Autodiagnoosi  Carcom Oy

Volvo 353 Grp B Evo1

  • 264 Vastauksia
  • 110079 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa R70AWD

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 703
Vs: Volvo 353 Grp B
« Vastaus #135 : 28.12.2019, 17:32:16 »
On se vaan hieno laite  :)

Mitäpä niillä kilvillä tälläsessä ja saahan niitä "puuhalappuja" tarvittaessa.
Nykyiset : 2009 V70 T6 AWD * 1998 940 2.3 Turbo Classic
Exät : 1998 V70R AWD * 1997 960 2.5  * 1989 740 Turbo Intercooler * 1983 240 DL

Poissa oh850

  • VRCF Ry jäsen 2023
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 886
  • TDI POWER
Vs: Volvo 353 Grp B
« Vastaus #136 : 28.12.2019, 19:06:45 »
Saattaisivat ratsiassa hämmästellä kun puuhakilvillä ajelisi :2funny:

Hieno on, odotellessa jääratavideoita :pomo:

Poissa ImportTuning

  • VRCF Ry jäsen 2023
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 389
  • BBS & OZ Only
Vs: Volvo 353 Grp B
« Vastaus #137 : 29.12.2019, 13:25:40 »
Tänään Eetun ja isäukon kanssa kauppaa tehty tinalohkosta ja samalla käytiin tätä ihastelemassa työmäärä ollut valtaisa ja lopputulos näyttää erityisen hyvältä  S*

Päästiinhän sitä kyytiinkin muutaman kiepin ajaksi ja hauskanoloinen laite kaikinpuolin, jos vaan saatas isompaa tietä niin varmasti jaksas mennä isompaakin kyytiä  :P  Kiitos vielä kerran!!
« Viimeksi muokattu: 29.12.2019, 18:36:59 kirjoittanut ImportTuning »
T-GUL 740R B284T+gs6-53dz, Volvo S40 Racecar, Golf mk2 GTI 16v, Käyttökulkine Volvo S60R AWD, Manual -04
Low is a lifestyle :D
Power was the only question, with the answer being ‘all the power you can get’.

Poissa ata

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 704
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 353 Grp B
« Vastaus #138 : 01.01.2020, 12:07:55 »
Takavanteesta näkee että hauskaa on ollu
Jep, vaikka rakentelu on mukavaa puuhaa, niin ehkä kuitenkin tykkään enemmän ajamisesta.

Päästiinhän sitä kyytiinkin muutaman kiepin ajaksi ja hauskanoloinen laite kaikinpuolin, jos vaan saatas isompaa tietä niin varmasti jaksas mennä isompaakin kyytiä  :P  Kiitos vielä kerran!!
Hyvä jos oli muillakin hauskaa. Eilen vaihdoin piikit taaksekin ja kävin vähän illalla ajelemassa, kun oli kerran pakkasta. Samalla säädin lisävalojen suuntaukset kohdilleen. Kartturin eteen asensin polkupyörän nopeusmittarin "tripiksi", anturi OE olka-akselissa. Siinä oli sellainen jännä ominaisuus kuin max nopeus. Piikeillä pihasta lähtien sillä samalla tiellä sain muistiin 67km/h  :o Vertailun vuoksi "peltoautolla" 50km/h ja varsinaisella kilpurilla 55-60km/h on ollut aika maksimi, ennen kuin pitää jarrutella. Kyseessä siis noin 600m pitkä ympyrälenkki.

Renkaista sen verran, että eihän minulla ole taakse sopivia kunnollisia ollenkaan. Virgot eivät mahtuneet takajarrujen kanssa lainkaan ja viime talvena olleet 142:n vanteet vaativat myös levikepaloja +20mm sopiakseen. Edessä sama juttu. Olisi varmaan parempi että etu- ja takapyörät kulkisivat edes suunnilleen samoja uria? Dragot ym. oikeinpäin purettavat takavetovanteet mahtuvat, eli jos jollakin olisi edullisia 15" renkaita 2-4kpl niin saa tarjota. Vanteineenkin käy, jos hinta kohdillaan. Edellisen jäärata 142:n renkaat on murtuneet kupeistaan, joten ei varmaan kannata niitä enää vaihtaa toisille vanteille, kun ikääkin yli 10 vuotta...

Poissa ata

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 704
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 353 Grp B
« Vastaus #139 : 09.01.2020, 20:38:13 »

Vanteet muuttaa ulkonäköä

Mielipideasia menikö sitten parempaan vai sinne toiseen suuntaan. Nyt on kuitenkin kaksi kunnollista rengasta vanteilla ja käyvät tarvittaessa myös ilman paksuja levikepaloja. Jos vaikka viikonloppuna saisi toiset kaksi rengasta vanteille, niin olisi kaikki pyörät samanlaisia. Oli vähän kärsineet vanteet, niin joutivat hyvin tähän käyttöön. Yhdellä ajettu joskus tyhjänä, kolmea sorvattu rengaskoneella ja yhdessä pieni vekki ulkoreunassa. Meinasin maalata kokonaan valkoisiksi tai punaisiksi, mutta oli jo riittävän työläät hinkata jarrupölyt pois, joten tyydyin maalaamaan vain julkisivut. Nämähän käyvät nyt tarvittaessa varsinaiseen kilpuriin, vaikka ajatus olikin ajaa tällä loppuun sen huonoimpia renkaita. Taisin taas astua askeleen kauemmaksi alkuperäisestä suunnitelmasta rakentaa vain äkkiä jääratalelu...

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Volvo 353 Grp B
« Vastaus #140 : 09.01.2020, 22:13:16 »
...jääratalelu...
Tämän suhteen ei ihan hirveä kiire ole, kun katsoo ikkunasta ulos. :D

Poissa ata

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 704
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 353 Grp B
« Vastaus #141 : 09.01.2020, 22:19:22 »
Tämän suhteen ei ihan hirveä kiire ole, kun katsoo ikkunasta ulos. :D
Näimpä :(
Kahden viikon päästä olisi kuitenkin tavoitteena päästä ajamaan. Jos toteutuu niin tulisi perusteellinen koeajo, vähän korkeuseroja ym.

Poissa ata

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 704
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 353 Grp B
« Vastaus #142 : 12.01.2020, 09:10:18 »
Sattui pakkaskeli sopivasti isän 60:lle, niin tuli vähän kyyditettyä juhlavieraita. Suljettiin oma tie, joka oli vielä paksussa jäässä. Nyt on sitten ajettu yli satasta, mittarin mukaan 120km/h. Kiihtyvyys ja alustan toiminta yllätti positiivisesti, koska tämähän on tälläinen "koottu keräilyerä", osista mitä itseltä löytyi ja halvimmalla sai. Takajousituksessa olisi jotain parannettavaa, kunhan keksisi mitä. Yksinään kokeilin nypyn yli kunnon vauhdilla, niin takapää kävi aikas korkealla, vaikka keula hyppäsi vain vähän. Mielestäni suurin parannusta vaativa kohde olisi vaihteisto, mutta siihen ei valitettavasti taida löytyä budjettiin sopivaa ratkaisua. Välitys on melkoisen pitkä ja siten myös vaihdevälit, etenkin kakkosen ja kolmosen väli. Noin 30km ajon aikana ainoat tekniset ongelmat oli öljynjäähdyttimen letkun vuotaminen ja karttavalon katkaisija. Harmi kun ei ollut kamera mukana, olisi saanut hyviä ilmeitä ja kommentteja. :D

Vähän petyin Volvon luotettavuuteen. En tarkoita että olisi ollut vikaongelmia vaan auto ei ollut rehellinen. Ajotietokone ei näköjään laske yli 50:n kulutuksia, vaan ilmoitti ajelun keskikulutukseksi optimistisesti 47l/100km. Todellinen kulutus oli kyllä aika lähellä litra / km!

Poissa B30A

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1051
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 353 Grp B
« Vastaus #143 : 12.01.2020, 10:03:26 »
Et oo avannu läppää kunnolla.  ;) ;)

No ei vaan, Rangessakin kulutusmittarin äly loppuu muistaakseni 55litr ja takavuosina kun ajoin jonkinmoisen matkan jalka lattiassa niin eipä se tuota isompaa näyttänyt. Sanoisin että tommonen ajokunnossa ~2400kg painava ja heinäladon aerodynamiikalla oleva keiju ei noin pienellä kulje kahta markkaa lähestyviä nopeuksia.
Jagessa näyttö loppuu 119litraan.

Saako tota peräpään nousemista kuriin ulosvaimennusta lisäämällä??


RR P38A -97 4.x V8 CNG bi-fuel käyttöWC, RRC 3,9SE -90, Jaguar S-Type 3.0 Sport -01 RHD (UK), RR P38A -95 raato, Rover P6 2000TC -72 varaosiksi, Rover P6 3500Efi -72 "pikkuauto", Volvo V70 2,5tdi A -99 629tkm(nyt lentää manuaalina), Jaguar XJ-S V12 -89 "Kisu", Clean car, sick mind.

Poissa ata

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 704
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 353 Grp B
« Vastaus #144 : 17.01.2020, 18:56:32 »
Saako tota peräpään nousemista kuriin ulosvaimennusta lisäämällä??
Ei ole iskareissa minkäänlaisia säätömahdollisuuksia, ainakaan purkamatta. Takana on 850:n etu-bilsteinit. Saisikohan löysemmillä jousilla vastaavaa vaikutusta aikaan? Täytyy ajaa enemmän ja tutkia mitä muuta kehitettävää tästä vielä löytää. Paikka jossa perä lähti nousukiitoon oli ennemmin nyppy kuin patti. Alastulo sujui paremmin.

Eilen käytin lämpöiseksi ja laitoin pesuaineet öljyn joukkoon. Melkoisen mustaa oli öljy jo valmiiksi viikonlopun ajelun jäljiltä ja pesuaineen kanssa kuin dieselistä olisi laskenut. Samalla tuli vaihdettua öljynjäähdyttimen erilainen klemmari kunnolliseen, joten nyt pitäisi senkin olla kunnossa. Kohonneen tyhjäkäynnin syykin selvisi, oli huohottimen letku irronnut. Nyt vaan sormet ristiin, että olisi viikon päästä ajokelit, kun on tie varattu. Voi olla että peruuntuu vielä kelin takia...

Poissa TPK1980

  • Hallituksen varajäsen - Pyykkääjä
  • Valvoja
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: -6011
  • RWGWGWARAHHHHWW RGGWRWRW
Vs: Volvo 353 Grp B
« Vastaus #145 : 17.01.2020, 19:02:51 »
Ei ole iskareissa minkäänlaisia säätömahdollisuuksia, ainakaan purkamatta. Takana on 850:n etu-bilsteinit. Saisikohan löysemmillä jousilla vastaavaa vaikutusta aikaan? Täytyy ajaa enemmän ja tutkia mitä muuta kehitettävää tästä vielä löytää. Paikka jossa perä lähti nousukiitoon oli ennemmin nyppy kuin patti. Alastulo sujui paremmin.


Mitäs siellä on nyt akseli/nurkka painot? vs. vakio sianpää tai vs se kasipätkä mistä on keula laitettu tuon taka-akselille.

Nyt kevyempi perä mitä sen kasipätkän keula ollut, sieltä jouset+iskarit. Tarkoitettu painavammalle akselimassalle -> liian jäykät.
E36 320i Taxi -92 -> Clio II ph. 2 1.4-16v -04 -> Clio II RS172 Ph. Quick -01 -> Mustikka -02 -> C70 B5204FS+AW50-42 -99 -> Varsovan liiton Arkkupakastin -16
Viestit saattavat sisältää huomattavia määriä sarkasmia!

Poissa ata

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 704
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 353 Grp B
« Vastaus #146 : 09.02.2020, 20:08:50 »
Mitäs siellä on nyt akseli/nurkka painot? vs. vakio sianpää tai vs se kasipätkä mistä on keula laitettu tuon taka-akselille.

Nyt kevyempi perä mitä sen kasipätkän keula ollut, sieltä jouset+iskarit. Tarkoitettu painavammalle akselimassalle -> liian jäykät.

Nurkkapainot odottaa edelleen mittausta, kaveri on lapissa jonka kanssa asiasta keskusteltu. Jousethan tähän on muutettu, eli kynäjouset on edessä ja takana. Ne ovat lähtöisin välikoppaisesta Escortista, mutta etujouset takana ja päinvastoin. Ne on siis aika lähelle auton painoon nähden, mutta iskarit tosiaan liian jäykät, koska ne on 240/850 Volvoista.

Sää on estänyt autoilemisen, mutta tänään päästiin ekan kerran kokeilemaan autoa kunnolla. Vaurioilta ei taaskaan voitu välttyä, mutta nehän kuuluu ralliin. Onneksi ainoaksi vaurioksi jäi helmalevikkeen maalivaurio, kun ajoin aamulla trailerin laitaan, koska en osannut arvioida leveyttä oikein. Kärry on 2,1m leveä, eli pitäisi jäädä molemmille puolille vähän tilaa…

Kaverin kanssa vuokrattiin 2,5km yksityistie, mitä tuli siis ajettua edestakaisin. Volvon mittariin kertyi 64km ja bensaa paloi noin 40 litraa. Seosmittari näytti 10,3-11,5 lukemia, eli vähän olisi ohjelmoitavaa, mutta se ei onnistu itsellä. Edelleen erittäin positiivinen fiilis autosta, ottaen huomioon mistä tämä on tehty. Vaihteiston puutteet on suurimmat miinukset. Alusta toimii tarkoitukseen ihan hyvin, eli hauskaa voi pitää ja on kiva ajaa. Kertaakaan jouset ei pohjannut, mutta ovat löysemmät kuin monessa muussa kilpurissa. Nyt kun ei ollut suuria hyppyjä, ongelmia ”peräkorkeiden” kanssa ei ollut ja takakallistuksenvakaajan poistaminen rauhoitti perän liikkeitä terävimmissä pateissa sekä toi vetopitoa. Jarrut on vähän takapainotteiset edelleen, vaikka käänsin paineensäätöventtiilin tappiin. Ihan viimetippaan ei uskaltanut jättää jarrutuksia, jottei tule ylimääräisiä kuvioita. Takalevyt on nyt aika siniset. Ajattelin kokeilla jos laikkaisi palojen ulkoreunoista vähän pois tai sitten eteen pitävämmät palat jos ei auta. Lämpöjen kanssa ei ollut mitään ongelmia nollakelissä, ainoa ”vika” koko päivänä oli pieni öljyvuoto.


https://www.youtube.com/watch?v=b4ybQGnEkkQ

Ohessa jonkinmoinen video useamman kuvauksista yhdistettynä. GoPro temppuili, joten sisäkuvaa ei ole parempaa. Kiitokset kaikille tänään mukana olleille, ensi viikonloppuna Suomen Volvo kerhon jääratapäiville?

Poissa R70AWD

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 703
Vs: Volvo 353 Grp B
« Vastaus #147 : 09.02.2020, 20:26:20 »
Komeata menoa :)
Nykyiset : 2009 V70 T6 AWD * 1998 940 2.3 Turbo Classic
Exät : 1998 V70R AWD * 1997 960 2.5  * 1989 740 Turbo Intercooler * 1983 240 DL

Poissa sp69

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 451
  • entiset kokeilijat on nykyisiä käyttäjiä
Vs: Volvo 353 Grp B
« Vastaus #148 : 09.02.2020, 21:19:21 »
ei muutako hamuun ajamaan ,hienosti menee  8)
volvo amazon -69 230et 398.5hp/510nm
volvo v70 -02 2.4t
bmw e36 compact kaarellinen hupiauto 564whp

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Volvo 353 Grp B
« Vastaus #149 : 09.02.2020, 22:54:23 »
Johtuuko tuo näkyvä ja kuuluva pompotus noissa pienissä heitoissa juuri liian jäykistä iskunvaimentajista?

 

Carcom Oy  Ateho