Kulkukoira  Proturbo

Volvo 245 SE Polar 1992

  • 150 Vastauksia
  • 41090 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa 8-pätkä

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2283
Vs: Volvo 245 SE Polar 1992
« Vastaus #60 : 14.09.2016, 23:05:19 »
Kaikissa kai näissä vanhemmissa vinokoneissa on tuo perinteinen kalkatus (piston slap) varsinkin kylmänä. Ainakin itsellä ollut, niin vapareissa kuin turboissakin ja reilusti alle 400tkm ajetuissa. Öljyruuttalohkoiset onkin sitten hiljaisia vielä +500tkm ajettuina.

Ei kannata huolestua. Ite oon käyttänyt vinokoneissa 10w40 Valvoline Maxlifea, tuntunut toimivan mukavasti.
« Viimeksi muokattu: 14.09.2016, 23:07:05 kirjoittanut 8-pätkä »
V60 D3 Inscription -20
142 -72 (?? + ??) Showroom
Suzuki Bandit N1200 -96

Niko_S

  • Vieras
Vs: Volvo 245 SE Polar 1992
« Vastaus #61 : 15.09.2016, 00:09:31 »
Kaikissa kai näissä vanhemmissa vinokoneissa on tuo perinteinen kalkatus (piston slap) varsinkin kylmänä. Ainakin itsellä ollut, niin vapareissa kuin turboissakin ja reilusti alle 400tkm ajetuissa. Öljyruuttalohkoiset onkin sitten hiljaisia vielä +500tkm ajettuina.

Ei kannata huolestua. Ite oon käyttänyt vinokoneissa 10w40 Valvoline Maxlifea, tuntunut toimivan mukavasti.

Ei huolestuta. Koska tosiaan on tiedossa nuo perus männänhelman kulumiset.
Onhan tämä sentään järjestyksessään kolmas F-koneinen mikä itsellä on käytössä/ollut omissa nimissä, niin tuttua kauraa.

Castrol Magnatec ehkäisee hyvin tuota kalkatusta, mutta säästän sen tuohon wiinalla kulkevaan, koska siinä on oikeasti hyötyä käyttää sitä.

Tähän meinasin ensi kuussa vaihtaa öljyt ja on tosiaan kaksi vaihtoehtoa. Valvoline MaxLife tai Castrol GTX.
Öljynsuodattimeksi tietenkin aina ja edelleen Volvo Original (tätä ei tarvitse varmaan edes perustella).



Poissa Kaziganth

  • Biokaasumies / Karaokemestari
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4106
  • Hämeen hitain
Vs: Volvo 245 SE Polar 1992
« Vastaus #62 : 15.09.2016, 08:13:32 »
Öljynsuodattimeksi tietenkin aina ja edelleen Volvo Original (tätä ei tarvitse varmaan edes perustella).



Osta MAN, se on ihan sama, turha maksaa Volvon logosta ylimääräistä ::)
No kun halvalla sai.

Poissa injector

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2420
  • Tulevaisuuden Johtaja
Vs: Volvo 245 SE Polar 1992
« Vastaus #63 : 15.09.2016, 12:56:44 »
Osta MAN, se on ihan sama, turha maksaa Volvon logosta ylimääräistä ::)

TM testissä Volvon suodin oli parhaimmistoa, Mannilainen eka viimeisestä päästä. Nooh, en muista tarkkaan tulosta mutt Volvo oli ykkönen. Miksi tyytyä huonoon, pari euroa laittaa lisää saa parasta?
940SE Pappakulta, 945 Turbo Sportwagon, 945 Turbo Lumivalkee Ja Sävsjö Euroline 5.6 CT -95

Poissa Kaziganth

  • Biokaasumies / Karaokemestari
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4106
  • Hämeen hitain
Vs: Volvo 245 SE Polar 1992
« Vastaus #64 : 15.09.2016, 13:12:01 »
TM testissä Volvon suodin oli parhaimmistoa, Mannilainen eka viimeisestä päästä. Nooh, en muista tarkkaan tulosta mutt Volvo oli ykkönen. Miksi tyytyä huonoon, pari euroa laittaa lisää saa parasta?
viittasin toisaalla käytyyn keskusteluun
No kun halvalla sai.

Niko_S

  • Vieras
Vs: Volvo 245 SE Polar 1992
« Vastaus #65 : 15.09.2016, 21:17:54 »
Mann on kyllä tosiaan sama suodatin. Pätee myös Volvon sisäpatruunoissa, kun olen joskus Mannin ja Volvon suodatinta vertaillut töissä.
Niissä sisäpatruunoissa lukee kyllä ihan suoraan myös "MANN".  ::)

--------------

Tänään huomasin, että ajovalot ovat alkaneet toimimaan ajovaloasennossa, ja pitkät toimivat normaalisti.
Ei ole ensimmäinen ja varmaan viimeinenkään "sähkövika", joka näyttää korjantuvan itsestään meikäläisen Volvoissa.  :D

Pyyhkijät ovat taas sitten toisaalta alkaneet toimimaan ihan miten sattuu.
Laittaa päälle, niin pysyvät päällä ja eivät sammu ennen kuin katkaisee virrat...
Täytyy ottaa tässä viikonloppuna rele auki, ja katsoa onko mitään hyötyä tinata juotoksia uudestaan.

Tarvikkeenakin tuo pyyhkijöiden jaksorele on aika suolaisen hintainen. Nimittäin 44,90€ (Motonet).
Saksassa tarvike rele parikymppiä halvempi (polar-parts.de).
Tuolla samassa kaupassa näyttää Volvon orggis ö-suodatin maksavan 8€.

Poissa janne81

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4110
Vs: Volvo 245 SE Polar 1992
« Vastaus #66 : 15.09.2016, 21:20:17 »
Pyyhkijöiden vika voi olla myös moottorin kulmavaihteessa olevassa kosketin paketissa.
Huono kontakti, korjaantuu putsaamalla ja rasvaamalla jos niikseen tulee.

Niko_S

  • Vieras
Vs: Volvo 245 SE Polar 1992
« Vastaus #67 : 15.09.2016, 21:31:14 »
Pyyhkijöiden vika voi olla myös moottorin kulmavaihteessa olevassa kosketin paketissa.
Huono kontakti, korjaantuu putsaamalla ja rasvaamalla jos niikseen tulee.

Täytyy sekin tsekata, kun pyyhkijöiden moottori näyttää siltä, että sitä ei ole koskaan avattu. Kiitos vinkistä.

Tuli nyt mieleen, että voisi kokeilla Möhkön pyyhkijöiden jaksoreleellä ensin, että korjaantuuko vika.

Niko_S

  • Vieras
Vs: Volvo 245 SE Polar 1992
« Vastaus #68 : 15.09.2016, 22:22:09 »
Noista öljynsuodattimista vielä.

Mann suodattimella ja "volvo" suodattimella, ei ole mitään muuta yhteistä, kuin valmistaja on Mann.

Eli täysin eri suodatin kyseessä.

Omia kokemuksia Volvon suodatin vs. tarvikkeet on, että vinokoneessa tarvikesuodattimilla öljynpaineen merkkivalo saattaa palaa 1-2 sekuntia käynnistyksen jälkeen.

Nyt tässä on FRAMin suodatin paikallaan, niin tekee juuri tuota.
Volvon Original suodattimilla öljynpaineen merkkivalo ei ole koskaan palanut startin jälkeen.

Parin euron hintaero ei nyt itseä hetkauta, juurikin tuosta syystä.
Tallin hyllyssä on nyt ainakin yksi Volvon Orggis suodin, niin se menee paikalleen seuraavassa vaihdoissa.

Eihän tällä nyt ole ajettu kuin 5 - 6 tkm viime öljynvaihdoin jälkeen, mutta vaihdan öljyt nyt ensi kuussa, koska haluan vähän paremmat öljyt moottoriin, kuin Teboilin Silverit.

Tuo Teboil Silver 10W-40 on aika paksua tavaraa kun mennään yli -20*C pakkaselle.
Tämä on ihan silmämääräinen havainto parin vuoden takaa, ja pakkasta oli silloin joku 25 astetta.

Poissa Kaziganth

  • Biokaasumies / Karaokemestari
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4106
  • Hämeen hitain
Vs: Volvo 245 SE Polar 1992
« Vastaus #69 : 15.09.2016, 22:36:02 »
Noista öljynsuodattimista vielä.

Omia kokemuksia Volvon suodatin vs. tarvikkeet on, että vinokoneessa tarvikesuodattimilla öljynpaineen merkkivalo saattaa palaa 1-2 sekuntia käynnistyksen jälkeen.

Nyt tässä on FRAMin suodatin paikallaan, niin tekee juuri tuota.
Volvon Original suodattimilla öljynpaineen merkkivalo ei ole koskaan palanut startin jälkeen.

Parin euron hintaero ei nyt itseä hetkauta, juurikin tuosta syystä.
Tallin hyllyssä on nyt ainakin yksi Volvon Orggis suodin, niin se menee paikalleen seuraavassa vaihdoissa.

Eihän tällä nyt ole ajettu kuin 5 - 6 tkm viime öljynvaihdoin jälkeen, mutta vaihdan öljyt nyt ensi kuussa, koska haluan vähän paremmat öljyt moottoriin, kuin Teboilin Silverit.

Tuo Teboil Silver 10W-40 on aika paksua tavaraa kun mennään yli -20*C pakkaselle.
Tämä on ihan silmämääräinen havainto parin vuoden takaa, ja pakkasta oli silloin joku 25 astetta.

Lainaus käyttäjältä: Niko_S
Välillä olen asiakkaan kanssa vääntänyt Volvon öljynsuodattimista, kun on välttämättä halunnut Volvon Originaalin, ja hyllystä on löytynyt myös Mann.

Olen kertonut, että se Volvon suodatin on tasan sama kuin Mann, koska Mann valmistaa ne Volvon orggis öljysudit, ja Volvon logo paketissa lisää pari euroa hintaan.
Joku on sitten edelleenkin halunnut sen Volvon paketissa, niin sittenhän se on myytävä.  ::)
Sanos nyt sitten kummin päin se sun mutuilulla oikein nyt on kun et taas tunnu itsekään tietävän mitä soopaa sä tänne tällä kertaa suollat?
No kun halvalla sai.

Niko_S

  • Vieras
Vs: Volvo 245 SE Polar 1992
« Vastaus #70 : 15.09.2016, 22:44:20 »
Sanos nyt sitten kummin päin se sun mutuilulla oikein nyt on kun et taas tunnu itsekään tietävän mitä soopaa sä tänne tällä kertaa suollat?

No sori.  :-[

Olin itse aikoinaan ollut sillä olettamalla liikkeellä, että Volvon ja Mannin suodattimissa ei olisi ns. käytännön eroja kun molemmat ovat Mannin valmistamia.

Tämän oletuksen olin taas aikoinaan saanut siitä, että joku kokeneempi oli varaosapuolella minulle näin kertonut.


Poissa janne81

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4110
Vs: Volvo 245 SE Polar 1992
« Vastaus #71 : 16.09.2016, 04:42:17 »
Sanoisin että puolimiljoonaa ajettuun tollainen öljyjen kanssa vouhotus on turhaa rahan menoa..
Se 5-6tkm ajettu Teboil kyllä toimii loppuun vaihtovälin, älä hätäile  ;D

« Viimeksi muokattu: 16.09.2016, 04:43:58 kirjoittanut janne81 »

Poissa 8-pätkä

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2283
Vs: Volvo 245 SE Polar 1992
« Vastaus #72 : 16.09.2016, 08:23:05 »
Sanoisin että puolimiljoonaa ajettuun tollainen öljyjen kanssa vouhotus on turhaa rahan menoa..
Se 5-6tkm ajettu Teboil kyllä toimii loppuun vaihtovälin, älä hätäile  ;D

Eiköhän nämä toimi parhaiten kun ajaa vaan ja rassaa sitten kun (jos) jotain särkyy.
V60 D3 Inscription -20
142 -72 (?? + ??) Showroom
Suzuki Bandit N1200 -96

Niko_S

  • Vieras
Vs: Volvo 245 SE Polar 1992
« Vastaus #73 : 09.10.2016, 02:08:22 »
Pienen tauon jälkeen uskallan taas tänne kirjoittaa (Koska olen ollut kiva kaveri silloin ja aiemminkin  :-[...).

Nyt sitten lauantaina (8. Lokakuuta) ajelien työpaikalle, niin noin kilometriä ennen syttyy vikavalo mittaristoon, ja LH lyö Fuel Cutin päälle.

LH:n Fuel Cut ei ollut mikään ennen kokematon tilanne.
Pitää kaasupolkimen pienellä, ja vaihtaa vaihde kerrallaan alaskpäin, ja ajaa tien sivuun.

Tosin itsellä kävi, niin että olin jo ehtinyt laittaa vilkun päälle oikealle, ja melkein siirtyä pientareelle,

Yhäkkiä toiminta tuli takaisin ja pääsin työpaikan pihaan, eikä tarvinnut kävellä.

----

Luin sitten vikakoodit, niin LH:n puolelta ei kertonut mitään, mutta sytytyksen vikakoodi oli 1-4-4, eli "Kuormitus-signaali puuttuu ruiskutusjärjestelmältä".

Vaikka tiesin sen olevan turhaa, niin vaihdoin PA-pumpun releen ja nollasin vikakoodit.
- Vikakoodi ja vikavalo eivät poistuneet.


Niko_S

  • Vieras
Vs: Volvo 245 SE Polar 1992
« Vastaus #74 : 15.10.2016, 01:22:26 »
Vikakoodin sain nollattua ja ei ole tullut takaisin.

-------------------

Edellisen 98E5 tankillisen keskikulutus oli 10,08 L / 100 KM, josta 70% oli nurkka- ja kaupunkiajoa.

-------

Kuljettajan puolen heijastimen vaihtelin tässä viikolla.

Vanhasta heijastimesta ei ollut edes varalle, koska kun yritin sitä hetkeksi silloin fiksata 2-puolisella teipillä, niin sen liima oli sulanut ja roiskunut kivasti heijastimen kromaukseen.

-------

Vähän sähköongelmiakin on ollut:
- Rekisterikilvenvalot toimivat tai eivät toimi.
  Itse rekisterikilvenvalot vaihdoin uusiin tarvikemallisiin tuossa syyskuussa,
  kun vanhat näyttivät siltä että olivat olleet merivedessä muutaman päivän.

Takaluukun saranoiden läpi kulkevat johdotukset ovat yllättäen lähes kaikki katki, ja kun jaksoin tutkia, niin myös rekisterivalojen maajohto, joka ottaa välillä kontaktia, kun johdot sattuvat osumaan kohdakkain...

Jaksaisi ja viitsisi vaan ottaa takaluukun saranat irti, ja vetää uudet johdot.
Ainakaan takalasinpyyhkijää ei saa toimimaan ilman ko. operaatiota, kun sitä komentavat johdot ovat kaikki poikki.

Pikkuvikoja...

-------

Kytkinsarja tuli jo hankittua ja odottelee asennusta.


Elättelin kuukausi sitten toiveita, että keulaan ei tarvitsisi kuin uudet vieterit.
Sen jälkeen kyllä sitten huomasin, että myös etuiskarit menevät vaihtoon, ja kun tolppia joutuu jumppaamaan, niin samaan konkurssiin laittaa sitten uudet ylätuet (koska kuskin puolella ylätuen kumi on halki).

Loppuisi sitten ne etupään kolinat, koska kaikki muu on "rikki" paitsi koiranluut.  :buck2:

-------

Lisäksi ihan tervetullutta on korottaa keulaa.
Nykyisellä laikkamadalluksella on tosiaan keula tippunut noin 650 mm, jos mitataan pyöränkaaresta - pyörännapaan, mutta tällä hetkellä auton matalin kohta on etuputki, joka osuu kivasti maahaan monttuisemmalla pinnalla ajaessa, kun etuputki on noin 5 cm etäisyydellä maasta...

------------

Radion antennin korjasin uudestaan.

Se orggis -liitin kun on aikalailla mallia "suljettu".

Aloitus, kun olin kuorinut piuhat:


Ylempi piuha on antennille menevä, ydin on monisäikeellä ja maadoituskin on ollut vissiin jossain vaiheessa kuparipinnoitettua.

Antennin puolen johtoon laitoin DIN-pistokkeen, ja soittimen puolen johtoon sitten vastaava naaraspistoke.

Suurin ongelma oli, että antennijohdon maadoitus on kudottu, niin se ei oikein halunnut mahtua DIN -naaras pistokkeen sisään.
Piti vetää halki ja kiertää piuhan ympäri, jolloin kuuluvuus kärsi.

Lisäksi nuo käyttämäni tarvikkeet eivät olleet mitään Made in China, vaan Made in Italy, niin sen naaraspistokkeen kytkentä oli infernaalista, ja parin yrityksen jälkeen heivasin naaraspistokkeen ja antennijohdon välisen kruunulukitteen pois.

Loppujen lopuksi radio kuuluu, ja löytyy myös useampi kanava.

Tosin radio on Panasonicin kasetti-soitin, ja meinasin vaihtaa tilalla Möhkössä olleen JVC:n soittimen, mutta törmäsin liitettävyys ongelmaan.

Paikallaan olevaan Panasoniciin tulee yksinäinen ja ainoastaan siihen sopiva liitin.
Ko. liittimeen tulee johdot kytkentärimasta.







 
 
 

 

Kulkukoira  Proturbo