Carcom Oy  Ateho

E85 Muutossarjat, softaukset, suuttimet ym. muutokset moottorinohjaukseen

  • 1132 Vastauksia
  • 449445 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa TwistOla

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 276
  • www.vrcf.fi
Mulla sama auto ja asennusliike laittoi virranoton generaattorin taakse. Puolen vuoden jälkeen tajusin ettei sieltä tule virtaa starttauksen aikana, se selittikin miksi kylmäkäynnistys "hieman" takkuili. :-\

Soitin sinne valmistajalle ja neuvoivat ottamaan virran  suuttimien vastuspakan virtajohtimesta. Eli otin siitä akun yläpuolella olevan vastuspakan ruskeasta johtimesta.

Noin laitettuna boksi käynnistyy jo kun laittaa virrat päälle, ja sammuu vasta kun virrat on ollut pois n. 4 minuuttia.

Toinen juttu minkä olen ollut huomaavinani, kylmäkäyntirikastus lähtee päälle ensimmäisestä starttiyrityksestä ja jos moottori ei käynnisty muutamaan minuuttiin siitä, kylmärikastus menee kokonaan ohi. Ei tosin minua haittaa, kun sitä tuntuu olevan muutenkin liikaa, niin että moottori "röpröttää".

Kiitokset tästä! Paikansin tuon omasta kärrystä. Tuossa eflexfuelin lapussa onkin huonolaatuiset kuvat nuista vastushässäköistä, mutta tuo mainitsemasi ruskea piuha oli nyt avaintekijä  :).

Poissa warkka

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 409
  • Ei mihinkää!!
Menipä pari tuntia rattosast topicin luvussa :idiot2:
Tässä kun viisumi menossa umpeen maaliskuussa niin mielessä käyny tuon käyttiksen b200f muutos viinalle.
Jos siis jäis halvemmaks lystiks ku 98:lla ajo..
Ajoja kumminkin enimmäkseen pk seudulle, keskisuomeen ja satunnaisesti pohjosempaan.
Eikä muuten tuolla itärajalla käy juurikaan kun justiisa rus tankilla ja kaverin kyydissä ollessa  <Kippis>
Niin tympii 88km suuntaansa ajo kotoa tankille kun ajoja pääosin ihan päinvastasessa suunnassa.
Vaikkakin suomen 98 hinta onkin kaksinkertainen vs rus lukoil 100okt, silti.
Tankkikin vain 60l ja 10l saa tuua kannussa(11-12l tuon useimmite).
Nuilla sen 540-600km vain ajaa.
Niin stressaa ravata ns väärässä suunnassa tankilla ja meinaa tulla tuosta venäjän bensasta pakkomielle että ajelee sen mukaan,
jotta pääsis pelkällä siellä tankkaamassa käymisillä.
E85 asemat osuis useammiten omille ajoreiteillekkin.
Anyway offtopic sikseen..
Mitä topicin lukeneena nyt aukes, niin jos haluaa ajella välillä 98:llakin niin tuo muunnosboxi menee hankintaan,
jos ei siis halua jatkuvasti ruuvata mitään vastuksia tms virityksiä eestaas.
Enkä nyt ois ihan äkkiä kaikkeen konkurssiin laajakaistamittariakaan tuoho hommaamassa,
niin riskikkäät puuhapatentit senkään puoleen ei nappaa.
Flexitunen sivu tuossa möllöttäny auki, sivun öö oliko 37 lukemisesta lähtien ::)
x4 ilman johtista vakavassa harkinnassa, topicin perusteella sen tekee itsekkin vaikka kutisteliima-abikoilla ja perus 1,5mm2 johdoilla esmes.

Eflexfuel turhan tyyris omalle kukkarolle ja viimesten sivujen löpinät antaa ymmärtää että hinnassa aika hyvin ilmaa toimivuuteen ja ominaisuuksiin vs flexitune.
Mulla kumminkin vasta uusittu boschin lambdakin, ruiskun lämpötila-anturikin,
niin ei pitäis flexitunenkaan kaiketi pelata miten sattuu ihan ensimmäisten kymmenien tuhansien km aikana ???

Jäi myös kaivelemaan vakiosumujen riittävyys kun tuo ajo on välillä sunnuntai kirkkoon menosta kumien polttoon.
Tais olla enempi ahettujen fk/ft ongelmia sumujen riittävyys, niin ainakin topicin lukasu anto ymmärtää.
Myös arveluttaa mahollinen 1000km ajelun tarpeellisuus bensalla alkuun kun flexitune on jo asennettuna, ns sopeutumien ajoa?
Ajatuksissa myös kasvattaa lastuttamatta sumuja 10-15% JOS siis eivät vakiot riitä tai/sekä 230fb kartat tai boxit laittaa myös.
Nuin maltillisesti isommat, että pelais vielä bensallakin.
A-nokkakin vaihtunee jyrkempään jos sellanen jostain silmille sattuu hyppään.
Tosin alkaa epäilyttää, onko e85 muutoksessa sitten mitään säästöeroa näiden jälkeen vs 98 tankkaus,
joka tässä se pääasiallinen tavote ???

Volvo 245 gl b200k(b200et)maxxecu v1 -89vm.ikuinen harrasteproju.
On tää some kyllä yks ja hankala paikka tulla eriäviä mielipiteitä omaavien kanssa toimeen/välttää niitä mielipiteitä.

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
230F näin reilut pari vuotta viinalla noin 30tkm rullailtuna säästää suhtkoht alueelle ajetulla lastulla noin 1.5e/100km, talvella vähemmänkin, eli mitenkään dollarinkuvat silmissä ei kannata suurempaa säästöä asiasta odottaa. Tällain se on jotain säästänykin kun lastu on omavalmiste ja sumut löytyi omasta purkuautosta  :P
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa Makkara

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 795
  • www.vrcf.fi
Ei kellään olisi tarvetta vaihtaa 5-sylinterisen eflexfuel sarjaa 4-sylinteriseen versioon?
Olin siinä käsityksessä, että johtosarjan vaihdolla onnistuisi, mutta näköjään vaatisi kokonaan uuden boksin ::) :buck2:
S90 -98 B6304FS
EX:V70 -01 B5244T3, S90 -98 B6304F2, 850 -95 B5254S, 940 -91 B230FB, 740 -88 B230F, 740 -88 B200E, S80 -99 B6284T, C70 -00 B5254S

Poissa warkka

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 409
  • Ei mihinkää!!
Noniin ois flexin x4 asennettu lämpöantureineen ja ecu1/inj1 välissä oranssi piuha (lh:n kammasta lähtevä).
Lambdaan kytkemisen sijaan on/on vaihtokytkin.
Ledi syttyy siksi 1,5 sekunniksi ko pistät virrat.
No kuten arvata saattaa eihä tääkään taas mee kerrasta prkl maaliin.
Ei lupaakkaan lähtä käyntiin, ei kummassakaan lambdakytkyn asennossa.
Jumpperit pois boxin sisältä, ei vieläkään lupaa.
Tämän jälkeen ohjeissa ollutta jumppereilla pelleilyä ja potikalla pelleilyä.
Ei lähe eikä lupaa vieläkään.
Flexi pois välistä ja oranssi piuha orkkis tavalla kii, johan laakista käyntiin.

Mieleen hiipii kohta custom imusarja tuplasumuilla...
Viinaa tankissa, liittimet toisiin sumuihin kii.
Bensalla, liittimet vakiosumuissa.  >:(

Edit. Pitäskö tuo eculta tuleva piuha haarottaa kaikkiin neljään eculähtöön ja samoten suuttimen päästä kaikkiin neljään?
Ei meinaan muuta keksi ton flexin kanssa...
Edit 2. Ei kyllä flexin kanssa näemmä herää bensapumputkaan ja ei, en oo tuota haarotusta tehny vielä.
Ei jaksa enää tälle yölle värkkää, että heräis talvimiittiinkin..
« Viimeksi muokattu: 16.02.2018, 23:08:21 kirjoittanut warkka »
Volvo 245 gl b200k(b200et)maxxecu v1 -89vm.ikuinen harrasteproju.
On tää some kyllä yks ja hankala paikka tulla eriäviä mielipiteitä omaavien kanssa toimeen/välttää niitä mielipiteitä.

Poissa jepajee

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 832
  • Yksi vika korjattu ja kymmenen muuta löydetty.
Noniin ois flexin x4 asennettu lämpöantureineen ja ecu1/inj1 välissä oranssi piuha (lh:n kammasta lähtevä).
Lambdaan kytkemisen sijaan on/on vaihtokytkin.
Ledi syttyy siksi 1,5 sekunniksi ko pistät virrat.
No kuten arvata saattaa eihä tääkään taas mee kerrasta prkl maaliin.
Ei lupaakkaan lähtä käyntiin, ei kummassakaan lambdakytkyn asennossa.
Jumpperit pois boxin sisältä, ei vieläkään lupaa.
Tämän jälkeen ohjeissa ollutta jumppereilla pelleilyä ja potikalla pelleilyä.
Ei lähe eikä lupaa vieläkään.
Flexi pois välistä ja oranssi piuha orkkis tavalla kii, johan laakista käyntiin.

Mieleen hiipii kohta custom imusarja tuplasumuilla...
Viinaa tankissa, liittimet toisiin sumuihin kii.
Bensalla, liittimet vakiosumuissa.  >:(

Edit. Pitäskö tuo eculta tuleva piuha haarottaa kaikkiin neljään eculähtöön ja samoten suuttimen päästä kaikkiin neljään?
Ei meinaan muuta keksi ton flexin kanssa...
Edit 2. Ei kyllä flexin kanssa näemmä herää bensapumputkaan ja ei, en oo tuota haarotusta tehny vielä.
Ei jaksa enää tälle yölle värkkää, että heräis talvimiittiinkin..

Haarotus sulla pittää olla jokasumun lähössä.
Ex: Volvo 340 b17 -88, Nissan Bluebird CA20E -89, Nissan Sunny  GA16i-89.
Nyk. Volvo 945 b230FT+aw71L

Slerbahuuli

  • Vieras
Onkos kukaan täällä muuten käynyt vielä ottamassa tuota muutospalkkiota itselleen?

Lueskelin tuolta Saab-puolelta, että muutamat ovat tuon itselleen lunastaneet. Ei ole tarvinnut mitään bokseja, vaan ovat sanoneet että muutos on tehty moottorinohjaukseen, sitten on otettu päästöt ja saatu laput.
Job done:


Sitten täytettiin lappuja:

(muutoksen tekijän kohtaan laitoin oman nimen)

Ja kusti polki kirjeen:

Poissa Osxu

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 543
  • Vittuilu on välittämistä
Job done:


Sitten täytettiin lappuja:

(muutoksen tekijän kohtaan laitoin oman nimen)

Ja kusti polki kirjeen:



Prosessi oli ilmeisen kivuton, mitä sen edistymistä seurannut. Mikä on aika yllätäävää kun Trafi on mukana  ;D
Nykyinen kulkupeli: Diudi A4 guttaro
Näistä on jo päästy eroon: Nissan Sunny, Volvo 940, Saab 900, Volvo 240, Nissan 200SX S13, Volvo 740, Volvo 960, Volvo S60, Saab 9-5

Slerbahuuli

  • Vieras
(Kuva poistettu lainauksesta.)
Prosessi oli ilmeisen kivuton, mitä sen edistymistä seurannut. Mikä on aika yllätäävää kun Trafi on mukana  ;D
Vaikeinta oli Trafin verkkosivujen chat-palvelussa selittää palvelijalle mitä haluan. Halusin siis täyttää tuon lomakkeen ja lähettää sen sähköisenä, koska en luottanut postin toimintaan.

Lopulta kelpasi, kun tulosti esitäytettynä lomakkeen, allekirjoitti sen ja otti valokuvan ja lähetti valokuvan sähköpostilla trafin kirjaamoon.

Myös katsastuskonttorilla oltiin hieman kysymysmerkkiä, mutta sieltä selvittiin pienellä selvittelyllä. :) Katsastaja lähinnä oli niin innoissaan, että suu vaahdossa silmät kiiluen haisteli pakokaasuja. :2funny:

Ja tosiaan, muutoshan on kuten lapussa mainittu, tehty moottorinohjaukseen. Suuttimet on myös vaihdettu, mutta tuohon lappuun ei sen isommin tarvinnut eritellä mitä autolle tehty. Katsastaja kyllä auton tietoja koneelle näpytellessään kysyi miten muutos tehty ja ilmeisesti sinne kirjasi tarkemmin tuon tehdyn muutoksen. Muualla otettu päästölappu ei kelpaa, vaan moottorin pakokaasutesti täytyy suorittaa katsastuskonttorilla.

Poissa warkka

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 409
  • Ei mihinkää!!
Joo o susi kaiketi syntyessään tuo x4 >:(
Nyt koitettu että ecu liitokset että inj liitokset on kummatkin haarotettu.
Ei lähe pumput pyörimään.
Pumpun releen oranssista piuhasta katoin mittarilla että sähö kulkee startinkin aikana, siintä flexille plussa.
Boxin sisäisillä jumppereilla testit tehneenä toimii näköjään lämpöanturi, sekä lambdan osalta tuo vaihtokytkin.
Potikka on 1 asennossa.
Ei lähe pyöriin pumput ilman jumppereita, eikä myöskään silloin kun ovat kuten olivat boxin ekaa kertaa avatessain.

Näillä kokeilla.. Sutta ja sekundaa syntyessään.
Taas huomattiin ko koitetaan mennä mistä aita on matalin. Niin eihän nää vehkeet toimi.

Vertauksena. Älä siis laita käytettyä ehjää osaa, vaan laita uusi. Laita uusikin mieluiten originaali. Tai jos mahdollista laita suosiolla viri/tuning/hipohipo osana niin toimii kaikista vaihtoehoista parhaiten. Ja ei, tuning osa ei saa olla myöskään kopio/pilipali kuraa.
Prkl sanompahan vaan >:(
Volvo 245 gl b200k(b200et)maxxecu v1 -89vm.ikuinen harrasteproju.
On tää some kyllä yks ja hankala paikka tulla eriäviä mielipiteitä omaavien kanssa toimeen/välttää niitä mielipiteitä.

Poissa jepajee

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 832
  • Yksi vika korjattu ja kymmenen muuta löydetty.
Joo o susi kaiketi syntyessään tuo x4 >:(
Nyt koitettu että ecu liitokset että inj liitokset on kummatkin haarotettu.
Ei lähe pumput pyörimään.
Pumpun releen oranssista piuhasta katoin mittarilla että sähö kulkee startinkin aikana, siintä flexille plussa.
Boxin sisäisillä jumppereilla testit tehneenä toimii näköjään lämpöanturi, sekä lambdan osalta tuo vaihtokytkin.
Potikka on 1 asennossa.
Ei lähe pyöriin pumput ilman jumppereita, eikä myöskään silloin kun ovat kuten olivat boxin ekaa kertaa avatessain.

Näillä kokeilla.. Sutta ja sekundaa syntyessään.
Taas huomattiin ko koitetaan mennä mistä aita on matalin. Niin eihän nää vehkeet toimi.

Vertauksena. Älä siis laita käytettyä ehjää osaa, vaan laita uusi. Laita uusikin mieluiten originaali. Tai jos mahdollista laita suosiolla viri/tuning/hipohipo osana niin toimii kaikista vaihtoehoista parhaiten. Ja ei, tuning osa ei saa olla myöskään kopio/pilipali kuraa.
Prkl sanompahan vaan >:(

Mistä oot ottanu virran boxille? Eihän flexin pitäs vaikuttaa millään tavoin bensapumpun toimintaan.
Ex: Volvo 340 b17 -88, Nissan Bluebird CA20E -89, Nissan Sunny  GA16i-89.
Nyk. Volvo 945 b230FT+aw71L

Poissa Xuppo

  • Hallituksen jäsen
  • Global Moderator
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 1519
  • Priimaa yritetään mutta sutta ja sekundaa tulee
Noniin ois flexin x4 asennettu lämpöantureineen ja ecu1/inj1 välissä oranssi piuha (lh:n kammasta lähtevä).
Lambdaan kytkemisen sijaan on/on vaihtokytkin.
Ledi syttyy siksi 1,5 sekunniksi ko pistät virrat.
No kuten arvata saattaa eihä tääkään taas mee kerrasta prkl maaliin.
Ei lupaakkaan lähtä käyntiin, ei kummassakaan lambdakytkyn asennossa.
Jumpperit pois boxin sisältä, ei vieläkään lupaa.
Tämän jälkeen ohjeissa ollutta jumppereilla pelleilyä ja potikalla pelleilyä.
Ei lähe eikä lupaa vieläkään.
Flexi pois välistä ja oranssi piuha orkkis tavalla kii, johan laakista käyntiin.

Mieleen hiipii kohta custom imusarja tuplasumuilla...
Viinaa tankissa, liittimet toisiin sumuihin kii.
Bensalla, liittimet vakiosumuissa.  >:(

Edit. Pitäskö tuo eculta tuleva piuha haarottaa kaikkiin neljään eculähtöön ja samoten suuttimen päästä kaikkiin neljään?
Ei meinaan muuta keksi ton flexin kanssa...
Edit 2. Ei kyllä flexin kanssa näemmä herää bensapumputkaan ja ei, en oo tuota haarotusta tehny vielä.
Ei jaksa enää tälle yölle värkkää, että heräis talvimiittiinkin..


Mää veikkaan kyllä että nyt on vika asentajassa..
ainoa oranssi piuha LH:n kammassa on kaasuläpän tunnistimelle ja tarkemmin tyhjäkäynti kärjille.
Joten kytkentäkaavio esiille...
« Viimeksi muokattu: 23.02.2018, 20:21:18 kirjoittanut Xuppo »
965 -93 "B6284" turbo
S70 -98
V70 -08 t6

Poissa warkka

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 409
  • Ei mihinkää!!
Mää veikkaan kyllä että nyt on vika asentajassa..
ainoa oranssi piuha LH:n kammassa on kaasuläpän tunnistimelle ja tarkemmin tyhjäkäynti kärjille.
Joten kytkentäkaavio esiille...
https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=36500.0
Tässä topicissa on kytkykuva lh kammasta jossa 18 napa ja "or"
Antaa käsittää että oranssista piuhasta ois kyse.
En nyt viittis alkaa tota orkkisjohtista enempää pilkkoon moisen lelun takia.
14pv menny umpeenkin tilauksesta, niin paha tuota on enää palauttaakaan rahojen takasin saamisen toivossa >:(

Ja tässä postauksen aikana kävin nyppäsemässä lh kamman auki.
Valkovihree piuha näin b200f:ssä on pin 18 piuha, ei oranssi! :knuppel2:
Eli ompi kusetuskaavio tuo tuolla topicissa, johon hyväuskosena menin luottamaan
ja nyt on sitte ittesäki kerkeny niinsanotusti prkl nolaamaan täälä foorumilla stna :-[
Nyt lähtee vehkeet käyntiinkin, lambdaan kytkemisen sijaan tuossa on vaihtokytkin.
Ei juur huomaa eroa kummassa asennossa kävis parhaiten (bensaa tankissa). No ehkä e85 asennossa hömpsöttää enempi ???

Taijan viskasta flexin myyntiin ja hommais laajakaistalambdan niillä rahoilla, jos tuommosta kukaan tosin haluaa ostaa..


« Viimeksi muokattu: 24.02.2018, 18:45:47 kirjoittanut warkka »
Volvo 245 gl b200k(b200et)maxxecu v1 -89vm.ikuinen harrasteproju.
On tää some kyllä yks ja hankala paikka tulla eriäviä mielipiteitä omaavien kanssa toimeen/välttää niitä mielipiteitä.

Poissa Xuppo

  • Hallituksen jäsen
  • Global Moderator
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 1519
  • Priimaa yritetään mutta sutta ja sekundaa tulee

ja nyt on sitte ittesäki kerkeny niinsanotusti prkl nolaamaan täälä foorumilla stna :-[


Ei ole vaarallista  :)
pääasia että vika selvisi. Selailin tuossa itsekkin kytkentä kaavioita eri vuosilta niin näköjään vaihtuu 240 volvon LH2.4 johtosarjassa värit jossain -90 luvun tienoolla kun taas 7/9 satkussa näyttäisi olevan kaikissa samat värit.
965 -93 "B6284" turbo
S70 -98
V70 -08 t6

Poissa Pepo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 190
  • www.vrcf.fi
Huomasin tänään ettei tuo vastuspakan virtajohdin olekaan hyvä paikka ottaa eFlexFuelille virta 940:ssä.

Unohdin laittaa auton lämmitykseen, ja kun se ei lähtenyt heti käyntiin niin ei lähtenyt sitten myöhemminkään vaikka kuin rääkkäsi akkua.

Syy:
eFlexFuelin rikastuksen aikakello lähtee käyntiin ensimmäisestä starttauksesta ja rikastus vähenee sen jälkeen kokoajan kunnes 3 minuutin kuluttua loppuu. Se on suunniteltu tietenkin olettaen että aikaa palaa vain startatessa.

Mutta vastuspakan virtajohtimessapa virrat säilyy 4 minuuttia virtojen pois laiton jälkeen.

Siitä seuraa että jos autoa ei saa äkkiä käyntiin niin vaikea on myöhemminkään kokoajan vähenevällä rikastuksella.

Vihdoin 15 minuutin kiroilu-tauon jälkeen boxi suostui taas antamaan rikastusta ja auto käynnisty heti.


Nyt jos jollain on ehdotuksia, mistä löytää 12v jossa virrat on päällä ainakin startin aikana ja kun auto on käynnissä. Voi olla silloinkin kun virrat on päällä kunhan menee heti pois kun virrat katkaistaan.

Löysin ECU:lta lähtevän valkovihreän johtimen, josta kait on tuon Flexitunenkin virta on otettu. Siinäkin virrat säilyy sen 4 minuuttia virtojen katkaisun jälkeen mutta vain 7.9 volttia, pitäisi kokeilla pitääkö sekin jo eFlexFuelin päällä. Johdinkin on niin rimpula 0.5 mm2 ?, että uskaltaako siitä edes virtoja ottaa.


 

Ateho  Elekma