Autodiagnoosi  Carcom Oy

laturin/akun mittaaminen

  • 22 Vastauksia
  • 56958 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa ojala

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 231
  • Väkivalta lopettaa vittuilun. ainakin pohjanmaalla
laturin/akun mittaaminen
« : 16.01.2011, 21:57:22 »
on päässyt opit unohtumaan, kun toi reistaa.. mikä se nyt olikaan..  ::) eli pitäis mitata yleismittarilla laturin latausjännite ja akun jännite. volle kun ei taaskaan käynnisty. laturilla ajettu noin 50tkm, akku vaihdettu joulukuulla 2010. akkunesteet ei jäässä, merkkitäplä mustana. exiden akku. releet vain napsuttaa. ei vissiin tarpeeksi virtaa. ollut viimeksi perjantaina ajossa ja äsken ei käynnistyny. eli missäs asennoissa valintavipu pitää olla akun jännitteen ja laturin lataustehon mittaamiseen..

ja potilaana v40 2003 tdi.
2* V40, 2* S60, 1* 240, 1*460. 1*V50. 2*242. Matka jatkuu mazdalla. Valitettavasti.

Poissa TapioR

  • Aamun virkuhko
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1952
  • S60 T6 AWD -11
Vs: laturin/akun mittaaminen
« Vastaus #1 : 16.01.2011, 22:01:21 »
VDC

riittääkö?
460 1.7 SE -92 ->S40 1.8 -96 ->S40 2.0T -03  ->S60 2.4 T5 -07 ->S60 3.0 T6 A AWD Summum -11 , Honda Goldwing 1500 -90 Kemi

Poissa sjs

  • 10:1, E85, 1.55 bar, 16v, Penta ja 408 hv
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 996
  • Talven aika on takavedon taikaa!
Vs: laturin/akun mittaaminen
« Vastaus #2 : 17.01.2011, 11:19:15 »
on päässyt opit unohtumaan, kun toi reistaa.. mikä se nyt olikaan..  ::) eli pitäis mitata yleismittarilla laturin latausjännite ja akun jännite. volle kun ei taaskaan käynnisty. laturilla ajettu noin 50tkm, akku vaihdettu joulukuulla 2010. akkunesteet ei jäässä, merkkitäplä mustana. exiden akku. releet vain napsuttaa. ei vissiin tarpeeksi virtaa. ollut viimeksi perjantaina ajossa ja äsken ei käynnistyny. eli missäs asennoissa valintavipu pitää olla akun jännitteen ja laturin lataustehon mittaamiseen..

ja potilaana v40 2003 tdi.
Jos laturi on joku halpis/tarvikelaite, niin saattaa 50tkm olla romua. Ei ne orginaaliosat syyttä suotta maksa huomattavasti enempää olen vuosien varrella oppinut, vaikka nuori vasta olenkin. :)

12,5V pitäisi akun näyttää kun auto on seissyt muutaman tunnin, jos alle 12v, auto tuskin käynnistyy. Käynnissä ollessa pitäisi olla about 14,2v akun navoilta.
S90Executive -98, 340DL -86 "B254GT" 408hv/664Nm, Veneessä B230ET + HX35+MS n.350hv/530Nm@1.5bar ja AQ171Turbo 524hv/796Nm@2,1bar

Poissa porko

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 237
  • Blääh !
Vs: laturin/akun mittaaminen
« Vastaus #3 : 17.01.2011, 11:47:04 »
Ja laturin tehon tarkastuksen voi tehdä helposti kotikonstein mittaamalla akun napajännitteen auton käydessä, ja kaikki sähköiset kuluttajat päällä (puhaltimet, lämmittimet, pitkät valot / sumarit jne.) . Jos laturi ja säädin on kunnossa, ei napajännitteen pitäisi pudota alle 14 voltin. Jos taas jännite alkaa hiljalleen laskemaan, ei laturin teho riitä paikkaamaan suurta kulutusta, eli laturi on ehtoo puolella.
"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new."
-Albert Einstein-

Poissa Hese_57

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 64
  • Ylöjärvi - Skoda Octavia -14
Vs: laturin/akun mittaaminen
« Vastaus #4 : 17.01.2011, 15:10:22 »
akku vaihdettu joulukuulla 2010. akkunesteet ei jäässä, merkkitäplä mustana. exiden akku.

Merkkitäplä pitäis olla vihriä.  Näillä pakkasilla jos ajoa ei ole kuin muutamia kilometrejä akku ei kerkiä lataantuun sillä virtamäärällä jonka käynnistys vaati.  Mene tosi äkkiä loppuvaiheessa akku sähköiltään heikoksi ja ei sitten käynnistysyrityksessä sano kuin naks.

Nyt kiireesti akkulaturin perään tuo akku ja lataus mieluusti plussan puolella olevassa tilassa. Ja parin tunnin lataus ei auta, taitaapi kestää pari päivää. Sitten kun akku jälleen täynnä katsoa se jännitemittarilla auton käydessä että jännite olisi se 14,2v ainakin.     :hello:
NSU Prinz -64 -> Sunbeam 1250 -72 -> Sunbeam Alpine -71 -> Sunbeam 1600 -78 -> Talbot 1510 GLS -84 -> Volvo 740 GLE -84 -> Citroen XM -90 -> Peugeot 406 -99 -> Peugeot 206 Gti -04 -> Volvo V50 -05 -> Skoda Octavia TSI Elecant -12 > Skoda Octavia -14 > Opel Grandland X 225 PHEV -21 >???

Poissa ojala

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 231
  • Väkivalta lopettaa vittuilun. ainakin pohjanmaalla
Vs: laturin/akun mittaaminen
« Vastaus #5 : 17.01.2011, 15:38:54 »
pitää ehtoolla tarkistaa. oli illalla latauksessa noin kaksi tuntia ja lähti käyntiin,  tein pienen lenkin (kävin lähikaupas, 10km/suunta) ja oli yön latauksessa, hyvin käynnistyi. emäntä muisteli että ei ollut saanut perjantaina yhtä ovea kunnolla auki kun oli jäässä. saattanut jäädä sisävalo palamaan tms, pihalla oli pakkasta -27. ajo on lähinnä maantietä, töihin 25km/suunta. ja laturin pitäis olla kunnollinen. vanha konkari laittoi kuntoon, maksoi 450e. alkuperäinen oli valeon laturi.  kun akku viimeksi hajosi niin kaveri mittas latausjännitteeksi muistaakseni 14.6-14.8.
2* V40, 2* S60, 1* 240, 1*460. 1*V50. 2*242. Matka jatkuu mazdalla. Valitettavasti.

Poissa ojala

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 231
  • Väkivalta lopettaa vittuilun. ainakin pohjanmaalla
Vs: laturin/akun mittaaminen
« Vastaus #6 : 17.01.2011, 21:36:24 »
noniin.. kävin mittaamas. laitoin yleismittarin aluevalitsimen kohtaan dcv 20 ja auto käynnissä akun navoista mitattuna 16,28.  eikös pitäisi jäädä 14v pintaan. onkohan jännitteensäädin sökö? akun merkkitäplä edelleen musta. auto on tänään kuitenkin käynnistynyt oikein hyvin eikä mitkään varoitusvalot pala.. vastaavanlainen mittari kuten tämä:
http://home.earthlink.net/~kaito/digital/m830b.jpg
2* V40, 2* S60, 1* 240, 1*460. 1*V50. 2*242. Matka jatkuu mazdalla. Valitettavasti.

Poissa TapioR

  • Aamun virkuhko
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1952
  • S60 T6 AWD -11
Vs: laturin/akun mittaaminen
« Vastaus #7 : 17.01.2011, 21:45:37 »
noniin.. kävin mittaamas. laitoin yleismittarin aluevalitsimen kohtaan dcv 20 ja auto käynnissä akun navoista mitattuna 16,28.  eikös pitäisi jäädä 14v pintaan. onkohan jännitteensäädin sökö? akun merkkitäplä edelleen musta. auto on tänään kuitenkin käynnistynyt oikein hyvin eikä mitkään varoitusvalot pala.. vastaavanlainen mittari kuten tämä:
http://home.earthlink.net/~kaito/digital/m830b.jpg
Mitä näyttää 200 tai 1000 voltin alueella?
Onkohan mittari varmasti kunnossa?
Olihan mittajohtimet kahdessa alimmassa reiässä?
460 1.7 SE -92 ->S40 1.8 -96 ->S40 2.0T -03  ->S60 2.4 T5 -07 ->S60 3.0 T6 A AWD Summum -11 , Honda Goldwing 1500 -90 Kemi

Poissa ojala

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 231
  • Väkivalta lopettaa vittuilun. ainakin pohjanmaalla
Vs: laturin/akun mittaaminen
« Vastaus #8 : 17.01.2011, 22:34:53 »
piuhat oli alimmassa, mittarin pitäis olla kunnossa (kerran aikaisemmin käytetty), suurin mittausalue oli 250.  mittaustulos 16,2.. eli ilmeisesti lataa liikaa? parin kuukauden sisään molemmat ajovalot lähti eläkeelle, onneksi eri aikaan  ??? tekis mieli vaihtaa auto jos olis millä vaihtais.. prkl..

edittiä: tois linkitämässäni mittarin kuvassa vähän  laajemmat mittausalueet..
« Viimeksi muokattu: 17.01.2011, 22:36:44 kirjoittanut ojala »
2* V40, 2* S60, 1* 240, 1*460. 1*V50. 2*242. Matka jatkuu mazdalla. Valitettavasti.

Poissa porko

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 237
  • Blääh !
Vs: laturin/akun mittaaminen
« Vastaus #9 : 18.01.2011, 07:38:04 »
Vahvasti vaikuttaa siltä että lataus säädin on tiensä päässä. Useimpiin latureihin tuon säätimen pystyy vaihtamaan erikseen, eli ei tarvitse koko kallista möykkyä uusia.

Suosittelen hoitamaan asian melko pikaisesti kuntoon, sillä tuollainen rapiat 16 volttia aiheuttaa hallaa pitkän päälle muuallekin kuin noihin ajovaloihin. Toisaalta laturin "turha" työskentely kuluttaa sitäkin tarpeettomasti, ja nyt remontiksi riittäisi pelkkä säädin.

Onko sulla tarkempia speksejä laturista ? Merkki / malli ?
"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new."
-Albert Einstein-

hevonen

  • Vieras
Vs: laturin/akun mittaaminen
« Vastaus #10 : 18.01.2011, 14:11:07 »
Ja laturin tehon tarkastuksen voi tehdä helposti kotikonstein mittaamalla akun napajännitteen auton käydessä, ja kaikki sähköiset kuluttajat päällä (puhaltimet, lämmittimet, pitkät valot / sumarit jne.) . Jos laturi ja säädin on kunnossa, ei napajännitteen pitäisi pudota alle 14 voltin. Jos taas jännite alkaa hiljalleen laskemaan, ei laturin teho riitä paikkaamaan suurta kulutusta, eli laturi on ehtoo puolella.
Putoo se, jos mittaat joutokäynnillä täydet kuormat päällä. Ei mitään vehjettä oo suunniteltu toimimaan niin. Menee varmaan lähemmäs 13V jos ei yhtään kierrätä. Voipi mennä allekin.

En ite ainakaan oo parkissa kaikki valot päällä, painan jarrua, vilkutan, penkinlämppärit, lasilämppärit, puhallin täysillä, pyyhkijät täysillä, peilinlämmitykset, stereot, sytytän tupakkia, mitä noita nyt on...

Oon varmaan poikkeus. :sundaydriver:

Poissa V70TDI-1998

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 253
  • www.vrcf.fi
Vs: laturin/akun mittaaminen
« Vastaus #11 : 18.01.2011, 16:23:56 »
noniin.. kävin mittaamas. laitoin yleismittarin aluevalitsimen kohtaan dcv 20 ja auto käynnissä akun navoista mitattuna 16,28.  eikös pitäisi jäädä 14v pintaan. onkohan jännitteensäädin sökö?  vastaavanlainen mittari kuten tämä:
http://home.earthlink.net/~kaito/digital/m830b.jpg

Laitapa mittariisi uusi paristo tai heitä koko  kolmen euron värkki roskiin. Tuon mittarin ominaisuus on näyttää mielettömän ylisuuria lukemia alijännitteisellä patterilla.

Poissa B30A

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1054
  • www.vrcf.fi
Vs: laturin/akun mittaaminen
« Vastaus #12 : 18.01.2011, 16:59:35 »
Kuten tuossa jo tulikin esiin, halpis yleismittari taitaa hieman kusettaa.

Autossahan voi olla vikana joku piilokuorma joka syö akun parkissa, tai/ja laturi voi olla viallinen vaikka näennäisesti lataisikin hyvin.(kantapään kautta opittu).
Viallinen, tai huonoilla komponenteilla kasattu laturi voi tehdä niin epäpuhdasta sähköä että akku ei lataudu kunnolla. Mulle kävi taannoin juuri näin.
Pitkällisen ihmettelyn jälkeen tutkin laturin tuotosta oskilloskoopilla, siitä näki heti että säädinpaketti ei ollut tehtävänsä tasalla. Vaihtosähköä tuli laturin +navasta sekaan useampi voltti. Tätä ei yleismittarilla kunnolla nähnyt, sen verran kuitenkin että epäilykset heräsivät.  Muistaakseeni yleismittari(laadukas Fluke), näytti reilua kahta volttia AC:a, oskilloskoopilla AC:a olikin todellisuudessa yli neljä volttia. Tämä teki sen että kaikki tuntui toimivan mutta akku ei varsinaisesti latautunut, lisäksi vielä piilokuorma erään vian vuoksi ja akku oli talvella kyykyssä jo muutaman tunnin jälkeen.
RR P38A -97 4.x V8 CNG bi-fuel käyttöWC, RRC 3,9SE -90, Jaguar S-Type 3.0 Sport -01 RHD (UK), RR P38A -95 raato, Rover P6 2000TC -72 varaosiksi, Rover P6 3500Efi -72 "pikkuauto", Volvo V70 2,5tdi A -99 629tkm(nyt lentää manuaalina), Jaguar XJ-S V12 -89 "Kisu", Clean car, sick mind.

Poissa Silverfang

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 329
  • EX: S60 2.4i -02
Vs: laturin/akun mittaaminen
« Vastaus #13 : 18.01.2011, 17:37:44 »
Omassa autossa tuli vähän tutkittua akkua ja jännitteitä kun välillä herjaa "akun jännite alhainen" ennen käynnistystä. Käyntiin lähtenyt aina ilman ongelmia kuitenkin.

Yleismittarilla akun navoista mitattu jännite 12V molemmin puolin, lähtee siis alle 12V käyntiin nollan asteen tuntumassa.

Mikäli akun jännite laskee 10,5V niin akku on kierrätystavaraa kertoi paikallinen akkukauppias.

Sisävalot ym. salakavalat pienet virrankuluttajat imevät ajan kanssa akun tyhjiin tai pitävät sen alivarauksessa. Pelkät sisävalot vie pihtiampeerimittarin mukaan 0,2A ja tavaratilan valot varmaan samaa luokkaa.

Myös huonot/hapettuneet liitokset hidastaa akun latautumista.

Ylläpitolaturi on lyhyttä matkaa talvella ajellessa ja miksei kesälläkin, vielä parempi olis esilämmityksen yhteydessä akkua lataava laturi (Calix tai Defa).

Poissa porko

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 237
  • Blääh !
Vs: laturin/akun mittaaminen
« Vastaus #14 : 19.01.2011, 08:09:37 »
Putoo se, jos mittaat joutokäynnillä täydet kuormat päällä. Ei mitään vehjettä oo suunniteltu toimimaan niin. Menee varmaan lähemmäs 13V jos ei yhtään kierrätä. Voipi mennä allekin.

Äläpäs nyt. Mittasin tänä aamuna piruuttani omasta 940:stä (B230FK) jännitteitä. Ulkolämpötila -1`C, auto seissyt ulkona yön yli. Napajännite akulla ennen avaimen kääntöä 12,5V (yllättävän hyvä vaikka akku on viitisen vuotta vanha). Heti käynnistyksen jälkeen kaikki sähkönkuluttajat päälle, ja kas, napajännite 13,95V !

Tarkoitan tällä sitä, että mikäli auton sähköiset varusteet ovat kunnossa eikä ylimääräisiä virityksiä ole, alkuperäistehoinen TOIMIVA laturi jaksaa pitää napajännitteen aika lähellä tuota 14V, vaikka tyhjäkäynnillä.
"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new."
-Albert Einstein-

 

Ateho  Elekma