Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

Volvo S60 - "Börje"

  • 107 Vastauksia
  • 53024 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Pikkuhukka

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 485
Volvo S60 - "Börje"
« : 15.04.2012, 22:33:44 »
Kirjoitetaan tännekin jotain pientä tuosta kehonkuljettimesta. Volvolandian puolella tuosta oli jo pientä jutun tynkää. Alunperin auton lempinimi oli Muhku, mutta kyllä Börje kuvaa tuota paremmin. Mitään selkeää tyylisuuntaa rakentamiseen ei ole, visiot vaihtelevat vuoroveden ja sään mukaan. Tehdään mitä jaksetaan ja mikä tuntuu hyvältä (lompakolle)

Syksyllä -08 Nettiautosta löytyi sopivilla kilometreillä ja sopivan hintainen yksilö. Auto oli vm. 01 ja alle 160tkm ajettu. Ei muuta kuin Seinäjoelle tutustumaan yksilöön paremmin. Koeajon jälkeen oli selvä että tämä se on. Ei muuta kuin nimi papereihin ja auto kotiin.

Tämän näköinen auto oli osto hetkellä:


Autosta löytyi kaikki oleellinen: Ilmastointi, vakionopeudensäädin, rumat alumiinivanteet, kattoluukku, puhelin jne. Kaupan päälle tuli S60:n tyypillinen järkyttävä kääntösäde ja väljät alatukivarret. Ainoa mitä jäin kaipaamaan oli penkinlämmittimet. Toisaalta, hyvin olen tullut toimeen ilman niitäkin.

Ensimmäinen asia oli hankkiutua eroon noista vanteista. Rouva Fortuna oli kerrankin puolellani ja rengasliikkeen myyjällä sattui olemaan myynnissä passelit 17" vanteet renkailla.


Seuraava projekti olikin sitten lasien tummennus. Tätä en itse suostu tekemään, sen verran karvaita kokemuksia tuosta on. Onneksi on olemassa ammattilaisia ja ei muuta kuin auto Samppasporttiin kalvotukseen.


Nyt kun ulkonäköä oli kohennettu, oli aika tehdä jotain myös konehuoneelle -> Lastu.

Seuraava vaihe olikin sitten pakoputkisto, tarkemmin ottaen takapönttö. Orkkis oli kuin rotan syömä ja tilalle tuli Simmonsin Catback.


Tässä vaiheessa koittikin sitten talvi 08 ja alle oli pakko vaihtaa talvirenkaat. Talvivanteet oli/on aina yhtä trendikkäät Volvon orkkisalut, mallia "Susiruma". Kummasti muuttui ulkokuori noilla 16" palleroilla...


Talvi meni enimmäkseen ajellessa ja alatukivarsia vaihdellen. Keväällä vaihtuivat sitten umpio Facelift -malliin:

Piuhojen kanssa meinasi mennä hermot, mutta hyvin ne sitten loppuviimein asettuivat.

Konehuoneen puolelle tuli hankittua kaikkea pientä:
- BSR:n lämpösuoja vaparille
- Apexi vapaavirtaussuodatin
- BlingBling ahtoputki
- Tuning- öljykorkki
- Hiilariteippiä


Eihän auto ole mitään ilman jarruja... Rei'tetyjä semmoisia. Pitihän nekin hankkia, Zimmermanin levyt ja Ferodon palat:



Tammikuussa 2010 alkoi tehonnälkä kasvaa. Kytkinkin luisteli jo sopivasti, joten isompaa remppaa oli tiedossa. Auto Samppasportin nosturille ja osat vaihtoon. Turbo, suuttimet, dp, kytkin ja välijäähy saivat väistyä uusien tieltä :

Kestävämpää kytkintä kehiin


Välijäähdytin ja DP vaihtoon


Suht' tiukka sovitus välijäähylle. Piti olla Bolt-on asennus, mutta todellisuus oli kaikkea muuta...


Suuttimet odottamassa uutta kotoa.

Säätöä varten Börje ajettiin Karalan penkkiin piinattavaksi. Hyvinhän se säätö meni, tosin ampuihan tuo ryökäle Blingbling -ahtoputken irti heti ekassa vedossa. Silloin voin sanoa että hävetti.

Nyt kun tehoa tuli hieman enemmän, korostui löysä alusta vetelynä. Tuohon tuli hommattua lääkkeeksi Volvon sport-alustasarja Sacshin Advantage iskareilla:


Pari senttiä tipahti, mutta tärkeintä oli että lullamaisuus ja vetely saatiin kuriin.


Äänentoistokin koki pieniä muutoksia. Alkuperäinen HU-603 vaihtui HU-803+vahvistimeen ja keskikaiutin tuli näprätty ihan periaatteen vuoksi:



Eihän tuo mikään hifistin unelma ole, mutta Radio Nova kuuluu oikein kivasti.

Syksyllä 2010 tuli sitten vaihdettu takalamput facelift -malliin:


Pari kuvaa tuolta syksyltä:



Tämän jälkeen tekemiseen tulikin sitten pieni tauko, tauon nimi on omakotitalo. Autolla vain ajettu ja huollettu.

Kilsoja onkin tullut muutama: Syksy 09 158tkm -> Kevät 12 242tkm. Ei mitään isompia vikoja, mitä nyt tarvikevaraosat ovat aiheuttaneet omat murheensa:
- alatukivarret kestäneet sen vuoden
- etupyörän laakerit kestivät pari tuhatta kilometriä
- koiranluut yhden kesän

Ja sitten tähän päivään:
« Viimeksi muokattu: 15.04.2012, 23:07:44 kirjoittanut Pikkuhukka »
V60 T8 -19

Poissa Pikkuhukka

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 485
Vs: Volvo S60 - "Börje"
« Vastaus #1 : 15.04.2012, 23:01:03 »
Tänä keväänä tuli sitten jonkin asteinen mielenhäiriö, pelkkä öljynvaihto ja auton pesu ei enää riittänyt. Etujarrulevyt olivat jo aika heikossa hapessa, joten jarruista oli hyvä aloittaa. Zimmermanin rei'ällisten tilalle tuli Nationalin uritetut levyt. Samalla vaihdoin joka nurkkaa teräspunos-jarruletkut.

Lähestyvä katsastus sai aikaan myös sen että ajovaloille piti tehdä jotain. Olivat näet väärän puolen liikenteeseen tarkoitetut... Kiitos sille joka ne myi aikoinaan. Pitkään pähkäilin että ostanko uudet samanlaiset, etsinkö Ärrän umpioita vai palautanko auton alkuperäiseen kuosiin. Nettiä selatessa päätin tilata Ebaysta tommoset alkuperäiset rihlatut umpiot ja virittää niihin jotain pientä. Pari viikkoa kesti kunnes umpiot saapuivat.

Operaatio Köyhänmiehen R-umpiot sai alkaa:


Kyllä kannatti tilata, sai tikkarin kaupanpäälle :).

Kauaa eivät umpiot saaneet olla rauhassa, kuumailmapuhallin käteen ja lasit irti. Kuulostaa helpolta, mutta... Voi sitä liimamassan määrää ja sotkua mitä tuosta seurasi. Ne klipsit ovat varmaan koristeet koska niillä ei ole mitään tekemistä umpion kiinni pysymisen kanssa:




Lasin irrottamisen jälkeen kehys irti, putsaus, muovipohjamaali, pohjamaali ja hopeaa kehiin:



Sillä välin kun maali kuivui oli aikaa rapsutella vanha tiivistemassa pois. Ai että se olikin kivaa puuhaa. Näin jälkeen päin ajatellen en tekisi tätä enää uusiksi. Hermo ja röökiä paloi ihan mukavasti kahden umpion kanssa. Noh, lopputulos oli kuitenkin tällainen:



Umpion taakse tuli tehtyä valmiiksi reiä't xenoneita varten:


Ilman xenoneita reikä piilossa:

Ja xenoneilla:


Tällä hetkellä kiinni halogenit, leima kun lähestyy. Saa kattoa jaksaako noita xenoneita edes laittaa. Onpahan nyt ainakin reikä valmiina.

Mitä tuosta projektista tuli opittua:
1. Se liima on sitkeää kamaa
2. vanhan malliset korkeussäätimet sopivat uudenmallisiin, uuden malliset eivät sovi vanhempiin. Tämä johtuu siitä hahlosta mihin se "kuula" menee. Vanhemman mallisen hahlo on kapeampi eikä uudemman mallin moottori ilman pientä modausta sinne sovi.
3. vanha vs. facelift valojen säätömoottorit toimivat molemmat samoin päin. Eli syy miksi facelift valot toimivat korkeussäätimestä väärinpäin ei ole moottoreissa vaan umpion mekaniikassa.
4. polttimoiden vaihto on 100x helpompaa noihin vanhemman mallisiin kuin facelifteihin. Tämä ainakin omassa autossa, tilaa kun ei ollut noilla facelift -valoilla lainkaan vaan palaneen polttimon sai vaihdettua vain umpio irrottamalla.

Antaa nyt olla katsastukseen asti kiinni, sen jälkeen tulee taas pieniä muutoksia. Keksin  tänään miten noita facelift -umpiota voi modata niin että kelvannevat inssille.

04/2012




« Viimeksi muokattu: 15.04.2012, 23:02:43 kirjoittanut Pikkuhukka »
V60 T8 -19

Poissa T-T

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1431
Vs: Volvo S60 - "Börje"
« Vastaus #2 : 16.04.2012, 06:47:50 »
No pistithän sie omankin autos tänne viimeinkin! :)

Ja samantapainen operaatio on mahdollisesti miullakin noitten ajovalojen kehysten maalausjutun kanssa kun siulla. Molempien ajovalojen lasit on halenneet, joten suunnitelmissa on vaihtaa uudet lasit tilalle, ja viime vuoden puolella hankittu hopea maalikin odottelee mahdollista kehysten maalausoperaatiota. :) Tuo maalausoperaatio on ollu mietinnässä viime kesästä, ja JOS sen saa toteutettua nyt sitten. Saa nähdä, hyvältä se näyttäis noinkin ilman maalauksiakin nimittäin.
Volvo V60 D4 AWD Summum '14

Poissa -PENA-

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 387
Vs: Volvo S60 - "Börje"
« Vastaus #3 : 16.04.2012, 07:12:15 »
Hieno peli! Suht pienillä muutoksilla saatu kuitenkin ulkonäköä paljon parempaan suuntaan.  O0 Ei mun mielestä enää kaipaa mitään isompaa.
- Volvo S80 2,4D Aut. -08
- Volvo S80 D5 Aut. -08

Poissa IceSun

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 686
  • all clowns arent funny
Vs: Volvo S60 - "Börje"
« Vastaus #4 : 16.04.2012, 08:13:26 »
No pistithän sie omankin autos tänne viimeinkin! :)

Voisi jopa sanoa, että tätä on odotettu.  O0
Fiesta -no- boost

Poissa revote

  • "epätietoinen"
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2132
Vs: Volvo S60 - "Börje"
« Vastaus #5 : 16.04.2012, 11:30:01 »
Hmmm, en ole vielä päättänyt että alkaisinko itse moiseen maalausurakkaan, tiedän kokemuksesta että umpioiden purku ja kasaus on niin v-mäinen homma, että jos lopputulos ei ole tuon kummoisempi niin maksaako nähdä vaivaa.
Volvo S60 B5 R-Design '21 & Volvo S40 1.6 Kinetic Business `07
Blacked S60 Instagramissa

Poissa viiksivallu

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 923
  • If it works, don't fix it.
Vs: Volvo S60 - "Börje"
« Vastaus #6 : 16.04.2012, 13:56:51 »
Komia Börje sulla  :D

Poissa wh

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 992
Vs: Volvo S60 - "Börje"
« Vastaus #7 : 16.04.2012, 14:19:39 »
Köyhänmiehe R valot  :-* :-* :-* S*
volvoja - onhan noita.

Poissa WarElk

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 55
  • Volvo V50 1.6D -10
Vs: Volvo S60 - "Börje"
« Vastaus #8 : 16.04.2012, 15:59:52 »
Tulikos minkä hintaseks toi Volvon sport-alustasarja Sacshin Advantage iskarit? Ja kävitkös mistä hakemassa. Ihan mielen kiinnosta pakko kysellä kun omassakin olisi tarvetta korjailla löysät poies.
Volvolla liikenteessä kesät ja talvet.

Poissa VäLKKy

  • Toiminnantarkastaja EVP
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6863
  • Kaikkee sitä...
Vs: Volvo S60 - "Börje"
« Vastaus #9 : 16.04.2012, 16:52:12 »
Lyhyesti :tykkää:
... --> S40 T4 -02 --> S40 T5 -04 --> Focus ST -07 --> S40 2.0D Powershift -10 --> BMW 330D M-Sport -10 --> Audi A4 3.0 TDI quattro S-line -11 --> Audi A6 3.0 TDI competition quattro -15 --> Audi A6 Avant 55 TFSI e quattro -21

Poissa Pikkuhukka

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 485
Vs: Volvo S60 - "Börje"
« Vastaus #10 : 16.04.2012, 19:07:10 »
Kiitos kaikille kommenteista ja palautteesta  -H-. Autoahan on rakennettu kuin Iisakin kirkkoa, suunnitelmat on vaihtuneet todella moneen kertaan, välillä oon ollut tekemässä täydellistä faceliftiä, välillä R-lookkia, välillä jotain muuta. Toistaiseksi ulkokuori on pysynyt suht' vakiona ja aika näyttää jaksaako/kerkiääkö tuolle tekemään mitään.

Kävi listojen maalauskin tuossa viime kesänä mielessä, mutta sitten tuo olisi jo turhan harmaa. Vähän täytyy olla kontrastia, varsinkin noilla vanhemman mallin listoilla ja puskimilla. Hieman omaan silmään valju tuo etupää noilla "R"-umpioilla, tummempaan väriin olisi varmaan sopinu hieman paremmin. Oli ne sitten aidot tai feikit, harmaata liikaa. Olishan tuossa ollut mahdollisuus maalata noi kehykset minkä väriseksi tahansa, varastossa oli punaista, kultaista, kromista, ruskeaa ja valkoista maalia. Jostain syystä Börje kultaisin etulampuin olis ollu jo turhan gay, eikä se ruskeakaan hirveästi houkutellut. Noo, jahka kusti polkee osat kotiin niin saa toteutettua noihin faceliftattuihin umpioihin pari muutosta.

WarElk, jengat ostin aikoinaan Landian markkinapaikalta uusina 100e ja iskarit Uudenmaan varaosamarkkinoinnista (taakse 75€/kpl ja eteen 120€/kpl).

Kevään aikana kojetaululle on löytänyt tiensä Autogaugen ahtopaine-mittari. Ihan sen takia että se nyt on vaan must-juttu. Liikennevaloissa rouheaa kaasutella ja heijata mittarin neulaa ylös alas teinien kiusaksi. Miinustahan tuo näyttää tällä ajotyylillä lähes koko ajan...


eBay, tuo laatutavaran mekka, tarjoaa kaikkea kivaa halvalla. Varsinkin Led-tuotteita. Löytyy jos jonkunlaista köynöstä ja poltinta. Sorruin sitten itekin, kun kerran halvalla sai. Pari led-nauhaa tilasin testimielessä ja epämääräisen läjän kaiken kokoisia polttimoita. Takaluukku on siitä otollinen paikka testaamiseen ettei se juuri näy muille ja S60:n omat valot valaiset sen maagisen 20cm suuntaan jos toiseen, paitsi jos lastattu niin ettei ne valaise mitään. Vartin ähertämisen jälkeen led-nauhat löysivät tiensä takaluukun "kattoon". Vaikka kyseessä olikin hetken mielijohde ilman suurempia suunnitelmia, oli tulos omasta mielestäni hyvä. Nauhat ovat sopivasti piilossa ja niistä on oikeasti hyötyä, nyt takaluukussa on valoa eikä tartte fikkarin avulla etsiä sitä viimeistä mutteria joka sinne aina jostain syystä tippuu


Mutta ei siinä vielä kaikki, "paras" pitää jättää viimeiseksi. Tuli tilattua eBaysta jotain niin kasaria niin kasaria että. Kyseessä ei ole huoraportaat, niitä ei tuohon ikävä kyllä saa mistään ;). Laatikko näyttää tältä (kuva tältä päivää):

Rauhallisena ja maltillisena miehenä annoin niiden levätä laatikossa kokonaiset 5minuuttia ennen kuin autotalli kutsui. Jälki on tätä luokkaa:


Ja kyllä, kyseessä on aikansa juppivaruste : Tuuliohjaimet. Laskin että noiden tarjoama aerodynaaminen hyöty lisää huippunopeutta usealla kilometrillä. Vielä kun saisi jostain M-peilit  ::).

Ja mitäs seuraavaksi. Alkuun katsastus (kossupullo ostettu), sitten muutama pikku koriste kabiiniin (tilattu) ja viimeiseksi noiden facelift -umpioden kimppuun. Noi nyt on jo tässä vaiheessa tilattu/ostettu - loput suunnitelmat ovat sitten pääkopan sisällä ja tulevat varmasti vaihtumaan useampaan otteeseen.
« Viimeksi muokattu: 16.04.2012, 19:36:23 kirjoittanut Pikkuhukka »
V60 T8 -19

Poissa viiksivallu

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 923
  • If it works, don't fix it.
Vs: Volvo S60 - "Börje"
« Vastaus #11 : 16.04.2012, 19:25:19 »
Ja kyllä, kyseessä on aikansa juppivaruste : Tuuliohjaimet. Laskin että noiden tarjoama aerodynaaminen hyöty lisää huippunopeutta usealla kilometrillä. Vielä kun saisi jostain M-peilit  ::).

Älä älä semmosia peilejä osta... jos multa kysytään, niin ne näyttää he*kkarin rumilta Omistajahan sen saa päättää mutta...

Poissa T-T

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1431
Vs: Volvo S60 - "Börje"
« Vastaus #12 : 16.04.2012, 19:38:12 »
Paljon paremmalta näyttää tosiaan ihan mustin listoin (tuo just sitä kontrastia) tuo lookki noin! Aika möhkylältä näyttää jos on kokonaan "korinvärinen", fl-malleissa on sitten eri asia, IMO. Tuohon valojuttuun vielä palaten, että pientä inspiraatiota on antanut vastaavanvärinen tämä Volvo, kuin oma on. Tuossa tosin on ne listatkin korinväriset, mut mut. Ja lasit pitää vaihtaa kuitenniin uusiin halkeamien takia, ni miksikös ei sitten tuota operaatiota vie loppuun saakka vaikka mielenkiintonen projekti onkin luvassa. :P
« Viimeksi muokattu: 16.04.2012, 19:40:23 kirjoittanut T-T »
Volvo V60 D4 AWD Summum '14

Poissa Pikkuhukka

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 485
Vs: Volvo S60 - "Börje"
« Vastaus #13 : 16.04.2012, 19:42:09 »

Älä älä semmosia peilejä osta... jos multa kysytään, niin ne näyttää he*kkarin rumilta Omistajahan sen saa päättää mutta...
Juu, ei ole tulossa. Mieluummin vaikka nämä.
Paljon paremmalta näyttää tosiaan ihan mustin listoin (tuo just sitä kontrastia) tuo lookki noin! Aika möhkylältä näyttää jos on kokonaan "korinvärinen", fl-malleissa on sitten eri asia, IMO. Tuohon valojuttuun vielä palaten, että pientä inspiraatiota on antanut vastaavanvärinen tämä Volvo, kuin oma on. Tuossa tosin on ne listatkin korinväriset, mut mut. Ja lasit pitää vaihtaa kuitenniin uusiin halkeamien takia, ni miksikös ei sitten tuota operaatiota vie loppuun saakka vaikka mielenkiintonen projekti onkin luvassa. :P
Jos tosiaan lasit menee vaihtoon niin siinähän hyvä rako maalata umpiot. Tuossa linkin autossa väri on just passeli, sopivasti kontrastia ja umpiot erottuvat hienosti. Halvin vaihtoehto on vaihtaa lasit, kauan haeskelin fl-umpioita mutta tuntuu että niistä saa maksaa maltaita. Tarvikkeena n.350-400 posteineen / pari. Siihen nähden pelkät lasit ja käläkälä -pullo on edullinen. Olisin tehny itekin noin jos olis ollu jossain nurkissa ylimääräiset orkkis-umpiot.
« Viimeksi muokattu: 16.04.2012, 19:43:50 kirjoittanut Pikkuhukka »
V60 T8 -19

Poissa T-T

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1431
Vs: Volvo S60 - "Börje"
« Vastaus #14 : 16.04.2012, 19:47:17 »
Jos tosiaan lasit menee vaihtoon niin siinähän hyvä rako maalata umpiot. Tuossa linkin autossa väri on just passeli, sopivasti kontrastia ja umpiot erottuvat hienosti. Halvin vaihtoehto on vaihtaa tosiaan lasit, kauan haeskelin fl-umpioita mutta tuntuu että niistä saa maksaa maltaita. Tarvikkeena n.350-400 posteineen / pari. Siihen nähden pelkät lasit ja käläkälä -pullo on edullinen.
Juuri näin, ja apua on saatavilla, ettei tämän neitosen yksin tarvia moiseen operaation lähteä ja tosiaan, fl-umpiot sekä tuon malliset uudet umpiot maksaa usean satasen, eikä esim. purkaamoiltakaan saa paljoa yhtään sen halvemmalla mitä uutena ostaa (kerran katoinkin kun avk:lla on pyytäneet vanhemmanmallisista umpioista 200€/kpl...) Ja tämä ratkaisu on tosiaan edukkaampi todellakin eikä nyt niin pässimpikään.

Eniveis, mielenkiinnolla seuraan, mitä muutoksia tähän Volvoon on tulossa - just passelihan se on näinkin. ;)
Volvo V60 D4 AWD Summum '14

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy