Autoracing  KL-varaosat

B19-B280 Viritys"reseptit" ja dynolaput

  • 298 Vastauksia
  • 305398 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Jarmo Y

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 29
  • www.vrcf.fi
Vs: B19-B280 Viritys"reseptit" ja dynolaput
« Vastaus #105 : 03.03.2015, 17:01:18 »
Joo sanoinkin jo yhelle foorttimiehelle joka käy usein penkis ja ohc lukemat pyörii siinä 160hv konetehossa että tästä lähtien teet volvon koneita, helpommalla ja halvemmalla hevoosia.. :)
Ford ohc koneisia on käynyt aika paljon mun penkis, osa tosi hyviä kisoissa mutta tehot ei päätä huimaa, 160 hv on jo kova saavutus.
Paras ford ohc kävi viime syksynä, pitkäiskuinen, rullanokkainen jolla omistaja voitti Pellos 2012 tai 2013 evk,luokan, yli 200hv koneteho, oli kuin yöllä ja päivällä eroa näihin tavanomaisiin perusfoortteihin joissa konetehoa olemattomat 150-160hv.

Poissa hx40

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 39
  • www.vrcf.fi
Vs: B19-B280 Viritys"reseptit" ja dynolaput
« Vastaus #106 : 03.03.2015, 19:23:59 »
sprint ekkerin eka motti b230f vakio alakerta(avaamaton300tkmajettu) 530 kansi valu purseet poistettuna,gt6 nokka ja kuplan jouset.puristus noin 12.jokkis 4-1 peltisarja ja 40mm dhla tuplat jokkis imusarjalla.käretön sytty,149 heppaa koneelta 5570rpm ja 197nm 5030rpm.ja hyvin kulki tuokin  :D
« Viimeksi muokattu: 04.03.2015, 18:19:26 kirjoittanut hx40 »

Poissa hejasverige

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 118
  • www.vrcf.fi
Vs: B19-B280 Viritys"reseptit" ja dynolaput
« Vastaus #107 : 03.03.2015, 20:18:52 »
Joo noi kuulostaa oikeilta..
Jossain olis tolla kokoonpanolla saatu 180hv tehot..

Poissa Jarmo Y

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 29
  • www.vrcf.fi
Vs: B19-B280 Viritys"reseptit" ja dynolaput
« Vastaus #108 : 03.03.2015, 22:31:51 »
Joo noi kuulostaa oikeilta..
Jossain olis tolla kokoonpanolla saatu 180hv tehot..

Tämä taitaa olla mulle suunnattu, kateudenpuuskassa  ;D

Missään ei saa enempää kuin 149hv avaamattomasta satojatuhansia ajetusta vakiokoneesta. Kaikki ei vaan käsitä mikä työmäärä koneessa on kun se tehdään hyvin, sitä ei vaan laiteta nippuun ja se on siinä.

Tämäkin jo todistaa ford ohc koneen vaikeuden kun vakiovolvon koneesta 149hv on oikea määrä mutta viritetystä  fordista 160hv on taidonnäyte.

https://www.youtube.com/watch?v=qK_0-CKN7PM
Tähän tein 405 kannen ja säädin koneen penkis, tuli yli 180hv.. eiku hyvän matkaa yli 200hv, pyöristä.
Vakio vaihdelaatikko vähä hidasti menoa ku monella muulla oli suorakytky.

Poissa Veksi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1392
  • Top Etanol
    • volvo-club.net
Vs: B19-B280 Viritys"reseptit" ja dynolaput
« Vastaus #109 : 03.03.2015, 22:51:30 »
Nyt kun mennään näin raakasti OT niin uskallan kysyä:
-Miksi voorteista on hankalampi ottaa voimaa?

Viekö keinuvipujen käyttö voimaa?
Onko kanavat huonommat?
Palotilan muoto ja tulpan sijainti?
Veivi suhde?
Bay-to-bay breathing?
Mitä muuta ja miksi?
Käyttöauto - isolohko Kartano 240 3/4 turpo interkoorel
Kesäauto - pikkulohko Camaro 346cid

"OStrichilla siihen tarvitaan kaksi purkkia ja läppäriä yhtäaikaisesti, eikä siitä saa logia talteen"

Poissa JuHaU

  • Hallituksen jäsen - The Insinööri - Pyhimystyyppi
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7971
  • Recycle Racing #01
    • Juha Uusitorppa Photography
Vs: B19-B280 Viritys"reseptit" ja dynolaput
« Vastaus #110 : 03.03.2015, 22:55:22 »
Jatketaan aiheessa, eli keskitytään näihin Volvon moottoreihin ja jätetään muiden moottoreiden viritykset toisaalle.

Poissa hejasverige

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 118
  • www.vrcf.fi
Vs: B19-B280 Viritys"reseptit" ja dynolaput
« Vastaus #111 : 04.03.2015, 19:02:58 »
JarmoY jos meinaat mun kirjoitusta niin olet ymmärtäny mut täysin päinvastoin mitä meinasin.
Eikä tosiaan ole suunnattu sinulle mitään.

Itse kanssa tarkoitan sitä että niitä tehoja ei niin helposti aina saa mitä välillä saa lukea.
Se mitä olen sinun kirjoituksista lukenut tuntuvat todellisilta ja niistä voi lukea mitä kaikki vaatii.
Tolla mitä kirjoitin että yhdessä jarrussa saatu 149hv voi näyttää toisessa 180hv

Poissa t.makisalo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 114
  • www.vrcf.fi
Vs: B19-B280 Viritys"reseptit" ja dynolaput
« Vastaus #112 : 06.03.2015, 21:06:25 »

B23+531
-86mm akseli, 97mm Wiseco, 162mm Carrillo, 2540cc
-Omatekemä viilattu kansi, omat venttiilit mutta muotoiltu, race seetit
-Rintakarin hitsinokka 12,8mm "mersu"+sääd.pyörä
-Kärjetön sytty
-Raakin sarjasta muokattu 4-2-1, kollektori tais olla 50mm ja putkisto 2,5" --> 3".
-Puristus 12,1:1
-45mm Weberit sorvatuilla kurkuilla, Hiipakan imusarja pienillä muutoksilla.

231,9Hv/6000rpm 296,4Nm/4500rpm Pihlajamäki


Tuossa ennen talvea vähä kokeiltiin jotain uutta tähän koneeseen ...

-Nokan ajoitusta vähä hierottiin, pienen pieni parannus...

-Pakosarjan päälle tein ruuvaamalla kiinnitettävät pöntöt, kammiot, miksi näitä nyt kukin kutsuu. Ei suurta vaikutusta näillä, mutta ei huonontunutkaan mistään kierrosalueelta, joten jätettiin kiinni.
( Ilmeisesti nämä kammiot on enemmän pienien moottoreidet juttuja esim. 1600cc-2000cc, voisiko esim. jarmo y valaista?)

-Imutorvet vaihdettiin lyhyempiin, muistaakseni 75mm-->40mm. Molemmissa torvissa muoto oli hieno, eli siinä ei ollut vikaa vanhoissakaan. Näillä oli suurin vaikutus tällä reissulla, ja siis parempaan suuntaan.

-Sytkä myös tarkistettiin ja oli kohillaan, ja suuttimet pysyivät samoina.

Lukemiksi jäi nyt moottorista 305Nm@4500rpm ja 238Hv@6100 Pihlajamäki. Parannus tuli tasaisesti koko alueelle alhaalta ylös eli siinä mielessä ihan "jees".

Moottori on luonteeltaan rajusti maamoottori, alhaalla möyrii ku tauti, mutta 7000rpm kohdalla käyrät on menny jo kauan alaspäin. Viimeisellä vaihteella ei enää tapahdu mitää 7000rpm:n jälkeen, vaikka lapun mukaan vielä 220Nm ja 215Hv@7000rpm.

Voisiko vaikka jarmo y kertoa mistä ahdistaa, onko vakio venttiilit jo ahtaat tuossa kohtaa?

Kiitos ja anteeksi.




« Viimeksi muokattu: 06.03.2015, 21:44:21 kirjoittanut t.makisalo »

Poissa skipi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 312
Vs: B19-B280 Viritys"reseptit" ja dynolaput
« Vastaus #113 : 06.03.2015, 21:51:46 »

Tuossa ennen talvea vähä kokeiltiin jotain uutta tähän koneeseen ...

-Nokan ajoitusta vähä hierottiin, pienen pieni parannus...

-Pakosarjan päälle tein ruuvaamalla kiinnitettävät pöntöt, kammiot, miksi näitä nyt kukin kutsuu. Ei suurta vaikutusta näillä, mutta ei huonontunutkaan mistään kierrosalueelta, joten jätettiin kiinni.
( Ilmeisesti nämä kammiot on enemmän pienien moottoreidet juttuja esim. 1600cc-2000cc, voisiko esim. jarmo y valaista?)

-Imutorvet vaihdettiin lyhyempiin, muistaakseni 75mm-->40mm. Molemmissa torvissa muoto oli hieno, eli siinä ei ollut vikaa vanhoissakaan. Näillä oli suurin vaikutus tällä reissulla, ja siis parempaan suuntaan.

-Sytkä myös tarkistettiin ja oli kohillaan, ja suuttimet pysyivät samoina.

Lukemiksi jäi nyt moottorista 305Nm@4500rpm ja 238Hv@6100 Pihlajamäki. Parannus tuli tasaisesti koko alueelle alhaalta ylös eli siinä mielessä ihan "jees".

Moottori on luonteeltaan rajusti maamoottori, alhaalla möyrii ku tauti, mutta 7000rpm kohdalla käyrät on menny jo kauan alaspäin. Viimeisellä vaihteella ei enää tapahdu mitää 7000rpm:n jälkeen, vaikka lapun mukaan vielä 220Nm ja 215Hv@7000rpm.

Voisiko vaikka jarmo y kertoa mistä ahdistaa, onko vakio venttiilit jo ahtaat tuossa kohtaa?

Kiitos ja anteeksi.

En ole pro näissä hommissa mutta rupeeko jo ahdistaan kaasareitten puolelta..?

Poissa t.makisalo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 114
  • www.vrcf.fi
Vs: B19-B280 Viritys"reseptit" ja dynolaput
« Vastaus #114 : 06.03.2015, 23:00:26 »
Voihan sekin olla. Oon ajatellu asian niin, että vakio imuventtiilille ei tarvi olla ton isompaa, mutta tiedä häntä.
Eikä just ny ookkaa isompia carburaattoreita.

Mutta tottakai tässä tapauksessa kaasareita saa suurentaa jos venttiilitkin suurentaa.

Poissa Kari Grandi 240

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 125
  • www.vrcf.fi
Vs: B19-B280 Viritys"reseptit" ja dynolaput
« Vastaus #115 : 07.03.2015, 01:52:18 »
Hieno motti ELK

Putkisto rupeaa ahristamaan, joten neljä-ykköstä sovittamaan sopivilla pituuksilla ja halkaisijoilla niin menee 240 rikki ja jaksaa viedä ylemmäs.
Onnittelut -KG :hello:

Poissa t.makisalo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 114
  • www.vrcf.fi
Vs: B19-B280 Viritys"reseptit" ja dynolaput
« Vastaus #116 : 07.03.2015, 12:33:19 »
Itte oon kyllä 4-2-1sarjan puolestapuhuja, mutta tuota kahtena menevää osaa olis kyllä varaa lyhentää ja se varmasti auttais tuohon vaivaan.

Poissa pete881

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 551
  • www.vrcf.fi
Vs: B19-B280 Viritys"reseptit" ja dynolaput
« Vastaus #117 : 08.03.2015, 09:32:48 »
B230ft
Holset hx35 #18 kiinalaisella pakopesällä.
Pakosarja joku ite räpelletty
668 dekat
044 pumppu
Säädettävä bensapaineen säädin.
Tonin lastu bensapurkissa
86mm putkessa immu
530 kansi jota vähän kairattu
Vx3 nokka-akseli
Bilteman isoin cooleri
3" pakoputki

E85 tankissa 1.8bar 397hv 496nm.

Aivan täys budjettiräpellys, koneessa sisällä vakiokanget, joista ainakin ykkönen taipunut. Kiusattu jo yks kesä tuollaisena, joten kestävältä vaikuttaa. Kadulla käytössä 2bar ahdot.

Poissa Juusoo

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 705
Vs: B19-B280 Viritys"reseptit" ja dynolaput
« Vastaus #118 : 08.03.2015, 11:44:30 »
B230ft
Holset hx35 #18 kiinalaisella pakopesällä.
Pakosarja joku ite räpelletty
668 dekat
044 pumppu
Säädettävä bensapaineen säädin.
Tonin lastu bensapurkissa
86mm putkessa immu
530 kansi jota vähän kairattu
Vx3 nokka-akseli
Bilteman isoin cooleri
3" pakoputki

E85 tankissa 1.8bar 397hv 496nm.

Aivan täys budjettiräpellys, koneessa sisällä vakiokanget, joista ainakin ykkönen taipunut. Kiusattu jo yks kesä tuollaisena, joten kestävältä vaikuttaa. Kadulla käytössä 2bar ahdot.
Ja ei muka bulkkilastulla kestä ajoa :2funny: Sinänsä ihan kätevä ohjaus toi lh kun mukautuu aika hyvin. Aika hyvin osu omat laskelmat, kun mulla oli ex 940 1,4bar ja 336hv, ja laskeskelin että kahella baarilla ois voinu irrota 400hv, melko vastaava setti oli, laiskemmalla nokalla vaan.
-93 mkiv supra singleturbo 6spd 1057hv/1129nm

AUH

  • Vieras
Vs: B19-B280 Viritys"reseptit" ja dynolaput
« Vastaus #119 : 08.03.2015, 17:54:57 »
Ja ei muka bulkkilastulla kestä ajoa :2funny: Sinänsä ihan kätevä ohjaus toi lh kun mukautuu aika hyvin. Aika hyvin osu omat laskelmat, kun mulla oli ex 940 1,4bar ja 336hv, ja laskeskelin että kahella baarilla ois voinu irrota 400hv, melko vastaava setti oli, laiskemmalla nokalla vaan.
Ehkäpä kysymys ei olekkaan siinä nuitten tonin lastujen kans et kestääkö? Vaan kuinka se toimii? Onneksi pian pääsee eroon omista tonin lastuista. Lopuu ne nykimiset ja turhat humpaamiset koneesta!

 

Elekma  Autoracing