Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

v70 männät -> keskustelua Tinakoneen kestosta 81 mm vs 83 mm poraus

  • 47 Vastauksia
  • 23988 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa v4

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 16
  • www.vrcf.fi
Minkälaisia tehoja olette ottaneet v70 83mm männillä?
« Viimeksi muokattu: 18.09.2011, 15:10:03 kirjoittanut JuHaU »

Poissa sjs

  • 10:1, E85, 1.55 bar, 16v, Penta ja 408 hv
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 996
  • Talven aika on takavedon taikaa!
Vs: v70 männät
« Vastaus #1 : 21.08.2011, 16:46:19 »
Männät eivät itsessään ole ongelma, vaan moottorin poraus, eli 83mm porauksella olevassa lohkossa on 1mm ohuemmat sylinterinseinämät kun 81mm porauksella olevassa. Ja kovilla tehoilla sylinterinseinämät saattavat haljeta.

Männät siis itsessään kestävät varmasti vaikka 6-700hv JOS sylinterinseinämät kestäisivät.

400-450hv on kuulemma otettu ja 600hv myös 83mm porauksella... tosin itse en lähtisi yli 500hv leikkiin, tulee varmasti romua ennemmin tai myöhemmin. 81mm on sitten otettu jo 1000hv+, tosin näistä iso osa D5 lohkolla.
S90Executive -98, 340DL -86 "B254GT" 408hv/664Nm, Veneessä B230ET + HX35+MS n.350hv/530Nm@1.5bar ja AQ171Turbo 524hv/796Nm@2,1bar

Poissa v4

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 16
  • www.vrcf.fi
Vs: v70 männät
« Vastaus #2 : 24.08.2011, 17:59:42 »
Tiedätkö sjs onko t6 ja B5244t3 moottoreissa samat männät?Ainakin poraus ja tappi samat.
« Viimeksi muokattu: 24.08.2011, 18:06:11 kirjoittanut v4 »

Poissa v4

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 16
  • www.vrcf.fi
Vs: v70 männät
« Vastaus #3 : 09.09.2011, 23:14:19 »
83mm porauksella ei ole mitään ongelmia kun shimmaa lohkon.

Poissa JuHaU

  • Hallituksen jäsen - The Insinööri - Pyhimystyyppi
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7974
  • Recycle Racing #01
    • Juha Uusitorppa Photography
Vs: v70 männät
« Vastaus #4 : 09.09.2011, 23:18:18 »
83mm porauksella ei ole mitään ongelmia kun shimmaa lohkon.

Tais tulla shimmaukselle taas uusi merkitys. Voitko valaista hieman lisää?

Poissa mista

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2126
    • Instagram kuvat
Vs: v70 männät
« Vastaus #5 : 09.09.2011, 23:21:35 »
Jos tarkoitat niitä rakotulkkeja sylinterin väliin niin aika turhaa on kuulemma..

Ja saahan näistä jotain tehoakin kait, kun täällä numero 11 on vahvistamattomalla lohkolla ja vakiomännillä..
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=490.0
« Viimeksi muokattu: 09.09.2011, 23:25:05 kirjoittanut mista »

Poissa ZuluR

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 583
  • Suomen Yhteyshenkilö NordicR.com
    • http://v-tuning.fi
Vs: v70 männät
« Vastaus #6 : 09.09.2011, 23:38:19 »
83mm porauksella ei ole mitään ongelmia kun shimmaa lohkon.

 :o
hm... nooh en lähtis poraamaan mitään 81mm lohkoa noin isoksi enkä shimmamaan ylipäätänsä.
Tai ainakin moottoria joka on tarkoitus saada kestäväksi. Kun shimmaus poistaa yhden "jäähdytyskanavan".


raceauto on sitten eri asia.

jos etsit hyviä 83mm mäntiä niin s60R männät on vakiona 83mm!
Ja ne kestää hienosti tehoa... (huhut jopa kehuu niitä takomänniksi, mutta en ole saannut varmistusta)

Ja s60R lohko on vakiona tuo 83mm ja siinä on riittävät paksut cylinterintseinät että sietäisi vähän tehoa.

Ja offtopicin puoleen.
hyvät 81.4mm (ylikoko männät) on t-5 vuodesta 2005->.
niillä TMR otti 700hv.
ja ne on käytännössä kopiot S60R männistä.

Poissa v4

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 16
  • www.vrcf.fi
Vs: v70 männät
« Vastaus #7 : 16.09.2011, 21:08:36 »
Hannes streetpowerista sanoi että rakotulkeilla shimmatulla +700hv autolla kaverinsa ajellut kauppa/työmatkoja vuosia,ja antaa kyllä happee koneelle säälimättä sillon tällön.Toki shimmauksen jälkeen porattu eli on kai 83.40mm,Olisin laittanut R männät mutta kun minulla on H kanget 21mm tapilla ja r,ässä on 23mm tappi,mutta päädyin t6 orkkis määntiin.Kyllä ne minun tehot kestää,Löysin t6 männät todella halvalla siksi ne.

hevonen

  • Vieras
Vs: v70 männät
« Vastaus #8 : 16.09.2011, 21:21:53 »
Selittäiskö joku nyt mulle tuon shimmauksen? Ymmärrän merkityksen mutta lähinnä muissa yhteyksissä kuin sylintereissä. (laakerit, asetelmat...)
Tungetaan jotain liuskamittoja sylinterien tilkkeeksi??? :))

Poissa v4

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 16
  • www.vrcf.fi
Vs: v70 männät
« Vastaus #9 : 16.09.2011, 21:43:13 »
Sylinteriputkien väliin shimmilevytt tukemaan toisiaan,laakeri shimmataan sadasosa millilleen oikeeseen kohtaan,perässä rattaiden kosketuskulmat kodalleen jne.Eli yleensä tarkoitus on saada väljyys oikeaksi.

Poissa Veksi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1392
  • Top Etanol
    • volvo-club.net
Vs: v70 männät
« Vastaus #10 : 16.09.2011, 21:50:46 »
Sylinteriputkien väliin shimmilevytt tukemaan toisiaan,laakeri shimmataan sadasosa millilleen oikeeseen kohtaan

Eli haetaanko kiertokangen alapään siainti kampuralla kohdilleen simmaamalla sylinteri putket suoraan kampuran kanssa?
Käyttöauto - isolohko Kartano 240 3/4 turpo interkoorel
Kesäauto - pikkulohko Camaro 346cid

"OStrichilla siihen tarvitaan kaksi purkkia ja läppäriä yhtäaikaisesti, eikä siitä saa logia talteen"

Poissa v4

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 16
  • www.vrcf.fi
Vs: v70 männät
« Vastaus #11 : 16.09.2011, 21:56:29 »
Siinä kohtaa tarkotus tukea ohuita sylinteriputkia.Tuppaavat halkeemaan yläpäästä.

Poissa JuHaU

  • Hallituksen jäsen - The Insinööri - Pyhimystyyppi
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7974
  • Recycle Racing #01
    • Juha Uusitorppa Photography
Vs: v70 männät
« Vastaus #12 : 16.09.2011, 22:02:55 »
Siinä kohtaa tarkotus tukea ohuita sylinteriputkia.Tuppaavat halkeemaan yläpäästä.

Tässä kuva tuosta tinakoneen rakenteesta.



Lopetetaan viisastelu ja jatketaan aiheesta.

Poissa mista

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2126
    • Instagram kuvat
Vs: v70 männät
« Vastaus #13 : 16.09.2011, 23:10:03 »
Kertokaa nyt joku mitä tuo hyödyttää 1 ja 5 sylintedeiren ulkoreunoja? Miksi ne ei hajoaisi enää tuon rakotulkkipatentin jälkeen?

hevonen

  • Vieras
Vs: v70 männät
« Vastaus #14 : 17.09.2011, 07:50:47 »
Jos tuolla raolla ei ole mitään merkitystä, miksi siinä sellainen on? Mitenkäs lämpölaajeneminen, kun tuo rako tukitaan?
Puristaako sylinteriä soikeaksi yläpäästä? Paljon kysymyksiä...

 

KL-varaosat  Race.fi