Elekma  Autoracing

V70 AWD -97 -> 850 D5 AWD

  • 92 Vastauksia
  • 22341 Lukukerrat

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6366
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: V70 AWD -97 -> 850 D5 AWD
« Vastaus #60 : 26.11.2023, 09:36:46 »
Jopas on ollut säätöä. Hienosti kuitenkin ammattimies selviää eteen tulevista haasteista O0

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7605
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: V70 AWD -97 -> 850 D5 AWD
« Vastaus #61 : 26.11.2023, 12:16:40 »
Pelittääkö OBD "normaalisti" tuolla ohjelmalla? Vidalla tuskin kuitenkaan saa yhteyttä  ::)
iCarsoft i906, Delphi -21 sekä Autocom -21 ei saa yhteyttä. iCarsoft V3.0 juttelee ihan normaalisti ja näkee kaiken livedatan. Luulisi siis Vidallakin saavan yhteyden.

Jopas on ollut säätöä. Hienosti kuitenkin ammattimies selviää eteen tulevista haasteista O0
Yritys on ainakin kova :D
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7605
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: V70 AWD -97 -> 850 D5 AWD
« Vastaus #62 : 28.11.2023, 21:58:31 »
Sunnuntaina ja sen jälkeen on homma edennyt hiljalleen. Imuroin lattiat ja matot, ruiskutin kotelosuojaa pariin kohtaan lattiaan, taittelin matot paikalleen ja laitoin etupenkit. Asensin käsijarrukahvan ja säädin toimintaan. Sehän oli tästä mennyt muuhun käyttöön ennen mulle tuloa. Keräilin sisustasta irtoruuvit sekä nippelit ja poistin kyytiin jääneitä ylimääräisiä osia. Nyt alkaa sillä osastolla näyttämään jopa käyttökelpoiselta.

Konehuoneessa kiinnitin akkutelineen ja moottorinohjainlaitteen kotelon sekä tein konehuoneen sähkökeskukselle jalat. Moottorinohjainlaitteen koteloon käy 850 sisältä tulevan ilmaputken pää yhden ulokkeen katkaisulla ja pienellä väliliitoksen lyhennyksellä. Sähkökeskus kiinnittyi rintapeltiin kahdella rosteriliuskalla jotka kanttasin keskeltä jäykisteeksi. Jalat antavat sähkökeskuksen elää, mutta niin se saa tehdäkin, koska koneelta tulevissa(pienemmissä) johdoissa ei ole paljoa joustovaraa. Niitä voisi jatkaa jossain kohtaa.



Kokeeksi ajoin pihalla lyhyen siirtymän, eikä siinä ilmaantunut vielä mitään ihmeempiä. Eihän tämä ole ollut vielä kertaakaan käynnissä paria minuuttia pidempään.

Katsastuksen varasin ensi kuun puolivälin tuolle puolelle.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7605
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: V70 AWD -97 -> 850 D5 AWD
« Vastaus #63 : 04.12.2023, 23:52:37 »
Edistysaskelia on tullut viime päivinä hiljalleen.

Sain hilattua V70:n nosturille, siirsin tunnelin lämpösuojapellit 850:een ja irrotin takapönttöjen kannakkeet. Kannakkeiden irrotus olikin ruosteisuuden takia homma rälläkälle ja vingulle. Putsaamalla niistä sai silti siistit, eikä hävinneet olemattomiin. Korjasin myös puhalluksessa löytyneet reiät kardaanin kannatinpalkista sekä pohjamaalasin sen ja pönttöjen kannakkeet. Vaihdoin V70:stä takaluukun, koska tässä välissä on paljon mukavampi käyttää täydellistä luukkua spoilerilla jossa värikin osuu paljon paremmin kuin vihreä. Paikallaan ollut luukku, tai siis irtoluukku jonka teippasin kiinni oston jälkeen, on paljon parempi aihio, mutta se sai jäädä odottamaan värjäystä. Ja siinä samalla se vaihtui kun jouduin ottamaan V70 saranat.

Raitisilmansuodattimen kauluksineen siirsin ja 850 käyttämän lämpöanturin ruuvasin uuteen paikkaan.


Kytkin ajovalot toimintaan. Nappasin V70 johtosarjasta liittimet ja siirsin johdot niihin. Näköjään korkeudensäätömoottorien liittimetkin on erilaiset.

Osa hehkuista on pimeänä. Tilasin tilalle uudet ja uusi tuulilasi on myös tilauksessa. Akkukin menee vaihtoon, ei kestä rasitusta juurikaan ja jännite on latauksen jälkeenkin alhainen.

Ym. nypläystä :P
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa handello

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 39
  • Life is better lived together with Volvo
Vs: V70 AWD -97 -> 850 D5 AWD
« Vastaus #64 : 07.12.2023, 15:11:38 »
Mielenkiintoinen kampe!
V40 D4 R-Design

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7605
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: V70 AWD -97 -> 850 D5 AWD
« Vastaus #65 : 09.12.2023, 00:14:48 »
On ainakin jonkinlainen :D

Vaihdoin moottoriöljyt ja suodattimen. Hajun perusteella oli ollut käytössä ihan riittävän pitkään ja seuraava vaihto tapahtuu suht pian. Laitoin takapöntöt paikalleen ja kardaanin näön vuoksi jotta saa tehtyä putkiston alkupään.



Pönttöjen linjaus ei ole ihan paras mahdollinen, mutta hintaisekseen kohtalainen.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7605
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: V70 AWD -97 -> 850 D5 AWD
« Vastaus #66 : 10.12.2023, 21:13:32 »
Eilen heppailin pakoputkiston kasaan ja tänään hitsasin umpeen.



Jäähdyttimen ylivuotoletkunipan puutteen korjasin poraamalla reiän oikeaan ylänurkkaan ja kierteyttämällä siihen tyhjennystulpan liiman kera.


Sivuvilkkujen kontaktit rassasin kuntoon, siistin konehuoneesta muutaman jutun ja näpräilin kaikenlaista muuta.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7605
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: V70 AWD -97 -> 850 D5 AWD
« Vastaus #67 : 11.12.2023, 21:56:09 »
Tutkailin lämmönsäätöpaneelin toimimattomuutta ja sisällä oli ollut lämmintä jossain vaiheessa. Toinen paneeli etsittävä tilalle, koska tämä on täysin pimeänä.


Nopeusmittari toimii samalla hammasluvulla kuin Abs ja meinasin kehitellä triggerin laittamalla Abs-kehän oikean vetarin tukilaakerin krymppirenkaan päälle. Muttei tarvinnutkaan, koska kokeilin toimisiko haarottamalla signaalin Abs-anturilta. Napaisuus toisin päin palaa vikavalo koko ajan ja toisin päin toimii. Lumisella pihalla ei kummoista vauhtia saanut, mutta ainakin 50-60km/h välimaastoon asti mittari toimii, kuin myös Abs.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7605
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: V70 AWD -97 -> 850 D5 AWD
« Vastaus #68 : 12.12.2023, 22:04:41 »
Töiden jälkeen kävin hakemassa tuulilasin ja se on nyt odottamassa asennusta.
Sain testiin toisen lämmönsäädinpaneelin ja sillä kaikki säädöt toimivat puhaltimenmoottorin virtoja lukuunottamatta. Onko sitten vika paneelissa vai pääteasteessa selviää vain testamalla toisilla osilla. Ostoilmonkin laitoin niistä. Tottakai moottorikin on täysin pimeänä, joten ostettava uusi :P
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa JoonasH

  • Hallituksen jäsen - Päivämääräspesialisti
  • Administrator
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5703
  • Volvo R owners Finland / NordicR #315
Vs: V70 AWD -97 -> 850 D5 AWD
« Vastaus #69 : 13.12.2023, 17:25:27 »
Mullahan noita paneeleita olis kait kolmekin kappaletta jemmassa mutta en taida tämän projektin yleisen aikataulun huomioiden olla niitä tarpeeksi rivakka toimittamaan :P

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7605
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: V70 AWD -97 -> 850 D5 AWD
« Vastaus #70 : 13.12.2023, 23:52:50 »
Mullahan noita paneeleita olis kait kolmekin kappaletta jemmassa mutta en taida tämän projektin yleisen aikataulun huomioiden olla niitä tarpeeksi rivakka toimittamaan :P
Onhan ens tiistaihin vielä aikaa :D

Mutta suurin tarve lisäosille meni tässä vaiheessa onneksi ohi. Laitoin uuden lämppärinmoottorin kiinni, pääteasteen johtoihin ja sehän toimii normaalisti. Puhallussuunat vaihtuvat kuten pitääkin, lämpötilansäädöistä ei voi sanoa ennen kuin koneen käyttää lämpimämmäksi. Sekään ei ole vielä kertaakaan päässyt lähellekään normaalia lämpötilaa.

Ennen puhalluksen testausta putsasin koteloa sisäpuolelta pyyhkimällä ja imuroimalla sen minkä nopeasti pystyi tekemään. Ilmastoinnin sisäkenno näytti aika ikävältä kun ei ole ollut raitisilmansuodatinta estämässä roskankulkua. Kunnolla ei imurillakaan joka kohtaan päässyt ja kaipaa muutenkin perusteellisempaa putsausta.

245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7605
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: V70 AWD -97 -> 850 D5 AWD
« Vastaus #71 : 16.12.2023, 21:07:59 »
Eilen irrotin tuulilasin ja vähemmän yllättäen ylänurkkien alta, sekä parista muusta kohdasta, löytyi tuttu ruskea ystävä.




Putsasin sekä maalasin paikat ja jätin kuivumaan. Maalikerrosten kuivumista odotellessa vaihdoin uuden akun ja näppäilin pikku juttuja.




Tänään laskettiin lasi paikalleen, tyhjensin irtokamppeet sisältä ja aloitin yleisen putsaamisen, sisustan kasaamisen sekä tein takaosastolle pakettiautomuutosta varten tarvittavat asiat. Hieman oli imurille hommia kontin puolella, koppahan kerkesi olemaan vissiin yhden talven kokonaan ilman takaluukkua joten lehtiä oli ihan riittävästi :D Ensimmäisen kerran ajelin pihalla eestaas vähän pidempään ja lämmintäkin alkoi tulemaan sisälle. Lämppärinkennon kunnosta ei vielä tiedä, eiköhän sen(kin) saa vaihtaa V70:stä.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7605
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: V70 AWD -97 -> 850 D5 AWD
« Vastaus #72 : 17.12.2023, 21:27:18 »
Tänään painelin tuulilasilistat ja uudet pyyhkijänsulat paikalleen, jatkoin sisustan kasailua, vaihdoin polttoainesuodattimen sekä siirsin paisarinkiinnikkeen S60:stä. Pesin myös kuramatot ja keulan pohjamuovin. Pohjamuovin laitoin samaa kyytiä paikalleen.


Kuvassa näkyy hyvin kuinka edellisellä laittajalla on jäänyt työntämättä kojelauta oikeaan väliin.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7605
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: V70 AWD -97 -> 850 D5 AWD
« Vastaus #73 : 19.12.2023, 21:12:14 »
Eilen jatkui kaikenkarvainen kasailu ja muu toiminta. Laitoin kojelaudan pinnan oikeaan välikköön, kiinnitysruuveistakin puuttui noin kolmannes.

Lisähommaa tuli aurauksen tarkastuksesta. Oikea poikittainen takatukivarsi oli niin hapan, että notkui aurauksensäätöpulttia avatessa. Muovin alla oli perusnäkymä, eikä tarvinnut pahemmin kääntää jotta taipui. Siihen piti etsiä ehjä korvike tilalle. Sinällänsä hyvä tuuri, että V70:stä hajosi kone ennenaikaisesti Botniaringillä, mitehän pitkään olisi tuon kuntoinen tukivarsi kestänyt radalla ???

Kuvassa näkyvä pitkä railo on myös läpireikä.

Aurauksensäädön jälkeen pääsikin koeajolle. Ensimmäisenä huomio kiinnittyi kaasupolkimeen. Liikevaran alusta 1/3 ei tapahdu mitään, 1/3 on mittausalue ja viimeisen 1/3 näyttää täyskaasua. Suht herkkä käyttää silloin kun ollaan mittausalueella, onneksi polkimessa on siinä vaiheessa jo sen verran vastusta ettei liiku ihan vahingossa. Johtuuko muuttuneesta johdotuksesta, ohjelmasta vai molemmista. Kokeiltava muuttaa johdotus alkuperäiseksi. Seuraavana huomiona, kuten olettaa sopii, turhan herkästi huurrettuvat lasit ja vieno jäähdytysnesteenhaju eli pääsee kennonvaihtoon. Muutoin toimi ja kulki, eikä rämise tai pärise ajossa. Joutokäynnillä on lievää tutinaa.

Tänään aamulla töihin ja päivällä käynti konttorilla sai ensimmäisen vaiheen paperien puolesta päätökseen. Tarvittavat muutokset on merkitty otteeseen ja vuoden saa ajaa. Mitään moitteita ei tullut(edes suullisesti ;)) Töiden jälkeen ruuvasin kilvet paikoilleen. Nelivetomuutoksen meinasin tehdä heti vuodenvaihteen jälkeen.

Lämppärinkennon(ja kardaanin) lisäksi laittolistalla on vielä vaikka mitä. Myös se, että joka käynnistyksessä pöläyttää polttoaineenkatkuisesti putkesta kuten jo luovuttajassakin. Joku suutin tai useampi varmaan sen aiheuttaa ja samalla kun ne on irti voisi tarkastaa onko pakonokan ajoitus varmasti oikein.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6366
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: V70 AWD -97 -> 850 D5 AWD
« Vastaus #74 : 20.12.2023, 16:38:25 »
Iso peukku leimasta. Hienosti jaksat puurtaa, vaikka koko ajan tuntuu tulevan lisää hommaa  O0

Mikä juttu siinä oli, että nelivetoa ei voinut muutostaa samalla reissulla? Kyseistä mallia kuitenkin myyty dieselinä, niin sen puolesta varmaan ainakin ihan läpihuutojuttu?

 

Carcom Oy  Ateho