Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Korjaamo ja yleistekniikka => Aiheen aloitti: volvo_love - 20.01.2015, 11:58:01
-
Onko kukaan vaihtanut aw71 laatikkoa m47? :pomo: ei varmasti iso homma vaihtaa mutta onko kannattava onko tuo aw71 ihan paska tai onko m47 parempi?
-
Itse jättäisin toimivan AW:n. Kromikeppilaatikko ei ole käyttömukavuudeltaan eikä varsinkaan kestävyydeltään turbossa yhtään parempi.
-
ei ole turbo, vähän mietityttää kestääkö tuo AW kuitenkaan amiksen ajoa
-
Todennäköisesti paremmin kuin m47.
Se on heikoin manuaalilaatikko mitä voit laittaa.
-
Mikä olis parempi?
-
Mikä olis parempi?
Miksi yleensä edes vaihtaa? Shift-kit siihen AW71:een niin kestää, tosin kestää se vakionakin.
-
manuaalilla mukavampi ajella talvella
-
Jos manuaalin haluat niin neljä vaihtoehtoa
- m45, vain neljä vaihdetta
- m46, sähköisellä vitosvaihteella. Kestävä vaihtoehto
- m47, kolmos vaihde ei kestä rääkkiä. Yleisin ja halvin.
- m90, se kestävin ja parhaalla tuntumalla oleva. Hinnat useita satasia.
-
Mitäs sanot tästä AW71,onko kestävä?
Jos manuaalin haluat niin neljä vaihtoehtoa
- m45, vain neljä vaihdetta
- m46, sähköisellä vitosvaihteella. Kestävä vaihtoehto
- m47, kolmos vaihde ei kestä rääkkiä. Yleisin ja halvin.
- m90, se kestävin ja parhaalla tuntumalla oleva. Hinnat useita satasia.
-
Kyllä se kestää vaparissa kun turbossakin. Öljyt vaan kunnossa.
-
Jos manuaalin haluat niin neljä vaihtoehtoa
- m45, vain neljä vaihdetta
- m46, sähköisellä vitosvaihteella. Kestävä vaihtoehto
- m47, kolmos vaihde ei kestä rääkkiä. Yleisin ja halvin.
- m90, se kestävin ja parhaalla tuntumalla oleva. Hinnat useita satasia.
M45 yleisin 200-sarjassa ja muutaman kympin halvempi kuin m47.
-
Jos manuaalin haluat niin neljä vaihtoehtoa
- m45, vain neljä vaihdetta
- m46, sähköisellä vitosvaihteella. Kestävä vaihtoehto
- m47, kolmos vaihde ei kestä rääkkiä. Yleisin ja halvin.
- m90, se kestävin ja parhaalla tuntumalla oleva. Hinnat useita satasia.
Korjataan nyt sen verran, että M4x kaikissa kolmonen on ihan yhtä pehmeä ja hajoaa siinä 400Nm korvilla, lisäksi M47 ei kestä sitä että sillä jyrätään 60kmh vitosella, laakerit ei saa öljyä jos kovin hiljaa jurruttaa vitosella tahi vetää kärryä vitosella.
Itse laittaisin kyllä hyvän kromikeppilaatikon aw:n tilalle milloin tahansa jos autolla on tarkoitus ajaa yhtään pitempään. On meinaan niin järjetön tehosyöppö tuo AW:n jäteöljyvatkain, jos on enempi tehoa niin se toki häirittee vähempi...
-
AW on paska, hukkaa ainakin 70% tehoista ja pykältää aina justiin väärään aikaan. M47 kestää kyllä vaparin edessä aika säälimätöntäkin käyttöä. Kolmonenhan (tai sen synkat) sieltä antautuu nopeissa vaihdoissa. Ehdottomasti vaihtaisin manuaaliin jos tarkotus on penkkoja levitellä, saa ne huimat vaparin hevoset siirtymään paljon paremmin pyörille :D
Minä kyllä väittäisin M90 huonommaksi tuntumaltaan kuin M4X lootaa, ja paaljon hitaampi vaihtaa.
-
Mulla on ollut AW 230f:n takana ja se oli ainakin ihan kamala yksilö, hitaat kuin mitkät vaihdot ja tuntui tosi kuminauhamaiselta. Tuohon nykyiseen farkkuun on joku tehnyt aw->m47 swapin, tästä muistona rälläkällä pienennetty jarrupoljin :D
Ainut mikä tossa m47 häiritsee niin omasta taitaa olla jotkut vaihdekepin kumit/nivelet(?) kuluneet pilalle, vaihdekepissä on tyhjää liikettä ihan tolkuttomasti, vaihde päällä heiluu saman verran sivulle kun olis vaihde vapaalla. :D niitä vaihteenvalitsimen kumeja/niveliä luulis saavan uutena? Vai miten lieneekään toteutettu.
-
Kestäähän m4x lootat jokkiksessakin, nii miksei pientä korttelirallia? Sitten eri jos väännöt on +350nm
-
AW on paska, hukkaa ainakin 70% tehoista ja pykältää aina justiin väärään aikaan.
Saattaahan se pykältää vähä eriaikaan ku haluaa mutta siks on pakkovaihteet :pomo:
-
Saattaahan se pykältää vähä eriaikaan ku haluaa mutta siks on pakkovaihteet :pomo:
Ei kun täysin väärään aikaan, aivan taatusti rupee venyttämään isompaa tupaan justiin kun pitäs olla kunnolla vetoja ja pienemmällekin rykäsee sillon kun ei tarttis >:( Pakkovaihteetkaan paljon tilannetta paranna. Pitäs muuttaa manuaalikoneistolle jos tuommosella haluaa "urheilla".
-
Mul on vähän löysätty kikdown vaijeria niin se ei puutu ihan heti kaasua painaessa peliin... Pakko vaihteilla tosiaan saa vedettyä niin pitkälle kun koneessa vaan paukkuja piisaa ::)
Mutta makuasioitahan nää on... :)
-
Mul on vähän löysätty kikdown vaijeria niin se ei puutu ihan heti kaasua painaessa peliin...
Mutta makuasioitahan nää on... :)
Kickdownvaijerin säädössä olisin kyllä erittäin varovainen, voi olla lyhytikäinen laatikko jos liikaa löysää. ::) Enkä sano tätä nyt siksi että haluaisin aukoa päätä vaan siksi ettei kukaan ihan suinpäin hyökkää löysäämään sitä vaijeria "parempien" vaihtojen toivossa.
Sen vaijerin säätö kannattaa muutenkin tarkistaa jos vaihdot tuntuvat epämääräisiltä. Ohjeet löytynee googlettamalla.
-
Kickdownvaijerin säädössä olisin kyllä erittäin varovainen, voi olla lyhytikäinen laatikko jos liikaa löysää. ::) Enkä sano tätä nyt siksi että haluaisin aukoa päätä vaan siksi ettei kukaan ihan suinpäin hyökkää löysäämään sitä vaijeria "parempien" vaihtojen toivossa.
Sen vaijerin säätö kannattaa muutenkin tarkistaa jos vaihdot tuntuvat epämääräisiltä. Ohjeet löytynee googlettamalla.
Monessa yksilössä olen myös havainnut, että homma ei futaa aivan täysin toivotusti niiden millimitalla löysää-ohjeiden mukaisesti, parhaaksi tavaksi hakea säätö kohdilleen olen havainnut tavan kääntää kaasurulla täydelle kaasulle, ja kokeilla paljonko vaijeriin jää tällöin varaa kiskoa lootasta ulospäin. Tälle kohtaa kun jättää millin verran löysää vaijeriin niin se on sitten se kun se on, ainakin tuossa emännän käyttiksessä tuollakin säädöllä aski saisi vaihtaa herkemmin pienemmälle, mutta toisaalta kiihdytystilanteissa taas ei tarttisi venyttää ihan noin pitkälle vaihtoja ylöspäin. Ollaan siis aika lähellä "vähiten huono"-kompromissia. Tuollein säätäen osaan jää tosi paljon löysää ja osaan ei just yhtään, mutta nähdäkseni ainakaan yhtään kiristysvaraa ei ole jos aletaan olla pisteessä että KD-vaijeri rajoittaa kaasurullan liikkeen eikä se topparitappi...
-
Onko se näissä aw lootissa, ihan mielenkiinnosta, kickdown vaijeri vai throttle valve vaijeri? Jälkimmäinen on käsittääkseni tarkempi säädöstään...
-
Onko se näissä aw lootissa, ihan mielenkiinnosta, kickdown vaijeri vai throttle valve vaijeri? Jälkimmäinen on käsittääkseni tarkempi säädöstään...
Täysin 100% mutuilua ja pikasen googlettelun tuloksena AW7x-laatikoissa kickdown ja ainoo minkä google osas kertoo että AW4x-laatikoissa olis tuo throttle valve vaijeri. Löytyy vissiin jostain Jeepeistä tota kyseistä laatikkoo.