä ei ikinä toteutuvassa tilanteessa moottorinohjaus ei anna liikaa polttoainetta suhteessa ilmaan. Ja että pakoputkiston alkuosassa ei ole holtitonta määrää irtonokea.
-
Ahaa.
Ei siis mitään viitteitä itse moottorin kunnosta?
-
Ahaa.
Ei siis mitään viitteitä itse moottorin kunnosta?
Eipä oikeestaan. Suuttimet/polttoaineensyöttöön liittyvät isot ongelmat näkyisivät testissä varmaan, mutta huomais kyllä muutenkin.
-
Dieselin päästömittauksessa mitataan ns. k-arvo. Muistaakseni 3.0 on hylkäysraja. Käytännössä mitataan pakokaasujen valonläpäisevyyttä, eli suomeksi nokipitoisuutta. Ennen katsastusta on hyvä ajaa hetki kaasu pohjassa, että lähtee putkesta noet pois.
Jos arvo alkaa olla lähellä kolmea, sen kyllä huomaa.
-
Vajaa 600tkm ajettu, ja arvo oli 0,3. Rempoista ei ole tietoa
-
Vajaa 600tkm ajettu, ja arvo oli 0,3.
Kertoo suuresta voimareservistä noin pieni arvo ;D
Ei vaan, uudemmissa autoissa k-arvon raja on 1,5.
-
Sallittu k-arvo voi olla haarukassa 1,5 - 3,0. Riippuu auton iästä/päästöluokasta ja siitä onko ahdettu vai ei.
http://www.trafi.fi/filebank/a/1325147177/4f054c74fd58a71db9f1d34c18d91521/4716-Dieselkayttoistenpakokaasupaastojentarkastus.pdf
-
Vahvoja autoja ovat Volvot, sanoi katsastusmies ja lupasi, että saan ajaa toisen puolen lisää.
En uskaltanut kysyä, että sattuiko hän vilkaisemaan mittaria, jossa taisi olla juuri 377 tkm täynnä.
Vahvoja ovat.
-
Sallittu k-arvo voi olla haarukassa 1,5 - 3,0. Riippuu auton iästä/päästöluokasta ja siitä onko ahdettu vai ei.
http://www.trafi.fi/filebank/a/1325147177/4f054c74fd58a71db9f1d34c18d91521/4716-Dieselkayttoistenpakokaasupaastojentarkastus.pdf
Sitten on olemassa muutamia poikkeuksia joille on valmistajan lausunnolla annettu korkeammat rajat. Esim. Valmet moottoriset Sisut saa pöläytellä seiskan lukemia...
-
Viime viikolla katsastin omani. Ennen katsastusta ajoin isolla höngällä n 5 minuutta. Pästömittaus oli 0,1. Mittarissa 460tkm
-
Sprinter työtää mustaa tankoa putkesta normaalisti(siis suljetulla alueella :2funny:), katsastuksessa rajoitinruuvi paikallaan kylmällä koneella 0.3... ::)