Samppasport  Futurez

Volvo 353 Grp B Evo1

  • 264 Vastauksia
  • 110001 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa ata

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 704
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 353 Grp B
« Vastaus #75 : 15.05.2019, 21:18:05 »
Alinta teemaa lähdetään siis jatkojalostamaan, ostin tänään sinistä maalia. Valkoista oli ennestään ja punaiset raidat saa teipillä tehtyä. Maalikauppias antoi kohteliaasti alennusta, kun kerroin millaiseen projektiin sitä tarvitaan. Samalla sain pari mainostarraa tuomaan "rallilookia", kiitokset hänelle.

Yksi vanhempi rata-autoilija kävi taannoin katsomassa ja ehdotti, että tätä pitäisi päästä Ahvenistolle joskus kokeilemaan! Alustahan on vähän mallia Acropolis-ralli edelleen, tosin keulaa saa nyttemmin laskettua. Taakse piti jotain madallusta kehitellä, eikä noihin 850:n tolppiin oikein käyneet mitkään saatavilla olleet jouset.


Uutta ja vanhaa sekaisin

Tekniikan luovuttajassa oli Bilsteinin kaasuiskarit ja niihin mahtui kierreholkit ID=51mm. Ei muuta kuin varovasti vanhat lautaset pois ja holkit tilalle. Jousiksi löysin vanhasta kilpurista (RS2000) jääneet etujouset, aika näyttää onko jäykkyys siellä päinkään. Pidempi 180mm ja laskelmieni mukaan noin 230 lbs. Lyhyempi 100mm ja 750 lbs? Kummassakaan ei ole selviä merkintöjä tallessa. Toisena vaihtoehtona olisi noissa etutolpissa olleet jouset, 265mm pitkät ja 450 lbs. Lienee jo liian jäykät? Muovista sorvattu keskitysrengas pitää jouset kohdakkain ja estää päiden hankaamisen kierreosaan.


Lisää negatiivista camberia

Samalla yläpäähän vähän vahviketta ja säätömahdollisuus. Ei ole enää sitä särkyvää kumia tuossa kokoonpanossa. Jos joku sattuu pitämään Volvoa traktorin sukulaisena, niin tähän se pätee, ainakin ihan vähän vain. Unibolit oli nimittäin traktoriliikkeessä 5-kertaa edullisemmat, joskin aika järeät...

Toinen yläpää on vielä tehtävä ja ommeltava nahkapussukat niin saa auton taas takaisin pyörilleen. Tuo ajatuksen voimalla ohjautuva, lihasvoimaa käyttävä, CNC-kone ei ehtinyt/jaksanut yhden illan aikaan tehdä molempiin noita soikeita reikiä.

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2388
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 353 Grp B
« Vastaus #76 : 15.05.2019, 21:51:15 »
Tulipahan viikonloppuna leikittyä kuvankäsittelyohjelmalla:

(Kuva poistettu lainauksesta.)
Mikkolan Audia mukaillen

(Kuva poistettu lainauksesta.)
Rydellin 850:ä mukaillen

(Kuva poistettu lainauksesta.)
Alenin 142:a mukaillen

Itse ehkä eniten pidän tuosta viimeisestä, tai sitten suunnittelen kokonaan oman värityksen. Alkuperäinen sininen pysyy kuitenkin päävärinä ja lisukkeeksi valkoista sekä vähän punaista tai keltaista. Lisäksi tietysti 80-luvun sponsoritarroja siten kun mukavasti mahtuu.

Etuspoilerin muutan jotenkin tuollaisen Audi-lookin. Liekö helpompi oikeasti kuin tietokoneella, meni nuo tekstit väärinpäin...

Muuten ei ole nyt kovin paljoa edennyt, aika mennyt varsinaisen kilpurin maalaamisessa. Ajattelin kuitenkin ostaa maalit samalla molempiin. Viimeistä mallikuvaa puoltaisi sekin että punaista ja valkoista olisi purkinpohjia valmiiksi.

Mites rallicross väritys? Sweduraita sinivalkoiseksi?
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa Maxxxed

  • Valvoja
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 6132
  • Tjuurboooo
    • Teemu Lehtisaari Photography
Vs: Volvo 353 Grp B
« Vastaus #77 : 16.05.2019, 09:36:12 »
Tuli joskus entiseen 850seen hankittua halpis coileihin camber säädettävät yläpäät joissa uniball.

Jos tuntuu ettei original muokattuna kestä, niin tästä sellaset kun mulla oli.  :)
Volvo S40 T4 1997 (Kilpuri)
Bmw F25 LCi 20d xDrive M-Sport 2015 (Käyttis)

Poissa ata

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 704
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 353 Grp B
« Vastaus #78 : 19.06.2019, 21:15:50 »
Tuli joskus entiseen 850seen hankittua halpis coileihin camber säädettävät yläpäät joissa uniball.

Jos tuntuu ettei original muokattuna kestä, niin tästä sellaset kun mulla oli.  :)
Koitin valmiita katsella, tosin vain Suomesta, ja kun en oikein löytänyt niin tein itse. Keskiosaan vaihdoin 4mm levyn ja alla oleva levy, jossa tuo nivel on kiinni on saman paksuista. Tuosta alkuperäisestä ei jäänyt siis kuin uloin osa ja kiinnityspinnat käyttöön. Tuo onkin hyvä vaihtoehto jos tulee tarvetta.  -H-

Mites rallicross väritys? Sweduraita sinivalkoiseksi?
Siis tämä?


Kyllä tuotakin makustelin ja kävin viime kesänä museossa katsomassa. Jotenkin en vain tuosta pidä, vaikka se olisikin luonteva vaihtoehto. Jotenkin rallia harrasteena tulee kaksivärisistä aina mieleen, että on paikkamaalattu ulosajon jälkiä.

Kevät on mennyt muissa puuhissa ja varmaan kesäkin. Itikkamäärä rajoittaa myös tallissa viihtyvyyttä... Korjasin kuskin oven kuitenkin.


Meinasi olla niin sanotusti pohja pois

On myös erikoisesti ruostunut sisäpelti puhki sisäkahvan vierestä, tuon ikkunatolpan kohdalta. Siihen kohtaa taitaa tulla kevennysreikä, eli poraan huonon palan pois.


Uutta peltiä

Nyt ei enää ulkopelti rämähdä ovea sulkiessa. Pintapeltiä tuli 3cm soiro uutta tuon matkaa kuin punaista pohjamaalia ja sain myös hienosäätömoskalla säädettyä saranoita sen verran, että ovi menee muutenkin paremmin kiinni. Saranatapit korvasin M8 pulteilla, jotta on helpompi irrottaa ja uusia ne jatkossa.

Poissa ata

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 704
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 353 Grp B
« Vastaus #79 : 17.09.2019, 19:27:53 »
Kesä meni toisen projektin parissa, eikä tämä ole kovin paljoa edennyt. Lomalla sen verran puuhastelin, että hiekkapuhalsin ruostepilkut ym. pois (hm, tästähän piti tulla nopeasti "vain" jääratalaite :idiot2:). Tuulilasin ympäryksen maalasin ja lasi on nyt viimein paikoillaan, vaikkei sen puuttuminen ole ajamisia estänytkään. Jäähdyttimeen kertyi ilmaa seisonnan aikana ja siihen piti keksiä joku ratkaisu. Porasin syylärin päätyyn reiän ja tein siihen Ø6mm letkulähdön. Siitä vastaavan kokoinen letku menee nyt A-pilarin sisällä ylös ja rakenteiden sisällä edelleen taakse ja paisuntasäiliön yläosaan. Siellä tuskin nestettä koskaan liikkuu, mutta ilma pääsee nyt hyvin pois, kun nousua on kokoajan ilman ylimääräisiä mutkia.

Apparin oveen piti myös tehdä uusi alareuna, mutta siitä löytyi takalokasuojan ohella pakkelia jostain edellisestä korjauksesta. Parin viime viikon illat ja osin viikonloput olen kuitenkin jotain yrittänyt saada aikaan. Sekin lähinnä näkynyt vain tallin lattialla valkoisena pölynä, eli auton rakentamisen tylsin vaihe menossa. Nyt tuli kuitenkin tauko pakkelin kuivumista odotellessa, eli loppu sen osalta alkaa häämöttää. Apparin ovea lukuun ottamatta saattaa viimeinen kittikerros olla parasta aikaa kuivumassa. Sitten pääseekin jo maalailemaan. Väri teemaa olen vähän jatkojalostanut, mutten mitenkään kovin suuresti.

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2388
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 353 Grp B
« Vastaus #80 : 18.09.2019, 08:52:36 »
^
^
^
Crossi 343 lokasuojan levikekaaret on 240 sisälokkarit, noin niinkuin hauskana yksityiskohtana
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa ata

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 704
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 353 Grp B
« Vastaus #81 : 21.09.2019, 10:21:01 »
Ikkunat ym. olisi teipattu, mutta apparin ovessa vielä hiomista. Pakkelin kuivumista odotellessa tuli "lisäiltyä" takaluukkuun B-ryhmän yksityiskohtia:



Vaivaan nähden painonsäästö on pientä, mutta näyttää paremmalta.

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2388
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 353 Grp B
« Vastaus #82 : 21.09.2019, 11:57:17 »
Neliö millin peltiä painaa 7 kg, vanha viidakon sanonta keventämisestä
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa ata

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 704
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 353 Grp B
« Vastaus #83 : 21.09.2019, 17:54:17 »
Neliö millin peltiä painaa 7 kg, vanha viidakon sanonta keventämisestä
Näinpä. Tuon kokoisia reikiä pitäisi porailla äkkiseltään laskettuna noin 350kpl, jotta päästäisiin edes tuohon 7kg:een, vai peräti 353kpl...


Edistymistä

Monen illan työt ja kilo pakkelia piilotettu pohjamaalin alle.


Muovipohjaa ja hiontaväriä

Meinasin maalata puskurit sinisellä tai valkoisella ja jättää tuon kuvassa puuttuvan keskiosan mustaksi.

Poissa oh850

  • VRCF Ry jäsen 2023
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 886
  • TDI POWER
Vs: Volvo 353 Grp B
« Vastaus #84 : 21.09.2019, 19:33:53 »
Ai että tästä tulee hieno S*

Poissa ata

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 704
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 353 Grp B
« Vastaus #85 : 22.09.2019, 18:47:29 »
Ai että tästä tulee hieno S*
Kiitos, toivotaan ainakin.

Vähän aiheen sivusta, siivosin tallia ennen pohjamaalausta:


"Keskuspölynimuri"

Vanha pakokaasuimuri kolmivaihemoottorilla, olisko pari kilowattia? Ø250 rumpuputken kun laittaa keskelle auton alle, tuon päälle ja laskee paineilmapistoolilla pitkin seiniä ym. pari kertaa tulee äkkiä talli siivottua. Noo, saattaa naapurissakin vähän pakkeli haista, mutta nopea on. Kerran tuo varasti lippalakin päästä yhtä betoniseinää leikatessa, eli huju käy putkessa.

Tänään oli nätti päivä, niin tuli aamulla siirrettyä tämä isän hallille ja ruiskittua valkoista pintamaalia pintaan. Se saa nyt ainakin viikon kuivua. Sitten erinäisten alueiden teippaus ja sinistä päälle. Teippien poiston jälkeen pitäisi olla kaksivärinen vähän valmiimpi auto.

Poissa ata

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 704
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 353 Grp B
« Vastaus #86 : 29.09.2019, 13:44:49 »
Kerrankin suunnitelmani oman projektin aikataulusta piti, eli tänään tuli jälleen maalailtua. Sen kunniaksi pieni sarjakuva:


Kerros kerrokselta




Kolme kerrosta tätä väriä, alla valkoista ja sitten pohjamaalia.

Maalipinta ei ole ihan priimaa, mutta auton käyttötarkoitus huomioon ottaen kelvannee. Sininen on vähän alkuperäistä sävyä kirkkaampaa ja isän antama valkoinen enempi kermanväristä, mutta ihan hyvältä yhdistelmältä näytti loppujen lopuksi. Teippien kanssa oli vähän ongelmia. Joko huonoa tai vanhaa, kun pyrkivät irtoilemaan kesken kaiken ja jouduin teippaamaan toisella rullalla. Olin ensin teipannut rajaukset ja sitten paperit erikseen. Teippi ei pysynyt itsessään, eli rajaus oli ok, mutta sinistä sumua pääsi parista kohtaa paperin alle. Onneksi tuo valkoinen ehti kuivua viikon verren, niin sain rasvanpoistoaineella pyyhittyä siniset pois teippien irroituksen jälkeen.

Kohta pääsee kasaamaan valoja ym.  :nälkä:

Poissa Maxxxed

  • Valvoja
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 6132
  • Tjuurboooo
    • Teemu Lehtisaari Photography
Vs: Volvo 353 Grp B
« Vastaus #87 : 29.09.2019, 14:49:23 »
Hienoa jälkeä  ELK
Volvo S40 T4 1997 (Kilpuri)
Bmw F25 LCi 20d xDrive M-Sport 2015 (Käyttis)

Poissa ata

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 704
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 353 Grp B
« Vastaus #88 : 01.10.2019, 20:03:21 »
Tulipa mieleen maalin kuivumista odotellessa, että se oli näitä aikoja viime syksynä kun projektia aloittelin. Tarkkaa päivää en muista, mutta tänään tuli vuosi täyteen tämän päiväkirjan aloitusviestistä. Nyt en ole kirjanpitoa pitänyt, mutta voisin arvioida että työtunteja kulunut 200-300h?

Tänään tuli kasailtua osia paikoilleen:


Puskurilistoja entisöin kuumailmapuhaltimella


Maski tuli myös maalattua kaksiväriseksi samalla auton kanssa


Toista kattoskuuppia mallailin ilmanotoksi ohjaamoon


Vielä mahtuu sponsoritarroja

Tarroja tilailinkin jo lisää 1980-teemaan, niistä tosin joudun jotain maksamaan. Muutaman tarran jo liimasin, jotka sain autoa rakennellessa. Ne eivät näköjään jääneet valokuviin, kun on vähän pieni tuo tila.

Poissa Teemu-

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2464
  • Kantti on kaunista.
Vs: Volvo 353 Grp B
« Vastaus #89 : 01.10.2019, 20:24:33 »
Kylläpä se näyttää hienolta, hattu päästä  -H- P>

 

Autoracing  KL-varaosat