Kulkukoira  Proturbo

Peltityöt kerralla niin että kestää?

  • 103 Vastauksia
  • 89712 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa tomimikael

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 982
  • En gång IFK, alltid IFK
Vs: Peltityöt kerralla niin että kestää?
« Vastaus #75 : 29.11.2014, 20:39:43 »
Pintaruosteet lähtee mukavasti tälläisellä piikkisialla: 

Hiekalla puhaltamalla tietysti myös, mutta tuo on nopeampi ja siistimpi keino.


P.s  Olen yleensä huono käyttämään mitään suojaimia, mutta tällä vehkeellä suojalasit on PAKOLLISET. Joskus ollut poskessa piikki pystyssä kun on vähän painanut reilummin...    S*




Poissa wh

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 992
Vs: Peltityöt kerralla niin että kestää?
« Vastaus #76 : 29.11.2014, 21:06:27 »
nyt on koppa hiekkapuhallettu ja ensimmäiseksi kerrokseksi tulee inerta 5 ja sitten se karhennetaan karhunkielellä. Päälle Pintaväriksi perus auton 2k väri.



onko edessä ongelmia vai vielä pahempia ongelmia ?

Suoraan inertan päälle ilman karhennusta ei varmaan viitsi vetää kuitenkaan, ei taida olla riittävä tarttuvuus.

Pintaruosteet lähtee mukavasti tälläisellä piikkisialla: 
(Kuva poistettu lainauksesta.)



P.s  Olen yleensä huono käyttämään mitään suojaimia, mutta tällä vehkeellä suojalasit on PAKOLLISET. Joskus ollut poskessa piikki pystyssä kun on vähän painanut reilummin...    S*





Tälläinen laitos on todella hyvä niinkuin myös "kieritetyt teräsharja laikat" rälläkkään. rälläkässä olisi hyvä olla kierroksen-nopeuden säätö metallipiikkien lentämisen vuoksi.
Hiekalla puhaltamalla tietysti myös, mutta tuo on nopeampi ja siistimpi keino.
volvoja - onhan noita.

Poissa HembalanD

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3337
  • Boxy, but good
Vs: Peltityöt kerralla niin että kestää?
« Vastaus #77 : 30.11.2014, 17:07:06 »
Paitsi että tollasella neekerintukka laikalla tahtoo jäädä sellaisia kraatereita joihin se pieni ruosteen alku jää.
Kantti on kaunista - volvolasit päässä.

Kotkot

Poissa tasamaantallaaja

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 106
  • www.vrcf.fi
Vs: Peltityöt kerralla niin että kestää?
« Vastaus #78 : 01.12.2014, 13:06:37 »
Jos ei pysty hiekkapuhaltamaan pelkkä koneellinen teräsharjaus,
ohut huntu happomaalia se rauhoittaa jos on jäänyt ruosteita kraatereihin piiloon.
Siihen pohjus väri esim epoksipohja tai Temadur jos vaikka jää mustaksi vaikka alustan osa tai koko alusta.
Eikä  missään nimessä mitään ruosteen muuntajia ne on ihan täyttä paska huijausta.
Volvo 940 SuperCharger-Twin-HyBrid-Bi-Turbo

Poissa o_j

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1434
Vs: Peltityöt kerralla niin että kestää?
« Vastaus #79 : 09.05.2015, 20:09:25 »
Tämä ei nyt taaskaan ole ihan "niin että kestää" aiheen alle, mutta menköön.

Tuli viimekesänä (vai edellisenä?) putsailtua helmat ja pohjaa ruosteista. Pohjatyöt tein, sanotaanko, asiallisesti. Pintakäsittely ei sitten mennyt ihan taiteen sääntöjen mukaan - rostex alle ja massaa päälle. Pohjassa ja helmojen alaosassa siveltimellä levitettävä kumimassa jonka alle suihkin vielä kotelosuojan. Helmojen pystypintoihin sitten suihkittava massa.

Ongelma on, että tuo suihkittava massa on nyt lähtenyt isosti irti ja alta paistaa mistä harmaa rostex mistä vihreä karhennettu pintamaali. Nuo yläosat pitäisi siis saada jotenkin käsiteltyä uudemman kerran, joko mustaksi tai sinne päin korinväriin. Ideoita? Lamellilla pinta karheaksi ja spray-maali pintaan? Pysyykö tuossa vanhassa rostex-pinnassa mikään vaikka sen karhentaisi?
745 Turbo+ -90
LC HJ60 -83
LC HJ60 -84

Poissa wh

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 992
Vs: Peltityöt kerralla niin että kestää?
« Vastaus #80 : 09.05.2015, 23:23:46 »
tarvisiko tehdä maalauksestakin oma topic?

eli siis inerta 5 (epoksi) alle ja siihen päälle 2k väri tai hiontaväri. kellään kokemuksia, tietoa miten käy? 
kuinkahan kauan pitäisi antaa tuon inertan rauhottua ennen kun vetäsee automaalia päälle ?

juttuja kuullu että inertan pitää olla vähintää viikko rauhas että varmasti kuiva ja että inertan päältä voi hilseillä automaalit päältä..
volvoja - onhan noita.

Poissa Nortti

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1206
    • Volvon tuunausta vuodesta 1985
Vs: Peltityöt kerralla niin että kestää?
« Vastaus #81 : 11.05.2015, 19:34:43 »
Mitäs mömmöä tuollainen "inerta 5" on?  Google haulla oli useimmat maininnat veneilyyn liittyviä. Jos pohjamaalia pitää karhentaa karhunkielellä niin se saattaa olla väärä valinta tai tulee ainakin lisätyötä. Saattaa tuo ihan hyvääkin olla. Autojen peltiin on omat sinkkimaalit ym. ja 2k pohjamaaleja jotka kovettuvat melkein samantien jolloin värimassan voi laittaa aika pian. Lisäksi niitä saa värimassaan soveltuvina sävyinä. Pinta myös sopii värimassalle.

Poissa Pekko-poika

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 641
  • Fook Mii and Fook Yu!
Vs: Peltityöt kerralla niin että kestää?
« Vastaus #82 : 11.05.2015, 20:09:56 »
http://www.teknos-group.com/tseloste.nsf/803dea0cc27b4707c225660b001782d7/12bca998fc3e542ac225792d00435ee6?OpenDocument

Inerta on vaan yksi Teknoksen vaihtoehto epoksimaaleista. Joita toki on eri käyttötarkoitukseen eri valmistajilla vaikka kuinka ja paljon. Inerta tais olla aika paksua verrattuna autoissa käytettäviin epokseihin?
Keltainen
Sininen

Kouvolan köröttelijät.

Poissa wh

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 992
Vs: Peltityöt kerralla niin että kestää?
« Vastaus #83 : 11.05.2015, 23:31:29 »
Mitäs mömmöä tuollainen "inerta 5" on?  Google haulla oli useimmat maininnat veneilyyn liittyviä. Jos pohjamaalia pitää karhentaa karhunkielellä niin se saattaa olla väärä valinta tai tulee ainakin lisätyötä. Saattaa tuo ihan hyvääkin olla. Autojen peltiin on omat sinkkimaalit ym. ja 2k pohjamaaleja jotka kovettuvat melkein samantien jolloin värimassan voi laittaa aika pian. Lisäksi niitä saa värimassaan soveltuvina sävyinä. Pinta myös sopii värimassalle.

Happomaalia kysyin automaali kaupasta ja kehuivat että epoksipohjamaali alle  kun on monta muutakin maalipintaa autossa ja tuo epoksi käy kuulemma vähän kaikkien kanssa ja sen päälle voi kitata toisin kuin hapon ja kysyin siinä että käykö inerta 5 primer niin he osasivat kertoa että samaa tavaraa nämä autoihin myytävätkin epoksit

Inerta tosiaan on paksumpaa, pahat paikat vedin pensselillä (ei jää näkyviin) ja muut ruiskulla. Hyvin on riittosaa tavaraa ja jäi mattapinta että ei tarvitse karhentaa kyllä.

Paikkoihin jotka ei jää näkyviin vedin perus inertan pinta punasen ja näkyviin jääville pitäisi tulla näin:

Inerta 5 primer
Kittaus ja hionta
Filleri/hiontamaali
Hionta
Vesimassa
Lakka

Kerron sitten miten käy :p
volvoja - onhan noita.

Poissa HembalanD

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3337
  • Boxy, but good
Vs: Peltityöt kerralla niin että kestää?
« Vastaus #84 : 12.05.2015, 13:21:54 »
Tämä ei nyt taaskaan ole ihan "niin että kestää" aiheen alle, mutta menköön.

Tuli viimekesänä (vai edellisenä?) putsailtua helmat ja pohjaa ruosteista. Pohjatyöt tein, sanotaanko, asiallisesti. Pintakäsittely ei sitten mennyt ihan taiteen sääntöjen mukaan - rostex alle ja massaa päälle. Pohjassa ja helmojen alaosassa siveltimellä levitettävä kumimassa jonka alle suihkin vielä kotelosuojan. Helmojen pystypintoihin sitten suihkittava massa.

Ongelma on, että tuo suihkittava massa on nyt lähtenyt isosti irti ja alta paistaa mistä harmaa rostex mistä vihreä karhennettu pintamaali. Nuo yläosat pitäisi siis saada jotenkin käsiteltyä uudemman kerran, joko mustaksi tai sinne päin korinväriin. Ideoita? Lamellilla pinta karheaksi ja spray-maali pintaan? Pysyykö tuossa vanhassa rostex-pinnassa mikään vaikka sen karhentaisi?
Teräsharjalla irtoileva "suihkittava massa" irti, kotelosuoja pensselillä ja kuivatus, päälle ruiskittava massa (ei niitä spray juttuja..), massaa on myös päällemaalattavana jos haluaa helmat väriin...
Kantti on kaunista - volvolasit päässä.

Kotkot

Poissa HembalanD

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3337
  • Boxy, but good
Vs: Peltityöt kerralla niin että kestää?
« Vastaus #85 : 12.05.2015, 13:23:37 »
Jos ei pysty hiekkapuhaltamaan pelkkä koneellinen teräsharjaus,
ohut huntu happomaalia se rauhoittaa jos on jäänyt ruosteita kraatereihin piiloon.
Siihen pohjus väri esim epoksipohja tai Temadur jos vaikka jää mustaksi vaikka alustan osa tai koko alusta.
Eikä  missään nimessä mitään ruosteen muuntajia ne on ihan täyttä paska huijausta.
Jos ei omista (edes) kompuraa niin ei kannattane ruveta peltihommiin. Tuollainen välttävä pikku pöhö maksaa 20e marketeissa ja 40kg puhalluskvartsia 15e ja näillä eväillä saa koneellisen teräsharjauksen jälkeen ne kraaterit poies.
Kantti on kaunista - volvolasit päässä.

Kotkot

Poissa Automasentaja

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 424
Vs: Peltityöt kerralla niin että kestää?
« Vastaus #86 : 12.05.2015, 20:50:01 »
Kannattaa unohtaa noi teräsharjat ruosteen poistossa, ei niillä saa mitään aikaseksi järkevässä ajassa, minä ainakin kyllästyin hinkkaamaan niillä heti kättelyssä vaikka oli ammattilais työkalu arsenaali käytössä. Oon tässä viimeaikoina tehny "hätä paikkauksia" mahdollisimman perusteellisesti kun ei ole hiekkapuhallukseen mahdollisuuksia elikkä ekana poistetaan ruoste mahdollisimman hyvin silleen että leikkaa mädän rupisen pellin pois ja hio vingulla "virsikirjalla"(lamellilaikka) siitä ympäriltä pellin kiiltäväksi, puhutaan sekunneista kun massat, maalit ja ruosteen alut muuttuu pölyksi virsikirjan vaikutuksesta. Tosin rälläkällä teräsharjalaikalla on hyvä poistaa isolta alueelta massat ym. isoimmat ruostepaakut.

Hitsataan jos tarvitsee ja sitten virsikirjalla palaneet maalit ym. paska helvettiin siitä sauman ympäriltä ja kiillottaa sen samalla. Bräkleeniä ja paineilmaa maalattavaan kohtaan samaan aikaan suihkuttamalla putsaa tosi hienosti ja tehokkaasti kaiken skeidan. Kun kaikki on valmista niin pensselillä maalit päälle, ite oon laittanu pohjamaaliksi pari kerrosta 1K Spies Hecker Priomattia joka on väriltään "punamulta", tarttuu kuin tauti ja kuivuu puolessa tunnissa. Vaikka jäisikin jotain pientä ruskeeta täplää alle niin ei ne yleensä ole tulleet läpi, pari oikein rupista ja teräsharjalla huonosti putsattua kohtaa on tullut uudestaan läpi maalista.

Pohjien jälkeen oon tukkinu hitsisaumat ym. kolot sikaflexillä kun sitä nyt yleensä on käden ulottuvilla ja se toimii hienosti. Pintamaaliksi Temalac ML90 1K maalia. Takakaaret on ainakin pysyny hyvänä tämän käsittelyn jälkeen vaikka oletin että talven suola kylvyn jälkeen olisi ihan ruskeena mutta eipäs ruostunutkaan yllättäen, ei ollut edes kotelosuojaa tai massaa päällä. Ite oon ainakin tyytyväinen tähän metodiin kun parempaa ei ole saatavilla. :)
« Viimeksi muokattu: 14.05.2015, 18:47:45 kirjoittanut Automasentaja »

s73

  • Vieras
Vs: Peltityöt kerralla niin että kestää?
« Vastaus #87 : 12.05.2015, 21:36:02 »
Kuinka kauan kotelosuojan on kuivuttava jos päälle vetää massan?
Pohjasta massa on kuoritunut taas osittain,ei tahdo kestää kiinni. ???
Eikö massa kestä happomaalin päällä?

Poissa Pekko-poika

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 641
  • Fook Mii and Fook Yu!
Vs: Peltityöt kerralla niin että kestää?
« Vastaus #88 : 12.05.2015, 22:37:01 »
Kuinka kauan kotelosuojan on kuivuttava jos päälle vetää massan?
Pohjasta massa on kuoritunut taas osittain,ei tahdo kestää kiinni. ???
Eikö massa kestä happomaalin päällä?

Millasta massaa pohjassa? Sellasta kovettuvaa(ja päällemaalattavaa) massaa ei kannata pohjaan vetää, tai se juurikin sieltä kuoriutuu irti kiveniskujen ym. vaikutuksesta.

Ite oon nyt vetäny pohjaan ja pyöräkoteloihi tätä:
http://www.sp-automaalit.fi/Dinitrol-CAR/4941-1-l
Ja ihan pelkän epoksin päälle niihin kohtiin siis mitä on paikattu/paikkamaalattu. Vaikuttaa pätevälle tavaralle kun saa vedettyä paksunkin kerroksen tarvittaessa ja jää kuivuttuaan vähän tahmeaksi. "Vahamainen" niin kuin tuotekuvauksessakin kerrotaan.

Oviin ym. koteloihin vedin saman valmistajan ML:llää. Ja tuon ML:n voi vetää pohjaksi tuolle 4941:lle pahoihin paikkoihin.

Meille on tullu semmosta ryppymassan tapasta ruiskutettavaa kiveniskumassaa helmojen ulkopelteihin. Erona "tavalliseen" on että tästä jää kumimainen, päällemaalattava pinta. Kumimaisuutensa takia ei irtoa ja lohkeile juurikaan kiveniskuista ym.
Keltainen
Sininen

Kouvolan köröttelijät.

s73

  • Vieras
Vs: Peltityöt kerralla niin että kestää?
« Vastaus #89 : 12.05.2015, 23:00:15 »
Millasta massaa pohjassa? Sellasta kovettuvaa(ja päällemaalattavaa) massaa ei kannata pohjaan vetää, tai se juurikin sieltä kuoriutuu irti kiveniskujen ym. vaikutuksesta.

Ite oon nyt vetäny pohjaan ja pyöräkoteloihi tätä:
http://www.sp-automaalit.fi/Dinitrol-CAR/4941-1-l
Ja ihan pelkän epoksin päälle niihin kohtiin siis mitä on paikattu/paikkamaalattu. Vaikuttaa pätevälle tavaralle kun saa vedettyä paksunkin kerroksen tarvittaessa ja jää kuivuttuaan vähän tahmeaksi. "Vahamainen" niin kuin tuotekuvauksessakin kerrotaan.

Oviin ym. koteloihin vedin saman valmistajan ML:llää. Ja tuon ML:n voi vetää pohjaksi tuolle 4941:lle pahoihin paikkoihin.

Meille on tullu semmosta ryppymassan tapasta ruiskutettavaa kiveniskumassaa helmojen ulkopelteihin. Erona "tavalliseen" on että tästä jää kumimainen, päällemaalattava pinta. Kumimaisuutensa takia ei irtoa ja lohkeile juurikaan kiveniskuista ym.
Samaa kuraa ollut kilon purkissa, myös kingin massaa ja vedetään pensselillä.

 

Elekma  Autoracing