Proturbo  Autodiagnoosi

Volvo S40 Rally - Laulava vapari vitonen

  • 91 Vastauksia
  • 18244 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Kojontti

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1397
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo S40 Rally - Laulava vapari vitonen
« Vastaus #75 : 29.01.2024, 21:40:32 »
Se on toi johtohomma melko aikaavievää, noita työkoneita kun välillä tulee varusteltua niin parissa tunnissa heittää ison laatikollisen työvaloja paikoilleen mutta niiden johdotuksien kanssa meneekin helposti päivä eikä aina riitäkään.
V70 D5A AWD -08, S60 2.5Ta -03
142 -71 (wannabe something...)
Purkurivissä 940-91 ,855 Tdi -96, 855 2,5 20v
ex:V70 Classic 2,4D -07, V70-98, 142-69

Poissa RTP

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 102
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo S40 Rally - Laulava vapari vitonen
« Vastaus #76 : 04.02.2024, 18:29:50 »

Kyllähän se tabletti sinne uppos... kunhan ensin muutti kulmarautaa vähän loivempaan kulmaan  ;D. Latauspistokkeita, seurantalaitteen teline ja tänään taas kasa johtohommia liittimien kera. Seuraavaksi on kyllä melkolailla pakko saattaa ECU paikalleen kun useampi johto menee sinnekkin sitten kiinni, toki siitä tarttee ensin purkaa muutamat käyttämättä jäävät johdot pois.

Poissa Sute

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 331
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo S40 Rally - Laulava vapari vitonen
« Vastaus #77 : 10.02.2024, 15:02:47 »
Et ole laatikoksi miettinyt Quaifen suorakytkentää.

https://www.quaife.co.uk/quaife-products/fwd-sequential-gearkits/ford-fwd-sequentials/

Skrollaa sivu alas.
Volvo V40 2.0T powered by Garret GTX4202R, Volvo V60 D5 Twin Engine, MY17

Poissa RTP

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 102
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo S40 Rally - Laulava vapari vitonen
« Vastaus #78 : 10.02.2024, 15:10:41 »
Et ole laatikoksi miettinyt Quaifen suorakytkentää.

https://www.quaife.co.uk/quaife-products/fwd-sequential-gearkits/ford-fwd-sequentials/

Skrollaa sivu alas.
Kyllä tuohonkin tuli törmättyä, mutta on sekventiaalilaatikko ja se ei normaalissa F-ryhmässä olisi sallittu. Ja toki sekin vähän ahdisti että maksaa sen reilun kymppitonnin  ;D.
Luulen, että ennemmin tai myöhemmin tuon kaltainen sekventiaali tähän autoon tulee ja sitä myötä siirtyminen Pro F-luokkaan, mutta budjetti tarttee ensiksi saada sopivaksi...

Poissa Sute

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 331
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo S40 Rally - Laulava vapari vitonen
« Vastaus #79 : 10.02.2024, 16:00:38 »
Kyllä tuohonkin tuli törmättyä, mutta on sekventiaalilaatikko ja se ei normaalissa F-ryhmässä olisi sallittu. Ja toki sekin vähän ahdisti että maksaa sen reilun kymppitonnin  ;D.
Luulen, että ennemmin tai myöhemmin tuon kaltainen sekventiaali tähän autoon tulee ja sitä myötä siirtyminen Pro F-luokkaan, mutta budjetti tarttee ensiksi saada sopivaksi...

Dogi on ilmeisesti sallittu. Maailmalla saattaa olla joutilaana Tractiven tekemiä M56:sia. Mulla yksi tuollainen omassa V40:ssä.. Tuota käytettiin Volvo S60 ratasarjassa 2000 -luvun alussa. Se on sisukaluiltaan tuollainen:

https://www.facebook.com/ProjectChallenge/posts/anyone-interested-in-a-m56-dog-box-straight-cut-gears-made-by-tractive-5-speed-a/2119032951590919/
« Viimeksi muokattu: 10.02.2024, 16:03:34 kirjoittanut Sute »
Volvo V40 2.0T powered by Garret GTX4202R, Volvo V60 D5 Twin Engine, MY17

Poissa RTP

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 102
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo S40 Rally - Laulava vapari vitonen
« Vastaus #80 : 10.02.2024, 17:21:39 »
Dogi on ilmeisesti sallittu. Maailmalla saattaa olla joutilaana Tractiven tekemiä M56:sia. Mulla yksi tuollainen omassa V40:ssä.. Tuota käytettiin Volvo S60 ratasarjassa 2000 -luvun alussa. Se on sisukaluiltaan tuollainen:

https://www.facebook.com/ProjectChallenge/posts/anyone-interested-in-a-m56-dog-box-straight-cut-gears-made-by-tractive-5-speed-a/2119032951590919/
Joo, mulla on tämän vaihdelaatikon rakennekuvat olemassa kun yritin Tractivea houkutella tekemään uuden... eivät suostu tekemään, tekevät vain sekventiaaleja nykyään. Sikäli toki pieni riski tuo laatikko kun kerta varaosiakaan siihen ei sitten saa heiltä enää.

Poissa Teemu-

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2468
  • Kantti on kaunista.
Vs: Volvo S40 Rally - Laulava vapari vitonen
« Vastaus #81 : 13.02.2024, 22:52:41 »
Joko tämä nähdään Imatralla ajettavassa F-cupin osakilpailussa 11.5.?  ;) :P

Poissa RTP

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 102
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo S40 Rally - Laulava vapari vitonen
« Vastaus #82 : 14.02.2024, 17:46:02 »
Joko tämä nähdään Imatralla ajettavassa F-cupin osakilpailussa 11.5.?  ;) :P
:D
Budjetissa on vielä iskareiden kokoinen aukko, mutta sanotaan näin että tavoite olisi syksyllä kyllä päästä kilpailemaankin. Josko tuossa Imatran aikoihin olisi taas käyntikuntoisena tämä...

Poissa RTP

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 102
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo S40 Rally - Laulava vapari vitonen
« Vastaus #83 : 25.02.2024, 20:38:13 »
Sähköjä sähköjä... mutta vaihteeksi ECU:n johtosarjan kimpussa


En ole vielä ikinä ennen tehnyt moottorin johtosarjaa ja siksi onkin kokoajan sellainen fiilis, että jotain puuttuu kuitenkin  ;D. Noh tänään vertailin alkuperäiseen johtosarjaan ja tiedossa ei ainakaan toistaiseksi ole kuin kaksi asiaa jotka uudesta puuttuu ja näiden osalta ihan tietoisesti; nakutusanturi ja öljysuodattimen jalan lämmitys(?) . Tuo öljysuodatin jalka on toki itselle täysin uudenlainen tuttavuus ja noh vuotanuthan se on, että mennee kokonaisuudessaan suosiolla vaihtoon. Näitä on ollut ilmeisesti alunperinkin lämmityksellä ja ilman? Tuntui ralliautoon tarpeettomalta ominaisuudelta...

Poissa RTP

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 102
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo S40 Rally - Laulava vapari vitonen
« Vastaus #84 : 03.03.2024, 20:33:57 »
Pikkuhiljaa alkaa sähköjen kokonaisuus hahmottumaan, ei ole kaukana se hetki kun PDM:ään kytketään ja sitten katsotaan miten kävi  :D.
Mutta aina välillä tulee niitä yllätyksiä, tällä kertaa otin imusarjan muoviosan irti ja....


Joku perkeleen jyrsiä yrittänyt tehdä pesää... Onneksi mitään syötävää ei tuolta löytynyt.

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5037
  • Voi muoviämpärin muoviämpäri
Vs: Volvo S40 Rally - Laulava vapari vitonen
« Vastaus #85 : 03.03.2024, 20:49:56 »
Älä ny, kovasti on sekin tehny hommia. :)
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, S40 T5-2005

Poissa RTP

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 102
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo S40 Rally - Laulava vapari vitonen
« Vastaus #86 : 10.03.2024, 14:59:46 »
Käytin apukäsiparin kanssa tuulilasia välissä irti, niin saatiin tuo välistä puuttunut kojelaudan osa takaisin paikallensa:

Pikkuisen joutui tuollekkin rälläkkää näyttämään, mutta ylipäätään uskomattoman vähän joutui kojelautaa teurastamaan. Kertoo omaa kieltänsä siitä kuinka äääärettömän hyvin mitoitetut nuo Finess kaaripaketit on.
Pieni kauneusvirhe jouduttiin tekemään, tuulilasille tulevat puhalluskanavat oli alunperin ruuvein tuossa osassa, mutta nyt ei ollut toivoakaan päästä niitä kiinnittämään ruuvein joten jouduttiin läpipultit vetämään. Kohtuu sievästi jäävät kyllä piiloon. Samalla läpiviennin paikka ECU:n johtosarjalle valmiiksi, joten kohta saapi sen pujotella paikallensa.

Poissa RTP

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 102
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo S40 Rally - Laulava vapari vitonen
« Vastaus #87 : 18.03.2024, 17:44:32 »
Loput kojelaudasta paikalleen ja yhtä liitintä vaille valmiit korisähköt

Jossain välissä unohtanut tosiaan tilata CAN-näppiksen vastaparin, muutoin pitäisi korisähköt olla nyt vedettynä. Maajohtoja on vielä toki ilman liitintä, mutta niitä tarkoitus muutenkin niputella hieman. Moottorin johtosarja-aihio on nyt paikallaan ECU:n kera, sattuuko kukaan tietämään että jostain saisi alkuperäisen ilmamassaanturin ja kaasuläpän liittimiä irtopinnein? 9441274 ja 8645661 pitäisi olla liittimien osanumerot. Keskusautohallilta on jo kysytty, eivätkä osaa sanoa ovatko irtopinnein vai "korjausjohdoin", muutoinkin pikkusen alta 100€ kahdesta liittimestä tuntuu kovalta hinnalta... Kaikki muut moottorin liittimet kun on löydetty irtopinnein muita kautta, "vähän harmittaisi" jos nämä kaksi tarttis liittää vanhoista.

Vaihdelaatikon rattaat pitäisi parin viikon sisällä valmistua, laatikko nippuun ja paketti takaisin paikalleen... Kytkinkin tuli löydettyä, pikkuhetki jouduttiin varaosatiskilläkin hakemaan että löydettiin oikea paketti.
Sitten puuttuu vielä jarrut, pleksilasit, pakoputkisto ja ne iskarit sekä ne miljoona pikkujuttua.... Kuituosia ei lähdetä nyt tekemään, koitetaan nyt ajamaan päästä.

Poissa RTP

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 102
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo S40 Rally - Laulava vapari vitonen
« Vastaus #88 : 24.03.2024, 15:45:30 »
Kojelauta kasassa ja sähköt kytkettynä siitä päästä


Nyt sitten onkin sen toisenpään kytkeminen edessä, eli PDM. Vähän sitäkin varovaisesti aloittelin, en tiiä kyllä mikä siinä ois oikea järjestys tehdä asioita  ;D. Tehdäkkö ensin kaikki pienet liitosjohdot PDM:än liittimiin ja sitten vasta yhdistelllä ne johtosarjoihin vaiko yksi kerrallaan vaan PDM:ään asti. Ehkä pääasia olisi vain edetä...
Nuo moottorin johtosarjasta puuttuvat kaksi liitintäkin ehkä löytyi sumujen saarilta, jännä nähdä osuiko oikein ja koska ne saapuvat.

Poissa RTP

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 102
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo S40 Rally - Laulava vapari vitonen
« Vastaus #89 : 31.03.2024, 19:53:07 »
PDM kytketty melkein kokonaan ja meillä on valomerkkejä!

Ainoastaan bensanmäärä anturi on kytkemättä kun siitä en mistään ole vielä saanut varmuutta miten se kuuluisi kytkeä, kun mistään ei tahdo selvitä se että muuttaisiko se pumpulta 12V -> 5V vai olisiko niin että samaan mihin syötettään 5V myös luetaan tulos?
Mutta joo nyt on yhteys ECU:n kunnossa, PDM:n osaltakin oli hetken kunnes halusi tehdä firmware päivityksen joka meni pieleen... Täytyy rakennella joku hetkellinen ohisyöttö virralle niin saisi senkin varmaan kuntoon. Päävirtakytkin myös toimii halutusti, mutta siihen en CAN-väylää pitkin tunnu pääsevän sisään ja laite itsekkin herjaa väylävikaa. Täytynee sitäkin selvitellä vaikkei nyt aivan pakko olisikaan sitten päästä säätelemään sitä.
Voi olla että pidän nyt taukoa näistä sähköhommista ja teen vaikkapa karbonaatti-ikkunoita välillä, odotellessa vaihdelaatikon valmistumista.

 

RallyBaron  Samppasport