Tuli ennen talvilomareissua täytettyä AdBlue-säiliökin. Auton valikko sanoi muistaakseni: "Täytä säiliöön korkeintaan 8,5 litraa".
Ajattelin täyttää sen, ennen kuin auto rupeaa valittamaan vähäisestä AdBluen määrästä.
Olin edellisen kerran täyttänyt säiliön huhtikuussa 2022, eli tuolla noin 8,5 litralla(unohtui katsoa, mitä huoltoaseman AdBlue-mittari näytti lukemaksi) ajoi aika tarkkaan 2 vuotta ja n. 27-28000 km, eli litralla AdBlueta oli päässyt keskimäärin noin 3300km.
Mitä olen kuulostellut esim. VAG-konsernin dieseleihin verrattuna, Volvo tuntuu kuluttavan sitä reilusti vähemmän. Kuitenkin näillä korkeuksilla AdBlue on pois käytöstä ainakin osan kylmimmistä talvikuukausista.
Nyt on myös eteen vaihdettu jarrulevyt ja -palat. Vanhoissa paloissa oli pintaa n. 1-2 milliä, eli oli jo aikakin vaihtaa ne.
Yllätykseksi siniseltä ostettujen jarrulevyjen mukana tuli uudet satuloiden kiinnityspultit, mutta itse jarrulevyjen kiinnitykseen kuuluvia pieniä torx-ruuveja ei ollut.
Onneksi vanhat olivat vielä hyvässä kunnossa.
Tuli samalla tarkistettua rullamitalla, että etäisyys maasta pyöränkaareen on takana reilu 10 milliä pienempi kuin keulassa. Sitä silmä on sanonut jo pitkään...
Saa nähdä, tuleeko jossain vaiheessa laitettua korotuspalat taakse.
Seuraavaksi pitäisi ruveta suunnittelemaan jakohihnan vaihtoa ja kesärenkaita.
Renkaiksi tekisi mieli kokeilla Continentalin jotain Contisilent-mallia.
Tulikohan jopa tältä foorumilta luettua, että näissä ei-ilmajousitusmalleissa se erikoinen, etenkin huonopintaisella asvaltilla kuuluva, noin 50-60km/h nopeudessa alkava jyrinä ei olekaan kokonaan rengasmelua, vaan se liittyy jotenkin takajousituksesta johtuvaan resonointiin(?), ja ainakin joku oli saanut sitä helpottumaan tuon tyyppisillä renkailla.
Hintaahan niillä on, mutta vaakakupissa on auton saaminen niillä hiljaisemmaksi.