Proturbo  Autodiagnoosi

Tinakoneiden(B4/5/6xxx) viritys"reseptit" ja dynolaput

  • 57 Vastauksia
  • 80187 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa 740 t5

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 53
  • www.vrcf.fi
Vs: Tinakoneiden(B4/5/6xxx) viritys"reseptit" ja dynolaput
« Vastaus #45 : 02.08.2023, 07:10:45 »
Ja edelleen kun muistetaan se että penkeissä on eroja vaikka kuka väittäis mitä. Ei ole ollut kerta eikä kaksi kun tietyissä paikoissa penkataankin äkkiä 50-100hv enemmän kuin toisaalla tuon teholuokan autoista. Tää tuntuu olevan monelle kipeä paikka jos vähän kyseenalaistaa lukuja  ::)

Sama kun vertaa tuolta aiemmin H.V.R:n T5:n penkitystä missä on tullut isommalla paineella about 100hv vähenmän mitä 740 t5:llä vaikka reseptit on suht samat.

Mutta tosiaan onhan tossa esitelty jo järjellisiä kohteita mitkä voi eroa aiheuttaa ja toinen on että millasia eroja syntyy automaatti vs. kova laatikko voimansiirrolla


Imusarjat on erilaiset, nokkien ajoitukset on todennäköisesti erilaiset, sytkä ennakot, puristus suhde sitte mun oma on 83 porauksella yms muita asioita mitkä on varmaan erilailla vaikka osat olis yhtä äkkiä saman laisia,
« Viimeksi muokattu: 02.08.2023, 07:32:26 kirjoittanut 740 t5 »

Poissa Santtuboi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 20
Vs: Tinakoneiden(B4/5/6xxx) viritys"reseptit" ja dynolaput
« Vastaus #46 : 03.08.2023, 11:17:13 »

Imusarjat on erilaiset, nokkien ajoitukset on todennäköisesti erilaiset, sytkä ennakot, puristus suhde sitte mun oma on 83 porauksella yms muita asioita mitkä on varmaan erilailla vaikka osat olis yhtä äkkiä saman laisia,

Meillä puhutaan aina rengastehoista ja aika konservatiivinen penkki. Ja kyllähän tuo automaatti muuttaa luiston vuoksi lukeamia. Ennakkoon ei enään reagoinut joten alettiin paineella hakemaan lisää tehoa kun huomattiin, että ihmeen paljon joutu ve-karttaa muuttamaan. Silloin hoksattiin se paineiden lasku.

Ja tuo vakio t6 kansi liian mietojen nokkien kanssa mikään hyvä huipputehon tekemiseen ole. Ja jokainen näistäkin projekteista on niin yksilöitä varsinkin kun ite tehdään ja suunnitellaan ;)

Pitää tilata putkea ja nippeleitä ja alkaa tekeen ne linjat uusiksi josko se alkais toimia.

Ja olis mukava jos joku tehokkaampi kampe kävis hakeen verrokin täällä meillä rovaniemellä.
ps eilen ajettiin avaamattomalla 2jz-koneella penkkiennätys: 670whp
« Viimeksi muokattu: 03.08.2023, 11:19:40 kirjoittanut Santtuboi »
V40 2017
960 -95 2.8 Turbo 455whp/720wnm

Poissa mikkeee7

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 54
  • www.vrcf.fi
Vs: Tinakoneiden(B4/5/6xxx) viritys"reseptit" ja dynolaput
« Vastaus #47 : 06.08.2023, 17:38:35 »
ps eilen ajettiin avaamattomalla 2jz-koneella penkkiennätys: 670whp

Speksit tästä? Jos on vakio kansi ja vakio nokat, niin kyllä siitä aika nopeesti saa käsityksen että kenenkä penkki näyttää sinnepäin, jos haluaa numeroista väitellä.
MS-Koneistuspalvelut

Poissa Santtuboi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 20
Vs: Tinakoneiden(B4/5/6xxx) viritys"reseptit" ja dynolaput
« Vastaus #48 : 07.08.2023, 09:19:57 »
Speksit tästä? Jos on vakio kansi ja vakio nokat, niin kyllä siitä aika nopeesti saa käsityksen että kenenkä penkki näyttää sinnepäin, jos haluaa numeroista väitellä.

Nokat on vaihdettu muistaakseni gsc s2, vakio non-vvti kansi, iso plenum, 6-2-1 pakosarja mun suunnittelema ja tekemä, hx52. Ite moottoria ei ole avattu koskaan. Ajettu jotain 250tkm luokkaa ja siitä viimeiset 10vuotta meidän tallissa  viritettynä.

Oli ongelmana aikasemmin usealla eri setupilla ettei mennyt yli 600whp millään vaikka joskus aikasemmin juuri ylitti sen. Epäiltiin venttiilien leijaamista ja nyt lopulta siihen vaihdettiin jäykemmät jouset ja alkoi tulla tehoa. Enemmän olis tulossa mutta nyt oli jo yli 800nm takarenkailla niin koitettiin olla katkaisematta veivejä  :D

Mutta tämä ei varmaan tämän enempää kuulu tähän ketjuun
V40 2017
960 -95 2.8 Turbo 455whp/720wnm

Poissa mikkeee7

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 54
  • www.vrcf.fi
Vs: Tinakoneiden(B4/5/6xxx) viritys"reseptit" ja dynolaput
« Vastaus #49 : 07.08.2023, 15:48:42 »
No tommonen kohtuu tärkeä asia kuin ahtopaine jäi uupumaan.
MS-Koneistuspalvelut

Poissa Santtuboi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 20
Vs: Tinakoneiden(B4/5/6xxx) viritys"reseptit" ja dynolaput
« Vastaus #50 : 09.08.2023, 16:16:24 »
No tommonen kohtuu tärkeä asia kuin ahtopaine jäi uupumaan.

Oliskohna ollut noin 1.9bar
V40 2017
960 -95 2.8 Turbo 455whp/720wnm

Poissa rasmu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 9
  • www.vrcf.fi
Vs: Tinakoneiden(B4/5/6xxx) viritys"reseptit" ja dynolaput
« Vastaus #51 : 23.11.2023, 21:56:37 »
Tämmöistä settiä tuli kokeiltua pari viikkoa sitten rullilla.

B6254 lohko
Alkuperäiset vaparin männät
H-profiili veivit
Vakio kansi ja venttiilikoneisto
"204hv" nokat
Holset H1e #16 pakopesällä
Itse tehty pakosarja
Vakio "Pallo" imusarja

Polttoaineena E85

Melko heikosti on löytynyt noiden B6254 vakiomäntien virityskäytöstä kokemuksia niin ei oikein tiedä mitä tämän tyyppinen paketti kestää, mutta selviää varmaankin käytössä. Vääntöä rajattu ahtopaineen nousua rajoittamalla, eli täydet paineet vasta noin 6000rpm paikkeilla. Noin 400hv tehoilla ajettu heinäkuusta lähtien jolloin kesti hyvin nipussa joten nyt nostettu ahdot 1.1bar -> 1.8bar ensi kautta silmällä pitäen.

508hv @ 6366rpm
576Nm @ 6128rpm
Ahtopaine 1.8bar



Poissa mande44

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 129
Vs: Tinakoneiden(B4/5/6xxx) viritys"reseptit" ja dynolaput
« Vastaus #52 : 08.12.2023, 18:24:26 »
Tämmöistä settiä tuli kokeiltua pari viikkoa sitten rullilla.

B6254 lohko
Alkuperäiset vaparin männät
H-profiili veivit
Vakio kansi ja venttiilikoneisto
"204hv" nokat
Holset H1e #16 pakopesällä
Itse tehty pakosarja
Vakio "Pallo" imusarja

Polttoaineena E85

Melko heikosti on löytynyt noiden B6254 vakiomäntien virityskäytöstä kokemuksia niin ei oikein tiedä mitä tämän tyyppinen paketti kestää, mutta selviää varmaankin käytössä. Vääntöä rajattu ahtopaineen nousua rajoittamalla, eli täydet paineet vasta noin 6000rpm paikkeilla. Noin 400hv tehoilla ajettu heinäkuusta lähtien jolloin kesti hyvin nipussa joten nyt nostettu ahdot 1.1bar -> 1.8bar ensi kautta silmällä pitäen.

508hv @ 6366rpm
576Nm @ 6128rpm
Ahtopaine 1.8bar


Joskus tein empiiristä tutkimusta ja vertailin halkaistuja mäntiä, B6254 männän laki oli muistaakseni n.2-3mm ohuempi kuin turbon. Veikkaisin että kestävyys riippunee eniten puristuksesta ja käytetystä ahtopaineesta.

Miten sulla vääntö käyttäytui ennen rajausta? Tänä kesänä ajettiin tuttavan autoa dynossa jossa tosin imu VVT käytössä. Jarruttomassa penkissä 2bar ahtopainetta 4500rpm ja n.5000rpm kohdalla vääntöä renkaalla 860nm. Hienosti on laite pelannut ilman kummosempia murheita ja kumi piippaa käytännössä heti kun ahdin alkaa vislaamaan....  ;D

Poissa rasmu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 9
  • www.vrcf.fi
Vs: Tinakoneiden(B4/5/6xxx) viritys"reseptit" ja dynolaput
« Vastaus #53 : 08.12.2023, 19:30:55 »
Joskus tein empiiristä tutkimusta ja vertailin halkaistuja mäntiä, B6254 männän laki oli muistaakseni n.2-3mm ohuempi kuin turbon. Veikkaisin että kestävyys riippunee eniten puristuksesta ja käytetystä ahtopaineesta.

Miten sulla vääntö käyttäytui ennen rajausta? Tänä kesänä ajettiin tuttavan autoa dynossa jossa tosin imu VVT käytössä. Jarruttomassa penkissä 2bar ahtopainetta 4500rpm ja n.5000rpm kohdalla vääntöä renkaalla 860nm. Hienosti on laite pelannut ilman kummosempia murheita ja kumi piippaa käytännössä heti kun ahdin alkaa vislaamaan....  ;D

Ei tullut tuota ajaessa kokeiltua edes ilman väännön rajausta, ajatuksena oli että männille varmaankin turvallisempaa vain suoraan tavoitella tasaista vääntökäyrää nostamalla painetta loppua kohden. Jos kestää tollasena ens kauden niin sitten olisi ajatuksena kokeilla taas enempiä lukuja.

Noista kuvaajan alemmista 1.1 bar paineella ajetuista käyrista voi ehkä saada vähän viittaa väännön käyttäytymisestä ilman rajausta

Poissa Jambo

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2368
  • Vikakoodin lukua iCarsoftilla ja Delphillä
Vs: Tinakoneiden(B4/5/6xxx) viritys"reseptit" ja dynolaput
« Vastaus #54 : 08.12.2023, 19:54:31 »
Joskus tein empiiristä tutkimusta ja vertailin halkaistuja mäntiä, B6254 männän laki oli muistaakseni n.2-3mm ohuempi kuin turbon. Veikkaisin että kestävyys riippunee eniten puristuksesta ja käytetystä ahtopaineesta.

Miten sulla vääntö käyttäytui ennen rajausta? Tänä kesänä ajettiin tuttavan autoa dynossa jossa tosin imu VVT käytössä. Jarruttomassa penkissä 2bar ahtopainetta 4500rpm ja n.5000rpm kohdalla vääntöä renkaalla 860nm. Hienosti on laite pelannut ilman kummosempia murheita ja kumi piippaa käytännössä heti kun ahdin alkaa vislaamaan....  ;D

Millä männillä tuo kaveris auto siis on?
Käyttiksenä - VW Caddy 1.6TDI '13
Pyhä lehmä - 740 B6284T/M90 '87
Ugly Duckling - 242 B230FT/GS6-37 '80
Winterbeater - 740 B5234T/GS6-37 ' 88 - Myyty

Poissa mande44

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 129
Vs: Tinakoneiden(B4/5/6xxx) viritys"reseptit" ja dynolaput
« Vastaus #55 : 08.12.2023, 20:07:55 »
Pahoittelut että unohtui tarkentaa mutta siinä siis kyseessä T6 moottori johon H-veivit vaihdettu + S80 vaparin kansi eli orkkis turbo männät käytössä.
 

Poissa axelkant

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 18
  • www.vrcf.fi
Vs: Tinakoneiden(B4/5/6xxx) viritys"reseptit" ja dynolaput
« Vastaus #56 : 03.03.2024, 20:32:54 »
Tässä oma resepti joka tänään penkitettiin.

B6254 lohko
3L kampi
b6254 vakio nokat
hx40super
Lensun h-profiilit
Turbon männät
Vakio pallo imusarja
diy pakosarja
e85
3" koko putki katilla ja kahella vaimentimella

404,6hv/604nm 1.3bar renkailta

Hieman jäi ahistamaan joku 1.3 bar jälkeen. Todenäkösesti vakio nokat.






Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7556
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: Tinakoneiden(B4/5/6xxx) viritys"reseptit" ja dynolaput
« Vastaus #57 : 03.03.2024, 23:43:47 »
Tässä oma resepti joka tänään penkitettiin.

B6254 lohko
3L kampi
b6254 vakio nokat
hx40super
Lensun h-profiilit
Turbon männät
Vakio pallo imusarja
diy pakosarja
e85
3" koko putki katilla ja kahella vaimentimella

404,6hv/604nm 1.3bar renkailta

Hieman jäi ahistamaan joku 1.3 bar jälkeen. Todenäkösesti vakio nokat.





Nokat tuskin kuristaa, katalysaattori voisi hyvinkin.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

 

Race.fi  Puotilan autokorjaamo