Samppasport  Futurez

Volvo Amazon 4D 122Sport Turbo

  • 754 Vastauksia
  • 259204 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2395
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo Amazon 4D 122Sport B21+HX40Super+Maxxecu
« Vastaus #660 : 25.07.2023, 00:15:26 »
laita anturi jääveteen ja mittaa resistanssi > 0 astetta.
Vaihtoehtoisesti kiehuvaan veteen > 100 astetta. :)

Yritin kerran tehdä omaa kalibrointitaulukkoa Maxxecuun.

Ei toiminut ei, hain sitten Cosworthin anturin.

Ei auennut mulle koskaan miksi se kalibrointi toiminut.
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa Zebe

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2210
    • Lisää kuvia laitteista instagramista.
Vs: Volvo Amazon 4D 122Sport B21+HX40Super+Maxxecu
« Vastaus #661 : 28.07.2023, 21:51:39 »
Otin tässä viikolla pakosarjan irti, täytyy laittaa pakosarjakääre ja muuttaa hieman hukkaportin kulmaa ettei ota koriin kiinni.

Pariin putkeen jo kääreen vedin, on kyllä semmosta hommaa ettei mielellään tekis. En tajunnut että siitä lähtee niin paljon kuituja, niin pari päivää pisteli käsivarsiin.. Noh ehkä se siitä, toisen putken kun vedin niin laitoin pitkähihasen paidan ja hitsaushanskat  :D Käärehän on KKD:n myymää titaanikäärettä, letkuklemmareilla laitan päät kiinni, kokeilin teräsnippusiteitä mutta ei kiristy tarpeeksi.

Ei ollut heti saatavilla pienempää v-bandia kuin 2" niin sorvailin sitten BMW:n takapyöränlaakerin sisäkooleista, hieman on kesken vielä, mutta hukkaportille pakosarjasta tulevaan putkeen niin saa tarvittaessa kääntää eri asentoon. Klemmariksi ihan perus "trumpettiliitoksen" klemmari.






Amazon 122Sport 4d '67 2009->, 740GL '91 2018->, PV544 Sport  '64 2017->

Paikalla Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6367
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: Volvo Amazon 4D 122Sport B21+HX40Super+Maxxecu
« Vastaus #662 : 03.08.2023, 17:04:36 »
Tuli mieleen vielä semmonen kun tossa ahtimen öljyn tulolaipassahan on kuristin ja Holsetit ei ilmeisesti sitä tarvi, niin onko parempi porata tulopuoli isommaksi vai jättää kuristin siihen? En oo mitannut mutta äkkiseltään varmaan jotain parin millin luokkaa reikä.

Tähän ei kukaan vissiin ole vastannut mitään? Eikö ne kuristimet ole pelkästään kuulalaakeriahtimia varten? Holsetti tarvii reilun kokoisen öljylinjan.

Poissa Zebe

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2210
    • Lisää kuvia laitteista instagramista.
Vs: Volvo Amazon 4D 122Sport B21+HX40Super+Maxxecu
« Vastaus #663 : 04.08.2023, 14:20:21 »
Tähän ei kukaan vissiin ole vastannut mitään? Eikö ne kuristimet ole pelkästään kuulalaakeriahtimia varten? Holsetti tarvii reilun kokoisen öljylinjan.

Tämä käsitys mullakin on ollut. Täytynee siis varmaan porailla tuo kuristin pois tuolta ennen kun laitan takaisin paikoilleen.
Amazon 122Sport 4d '67 2009->, 740GL '91 2018->, PV544 Sport  '64 2017->

Poissa Zebe

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2210
    • Lisää kuvia laitteista instagramista.
Vs: Volvo Amazon 4D 122Sport B21+HX40Super+Maxxecu
« Vastaus #664 : 06.08.2023, 16:37:41 »
Tuli tuossa käärittyä pakosarja loppuun, unohdin vaan että piti tehdä vielä ylimääräinen tuki pakosarjasta lohkon kylkeen tai koneen korvakkeeseen  :buck2: No täytyy koittaa jos saisi vaikka putkiklemmariin tehtyä jonkinlaisen tuen niin ei tarvis hitsailla pakosarjaa enää.

Hukkaportin lähtöä kuitenkin vain käänsin hieman eri asentoon ettei ota koriin kiinni, jätin v-bandin pois mitä ensiksi suunnittelin.

Downpipeen hitsailin vielä toisen lambdan holkin, jos tarvii penkissä saada anturi niin on paikka valmiina, hukkaportin putki täytyisi jotenkin keksiä downpipeen vielä niin sitten saisi käärittyä senkin.

Kardaanin hitsailin kasaan, pari-kolmekymppiä siihen jäi nyt pahimmillaan heittoa, täytyy katsoa kun saa paikoilleen että heittääkö paljon veto päällä. Suurin heitto hitsaussaumasta n. 7cm eteenpäin. Kardaanitunnelia joutui leikkaamaan auki kun ei tuo 700-sarjalaisen tukikumi mahtunut väliin. Voi olla että alkuperäisiä korinpuolen pultin paikkoja saa käytettyä hyödyksi..





« Viimeksi muokattu: 06.08.2023, 18:17:22 kirjoittanut Zebe »
Amazon 122Sport 4d '67 2009->, 740GL '91 2018->, PV544 Sport  '64 2017->

Poissa Zebe

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2210
    • Lisää kuvia laitteista instagramista.
Vs: Volvo Amazon 4D 122Sport B21+HX40Super+Maxxecu
« Vastaus #665 : 13.08.2023, 16:40:33 »
Oli tarkoitus tänä viikonloppuna tehdä hukkaportin putki, kardaanin kannake ja kardaanitunneli hitsata, sekä alkaa jarruputkia vetämään.

En kuitenkaan kerennyt kuin tuon hukkaportin putken tehdä, yllättävän paljon saa kulumaan aikaa tommosen alle metrin putken tekemiseen kun on vain mutkia ja suoraa putkea mistä rupeet hahmottelemaan, silleen mielellään ettei ota koriin eikä renkaaseen kiinni.

Eilen tosiaan 7 tuntia meni siihen että sain putket kohdilleen ja downpipeen tehtyä paikan hukkiksen putkelle, meinasi olla ongelmia tuolta lokarin sisältä tuoda putki niin ettei tule renkaan linjoille missään kohtaa. Nyt pitäisi olla niin ettei edes ääriasennossa kääntäessä ja jousi pohjassa ota renkaaseen.

Tänään hitsailin saumat umpeen ja siinäkin sai pari tuntia vielä menemään. Putki kutistui hitsatessa n. Puoli senttiä ja ei meinannutkaan ylettää paikalleen, vähän väkisin joutui vedättämään putken paikoilleen. Katsotaan sitten kun saa lämpimäksi jos hakisi hieman paremmin paikkaansa ja onhan tuossa lisäksi tuo jousto-osa joka antaa hieman anteeksi.

Hukkiksen putki on 51x1,2mm RST ja jousto nyt kuitenkin ihan normi tavaraa.

Jos ensi viikonloppuna saisi sitten tehtyä noita kardaanitunnelijuttuja ja jarruputkia.










Amazon 122Sport 4d '67 2009->, 740GL '91 2018->, PV544 Sport  '64 2017->

Poissa Zebe

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2210
    • Lisää kuvia laitteista instagramista.
Vs: Volvo Amazon 4D 122Sport B21+HX40Super+Maxxecu
« Vastaus #666 : 20.08.2023, 22:44:06 »
Eilen tuli tehtyä kardaanin laakerille kannake ja hieman kardaanitunneliin lisätilaa tukikumille. Ihan tommonen yksinkertanen kannake niin että saa alkuperäisiä paikkoja hyödynnettyä.

Tänään tein eteen jarrukilvet, ensiksi meinasin tehdä reunoihin vahvikepokkaukset niinkuin yleensä tehdastekoisissa on, mutta millipiikkisestä pellistä tuntui tulleen tarpeeksi jämäkät ilmankin. Jos nyt ilmenee jotain ajossa niin keksitään sitten niihin jotakin.. Aloin myös jarrulinjoja suunnittelemaan. Kilpeen tein kannakkeen putki/letku liitokselle, täytyy vielä keksiä miten tuohon seuraavaan väliin sais kannakkeen, luultavasti hitsaan  tohon etupalkkiin vastaavanlaiset kuin jarrukilvissä. Jos ensviikonloppuna sais nuo jarrulinjat vedettyä loppuun. Jarrukilpi on tällä hetkellä aika kaukana levystä, sormet mahtuu hyvin väliin, on mahdollista saada 10mm lähemmäksi levyä kun laittais satulan kannakkeen toiselle puolelle, täytyy nyt vielä katsoa muutanko silleen tuon.



Amazon 122Sport 4d '67 2009->, 740GL '91 2018->, PV544 Sport  '64 2017->

Poissa Zebe

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2210
    • Lisää kuvia laitteista instagramista.
Vs: Volvo Amazon 4D 122Sport B21+HX40Super+Maxxecu
« Vastaus #667 : 28.08.2023, 22:16:48 »
Eilen tuli tehtyä auton alle kaikki jarrulinjat, tänään pääsylinteriltä jakajalle ja kytkimen linjat. Eihän nuo siistit ole kun käsin väänsin muotoon, mutta onneksi nuo karummat putket jää auton alle, sekä tuo jakoblokki, lähes oksettaa tuo jakoblokista lähtevä putkiviidakko.  :buck2:

Tuossa viikko sitten löytyi Tori:sta käytetyt Bilsteinin iskarit eteen, ihan hitusen oli toinen iskari kostea, mutta en usko että juurikaan vuotaa, käsin ei huomannut eroa toiseen, on todella jämäkän oloiset. Kiitos jälleen paikalliselle kerholaiselle Marko T:lle kun toi ne Kouvolasta Lahteen  O0 Nämä laittelin eilen myös paikoilleen.

Tarkoitus oli kytkinpääsylinteristä tehdä putki tulipeltiin missä säiliö, menin kuitenkin mölhimään kierteen säiliön liittimestä, niin sorvasin lyhyemmäksi ja tein sisäänpäin kartion ja laitoin säiliön suoraan kiinni pääsylinteriin, nyt on yksi teline turhaa tulipellissä, mutta täytyy keksiä siihen joskus jotakin.

Seuraavaksi täytyis tehdä speiserit tuonne jarrukilpien ja olka-akselin väliin, sekä kytkimen välys tarkastaa, eli laatikko pois. Ja jarrukilpien maalaus tehtävä myös. Nämä kun on saanut tehtyä niin voisi nesteet tuupata jarruihin ja kytkimeen, näyttäis siltä että ainakin pihassa pääsis vielä tänä syksynä autoa liikuttelemaan omin voimin.





Amazon 122Sport 4d '67 2009->, 740GL '91 2018->, PV544 Sport  '64 2017->

Poissa Zebe

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2210
    • Lisää kuvia laitteista instagramista.
Vs: Volvo Amazon 4D 122Sport B21+HX40Super+Maxxecu
« Vastaus #668 : 30.08.2023, 20:28:47 »
Eilen tuli otettua laatikko pois ja ihmeteltyä ja mittailtua painelaakerin välystä, sain n. 9mm välyksen mitattua Mika Salmisen videon ohjeilla..

Tänään hitsailin lisää tavaraa kytkinhaarukkaan ja hioin sopivaksi, nyt välys pitäisi olla sielä 3-4mm luokkaa (2-5mm suositus). Tänään tein lisäks 2mm pellistä ne "speiserit" jarrukilven väliin, että satulan kannake on oikealla kohdalla, lisäksi maalailin nuo etujarrujen peltiosat ja satulan kannakkeet ja niputtelin kasaan. Pohjille perus Car-repin 1k-happopohjamaali ja osittain Kentin galvanointimaalia, päälle musta kuumankesto. Palojen tapit oon johonkin hävittänyt, muuten olisi jarrujen puolesta saanut täysin kasaan.

Laatikkoon laittelin vielä öljyt ennen kun nostaa takaisin paikoilleen, öljyksi Comma MVMTF+ 75W-80 GL-4.

Huomenna laatikko paikoilleen ja jos saisi nesteet kytkimeen ja jarruihin. Kardaani täytyis suihkia maaliin ja senkin saisi paikalleen.

Hirveesti ei oo taas muistanu kuvia taltioida tehdessä, mutta tuossa nyt muutama.










Amazon 122Sport 4d '67 2009->, 740GL '91 2018->, PV544 Sport  '64 2017->

Poissa Zebe

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2210
    • Lisää kuvia laitteista instagramista.
Vs: Volvo Amazon 4D 122Sport B21+HX40Super+Maxxecu
« Vastaus #669 : 17.09.2023, 12:52:11 »
Hieman nyt kiinnostus lakkasi kun tarkoitus oli siihen kuntoon saada että Amazon-treffeillä olisi siirtolapuilla pystynyt käymään.

Jarruja tuli ilmailtua tuon edellispostauksen jälkeen, jonkunlaiset jarrut on joo, mutta jotenkin turhan pehmeä poljintuntuma.

Kytkintäkin ilmailin, mutta se ei irroita, en oo yrittänyt sille tehdä mitään.

Rattiakselin väliin sorvailin alumiinilaipan alkuperäisen rättinivelen tilalle, katsotaan jos liikaa hakkaa käsille niin vaihellaan rättinivel tai tehdään vaikka uretaanista tilalle..

Välijäähdyttimeen hitsailin 10cm jatkoa tuon imusarjan muutoksen vuoksi niin ei tarvitse kovin pitkää letkua väliin.

Kaasupoljinta yrittänyt pähkäillä mutta siitä ei tunnu tulevan oikein mitään, tähänkään ei varmasti mistään löydy bolt-on kaasupoljinta. Luultavasti jarru- ja kytkinpoljinta täytyy siirtää vasemmallepäin.

Jos sitä talven aikana sen verran inspistä löytyis että keväälle ois ajokunnossa (leimakunnossa).

Tekemättä ois vielä ainakin, varmasti muutakin mitä ei tähän nyt muistu:
Kaasupoljin + vaijeri
Käsijarru
Jarrujen ilmaus
Kytkimen ilmaus
Paisuntasäiliön kiinnike
Huohotinsäiliön kiinnike
Penkit
Vyöt
Korin puolen sähköt (valot yms)
Laturin alakannake
Pissapoika
Kojelauta
Keskikonsoli
Tabletti?
Paikkamaalaukset
Keulan osien sovitus
Takapuskurin kiinnikkeet
Takaluukku
Pyöränmutterien sorvaus
Renkaat
Polttoaineletkuille muutamia kannakkeita
Bensakiskon kannakkeiden hitssus
Säädöt




Amazon 122Sport 4d '67 2009->, 740GL '91 2018->, PV544 Sport  '64 2017->

Poissa Divi

  • Takki & Ovipahvi
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2094
  • Myydään mainostilaa!
    • Instagram: @buildingbrick240
Vs: Volvo Amazon 4D 122Sport B21+HX40Super+Maxxecu
« Vastaus #670 : 17.09.2023, 13:17:12 »
mä laitoin 240:in kaasupolkimen, vaijeri tuli siitä panssaripuolan aukosta konetilaan. Oli ainakin suht helppo laittaa ja tuntui hyvältä ajaessa. Mun vanhassa ketjussa on varmaan jotain kuvia tallessa siitä.
240 -86 @buildingbrick240

Poissa Miksa89

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 267
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo Amazon 4D 122Sport B21+HX40Super+Maxxecu
« Vastaus #671 : 18.09.2023, 15:44:10 »
Itellä on B vectran kaasupoljin 144:ssa.
On saakelin yksinkertanen kapistus ja 2 pultilla kiinni.

Poissa Zebe

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2210
    • Lisää kuvia laitteista instagramista.
Vs: Volvo Amazon 4D 122Sport B21+HX40Super+Maxxecu
« Vastaus #672 : 22.10.2023, 14:19:23 »
Nyt on inspiraatio kyllä hukassa, kaasupolkimen isäukko tekas hollilleen ja tigittelin kasaan muutama viikko sitten, täytyy vielä kuitenkin hieman muokata kun kaasuläppä aukeaa 90% poljin lattiassa.

Pyöränmutterit sorvailin oikeankokoiseksi noille Tunaverkenin vanteille, mutterit siis Toyotan alkuperäiset holkkimutterit. En löytänyt sopivan kokoisia näihin vanteisiin joten päätin sitten noista sorvailla kun löytyi hyllystä.

Cambereja säätelin hieman kun apukuskin pyörä oli todella paljon kallellaan ulospäin, n. 10mm joutui laittaa säätöpalaa väliin, myös kuskinpuolelle laitoin ohuet liuskat (4mm) niin nyt on silmämääräisesti pyörät suorassa. Täytyy kuitenkin käydä säädättämässä kulmat kun ajokuntoon saa.

Käsijarrua mietiskellyt, varmaan luovun tuosta satulahommasta tässä kohtaa ja koitan laittaa vaan nuo pikkuliinat. En vaan oikein saa ajatusta miten vaijerit ja kahvanpuolen tekee. Alkuperäiseen kahvaan nähden 240 vaijerit n. 15cm liian pitkät, eikä oikein saa sen pitusta lenkkiä heitettyä, vaijerien suojaputket myös jää todella vinoon, jotka siis lähtee jarrukilveltä, täytyy varmaan noin jättää ja auki olevaan saumaan vaikka kuumaliimaa ettei vedet pääse väliin.

240 kahvakin pitäisi jossain olla täydellisenä, mutta en löydä mistään, voi siis olla myös että olen myynyt sen jossain välissä mutta ei taas muistu mieleen.

Muutama vkl nyt menny taas muuten niin että tuun vaan ihmettelemään talliin ja mitään ei saa aikaan  :juhau:

Alusta on myös hieman vinossa, takana kuskin puoli on 25mm korkeammalla kuin apukuskin puoli, myös keulassa sama homma mutta siitä en ole eroa mitannut. En tiedä mikä aiheuttaa kun sama alusta muuten kun ennenkin, paitsi nuo Bilsteinin kaasut edessä. Toki taka-akseli on vaihtunut, mutta vanhan akselin mukaan jigissä tehty.






« Viimeksi muokattu: 22.10.2023, 14:24:12 kirjoittanut Zebe »
Amazon 122Sport 4d '67 2009->, 740GL '91 2018->, PV544 Sport  '64 2017->

Poissa Zebe

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2210
    • Lisää kuvia laitteista instagramista.
Vs: Volvo Amazon 4D 122Sport B21+HX40Super+Maxxecu
« Vastaus #673 : 29.10.2023, 20:51:50 »
Valojen johtoja rupesin tuossa tekemään, etuvaloille, parkeille ja vilkuille sain johdot valojen päistä kytkettyä, lisäksi toisen takavalon johdot ennen kun liittimet loppui kesken.

Jatkot tein kutisteliittimillä ja vedin vielä kutistesukat päälle.

Etuparkithan siirtyy nyt ajovaloumpioon, joten olisi etsinnässä kokokirkkaat vilkku-umpiot ja laitella sitten vilkut niihin tuplapolttimoilla, esim 5+5W.

Tarkoitus olisi kojelaudan alle tehdä sähköt niin ettei tarvitse kun kytkimet irroittaa niin kojelaudan saa irti. Tähän asti ollut semmoinen johtohässäkkä kojelaudan alla että hieman puistattanut aina kun jotain tarvinut tehdä.

Konepelti täytyisi laitella paikalleen että saisi sovitella keulan osia paremmin, tällä hetkellä keulapala on ainoastaan lokareissa kiinni, koska ruuvien reijät ei osu kohdalleen koriin.

Kuvia ei taaskaan tullut oikein otettua, mutta tuossa nyt pari.




« Viimeksi muokattu: 29.10.2023, 20:54:03 kirjoittanut Zebe »
Amazon 122Sport 4d '67 2009->, 740GL '91 2018->, PV544 Sport  '64 2017->

Poissa Zebe

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2210
    • Lisää kuvia laitteista instagramista.
Vs: Volvo Amazon 4D 122Sport B21+HX40Super+Maxxecu
« Vastaus #674 : 04.11.2023, 21:47:55 »
Konttiin sain tänään valoille piuhat valmiiksi. Tuli vain näin jälkikäteen mieleen että rekisterikilven valolle ei ole johtoja, täytyy ne vielä sinne taiteilla kun kontin luukun jostain löytää. Varmasti jo aikaisemmin maininnut että kontinluukku vaihtuu orkkismalliseen eli kahva ja kilpi luukkuun.

Ihmettelin myös tuota takapään korkeuseroa, sain kaverilta vakiopituiset jouset lainaan ja nyt on aika vaaterissa. Täytyy siis etsiä uudet jouset, kuitenkin jäykemmät ja lyhyemmät kuin vakiojouset. Töistä löytyy vielä Lesjöforsin perinteinen kataloogi niin täytynee sieltä haravoida jos löytyisi. Halkaisija ei saa ainakaan kasvaa vakiosta kun akselissa jousikuppi mitoitettu sille.

Keulassa meinaa olla samaa ongelmaa, ero ei ole niin suuri, mutta muuten keula jää ylemmäksi kun aikaisemmin  ??? Iskarin irroittaminen ei vaikuta. En siis tiedä mikä tätä autoa mättää kun samoilla vanhoilla osilla tulee tommosia eroja. Vertasin valokuvia niin keula jää silmällä katsottuna n. 3cm korkeammalle kuin aikaisemmin ja aikaisemmin oli vielä matalampi rengas kuin nyt.

Säädettävä panhard-tanko täytyy tehdä, joko uniball-nivelillä tai sitten keskeltä säädettävä, se on vielä auki. Tämä lähinnä sen vuoksi että vakiopituisella akseli 20mm enemmän kuskin puolella jo lähtökohtaisesti, joustaessa vielä enemmän.

Huomattavasti siistimmän näköinen tulee jenkkimallin takavaloilla kun amistummennetuilla.  :)




Amazon 122Sport 4d '67 2009->, 740GL '91 2018->, PV544 Sport  '64 2017->

 

Elekma  Autoracing