Proturbo  Autodiagnoosi

Volvo Amazon 4D 122Sport Turbo

  • 741 Vastauksia
  • 252143 Lukukerrat

Miksa89 ja 4 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6346
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: Volvo Amazon 4D 122Sport Turbo
« Vastaus #705 : 16.03.2024, 08:48:09 »
Unohtaisin aluksi sen magneettiventtiilin kokonaan. Letku kompurakotelolta hukiksen kylkeen, niin paineet ei ainakaan karkaa vahingossa liian ylös. Silloin paineet rajoittaa siis hukkiksen jousi.

Poissa mikkeee7

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 55
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo Amazon 4D 122Sport Turbo
« Vastaus #706 : 16.03.2024, 09:22:23 »
Älä koske boostiohjauksen asetuksiin jos et tiedä mitä teet. Jos sulla on solenoidi oikein kytketty niin kyllä penkittäjä sen asetukset laittaa kuntoon. Jos se ei osaa niin vie auto muualle säätöön.

Letkutuksen voi tehdä monella tavalla. Itse laitan ahtoputkesta ohjauksen (paineen) hukkaporttiin kalvon alle.
Tähän samaan letkuun laitan t-haaran, mistä menee letku virrattoman ahtoventtiilin suljettuun lähtöön. Solenoidiin käyttöastetta ajamalla ajetaan ohjauspainetta hukkaporttiin kalvon yläpuolelle.

Tällä kytkennällä säätöalue ei ole kaikista laajin, mutta jos vaikka solenoidin sulake palaa niin silloin ahtopaine rajautuu siihen jousen määräämään peruspaineeseen.
MS-Koneistuspalvelut

Paikalla Zebe

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2199
    • Lisää kuvia laitteista instagramista.
Vs: Volvo Amazon 4D 122Sport Turbo
« Vastaus #707 : 16.03.2024, 11:59:22 »
Älä koske boostiohjauksen asetuksiin jos et tiedä mitä teet. Jos sulla on solenoidi oikein kytketty niin kyllä penkittäjä sen asetukset laittaa kuntoon. Jos se ei osaa niin vie auto muualle säätöön.

Letkutuksen voi tehdä monella tavalla. Itse laitan ahtoputkesta ohjauksen (paineen) hukkaporttiin kalvon alle.
Tähän samaan letkuun laitan t-haaran, mistä menee letku virrattoman ahtoventtiilin suljettuun lähtöön. Solenoidiin käyttöastetta ajamalla ajetaan ohjauspainetta hukkaporttiin kalvon yläpuolelle.

Tällä kytkennällä säätöalue ei ole kaikista laajin, mutta jos vaikka solenoidin sulake palaa niin silloin ahtopaine rajautuu siihen jousen määräämään peruspaineeseen.

Sehän on tiedossa ettei pitäs näitä ollenkaan rakennella ku en tiedä mitä teen kun en oo ennen tehnyt.

Oishan sekin kiva että tässä jotain oppis samalla, säätäjä varmaankin kyllä tietää miten nuo pitää olla, mut oishan se kiva että olis ees suunnilleen sinne päin valmiiksi mitä pitäis olla.
Amazon 122Sport 4d '67 2009->, 740GL '91 2018->, PV544 Sport  '64 2017->

Poissa mikkeee7

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 55
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo Amazon 4D 122Sport Turbo
« Vastaus #708 : 17.03.2024, 10:49:11 »
Paina mtunesta help nappulaa niin sieltä löytyy ohjeita miten se ahto-ohjaus säädetään eri strategioilla.

Ite käytän closed looppia eli eka ajan solenoidia open looppina ja säädään ahtopaineen tavoitteeseen. Tämän jälkeen vaihdan ohjauksen closed looppiin ja nollaan pidin.
Sitten säädän pidistä eka peen, sitten iin ja lopuksi deen.

En tiedä mikä on oikea tapa säätää, tämä on vain minun tapa ja minusta on hyvä että ecu huolehtii ahtopaineen olevan se mikä tavoite on, esimerkiksi keliolosuhteista huolimatta.

Jotkut käyttää pelkkää open looppia ja jotkut vielä herran vuonna 2024 mekaanisia ahtopainesäätimiä. Kuten sanoin, en tiedä mikä on oikea tapa, vaan niitä on erilaisia.

Ja kun edellä sanoin että älä koske niihin jos et tiedä mitä teet, tarkoitin että nyt kun olet viemässä uutta rakennelmaa penkkiin, niin huolehdi että mekaaniset jutut toimii, eikä niitä tarvii tuntitöinä korjata penkissä (kytkin, voimalinja, anturit, ehjät sytkäkamat ja -polttoainepuoli yms.)

Säätäjälle sinä maksat siitä että se hoitaa oman hommansa, eli ohjainlaitteen kalibroinnin.
MS-Koneistuspalvelut

Paikalla Zebe

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2199
    • Lisää kuvia laitteista instagramista.
Vs: Volvo Amazon 4D 122Sport Turbo
« Vastaus #709 : 17.03.2024, 22:09:47 »
Eilen tuli laiteltua glykolit koneeseen ja käyteltyä tunnin verran. Öljynpaineita mietiskelin onko normaalilla tasolla, n. 1100 tyhjäkäynnillä 1,9bar ja siitä se nousee tuonne 4-4,5bariin. Mietityttää myös onko Lambda ehjä, herjaa lambda signaalia että liian laiha, vaikka lambda-arvo näyttää ~0,800 ja käy kyllä rikkaalla pakokaasun hajusta päätellen, Maxxecun helperistä katsoin niin kertoi todennäköisimmän syyn että anturi olisi rikki  :-\

Kytkin tuntuis nyt toimivan niin ettei auto enää sammu kun laittaa vaihteen päälle, kuitenkin tosi alhaalta alkaa ottamaan, ainakaan ei pitäisi luistaa.

Jarrutehostin suhisee oikeen huolella, sama tehostin mikä mulla tässä olikin B20 kanssa kun oli vielä ajossa, tuntuis siis että vuotaa.. Sitä en oo kyllä edes miettiny tarviiko ahdetussa autossa olla jotenkin erilailla tehostimen alipainejutut  ??? Alipainehan imusarjassa on jarrutusvaiheessa, tai ainakin pitäisi olla, tai jos jarrua vasten jurnuttaa niin sillonhan saattaa ylipainettakin olla.

Jarrut jää myös hieman päälle, kesällä noita ilmailin ja tuskastuin kun ei meinannu onnistua. Nyt availin kaikki ilmanipat kun vaihtelin väliaikaset renkaat alle. Takaa ainakin tuntui tulevan ilmaa, mutta edestä näytti samantien tulevan nestettä. Kaikki muu on kuitenkin uutta pääsylinteristä satuloihin, paitsi haaroituskappale ja paineensäätimet takana, joskin ne kävin läpi ennen kun kasasin..

Turboon vaihoin pykälän pienemmän pakopesän, eli #16 -> #14, koska ahdin on muutenkin hieman ylimitoitettu tähän.. Jos se hieman paremmin voisi tolla pienemmällä pakopesällä toimia..

Penkit ois korvakkeiden maalausta vaille valmiit. Lattiaan tuli 5x50 latasta vahvikelätkät alapuolelle. Kuskin penkin runkoa joutui hitsailemaan, 3/4 tukipistettä penkin pohjasta oli revennyt, ei mitään hajua mitä penkille joskus käynyt, kuitenkin otin omasta "käyttöautosta" nuo.









Amazon 122Sport 4d '67 2009->, 740GL '91 2018->, PV544 Sport  '64 2017->

Paikalla Zebe

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2199
    • Lisää kuvia laitteista instagramista.
Vs: Volvo Amazon 4D 122Sport Turbo
« Vastaus #710 : 26.03.2024, 19:58:27 »
Penkit on kiinnitetty.

Uudet renkaat ostin noille Tunavärkenin vanteille, eteen 185/65 ja taakse 205/60 Gislaved Ultra Speedit. Takarenkaat olisin kyllä halunnut 215 leveenä, mutta tuo 6,5" vanne alkaa olla turhan kaponen siihen. Otin ensiksi renkaat pois vanteilta ja muutaman illan hieman puunailin kun oli pinttymää yms kertynyt, sekä muutama kanttariosuma. Ihan viimisen päälle en niitä kiillottanut, mutta paljon paremmat mitä ne oli.

Takaluukkua sovittelin paikoilleen, ilmeisesti luukku on jostain perään ajetusta autosta, kittiä on aika paljon, eikä luukku oikein istu hyvin. Kuvista näkee kun alareuna on tasan peräpellin kanssa, niin luukun etureuna on n. 10mm liian takana. Myös luukun sisäpuolella havaittavissa pienoinen notkahdus kaarrekohdassa molemmin puolin.  :-\

Lämpösuojauksia tehty pohjaan kun putki menee niin lähellä, katsotaan kuinka pysyy auton pohjassa.

Jarrutehostimen vaihoin toiseen eikä suhise yhtään samalla tavalla kuin tuo edellinen, se vaatii vielä maalauksen jossain vaiheessa.

Rattiakselista puuttui laakeri yläpäästä, mietin että onkohan siitä aina puuttunut, kun en muista semmoista irroittaneen  ??? Onneksi löytyy PV/Duettin rattiakseleita niin sain semmoisesta laakerin tähän.

Kaasupolkimelle tein palautusjousen kun oli turhan tunnoton, nyt on aiks hyvä ja kaasukin palautuu nopeasti.

Tänään pesin auton ensimmäistä kertaa sitten 8.10.2020, hieman oli kerännyt hiontapölyä, metallipölyä ja kaikkea muutakin pintaan. Jonkinverran jäi läikkiä sinnetänne, täytyisi liuottimen kanssa vielä pestä..

Käyttelin myös tänään pitkän tovin, alkuun käynti kuulosti aivan dieseliltä, voikohan johtua jos saa huonosti bensaa, nimittäin hetken käytyä sammu eikä lähteny käyntiin, 15litraa bensaa tankkiin ja taas käy.. Tulpat vaihdoin kanssa uusiin kun oli ihan pikimustat.

Vaihdevälejä täytyisi hieman saada pidemmiksi, nyt on turhan lähekkäin vaihteet, muutenkin turhan "jämpti" tuo kun kepin tukilaakeri on korissa suoraan..



Amazon 122Sport 4d '67 2009->, 740GL '91 2018->, PV544 Sport  '64 2017->

Paikalla Zebe

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2199
    • Lisää kuvia laitteista instagramista.
Vs: Volvo Amazon 4D 122Sport Turbo
« Vastaus #711 : 31.03.2024, 11:47:45 »
Penkkiä varten tehty nyt valmisteluja, penkistä sitten myöhemmin kun sielä on käyty..

Jonkin verran huohotinpöntöstä tulee käryä ulospäin, voiskohan tuon käryn vaikka osittain ohjata jollain kautta imusarjaan tai turbon imupuolelle? Jättäis kuitenkin pönttöön myös tuon suodattimen ulospäin, mutta sais edes osan höyryistä pois konehuoneesta ja varmaan kabiinistakin ajoviiman myötä.. Tai voihan sen suodattimen ottaa kokonaan pois ja laittaa kaikki menemään johki imuputkeen  ???
Amazon 122Sport 4d '67 2009->, 740GL '91 2018->, PV544 Sport  '64 2017->

Poissa vesterinen_99

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 157
  • @The_X_Projects -Axe
Vs: Volvo Amazon 4D 122Sport Turbo
« Vastaus #712 : 31.03.2024, 12:27:58 »
Voihan sen suodattimen korvata myös letkulla auton alle.
Hyvältä näyttää, jatkakaa  O0

Paikalla Zebe

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2199
    • Lisää kuvia laitteista instagramista.
Vs: Volvo Amazon 4D 122Sport Turbo
« Vastaus #713 : 31.03.2024, 21:03:06 »
Voihan sen suodattimen korvata myös letkulla auton alle.
Hyvältä näyttää, jatkakaa  O0

No tuolleen lopputulos on sama kuin nyt, ellei vedä letkua johkin takakontin huitteille :D

Vkl aikana valmistellut tosiaan penkkiä varten autoa.

Laturi lakkasi lataamasta ja sanoi itsensä irti, joten kävin uuden hakemassa..

Öljynvuodon tukin toivon mukaan koneen kyljestä (ahtimen/öljynpaineanturin liitos).

Downpipeen vedin kääreen päälle että sais hieman lämpöjä kuriin, mutta vieläkin on todella kuuma konehuoneessa, varmaan ahtimen pakopesälle hommata vielä suojus.

Räminöitä ja resonointeja yrittänyt myös saada pois, mutta aina tuntuu vaan jostain resonoivan   :P
Amazon 122Sport 4d '67 2009->, 740GL '91 2018->, PV544 Sport  '64 2017->

Paikalla Zebe

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2199
    • Lisää kuvia laitteista instagramista.
Vs: Volvo Amazon 4D 122Sport Turbo
« Vastaus #714 : 03.04.2024, 22:28:42 »
Tänään tuli käytyä penkissä.

Eihän se ihan putkeen mennyt, mutta odotettavasti joku juttu tulee vastaan.. Eli ahtopaineet karkaa ja lyö pelit seis. Hukkaportti rupee aukemaan hyvin vaivalloisesti vasta +2kilon paineilla, veikkaan että venttiili on jumissa/ruosteessa. Kyseessä Bilteman HKS-kopio portti.

Juuri viikonloppuna oli pakosarja irti, mutta ei tullut edes vilkaistua hukkaportin sisään että olisko ollut mitään epämääräistä..

Ihan mielenkiinnosta kyllä puran portin atomeiksi, mutta taidan kuitenkin tilata jonkun toisenmallisen portin tilalle.. Katselin tuossa aitoja Tialeita ja Turbosmarteja, hinnat alkaa n. 350€ ylöspäin mallista ja koosta riippuen.. Lensu myisi noiden kopioita 170€, onkohan noi kopioportit toiminut hyvin vai onko niissä jotain kiinalaisia ongelmia..  ???

Tämän päivän numerot oli siis 127hv/201nm, joten parannettavaa on reilusti  ;D

Ja pitihän sen tulla takatalvenkin viimeyönä niin oli aivan loskassa auto kun sai perille, vaikka matkaa ei ollut kuin 20km.




Amazon 122Sport 4d '67 2009->, 740GL '91 2018->, PV544 Sport  '64 2017->

Paikalla Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7586
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: Volvo Amazon 4D 122Sport Turbo
« Vastaus #715 : 03.04.2024, 22:35:12 »
Ehkä portti vaatii vähän herkistystä. Samanlainen on toiminut hienosti parissa autossa. Nytkin valkeassa 245:ssä olevalla taitaa olla takana lähemmäs 100tkm(tai ylikin) niin kadulla kuin radalla. Saa tinakutosessa sopivalla jousella paineen 1bar paikkeille isommallakin turbolla.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Paikalla Zebe

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2199
    • Lisää kuvia laitteista instagramista.
Vs: Volvo Amazon 4D 122Sport Turbo
« Vastaus #716 : 03.04.2024, 22:48:25 »
Ehkä portti vaatii vähän herkistystä. Samanlainen on toiminut hienosti parissa autossa. Nytkin valkeassa 245:ssä olevalla taitaa olla takana lähemmäs 100tkm(tai ylikin) niin kadulla kuin radalla. Saa tinakutosessa sopivalla jousella paineen 1bar paikkeille isommallakin turbolla.

Olikos Bilteman portissa vakiojousi 1bar? Olikohan näihin saatavilla noita jousia "suoraan" vai tarviiko lähteä jousikauppaan miljoonalaatikoita tonkimaan.. Säätäjä suositteli laittamaan muutenkin löysemmän jousen porttiin (oletus että vakio tuo 1bar).

E: Tarvikemotista saa näköjään 0,4->2,2bar asti noita jousia. Lähinnä nyt vaan mietityttää mikä tuo vakiojousi on.. Tarvikemotin HKS kopiossa näyttäisi olevan 0,5bar.
« Viimeksi muokattu: 03.04.2024, 23:49:28 kirjoittanut Zebe »
Amazon 122Sport 4d '67 2009->, 740GL '91 2018->, PV544 Sport  '64 2017->

Poissa mikkeee7

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 55
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo Amazon 4D 122Sport Turbo
« Vastaus #717 : 04.04.2024, 08:35:51 »
Testaa paineilmalla mikä perusjousi siellä on. Paineilmapilliin letku, mihin t-haaralla 0-2bar luokan painemittari ja sitten päästät kalvon alle ilmaa, niin näet missä paineessa se oikeasti aukeaa.

Biltsun portin kanssa on usein joutunut lyhentämään jousta jotta portti aukeaa kokonaan ja sitä kalvossa olevaa kuppia hiomaan jotta jousi ei jumitu sinne.

Ja oliko se ahtoventtiili nyt mekaanisesti pois? Väärin letkutettu mac venttiilihän toimii bleedinä mikä nostaa ahtopainetta virrattomana.

Jos perusjousi on sellainen millä portti aukeaa ~1bar, eikä ahtosolkku ollut häiritsemässä, alkaisin etsiä vikaa pakosarjasta/portin lähdöistä.

Portin kalvon tiiveys on myös nopeasti testattu kun päästät kalvon päälle paineilmaa, se ei saa vuotaa käytännössä yhtään.
MS-Koneistuspalvelut

Paikalla Zebe

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2199
    • Lisää kuvia laitteista instagramista.
Vs: Volvo Amazon 4D 122Sport Turbo
« Vastaus #718 : 04.04.2024, 10:00:41 »
Testaa paineilmalla mikä perusjousi siellä on. Paineilmapilliin letku, mihin t-haaralla 0-2bar luokan painemittari ja sitten päästät kalvon alle ilmaa, niin näet missä paineessa se oikeasti aukeaa.

Biltsun portin kanssa on usein joutunut lyhentämään jousta jotta portti aukeaa kokonaan ja sitä kalvossa olevaa kuppia hiomaan jotta jousi ei jumitu sinne.

Ja oliko se ahtoventtiili nyt mekaanisesti pois? Väärin letkutettu mac venttiilihän toimii bleedinä mikä nostaa ahtopainetta virrattomana.

Jos perusjousi on sellainen millä portti aukeaa ~1bar, eikä ahtosolkku ollut häiritsemässä, alkaisin etsiä vikaa pakosarjasta/portin lähdöistä.

Portin kalvon tiiveys on myös nopeasti testattu kun päästät kalvon päälle paineilmaa, se ei saa vuotaa käytännössä yhtään.

Joo ajattelin tuon portin testata paineilmalla sitten kun saan irti ja purettua ja putsailtua yms..

Ahtopaineventtiili on käytössä ihan niinkuin kuuluukin ja se testattiin toimivaksi paineilman ja anturin kanssa sekä tarkastettiin oikein kytketyksi säätäjän kanssa.
Amazon 122Sport 4d '67 2009->, 740GL '91 2018->, PV544 Sport  '64 2017->

Paikalla Zebe

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2199
    • Lisää kuvia laitteista instagramista.
Vs: Volvo Amazon 4D 122Sport Turbo
« Vastaus #719 : 04.04.2024, 21:01:01 »
Purin hukkiksen mutta ei sielä venttiilissä näkynyt oikeestaan mitään mikä aiheuttaisi tuon ettei aukea. Pesä oli kyllä hieman ruosteessa putsailin koko hukkaportin ja kiillotin kuitenkin venttiilin varsineen päivineen.

Testasin paineilmalla niin n. Barissa alkaa aukeamaan hitaasti ja täysin auki on n. 1,7-1,8 barissa.

Meinaako tuo että sielä on kilon jousi, vai että on 1,8barin?

Hieman venttiilinvarren välistä työntää painetta kun laskee kalvon alle ilmaa, mutta eihän tuo voikkaan täysin tiivis olla..





« Viimeksi muokattu: 04.04.2024, 21:03:55 kirjoittanut Zebe »
Amazon 122Sport 4d '67 2009->, 740GL '91 2018->, PV544 Sport  '64 2017->

 

KL-varaosat  Race.fi