KL-varaosat  Race.fi

Volvo 245 SE Polar 1992

  • 150 Vastauksia
  • 41009 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Niko_S

  • Vieras
Vs: Volvo 245 SE Polar 1992
« Vastaus #30 : 04.09.2016, 19:29:35 »
Minun mielestä siinä (yhteis)summassa oli Trafi jo huomioinut viivästyskoron. Voin toki muistaa väärin.
Copypastesin vaan ne maksutiedot ja maksoin veron.
Nyt jälkikäteen ei kyllä enää uskalla maksaa 3€ lisää, koska Trafin tietokantahan kuittaa liikaa maksetun veronkin suoraan ajokielloksi.

Tulostin kyllä verkkopankista kuitin, että voi sitten näyttää sitä jos tulee ongelmaa.

-----------

Ostin tänään Brembon etupalat, ja niiden kaveriksi asennussarjan.


Niko_S

  • Vieras
Vs: Volvo 245 SE Polar 1992
« Vastaus #31 : 04.09.2016, 20:25:55 »
Katselin tänään tarkemmin auton pohjaa, niin täytyy kyllä sanoa että olen yllättynyt kuinka hyväkuntoinen se on,
kun kyseessä on sentään 569 tkm ajettu 245:n joka on alkuperäinen Suomi-auto.
Edes "munapussit" eivät ole ruosteessa, joka voi selittyä osittain sillä että tässä on ollut roiskeläpät takana (ja edessä) varmaan uudesta asti.

Ainoa hitsattu kohta näyttää tällä haavaa olevan oikean helman etukulma.

Mätää olen löytänyt takaluukun ja takapellin välistä, ja itse luukun kansi on sisäpuolelta lohduttomassa kunnossa,
mutta tämä ei tullut suurenakaan yllätyksenä, kun on 245:n kyseessä.

Myös ainakin vasemman takaoven etukulmasta on ruostunut palanen pois, eli mädätyslistat ovat toimeet "lempinimensä" mukaisesti...  :P




Poissa Kisko

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 871
Vs: Volvo 245 SE Polar 1992
« Vastaus #32 : 05.09.2016, 10:41:55 »
Tasan samat ruostepaikat on mulla 552k ajetussa 1992 SE farmarissa  ::)
242 DL turbo -75  -  244 GLE -82   -   244 Turbo -84  -  S90 Royal -98  -  XC70 D5 -09

Niko_S

  • Vieras
Vs: Volvo 245 SE Polar 1992
« Vastaus #33 : 05.09.2016, 22:39:47 »
Ostin tänään paremmat ajovalonpolttimot, Bosch Gigalight +120%. Katsotaan onko niistä mihinkään.

Vaihtelin sitten samojen tein kaupan pihassa polttimot, niin huomasin että vasemman ajovalon heijastin on irti. WTF!  >:(
Tähän on vaihdettu jossain vaiheessa tarvikeumpiot, että lasit ja heijastimet ovat hyvässä kunnossa.
Huomasin, että vasemman umpion mutterit olivat lähes sormitiukkuudessa, ja alin mutteri puuttuu kokonaan.
Jos onkin käynyt niin, että kun umpio on ollut vähän löysällä, niin heijastin on lähtenyt tärinän takia irti...

Huomenna kun on sopivasti vapaapäivä, niin täytyy ottaa umpio irti, ja tutkia.
Etujarrupalat on myös tarkoitus vaihtaa huomenna.
Uudet sytytystulpatkin voisi laittaa.

Tässä on tällä hetkellä vähän pitkähkö starttaus.
Kesä-heinäkuussa oli vaihdettu:
- Tulpanjohdot (Biltema)
- Jakajan kansi ja pyörijä (Biltema)
- Toinen starttimoottori


Akku- ja lataustestin teetin tänään.
Joku 72Ah 640A halpisakku tässä on nyt (en muista merkkiä, joku vieras).

Arvot olivat:
- Jännite 12,90V
- Kylmäkäynnistysvirta 650A 
- Käynnistyksessä akun jännite laski 9,5 Volttiin.
- Ilman kuormaa latasi 13,36V ja kuormalla 13,28V

Laturi on Elstockin kunnostettu, mutta on kohtuu uuden ja puhtaan näköinen, niin olisi voinut olettaa, että lataa lähemmäs 14V.
- Tosin joku töhö on laittanut laturilta lisämään venttiilikanteen...



Täytyy laittaa kaapeli koriin/runkoon kiinni, niin saa paremmin maattoa.

Poissa Teemu-

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2467
  • Kantti on kaunista.
Vs: Volvo 245 SE Polar 1992
« Vastaus #34 : 05.09.2016, 22:50:24 »
Eli onko tässäkin starttiongelma? K jettiläisessäkin oli vähä pitemnlaine startti mut eipä se mikään häiritsevä ollut. Nopeasti starttaava auto mikä tuli ekana ajatuksiin oli ruiskukoneellinen corolla 80-90 luvun vaihteesta. ;D

Poissa Kaziganth

  • Biokaasumies / Karaokemestari
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4106
  • Hämeen hitain
Vs: Volvo 245 SE Polar 1992
« Vastaus #35 : 05.09.2016, 22:50:39 »
Paksumpi kaapeli taitaa akun miinukselta olla koneeseen kun koriin.
No kun halvalla sai.

Niko_S

  • Vieras
Vs: Volvo 245 SE Polar 1992
« Vastaus #36 : 05.09.2016, 23:16:08 »
Paksumpi kaapeli taitaa akun miinukselta olla koneeseen kun koriin.

Minulla on tuossa orggiskaappelit 2x16mm2 akun miinuksesta, mutta menevät koneeseen ja koriin.

Eli onko tässäkin starttiongelma? K jettiläisessäkin oli vähä pitemnlaine startti mut eipä se mikään häiritsevä ollut. Nopeasti starttaava auto mikä tuli ekana ajatuksiin oli ruiskukoneellinen corolla 80-90 luvun vaihteesta. ;D

Ei nyt ongelma, mutta itseä aina häiritsee pidemmät starttaukset.  ::)


Tuli nyt sekin sitten havaittua, että molempien etuiskareiden yläkumit ovat murkkeentuneet...
- Motonetissa tarvike ylätuki 49,90€/kpl
- Skandixilla "OE-laatu" 49,00€/kpl.
- Volvolla taitaa maksaa jotain 90€/kpl.

Ei taida tämän kuun konkurssiin mennä vielä nuo ylätuet, on näköjään saanut näköjään muihin kuluviin osiin menemään ihan mukavasti rahaa.  :idiot2:


Niko_S

  • Vieras
Vs: Volvo 245 SE Polar 1992
« Vastaus #37 : 06.09.2016, 20:12:36 »
Tänään tuli muutama juttu tehtyä.

Ensin vaihdoin etujarrupalat.
Tässä jo kuskin puolella uudet Brembon palat paikallaan:


Joku oli joskus säästänyt ja vaihtanut vaan toisen palan (apparin puolella sama juttu):
 

Apparin puolen levy olikin sitten jo urilla, ja lisäksi sen pinnassa oli jotain rasvaa (samaten satula oli rasvassa):


Epäilin jo, että satula on vuotanut, mutta ei:


Ulkopuolen mäntien pölysuojat ovat täysin ehjät, ja sisäpuolen mäntien pölysuojissa vähän sanomista, mutta ei näkyviä vuotoa.
Putasin levyn ja satulan bräkleenillä.

Jarrutuntuma parani hieman, kun kävin ajamassa paloja sisään ja tein muutaman kovemman jarrutuksen.

--------------

Seuraavaksi otin kuljettajan umpion käsittelyyn.
Lasin takaa paljastui heiluvan heijastimen syy:


Klipsi on hajonnut. Kokeilin laittaa kiinni vahvemmalla 2-puolisella teipillä, mutta se ei pitänyt.
Joutuu uuden heijastimen laittamaan jossain vaiheessa.

Päätin sitten, että en jaksa enää katsella ajovalon pyyhkimenvarsia, niin purin moottorit pois:


On se nyt vähän kivemman näköinen keula, kun ne varret eivät tökötä siinä:


-------------------------------

Seuraavaksi oli vuorossa sytytystulppien vaihto.

Vanhat tulpat (1. vasemmalla):


Ihan ok näköiset. Kuitenkin olin havaitsevani pientä pätkimistä isommilla kierroksilla noilla tulpilla.

Mittasin puristukset sitten samalla:
- 1. sylinteri   12,2 bar
- 2. sylinteri   12,2 bar
- 3. sylinteri   12,1 bar
- 4. sylinteri   12,3 bar

Sanoisin, että aika hyvät puristuspaineet reilu 569 tkm ajetussa B230F:ssä.  :)

Uudet sytytystulpat vaihdoin (NGK BPR6ES).
Kävin vielä tulppien vaihdoin jälkeen ajamassa, niin pieni kierroksilla ollut tukkoisuus/pätkiminen on poissa.







Poissa jen

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4624
  • OHO! tuli vähän äkkiä......
Vs: Volvo 245 SE Polar 1992
« Vastaus #38 : 06.09.2016, 20:56:59 »
satuloiden ilmausnipat edessä vissiin jokainen vedetty poikki? puristukset on niinkuin kuuluukin mutta onko varmaa et ei ole tehty ikinä edes kansihommaa?
mikään ei ole niin lopullista kuin väliaikainen!

Poissa janne81

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4108
Vs: Volvo 245 SE Polar 1992
« Vastaus #39 : 06.09.2016, 21:15:06 »
Eikös heijastimiin saa ne kiinnikkeet irrallaan niin ei tarvi kokonaan uusia jos muuten on kunnossa?


Poissa jen

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4624
  • OHO! tuli vähän äkkiä......
Vs: Volvo 245 SE Polar 1992
« Vastaus #40 : 07.09.2016, 10:48:12 »
Eikös heijastimiin saa ne kiinnikkeet irrallaan niin ei tarvi kokonaan uusia jos muuten on kunnossa?
saa,ja muistaakseni ei tullut edes uuden heijastimen mukana ainakaan orginal
mikään ei ole niin lopullista kuin väliaikainen!

Poissa mikko078

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 247
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 245 SE Polar 1992
« Vastaus #41 : 07.09.2016, 21:37:15 »
skandix:sta ainakin tuli heijastimien mukana uudet kiinnikkeet!
Honda accord tourer 2.2 i-cdti -06
V90 d3a -17
Bmw 325ia avo
octavia 1.9tdi -06

Niko_S

  • Vieras
Vs: Volvo 245 SE Polar 1992
« Vastaus #42 : 07.09.2016, 22:32:17 »
satuloiden ilmausnipat edessä vissiin jokainen vedetty poikki? puristukset on niinkuin kuuluukin mutta onko varmaa et ei ole tehty ikinä edes kansihommaa?

Kaikki ilmausnipat olivat ehjiä, mikä oli itsellenkin yllätys, koska ennenkin olen puljannut 4-mäntäisten Girlingien kanssa.

Kansirempasta en pysty sen enempää sanomaan, mutta tuo paikallaan oleva -530 on aika epäilyttävän puhtaan näköinen, niin mahdollisesti.
Mutta konehuone on muutenkin "liian puhdas", joku joskus pessyt.
Eilenkin kun siirsin paisuntasäiliön ja lasinpesunestesäiliön sivuun, niin eipä niiden altakaan löytynyt ruostetta. Vähän pölyä löytyi.

Eikös heijastimiin saa ne kiinnikkeet irrallaan niin ei tarvi kokonaan uusia jos muuten on kunnossa?

Toivottavasti saa. Heijastin on muuten lähes uudenveroisessa kunnossa, niin ei viitsisi sitä uusia yhden kiinnikkeen takia.
Pitää tiskiltä kysyä.

Vielä ei ole tiskiltä tullut viestiä, että vaihdetangon puslat olisivat saapuneet.
Viikko sitten ne tilasin, ja onneksi tiedän olemaan uskomatta niihin "noin viikko" -lupauksiin takavetojen pikkuosien kanssa.

-----------

Tänään löysin kotoa pari sopivan mittaista 6mm pulttia, niin sain laitettua vaihdekepin kumin edes puolittain kiinni (ehjistä kodista), kun se oli ennen kokonaan irti.

Lisävarusteena olevan kellon toimimattomuutta selvitin sen verran, että kellon taustavalo toimii jos sen kantaan antaa suoraa virtaa.
Kello itsessään ei toimi, vaikka antaa suoraan akusta virran ja maadoituksen.

-------------

Kytkimestä sen verran, että levyn toiminta on parantunut, kun luistatin kytkintä uudestaan pari kertaa isolla vaihteella.
Ripeässä liikkeelle lähdössä tuntuu nappaavan aika normaalisti kiinni.
Tosin painelaakeri on ehtoopuolella, koska pienellä nopeudella ryömitettäessä/liikkeelle lähdössä kuuluu se v*ttumainen pieni ujellus.

Suunnilleen 1000 km ajattu painelaakeri.
Tiedä sitten mitä joku meinannut että: "Korjaan luistavan kytkimen, vaihtamalla painelaakerin".  :idiot2:
Aika vähän korjaa ehtoopuolella olevaa kytkinlevyä, ja täristävää asetelmaa tuo.
Kytkin kun jo muutenkin ottaa KIINNI ylhäältä, niin pitäisihän siinä vaiheessa tietää, että edes uusi painelaakeri ei kauaa kestä, kun sen liike tulee olemaan luokkaa täysin kiinni - täysin auki...

Vähän tekee pahaa runnoa kytkin pohjassa 1. vaihdetta tai pakkia sisään, kun aina ei mene ensimmäisellä, ja tuo M47 tuntuu kyllä olevan muuten ihan "timmissä" kunnossa.
Ajossa vaihteet menävät kuitenkin nätisti sisään, vaikka on soppakauha vielä (Onneksi ennenkin tullut ajettua soppakauha M47:illa, niin "tuttua ja turvallista...  :D).


skandix:sta ainakin tuli heijastimien mukana uudet kiinnikkeet!

Laitetaan korvan taakse.








Poissa Kaziganth

  • Biokaasumies / Karaokemestari
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4106
  • Hämeen hitain
Vs: Volvo 245 SE Polar 1992
« Vastaus #43 : 08.09.2016, 06:50:22 »
Sama Motonetin heijastimissa. Ja pari vuotta sitten marmoritiskiltä sai suolaiseen kappalehintaan kiinnikkeitä
No kun halvalla sai.

Niko_S

  • Vieras
Vs: Volvo 245 SE Polar 1992
« Vastaus #44 : 08.09.2016, 20:48:11 »
Sama Motonetin heijastimissa. Ja pari vuotta sitten marmoritiskiltä sai suolaiseen kappalehintaan kiinnikkeitä

Motonetista olen sitä heijastinta alustavasti katsellut, koska ainakin netissä näkyy tuotekuvassa ne säätötankojen kiinnikkeet.

--------------

Antennin fiksasin tänään, kun ehdin jo reilussa viikossa kyllästyä siihen että radio ei kuulunut.

Syy oli tämä:


Korjaus:


Paikallaan:


Jouduin ihan antennipiiskan ostamaan (7,90€), kun Möhkön takaluukun lattian alla olisi yksi piiska ollut, mutta itse auto oli 70 km päässä.

Nyt kuuluu taas radio.
Etuovissa on tällä hetkellä HT204:t ja vaikka niitä nyt kuuntelee, niin täytyy päivittää tuoreempiin.
Soittimenkin voisi jossain vaiheessa vaihtaa, kun nyt paikallaan on vanha ei-alkuperäinen kasettimankka.
Voisihan sen tilalla kyllä kokeilla myös hyllyssä olevaa Volvon kasettimankkaa, ihan vaan OEM-fiiliksen vuoksi.  ::)

--------

Vaihdekepin ja siirtotangon väliset hilppeet olivat tänään tulleet Autosalpaan, mutta en pääse niitä huomenna lunastamaan,
niin saavat odotella ensi viikon alkuun.

 

KL-varaosat  Race.fi