Ateho  Elekma

Kuinka luotettavia vikakoodit ovat?

  • 5 Vastauksia
  • 2677 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Kaldonia1

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1010
  • www.vrcf.fi
Kuinka luotettavia vikakoodit ovat?
« : 12.07.2018, 09:00:13 »

Meillä on ollut useampia Volvoja, joihin olemme olleet erittäin tyytyväisiä.

Reilun kymmenen vuoden aikana on sattunut muutaman kerran, että vikakoodeja lukiessa ja tulkitessa on jopa Sinisellä tullut asiantuntijoille erimielisyyttä siitä, mitä autolle pitäisi tehdä.

Onko tuttu tilanne?

Kuinka luotettavia vikakoodit ovat? Voiko niitä tulkita väärin?

Voiko sama vikakoodi aiheutua useammasta eri viasta?

Paikalla D`Artagnan

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 679
  • www.vrcf.fi
Vs: Kuinka luotettavia vikakoodit ovat?
« Vastaus #1 : 12.07.2018, 09:17:32 »
Tuskastelin edellisen käyttikseni, Peugeot 406 kanssa kun se alkoi yht äkkiä herjata jarruja ja Abs lakkasi toimimasta. Merkkiliikkeen ja autosähköliikkeen testerit näyttivät kummatkin oikean takarenkaan ABS anturia, jonka sitten vaihdoin siihen mutta turhaan.
Lopulta vika olikin Abs yksikössä joka piti kokonaisuudessaan vaihtaa.
Eli ei niihin vikakoodeihin ihan sokeasti aina voi luottaa.
Harraste: Volvo 240 GL B200K M47 -87

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Kuinka luotettavia vikakoodit ovat?
« Vastaus #2 : 12.07.2018, 09:25:10 »
Onko tuttu tilanne?
On.

Täytyy aina muistaa, että vikakoodi harvoin kertoo "komponentti x viallinen". Esimerkiksi yksi yleisimpiä väärinymmärryksiä on lambdaan liittyvät vikakoodit. Jos lukulaitteet ilmoittavat vaikka "Toimintahäiriö Lambda 1 seos laiha/rikas", joku "kotinikkari" tuon nollailee pariin otteeseen ja aina uusiutuu, niin selkeä johtopäätöshän on: Vaihdetaan lambda!

Todennäköisesti todellinen syy on muualla oleva vikatila, joka aiheuttaa polttoaineseoksen vääristymän, josta sitten tulee tuo vikakoodi (ilmanputsari, ilmamääränmittaus, tulpat yms...).

Sitten jos koodi on tyyliin "Komponentti x signaali puuttuu", niin voi olla jo melko varma komponentin viallisuudesta.

Mutta aina täytyy miettiä, että mitkä kaikki asiat vaikuttavat diagnostiikan ilmoittamaan vikakohteeseen ja missä vika voisi olla. Monella on käsitys, että diagnostiikka helpottaa ja kertoo aina suoraan vikapaikan, vaikka äärimmäisen harvoin näin on.

...jopa Sinisellä tullut asiantuntijoille erimielisyyttä siitä, mitä autolle pitäisi tehdä...
Tämä voi johtua juuri tuosta yllä mainitsemastani "mieti mistä voi johtua" ja kiireen yhdistämisestä. Mekaanikolle tuodaan auto ja sanotaan "Puoli tuntia aikaa". Luetaan koodit ja tehdään paras mahdollinen valistunut arvaus, mistä voisi johtua. Kysyt kokeneemman työkaverin mielipidettä ja hän keksii toisen mahdollisen aiheuttajan ja näin meillä on varsinainen bingo valmis, joka ei ratkea kuin tutkimalla lisää.


Kuinka luotettavia vikakoodit ovat? Voiko niitä tulkita väärin?
Voiko sama vikakoodi aiheutua useammasta eri viasta?
Voi tulkita ja voi aiheutua.

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2906
  • "Noku mä haluan"
Vs: Kuinka luotettavia vikakoodit ovat?
« Vastaus #3 : 12.07.2018, 09:27:01 »
Kuinka luotettavia vikakoodit ovat? Voiko niitä tulkita väärin?

Voiko sama vikakoodi aiheutua useammasta eri viasta?

Vikakoodit lähes suoraan tai epäsuorasti osoittavat vian kohteen. Jos ei muuta niin ainakin alueen, josta vikaa kannattaa etsiä.

Vikakoodi voi aiheutuja monen tekijän summasta. Kuten nykytrendiin kuuluu, jos akku ei lataannu niin ensimmäisenä vaihdetaan akku kokeilematta edes lataako laturi.

Tulkinnoista ja korjaajan pätevyydestä/kokemuksesta nuo on pitkälti kiinni.

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Kuinka luotettavia vikakoodit ovat?
« Vastaus #4 : 12.07.2018, 10:00:06 »
Vikakoodit lähes suoraan tai epäsuorasti osoittavat vian kohteen. Jos ei muuta niin ainakin alueen, josta vikaa kannattaa etsiä.
Tulkinnoista ja korjaajan pätevyydestä/kokemuksesta nuo on pitkälti kiinni.
Pitkälti näin. Pari hyvää omakohtaista kokemusta on eteläeuroopan ihmeistä.

Muistaakseni yksi peugeot ilmoitti "sytytyskatkoksia" milloin missäkin sylinterissä. Autoon oli jo vaihdettu toisella korjaamolla puolapaketti, tulpat, ilmansuodatin ja ilmamäärämittari, mutta vika oli ja pysyi.

Auto toimi aivan normaalisti, mutta satunnaisesti ilmoitti tuon vikakoodin eikä täten ollut asiaa katsastukseen, mikäli vika oli päällä (vikavalo ja OBD-testi hylätty). Auton omistaja oli kolme vuotta ajanut katsastukseen korjaamon kautta nollaten koodit.

Aloin autoa tutkimaan ja lopulta kolmen päivän tutkimisen jälkeen ilmeni, että sähköinen kaasuläppä oli kulunut ja antoi täten vääristynyttä anturitietoa. Kyseinen vääristymä ei tuntunut ajossa tai näkynyt auton toiminnassa mitenkään, mutta sopivassa tilanteessa moottorinohjaus ilmeisesti luuli moottorin kuormitustilannetta vääräksi --> polttoaineen annostelu täten hiukan erilainen --> sytytyskatkos --> vikakoodi.

Vian löytämiseksi piti autolla ajaa ns. "kaikissa tilanteissa" mitä normaalistikkin tulee niin, että yksi ajaa, toinen istuu läppärin kanssa vieressä ja katsoo livedataa. Sieltä sitten kolmantena päivänä osui silmiin tuo anturivääristymä samalla hetkellä, kun moottorinohjaus ilmoitti vikakoodin. ;)


Sitten on tuo oma 2-auto, Fiat Bravo. Ostin auton aikanaan halvalla, koska siinä oli polttoaineen syötön katkaiseva satunnainen vikatila (saattoi esim. kesken ohituksen sytyttää vikavalon ja vaikutus oli kuin moottorin olisi sammuttanut). Vikakoodina oli legendaarinen "sytytyskatkoksia".
Ei auttanut vaikka uusi kaikki sytytyspuolen osat. Kansiremonttikin tuli tehtyä pienen nestehävikin vuoksi ja samalla toivottua, josko vika olisi siinä, ei ollut. Lopulta resetoin koko moottorinohjauksen ja ajoin kaikki sopeutumat uudestaan (eli opetin ECU:lle nakutusanturin, ilmamäärämittauksen, kierrosluvun ja sen rajoituksen, lambdan...). Tuon jälkeen kun sama "sytytyskatkoksia" ilmeni, oli toinenkin koodi. "Throttle position sensor false signal/circuit break" eli kaasuläpän asennon tunnistimen signaali väärä/signaali puuttuu.

Romikselta uusi läppä, jonka puhdistin kunnolla ja taas tein tuon sopeuman ja opetin uuden kaasuläpän. Sen jälkeen on toiminut jo 70tkm. :)


Volvoissa ei ole tullut mitään tuommoista "kinkkistä" toimenpidettä vastaan. Lähinnä hilpeyttä aiheuttanut nämä 2000-luvun volvot, joissa alkaa akku väsymään tai laturivika, niin parhaillaan neljä A4-arkkia vikakoodeja, mukana mm. kattoluukun toimintahäiriötä, vaikkei autossa semmoista olisikaan. :2funny:

Ainoastaan 2000-luvun alkupään volvoissa vaivanneen CEM-viat ovat olleet semmoisia, että antavat vähän mitäsattuu koodeja, mutta sama pätee autoon kuin autoon jos boksi on viallinen.

Poissa Kaldonia1

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1010
  • www.vrcf.fi
Vs: Kuinka luotettavia vikakoodit ovat?
« Vastaus #5 : 12.07.2018, 11:19:08 »

Kolme-neljä vuotta sitten iltojeni valon ja aamujeni auringon edellisessä autossa, V70 2,5 TDI vm. -99, syttyi moottorin häiriövalo.

Vein auton Siniselle, koska muutakaan ei oikein voinut pienen kaveritsekkauksen jälkeen. Sinisellä ajoivat pitkät vikalistat ja miehissä ihmettelivät mitä kaikkia osia pitäisi tilata. Luojan kiitos niitä ei ollut hyllyssä, joten vältyin kahden noin 240 ja 270 euron osan hankinnalta.

Menin samantien yhdelle puolitutulle korjaamolle, jossa vikaa katsottiin ja tutkittiin. Ensitöikseen kaveri sanoi, että vika ei ole ainakaan vikalistan mukainen!

Onneksi paikalle tuli firman pomo ja ylivertainen asiantuntija, joka kysyi heti konepellin alla ahertaneelta mekaanikoltaan "tuleeko tuohon virta?" Mekaanikko vastasi, että on juuri tulossa siihen kohtaan... Vika löytyi hetkessä siitä! ;D

Oli muuten sama vika kuin nyt epäillään - eli huohottimen vastus!!!  >:( >:(

Ikävä kyllä tämä ylivetotietäjä ei enää ole maisemissa, vaan hänen asiantuntemuksestaan nauttivat nyt eteläisemmän Suomen autoilijat. Voi voi.  :-[ :-[

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron