Kolme ensimmäisenä mieleen tulevaa asiaa joissa 940 parempi
+Muovinen PA-tankki (ja uudemmissa muovinen tankkivaruste)
+Farmareissa alumiininen takaluukku
+Tilaa on jos sitä tarvitsee
Jotain 20-30 Volvoa pistänyt muttereiksi ja harvoissa asioissa 700-900 sarja on ottanut kehityksessä askeleen eteenpäin verrattuna 200-sarjaan. Kyllä se on niin että 7-900 on tehty halvimman ja helpoimman mukaan
Esim:
-Montako jarru mäntää on 240 volvossa? Entä 940?
-Monellako pyörällä 240 jarruttaa toisen jarrupiirin vikaantuessa? Entä 940?
-Miksi 740 ja 940 autoista irtoaa tankkausluukku? Miksei 240 luukku irtoa?
Tästähän tuli hauska tapaus, hyviä yksityiskohtia. Heitetään pari vastausta kysymyksiin, ja pari vastapohdintaa, ihan vain todentaakseni että tää on oikeesti vain ja ainoastaan makuasia.
-240:ssä lienee 12kpl, ysissä sitten yseimmiten 6, joskus 8. Siis puolet vähemmän huutoa ja manaamista rempatessa, etenkin kun putki/letku-liitosten määrä on pienempi ja katkeavia ilmausruuvejakin on vähemmän.
-2 vrt 3.
-Varmaan samasta syystä kun 240 tankinluukut on aina irvellään johonkin suuntaan tai vähintään jäävät aina rahtusen raolleen kun ne saranapellit on aina mutkalla johonkinpäin.
Entäpä: kuinka hyvin alkuperäisellä radioasennuksella voit käyttää radiolaitetta esim 3. tai 5. vaihteilla (ei sotketa vammamaatteja, koska 200 on 95% aivan kauhealla automaatilla)? Kuinka kätevä 240:iin on tehdä etujousituksen huoltoa tai vaihtaa vaikkapa jarruletku?
Oikeasti nuo ovat hyvin eri aikakauden tuotteita, 240:hän on modernisoitu 140 kun taas 940 on pintapelleiltä ja kojelaudalta päivitetty 740, lähtökohtaisesti suunnitteluiällä on parikymmentä vuotta eroa ja periaatteessahan ysikin on "antiikkinen" tuote kun suunnittelupohja on 70/80-lukujen taitteesta. 240 omaa nostalgia-"arvoa" ja tunnelmaa, voisin hyvin kuvitella semmoisen harrasteautoksi jollei mulla jo olisi vielä hemmetisti huonommin jokapäiväiseen käyttöön soveltuva, todella paljon ahtaampi ja isoruokasempi, täysin turha auto.