Kulkukoira  Proturbo

965-95vm. käsijarrun rakenne?

  • 15 Vastauksia
  • 3231 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa far960

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 356
  • www.vrcf.fi
965-95vm. käsijarrun rakenne?
« : 23.09.2018, 13:10:32 »
Kun nousee kahva pystyyn vaikka säätö on tapissa.
Purin pyörävaijerit ja oikean totesin menevän sukkana alumiinisesta tukivarresta/apurungosta läpi,vasen ei,se toppaa läpivientiin.
Vaijerien molemmissa päissä on urat U-sokille,mutta vain pyörien päissä oli sokat.
Erikoista oli sekin kun oikean vaijerin päähän oli laitettu n.5cm-n lattaraudat,2 kpl päällekkäin, kiinnittämään se päävaijeriin,sekin selvisi vasta kaivamalla hässäkkä esiin.
Uudet kengät laitoin uusien pyörävaijerien-PolarParts-kera-levittäjät toimivat-mutta kahva on holtiton,säätö ei riitä.
Sitten revin väkisin oikean vaijerin sisemmän lukitus-uran esiin ja iskin siihen lukituksen.
Nyt kahva on suorastaan jäykkä mutta jarru ei pidä juurikaan.
Lattarautaviritystä ei voi ottaa pois,sillä silloin vaijeri ei yllä.
Onkohan niitä sitten eri pituisia?
Olarin sinisen varaosatiskillä ei selvinnyt mitään.
Kuvassa on tosiaan vaijerit suoraan kiinni päävaijerissa.Aika loogista.
Siinä päävaijerissa on myös yksi kiinnityslenkki/reikä lisäksi,jostain syystä,mitäköhän siihen tulee,vai kuuluuko killua ihan vapaana siellä ahtaassa välissä.
Leimasetä viime kerralla alkuvuodesta jo marisi kahvan kulmasta,ei ihme.
Seuraavaan kertaan tuo on saatava kuntoon.
Kuvia ehkä myös auton alta noista kohteista jos joku voisi laittaa?

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7578
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 965-95vm. käsijarrun rakenne?
« Vastaus #1 : 23.09.2018, 14:29:17 »
Apurungon puolella vaijerinkuoren päässä olevalla uralla ei ole mitään käyttöä, sinne ei kuulu lukitusta tai sokkaa. Kuoren pää vain nojaa läpivientiin.

Lattaraudat on laitettu vaijerien välille todennäköisesti sen takia, että sinne on joskus vaihdettu vanhemmanmallin pyörälle menevä vaijeri jossa on erilainen pää. Siihen ois kyllä fiksumpiakin tapoja ::) Yhdessä vaiheessa oikeanlaisten vaijerien saatavuus oli jostain syystä aika heikkoa(varaosamyyjät eivät löytäneet listoilta), nykyään niitä saa hyvin.

Päävaijerissa oleva kiinnityslenkki ei kiinnity mihinkään.

Pitoa saa lisää kun löysää vaijerin täysin ja korvaa kenkien välisen H-raudan säätörissalla tai täyttää uria niin paljon, että rumpu juuri menee päälle.
« Viimeksi muokattu: 23.09.2018, 14:31:37 kirjoittanut Lankku »
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa far960

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 356
  • www.vrcf.fi
Vs: 965-95vm. käsijarrun rakenne?
« Vastaus #2 : 23.09.2018, 23:31:49 »
Kiitos.Nyt tuli kunnon tietoa,nää kyllä vaatii praktiikkaa.
Säätörissat eivät tulleet mieleen,semmoiset hankkimaan,helpotkin nuo on laittaa.
Tosiaan oikea pyörän vaijerin kuori ei toppaa apurunkoon,eli ei vaijeri voi toimia niinkuin on tarkoitettu?
Sillä löin vasaralla siihen uraan u-sokan.
Rummuissa ei nyt vielä ole hirveitä uria,niin saa kengät lähemmäksi kuin h-raudalla.
Saa oikean kahvakulman lisäksi voimaakin jarrulle jota ne dynossa mittailee.
Päävaijeria en vaihtanutkaan,vaikka paketissa löytyisi,kun olemassa oleva liikkuu ihan ok.
Muuten,vanha oikea pyörävaijeri oli samanlainen ja kokoinen kuin Polarpartsilta tilaamani.
Niissä on lenkkiliittimet,6mm reijällä.


Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7578
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 965-95vm. käsijarrun rakenne?
« Vastaus #3 : 24.09.2018, 11:34:18 »
Jos vaijerinkuorenpää menee läpi, niin onko reikä liian iso vai päätä ohennettu? Vaijerin vetäminen ulospäin ja lukitseminen vastaa vaijerin kiristämistä kahvalta eli pitäisi saada vakiokohtaan.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa far960

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 356
  • www.vrcf.fi
Vs: 965-95vm. käsijarrun rakenne?
« Vastaus #4 : 24.09.2018, 22:35:51 »
Uuden vaijerin kuori menee läpiviennistä helposti,eli väärin se,niinkuin vanhakin meni.
Vasen  kuori toppaa läpivientiin asiaan kuuluvasti
Tosiasiassa tämä oikean puolen vaijeri ei mitenkään yltäisi oikealle paikalleen,ilman lattarauta jatkoa.
Eli vaijeri/vaijerit ovat lyhyitä,vääriä
Polarpartsin nettikaupasta otin automallin mukaiset osat.
Tänään huomio oli että kahva ei palaudu,eli vaijeri-pyörät tosin vapautuvat
Ne kunnon jousiraudat kyllä pitäisi olla oikein rumpujen sisällä.
Ei auta kuin purkaa pyöristä,et miltä näyttää uudet kengät ja että levittäjät ovat oikein.
Ja laittaa nyt hankkimani S80-sen säätöruuvit H-rautojen tilalle,ihmetellä sitten lisää.

Poissa far960

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 356
  • www.vrcf.fi
Vs: 965-95vm. käsijarrun rakenne?
« Vastaus #5 : 26.09.2018, 00:43:03 »
En sitten voinut mitään käsijarrulle,katsoin vain että osat liikkuvat,ja kengät näyttävät ottavan
tasaisesti koko pinta-alaltaan.
Säätöruuveja en vielä alkanut laittamaan.
Aika kovalla voimalla kahvasta kun vetää niin pitää eikä nouse liian ylös.Levyt ovat vielä aika hyvässä kunnossa
Myös jarru vapautuu.
Menköön näillä,jospa herkistyy käytössä,kun osat hiotuvat.

Poissa Kuuskanttinen

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 76
  • Viivoitin ja harppi.-Mikä on harppi?
Vs: 965-95vm. käsijarrun rakenne?
« Vastaus #6 : 27.01.2019, 21:49:26 »
Katsoitko myös,että levittäjä on oikeinpäin asennettu?Siinä on nuoli ja "TOP"-teksti?Tuo on kyllä tarkka myös noista läpivienneistään(tai siis kohdistuksista),silloin kun uudet osat on paikoillaan,ne synkkaa kohtuullisen hyvin,mutta jos yksikin kohta pielessä,niin toleranssit ei riitä"korjaamaan"..
-Nelikulmaisia mäntiäkin harkittiin.Ei saatu ihan toimiviksi-

Poissa Kuuskanttinen

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 76
  • Viivoitin ja harppi.-Mikä on harppi?
Vs: 965-95vm. käsijarrun rakenne?
« Vastaus #7 : 27.01.2019, 22:04:49 »
Apurungon puolella vaijerinkuoren päässä olevalla uralla ei ole mitään käyttöä, sinne ei kuulu lukitusta tai sokkaa. Kuoren pää vain nojaa läpivientiin.

Lattaraudat on laitettu vaijerien välille todennäköisesti sen takia, että sinne on joskus vaihdettu vanhemmanmallin pyörälle menevä vaijeri jossa on erilainen pää. Siihen ois kyllä fiksumpiakin tapoja ::) Yhdessä vaiheessa oikeanlaisten vaijerien saatavuus oli jostain syystä aika heikkoa(varaosamyyjät eivät löytäneet listoilta), nykyään niitä saa hyvin.

Päävaijerissa oleva kiinnityslenkki ei kiinnity mihinkään.Vitsi,Lankulla on kyllä aina sopivat vinkit asioihin. :DYritän

Pitoa saa lisää kun löysää vaijerin täysin ja korvaa kenkien välisen H-raudan säätörissalla tai täyttää uria niin paljon, että rumpu juuri menee päälle.
Lankulla on kyllä asia hallussa.Itekin tapellut tuon jarrupaskomisen kanssa ja tästä aiheesta alueella jollekin toiselle kanssa vinkkiä laitoin,vielä kysyn,missä kunnossa nämä takapätkävaijerit?Venyneenä ja loskan/lian/suolan marinoimana ei tahdo riittävästi momenttia siirtää mekanismiin.
-Nelikulmaisia mäntiäkin harkittiin.Ei saatu ihan toimiviksi-

Poissa far960

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 356
  • www.vrcf.fi
Vs: 965-95vm. käsijarrun rakenne?
« Vastaus #8 : 29.01.2019, 00:44:41 »
On hallussa kyllä :)
 Nuolijutut levittäjissä ovat oikein.
Nimenomaan pyörävaijerit uusin.
Päävaijeria en edes yrittänyt vaihtaa.Kässäri pitää ok nyt.Parin viikon sisällä tää on vietävä leimalle,näkee lukemat pyörissä.


Poissa Kuuskanttinen

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 76
  • Viivoitin ja harppi.-Mikä on harppi?
Vs: 965-95vm. käsijarrun rakenne?
« Vastaus #9 : 29.01.2019, 17:32:47 »
Morjens,tähän aiheeseen vielä vähän.Just taisin "hokasta",että eivät aina taida varaosatiskilläkään ymmärtää noita takapätkien erilaisia mittoja.Vai olisiko jollekin aiemmalle omistajalle myyty hyllystä parittomana,jos vaikka oikean puolen pätkät päässeet loppumaan..?Selittyisikö tuo lattarauta-jatko tällä.?Jokatapauksessa hianoo,jos nyt toimii.
-Nelikulmaisia mäntiäkin harkittiin.Ei saatu ihan toimiviksi-

Poissa bolinder

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1469
  • www.vrcf.fi
Vs: 965-95vm. käsijarrun rakenne?
« Vastaus #10 : 10.12.2019, 13:17:04 »
Mulle tuli uusi vajerisarja ja lyhkäseksi jäi päävajerin ja kartturinvajerin väli. Kuuluuko siihen vielä joku osa ratkaisu?

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7578
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 965-95vm. käsijarrun rakenne?
« Vastaus #11 : 10.12.2019, 14:09:43 »
Mulle tuli uusi vajerisarja ja lyhkäseksi jäi päävajerin ja kartturinvajerin väli. Kuuluuko siihen vielä joku osa ratkaisu?
Joku vaijeri ei ole silloin oikea tai muuta käynyt asentaessa. Hiljattain pitänyt kahteen autoon laittaa kaikki vaijerit uutta, ei tarvitse viritellä mitään.

Onko vaijerinpää ja kiinnityskohta kahvavaijerissa yhteensopivat?
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa bolinder

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1469
  • www.vrcf.fi
Vs: 965-95vm. käsijarrun rakenne?
« Vastaus #12 : 11.12.2019, 10:35:33 »
Siis oikean puoleinen vajeri ei Ole nyt yhteensopiva päävajerin kanssa, vaan siinä om sellainen prässipää, kuten vasurin päässä. Sen takia mietin että kuuluuko siihen väliin pätkän, vai onko mulla väärä päävajeri?
Mulla oli jemmassa vanha vänkärin puoleinen missä on silmukka mutta sekin jäi noin 70mm lyhkäseksi

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5754
  • www.vrcf.fi
Vs: 965-95vm. käsijarrun rakenne?
« Vastaus #13 : 11.12.2019, 10:53:30 »
https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=47562.msg1061066747#msg1061066747

Olisiko tuosta apua?
Alkuperäinen malli on mihin tulee 10cm pitkä liitos johon pää napsautetaan.

Ja jos oikein ymmärsin niin sen valmistus on lopetettu ja uusi on samanlainen tappiliitos kuin 940:ssä.
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa bolinder

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1469
  • www.vrcf.fi
Vs: 965-95vm. käsijarrun rakenne?
« Vastaus #14 : 12.12.2019, 17:40:16 »
Kiitos huikoster hyvä tietoa. Eli ilmeisesti multa puuttuu välikappale, pitääpä käydä liikkeessä vielä, tosin mulla on putkenpätkä välissä nyt ja auto sai äsken leiman
Mutta aina voi käydä valittamassa varaosamyyjälle ja ihan oikein tässä tapauksessa ???
Muutenhan tämä vajerijumppa 960ll on suuri nautinto  :)

 

Kulkukoira  Proturbo