Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Viritys => Aiheen aloitti: Chili - 29.12.2013, 20:12:54

Otsikko: Kumpi parempi: T5:n kone vai 6-sylinterinen vai V8?
Kirjoitti: Chili - 29.12.2013, 20:12:54
Olisi suunnitelmissa ostaa harrastus-Volvoksi ahio ja laitella siihen tehokas moottori; rakentaa sellainen "kahvilaraaseri".

Auto ei tule Suomeen vaan ulkomaankomennuspaikkaani hupiajeluun. Tai oikeammin vapaa-ajan puuhasteluvälineeksi, jolla kurvailen muutaman kerran vuodessa katukuppilaan - ja näytän närhen munat isoille Mersuille.  ;)

Jotta mersuille pärjää kesäkeleissä, niin manuaalilaatikko ja paljon tehoja lienee vaatimuksena - ja lukkoperä?

Äänetkin pitää saada kohdalleen, joten neloskone ei käy tähän.

Käsityö on ko. Paikassa osaavaa ja halpaa, joten korihommat ja sisustukset tulee teetettyä paikallisilla.

Auton saa rekisteriin, kunhan se vain toimii.

Olisiko fiksumpaa lähteä kuutoskoneisesta aihiosta, jotta moottorin sähköistämisessä ei tule ongelmia? Vai viitoskoneesta?  Saako kuutoskoneeseen virityspaloja, vai olisiko 5-sylinterinen helpompi?

Vai onko järkevintä leikkiä ja laittaa V8 ja TH700?

Ja lopuksi; laittakaapa linkkejä, mistä valmiin, viritetyn moottorin saa helpoiten ostettua valmiina!

Suunnitelma B on tuoda kyseinen moottori lopuksi pojan 745:een, jossa on nyt B200E nokalla.

 
Otsikko: Vs: Kumpi parempi: T5:n kone vai 6-sylinterinen vai V8?
Kirjoitti: Automasentaja - 30.12.2013, 16:58:29
http://www.youtube.com/watch?v=XuBVYMh35D0
Otsikko: Vs: Kumpi parempi: T5:n kone vai 6-sylinterinen vai V8?
Kirjoitti: Keme - 30.12.2013, 17:09:32
manuaalilaatikko ja paljon tehoja lienee vaatimuksena

Mikä on paljon tehoa?

Jos vaihtoehdot on välillä turbo-vitonen manuaalilla ja V8 automaatilla, niin ratkaisu ei jää ainakaan vaihtoehtojen vähyydestä kiinni. LS9 ratkaisisi varmaan teho-ongelmat.
Otsikko: Vs: Kumpi parempi: T5:n kone vai 6-sylinterinen vai V8?
Kirjoitti: Kökkö - 30.12.2013, 17:27:47
Mihinkä koriin ajattelit laittaa?

Itse varmaan ottaisin aihioksi T6 moottorin.

...Tollain kun ei ole tullu perehdyttyä aiheeseen, ni onkos peruslohko poikittain olevassa kutosessa ja pitkittäin olevassa? Oli niin tai näin niin 960:n rivikutonen käy aihiosta ihan hyvin, sisuskalut mun ymmärtääkseni samat kun R5:ssa joten palikkaa pitäs saada hyvinkin helposti. Budjetti tietenkin olis hyvä tietää.

960:n moottori olis helppo istuttaa esim. 700-sarjalaisen nokalle ja sisuskalut samat kun 5-pyttysessä niin aihiona olis mun mielestä aika bueno
Otsikko: Vs: Kumpi parempi: T5:n kone vai 6-sylinterinen vai V8?
Kirjoitti: Chili - 30.12.2013, 18:31:52
Aihiota eikä mitään ole vielä hankittu, ja kysymys olikin juuri siitä, että millainen kombinaatio kannattaisi tehdä.

Tuon V8:n lisäsin ääripään vaihtoehtona, mutta saakohan sellaisen koskaan muuttoautona rekisteröityä Suomeen?

Isoimmaksi ongelmaksi näkisin tuon sähköistyksen. Vai onko se ongelma ollenkaan?
Otsikko: Vs: Kumpi parempi: T5:n kone vai 6-sylinterinen vai V8?
Kirjoitti: Kökkö - 30.12.2013, 18:43:33
Aihiota eikä mitään ole vielä hankittu, ja kysymys olikin juuri siitä, että millainen kombinaatio kannattaisi tehdä.

Tuon V8:n lisäsin ääripään vaihtoehtona, mutta saakohan sellaisen koskaan muuttoautona rekisteröityä Suomeen?

Isoimmaksi ongelmaksi näkisin tuon sähköistyksen. Vai onko se ongelma ollenkaan?
Ohjelmoitavalla ruiskulla kannattaa tehdä joka tapauksessa, joten ei sähköt ole mikään ongelma
Otsikko: Vs: Kumpi parempi: T5:n kone vai 6-sylinterinen vai V8?
Kirjoitti: donnari - 31.12.2013, 00:47:36
Jotenki tuo valikoima sulla on aika levällään vielä,kannattais varmaan miettiä vielä toisenki kerran mitä tekee.
Jos tuo suunnitelma B pitää toteutua niin rajaa kyllä jonkin verran valikoimaa.
Kerrot että käsityö on halpaa,mutta pelkäät ongelmaksi tulevaa sähköpuolta?miksi?
Sitten kuitenki mietit rekisteriin saantia muuttoautona(niin tuleeko se kone pojan autoon vai?)
Suuressa roolissa myöskin äänimaailma:-/
Jos tosissas mietit auton tuontia mukana ja rekisteröintiä niin liekkö tuota vaihtoehto B kannattaa miettiäkkään vai tulisko kone takakontissa tuliaisiksi?
Vaihtoehto C  osta sinäkin sellanen tehokas mersu ja kattelet vaikka ruotsista pojalle kunnon koneen ;D
Otsikko: Vs: Kumpi parempi: T5:n kone vai 6-sylinterinen vai V8?
Kirjoitti: mikkeki - 31.12.2013, 07:49:17
Lainaus
muuttoautona rekisteröityä Suomeen?
Toi ja paljon tehoa ei onnistu mitenkään päin kun tulee teho-painosuhde kuitenkin eteen. Kannattaa siis unohtaa tuo rekisteröintijuttu, käyttää autoa sit leluna radalla yms.

Mut joo,
jos kerran on löyhä budjetti, tekijät valmiina ja tarkoitus saada hienosaundinen paljon tehoa tuottava valmiina niin lähtisin itse lähestymään asiaa tuosta v8 volvo/yamaha tekniikasta.
1. sisään mittatilaus männät je:ltä esim ja h-profiilit jostakin. Kampuran kesto, lohkon kesto?-billettikampuraa, korsettia, lohkonputkitusta tarvittaessa?
2. moderni ruisku motec/ autronic/ vipec
3. kansiosasto tsekkaus> jousipaineet? voiko kierrättää kuinka korkealle, nokat?
4. ylipaineistus valitsemallaan tavalla
5. kestävä vaihdelaatikko

Tuosta moottorista luultavasti saa helpolla kutiteltua 1500hp> ja siten että kestää rankaisuakin, litratehokin jäisi vielä suht matalaksi. Luulisin ainakin että tulis hienosaundinen jos kierrättää esim. 9krpm ja tehokas yo. eväillä. Tämä vain tästä lonkalta vetäistynä sen paremmin tuntematta kyseisen moottorin sielunelämää... 20k€ piisannee loistavasti tekniikkaan (osat).

Lainaus
Ja lopuksi; laittakaapa linkkejä, mistä valmiin, viritetyn moottorin saa helpoiten ostettua valmiina!
Helpoiten saat luultavasti esim. autotechiltä www.atechmotor.com (http://www.atechmotor.com)ruotsista ja valmiiksi säädettynä ruiskuineen kaikkineen. Soita Peterille tai Patrikille sinne ja kerro mitä haluat ja millä budjetilla. Tehokasta v8 eivät ole tehneet, mutta esim. 1000hp 1,9ltr t4:sta jnejne. ovat...
Otsikko: Vs: Kumpi parempi: T5:n kone vai 6-sylinterinen vai V8?
Kirjoitti: Chili - 31.12.2013, 15:04:32
Jotenki tuo valikoima sulla on aika levällään vielä,kannattais varmaan miettiä vielä toisenki kerran mitä tekee.
Jos tuo suunnitelma B pitää toteutua niin rajaa kyllä jonkin verran valikoimaa.
Kerrot että käsityö on halpaa,mutta pelkäät ongelmaksi tulevaa sähköpuolta?miksi?
Sitten kuitenki mietit rekisteriin saantia muuttoautona(niin tuleeko se kone pojan autoon vai?)
Suuressa roolissa myöskin äänimaailma:-/
Jos tosissas mietit auton tuontia mukana ja rekisteröintiä niin liekkö tuota vaihtoehto B kannattaa miettiäkkään vai tulisko kone takakontissa tuliaisiksi?
Vaihtoehto C  osta sinäkin sellanen tehokas mersu ja kattelet vaikka ruotsista pojalle kunnon koneen ;D

Olisi varmaan ollut helpompi ymmärtää, jos olisin pidättäytynyt noissa Volvon omissa koneissa ilman ääritapausta; V8 -vaihtoehtoa?

Tarkoitukseni ei ole V8-konetta siirtää mihinkään suomalaiseen autoon - pohdiskelin vain, että saakohan sellaisen tuoda muuttoautona, jos se on omassa käytössä ollut rekisteröitynä EU:n ulkopuolella.

Pakistanilaisten kykyyn viritellä Megasquirttia en luota, joten ajattelin, että sähköhommat saattavat tuottaa vaikeuksia, toisin kuin peltityöt. Duunipaikan vieressä on autoverhoomo, jossa tekevät komeita sisustuksia saksasta tuotuihin autoihin; kaksivärisiä, nahkasistuksia.

Porscheja on myynnissä paljon ja Mersuja, mutta Volvo-harrastajana talliin tekisi mieli hommata yksi sleeper-Volvo, jolla erottuisi saksalaisautoista. Ja sitten ääritapauksena ehkäpä kenties toisi sen taikka pelkän moottorin Suomeen lopuksi.

Otsikko: Vs: Kumpi parempi: T5:n kone vai 6-sylinterinen vai V8?
Kirjoitti: Kökkö - 31.12.2013, 15:43:32
Tuo mikkekin mainitsema V8han on volvon tai ainakin volvosta (S80), se kuulostais aika mielenkiintoisella jos budjetti on iso
Otsikko: Vs: Kumpi parempi: T5:n kone vai 6-sylinterinen vai V8?
Kirjoitti: Chili - 31.12.2013, 17:18:48
Yamahan valmistama V8. Erikoisuus.

Itse olen ajatellut jenkki-V8 + amerikkalainen automaattiloota. Ostin kirjankin, jossa muunnos on dokumentoitu ohjeineen - kylläkin Fordin koneelle.
Otsikko: Vs: Kumpi parempi: T5:n kone vai 6-sylinterinen vai V8?
Kirjoitti: VT86 - 31.12.2013, 17:31:21
Yamahan valmistama V8. Erikoisuus.

Itse olen ajatellut jenkki-V8 + amerikkalainen automaattiloota. Ostin kirjankin, jossa muunnos on dokumentoitu ohjeineen - kylläkin Fordin koneelle.

uusi mustangin modulaarimoottori, suoraan perään Tremecin manuaalilaatikko ja alkaa olemaan virittäminen liiankin helppoa. Jossei vakio riitä, löytyy Ford motorsportilta isompaa alakertaa, kolmea eri tasoista remmiahdin sarjaa etc. Lista on lähes loputon jos ottaa vielä aftermarket valmistajat mukaan.
Otsikko: Vs: Kumpi parempi: T5:n kone vai 6-sylinterinen vai V8?
Kirjoitti: boost - 02.01.2014, 08:27:41
Tuo Tremec kannattaa unohtaa samantein, sellasta Amerikkalaista kuraa että huh huh.
Joillakin voi toimia mutta pääsääntöisesti ongelmallisia paskoja...
Ja tämä on minunkin kokema homma.   

Tee sähköt itse niin tiedät mitä tulee...
Otsikko: Vs: Kumpi parempi: T5:n kone vai 6-sylinterinen vai V8?
Kirjoitti: Jule - 02.01.2014, 09:28:11
Se viritetty t6 kone nyt olisi ainakin mahdollista saada suomeen rekisteröityäkin, kun kaukaa katottuna sellainen on jo olemassa.. Paljon tietysti vaikuttaa myös se mihin autoon sitä ajattelit? Johonkin vanhaan ei-päästörajoitettuun autoon sen saa vielä suht helposti, kun vaan rakentaa sopivan pienet maantietehot siihen, vähäpäästöiseen se täytyy saada menemään vakio T6:na, jolloin tehoa lisääviä muutoksia tehdessä pitää olla vähän hillitympi, ja koppana jokin jossa on riittävän tehokas vertailukone.

Jenkki-V8 voi tietysti onnistua myös kunhan koneesta vaan löytyy sopivat päästöpaperit ja tehot ja tilavuudet on riittävän pienet, näissäkin tulee ongelmaksi se että vanhempaan volvoon sopivia kokoja tai tehoja on hankala löytää, ja jos löytyvät ne ovat vapareita, jolloin niiden virittäminen isoille tehoille on kallista ja työlästä vrt turbo, ja uudempaan koppaan poikittain sellaisen asentaminen ei ole kovin mielekästä.

Sähköjen kannalta yksinkertaisin lienee kuitenkin se ohjelmoitava ruisku. Alkuperäisen ruiskun modifointi toiseen autoon ja erilaiselle moottorille ei kuitenkaan ole niin kovin yksinkertaista, vaikka ehkä edullismpaa onkin.

Sitä en osaa sanoa minkälaisia moottoriguruja pakistanista löytyy, maa kun ei näin äkkisltään autoilun suhteen herätä mitään muuta mielikuvaa kuin jonkin hillittömän ruuhkan jossa mopot ja riksat kaahaa ruttuisten bussien kanssa kilpaa ilman mitään sen kummempia liikennesääntöjä.
Otsikko: Vs: Kumpi parempi: T5:n kone vai 6-sylinterinen vai V8?
Kirjoitti: masi_71 - 05.01.2014, 14:26:32

Muuttoautoihin noi rakentelu ja moottorivaihdos säännökset ei päde.
Ihan mikä keksintö mikä on paikallisissa kilvissä ilman sen maan maanpoikkeuslupia kelpaa tuoda suomeen.
Otsikko: Vs: Kumpi parempi: T5:n kone vai 6-sylinterinen vai V8?
Kirjoitti: masi_71 - 05.01.2014, 14:27:45


Kunhan se vaan on tarpeeksi vanha, mutta eikös tässä jotain 70, 80 luvun autoa tehtykin
Otsikko: Vs: Kumpi parempi: T5:n kone vai 6-sylinterinen vai V8?
Kirjoitti: masi_71 - 05.01.2014, 14:29:46
ja kun ette kumminkaan usko....

"Aiemman rekisteröintimaan vaatimustenmukaisuuden osoittamiseksi riittää, että ajoneuvo on hyväksytty lähtömaassa rekisteriin ilman poikkeuslupia "



http://www.trafi.fi/tieliikenne/katsastukset/katsastuslajit/rekisterointikatsastus#Muuttotavarana
Otsikko: Vs: Kumpi parempi: T5:n kone vai 6-sylinterinen vai V8?
Kirjoitti: mikkeki - 06.01.2014, 08:18:09
Tätä ei ymmärtääkseni voi kiertää mitenkään "laillisesti" jos autoa yritetään saada katsastettua liikenteeseen jos siis kyseessä auto johon tekniikka vaihdettu alkuperäisestä poikkeavaksi.
Lainaus
Moottorin muutoksen seurauksena auton omamassan ja moottorin nettotehon suhde ei kuitenkaan saa alittaa 7,0 kg/kW rajaa
Otsikko: Vs: Kumpi parempi: T5:n kone vai 6-sylinterinen vai V8?
Kirjoitti: Chili - 08.01.2014, 15:44:20
"....ja sen rakennetta ei ole jälkikäteen muutettu".

Siis minkä jälkeen? Katsastuksen vai valmistuksen?
Otsikko: Vs: Kumpi parempi: T5:n kone vai 6-sylinterinen vai V8?
Kirjoitti: donnari - 09.01.2014, 08:56:13
No lähtökohtaisesti se tehdasversio on alkuperäinen johon verrataan ;)
Menis liian helpoksi jos verrattais aina edelliseen rakennelmaan...
En kylläkään käsitä miksi muuttoautoille sallitaan määrättyjä "helpotuksia"tuohon rekisteröintiin,eikö säännöt pitäis olla kaikille samat?Ei tässä maassa... :idiot2:
Otsikko: Vs: Kumpi parempi: T5:n kone vai 6-sylinterinen vai V8?
Kirjoitti: masi_71 - 12.01.2014, 11:00:19
mä ymmärrän tuon siis niin että rakennetta ei ole lähtömaan hyväksynnän/katsastuksen jälkeen muutettu.
Ja jos ensimmäisellä konttorilla ei ymmärretä samanlailla etsiin toisen tai kolmannen jossa se ymmärrys on sama asiakkaan kanssa :)

kyllä sen joku leimaa....
Otsikko: Vs: Kumpi parempi: T5:n kone vai 6-sylinterinen vai V8?
Kirjoitti: Jule - 13.01.2014, 12:47:00
ja kun ette kumminkaan usko....

"Aiemman rekisteröintimaan vaatimustenmukaisuuden osoittamiseksi riittää, että ajoneuvo on hyväksytty lähtömaassa rekisteriin ilman poikkeuslupia "



http://www.trafi.fi/tieliikenne/katsastukset/katsastuslajit/rekisterointikatsastus#Muuttotavarana

Joskus Veijo Esson raadin kanssa tultiin siihen tulokseen että tuo "poikkeuslupa" on yhtä kuin muutoskatsastus.

Monessa maassahan ei mitään varsinaisia poikkeuslupia auton muutoksissa edes ole olemassa, vaan kaiken näköiset viritykset menevät normaalin lainsäädännön mukaan muutoskatsastuksella. Eikös sen yhden Aussijäppisen BelAir jossa oli 27l Merlin moottorikin ollut vaan muutoskatsastettu sille koneelle paikallisten pykälien mukaan.
Otsikko: Vs: Kumpi parempi: T5:n kone vai 6-sylinterinen vai V8?
Kirjoitti: donnari - 21.01.2014, 13:14:09
mä ymmärrän tuon siis niin että rakennetta ei ole lähtömaan hyväksynnän/katsastuksen jälkeen muutettu.
Ja jos ensimmäisellä konttorilla ei ymmärretä samanlailla etsiin toisen tai kolmannen jossa se ymmärrys on sama asiakkaan kanssa :)

kyllä sen joku leimaa....
Jos asia ois noin kun sinä sen tulkitset niin esim.ruotsista hakis vaikka 240 chevyn pikkulohkolla tai epa-duetin tai vaikka ja mitä hauskaa mikä siellä onnistuu rekisteröidä ;)
Olisin tuonut jo ajat sitten 940/960 vollen pikkulohkolla,mutta kun se ei vaan onnistu rekisteröidä tässä maassa!!!
Vaikka kierrät kaikki konttorit niin ainakaan koulunsa käynyt katsuri ei oo sun kans samaa mieltä..
Otsikko: Vs: Kumpi parempi: T5:n kone vai 6-sylinterinen vai V8?
Kirjoitti: Kökkö - 21.01.2014, 13:58:16
Jos asia ois noin kun sinä sen tulkitset niin esim.ruotsista hakis vaikka 240 chevyn pikkulohkolla tai epa-duetin tai vaikka ja mitä hauskaa mikä siellä onnistuu rekisteröidä ;)
Olisin tuonut jo ajat sitten 940/960 vollen pikkulohkolla,mutta kun se ei vaan onnistu rekisteröidä tässä maassa!!!
Vaikka kierrät kaikki konttorit niin ainakaan koulunsa käynyt katsuri ei oo sun kans samaa mieltä..
Jos auto on katsastettu ruotsissa, ei sitä tarvi katsastaa suomessa
Otsikko: Vs: Kumpi parempi: T5:n kone vai 6-sylinterinen vai V8?
Kirjoitti: Jule - 21.01.2014, 17:09:41
Jos auto on katsastettu ruotsissa, ei sitä tarvi katsastaa suomessa

Autoa ei saa suomen rekisteriin ilman rekisteröintikatsastusta.
Otsikko: Vs: Kumpi parempi: T5:n kone vai 6-sylinterinen vai V8?
Kirjoitti: Kökkö - 21.01.2014, 18:05:50
Autoa ei saa suomen rekisteriin ilman rekisteröintikatsastusta.
Joka käsittää runkonumeron tarkistuksen, ei muuta
Otsikko: Vs: Kumpi parempi: T5:n kone vai 6-sylinterinen vai V8?
Kirjoitti: donnari - 27.01.2014, 09:26:41
Onko puhuja varma asiasta?
Maahantuloilmoituksen yhteydessä(tullissa),että saa jatkaa tarroilla ajoa on edellytyksenä voimassa oleva leima.
Rekisteröinnin yhteydessä täällä ainakin tarkastetaan koko auto,näköjään paikkakunta kohtaisia eroja tuossakin..
Ja joka tapauksessa seuraavaan katsastukseen loppuu tuokin kikkailu.
Onko sulla kökkö omakohtaisia kokemuksia asiasta??

Se että auto on esim.katsastuksessa hyväksytty ruotsissa vaikka viikko sitten ei takaa yhtään mitään tässä maassa.Muuta kun että verot siitä saa maksaa vaikka ei sais ikinä kilpiin.
Otsikko: Vs: Kumpi parempi: T5:n kone vai 6-sylinterinen vai V8?
Kirjoitti: Kökkö - 27.01.2014, 12:45:12
Jos autossa on voimassa oleva katsastus ruotsissa, ei sitä tarvitse katsastaa suomessa. Tämä on fakta. 2 edellistä autoa jotka ruotsista olen tuonut, niin ei ole kuin tarkistettu runkonumero. Kumpikaan autoista ei ollut muutoskatsastettuja joten niiden käsittelystä en ole ihan varma. Periaatteessa pitäis mennä niin että auto pitäis saada kilpiin jos siinä on hyväksytty katsastus missä tahansa eu maassa
Otsikko: Vs: Kumpi parempi: T5:n kone vai 6-sylinterinen vai V8?
Kirjoitti: tomimikael - 27.01.2014, 13:33:55
Jos autossa on voimassa oleva katsastus ruotsissa, ei sitä tarvitse katsastaa suomessa. Tämä on fakta. 2 edellistä autoa jotka ruotsista olen tuonut, niin ei ole kuin tarkistettu runkonumero. Kumpikaan autoista ei ollut muutoskatsastettuja joten niiden käsittelystä en ole ihan varma. Periaatteessa pitäis mennä niin että auto pitäis saada kilpiin jos siinä on hyväksytty katsastus missä tahansa eu maassa

Näinhän se on mennyt motskaripuolella jo pitkään. 
Käytännössä pyöriä on rakennettu suomessa, rekisteröity ruotsissa ja tuotu sitten suomeen ja saatu suomen kilpiin.    :buck2:
Ihanan loogisen viisasta!
Otsikko: Vs: Kumpi parempi: T5:n kone vai 6-sylinterinen vai V8?
Kirjoitti: Likonen - 28.01.2014, 14:17:08
On noita tapauksia ollut ainakin joskus kuulemma paljon että on ruotsista tuotu rakennettuja autoja ja ei ole saatu suomessa kilpiin.. Siellä tuntuu nykyään olevan melkeen jokaisessa rakennetussa takapotku Volvossa olevan esim T5, T6, 2JZ, Bemarin kutonen tai V8.. Eiköhän niitä aikapaljon haalittais tänne suomeen jos onnistuis täällä saada kilpiin/leimaan.. Muuten kun rahaleimalla.. Ruotsissahan nyt on tyyliin putkirunkoautoja leimassa "omavalmisteena"..
Otsikko: Vs: Kumpi parempi: T5:n kone vai 6-sylinterinen vai V8?
Kirjoitti: Keme - 28.01.2014, 15:38:17
Eiköhän niitä aikapaljon haalittais tänne suomeen jos onnistuis täällä saada kilpiin/leimaan..
Tuskimpa haalittas. About internetin alusta asti on ollut sama "Suomessa ei saa kilpiin mitään"-itku kaikilla autofoorumeilla. Ei se sen kummepaa ole, kun vähän selvittelee ensin asioita ja sitten käy vaan leimaamassa. Todellisuus on ettei niitä tekijöitä tai hakijoita vaan ole siinä vaiheessa, kun pitäisi tehdä tai hakea. Helppo se on nettifoorumilla valittaa, kun omat sormet ei siinä likaannu. Sen verran ehkä pitää lieventää tätä postausta, että vähäpäästöisten autojen rakentelu on kyllä varsin haastavaa. Miksei ei-vähäpäästöistä T5,T6, 2JZ, Bemarin kutonen tai V8 Volvoa saisi leimattua Suomessa? Vaikka Chevyn pikkulohkolla marssittas kakssatasen muutosleimalle ja ajais uuden otteen kanssa auringonlaskuun, ei mikään varsinainen ongelma.
Otsikko: Vs: Kumpi parempi: T5:n kone vai 6-sylinterinen vai V8?
Kirjoitti: Kökkö - 28.01.2014, 16:38:13
Itseasiassa ruotsissa pitäis olla ihan samat rakentelusäädökset kuin suomessa. Näin se menee:
Lainaus
Selvitys ajoneuvolle suoritetusta hyväksytystä katsastuksesta

Jos ajoneuvon rekisteröintikatsastukseen esittäjä haluaa vedota ETA-valtiossa tehtyyn direktiivin 96/96/EY mukaiseen tarkastukseen, on hänen esitettävä kirjallinen selvitys –  mahdollisesti tarvittavine käännöksineen – kunnon tarkastuksen sisältäneestä hyväksytysti suoritetusta katsastuksesta. Katsastusajankohta voi ilmetä esimerkiksi rekisteröintitodistuksesta tai erillisestä katsastustodistuksesta.

Otsikko: Vs: Kumpi parempi: T5:n kone vai 6-sylinterinen vai V8?
Kirjoitti: Likonen - 28.01.2014, 18:54:12
Tuskimpa haalittas. About internetin alusta asti on ollut sama "Suomessa ei saa kilpiin mitään"-itku kaikilla autofoorumeilla. Ei se sen kummepaa ole, kun vähän selvittelee ensin asioita ja sitten käy vaan leimaamassa. Todellisuus on ettei niitä tekijöitä tai hakijoita vaan ole siinä vaiheessa, kun pitäisi tehdä tai hakea. Helppo se on nettifoorumilla valittaa, kun omat sormet ei siinä likaannu. Sen verran ehkä pitää lieventää tätä postausta, että vähäpäästöisten autojen rakentelu on kyllä varsin haastavaa. Miksei ei-vähäpäästöistä T5,T6, 2JZ, Bemarin kutonen tai V8 Volvoa saisi leimattua Suomessa? Vaikka Chevyn pikkulohkolla marssittas kakssatasen muutosleimalle ja ajais uuden otteen kanssa auringonlaskuun, ei mikään varsinainen ongelma.

Nää on näitä ikuisuusväittelyitä mutta noissa em. koneissa on vakiona keskimäärin sellanen 250-350hp joten voi kyllä olla hieman vaikeuksia saada sellanen kone otteeseen. Esim 2JZ on muistaakseni 280hp vakiona ja esim. 240 volvon tehoraha on n. 210hp. Hieman on ehkä epäilyttävää että moottorin virittämisen tuloksena on teho laskenut 280hp:sta 210hevosvoimaan. Vaikkakin se _pitäisi_ mennä niin että siellä leimatut menisi täällä läpi niin ei se kyllä aina läpihuutohomma ole.. Kyllä siellä sellasia rakennelmia on saatu kilpiin.. Tiedä sitten jos on "kaverileimalla" siellä saatu lappujen väliin.. Ei muuta kun joku kokeilemaan tuoda sieltä joku 700-1000hp katuauto tänne ja koittaa saada täällä leimaan ilman fiilunkeja?

Otsikko: Vs: Kumpi parempi: T5:n kone vai 6-sylinterinen vai V8?
Kirjoitti: mista - 28.01.2014, 20:49:48
Tuskimpa haalittas. About internetin alusta asti on ollut sama "Suomessa ei saa kilpiin mitään"-itku kaikilla autofoorumeilla. Ei se sen kummepaa ole, kun vähän selvittelee ensin asioita ja sitten käy vaan leimaamassa. Todellisuus on ettei niitä tekijöitä tai hakijoita vaan ole siinä vaiheessa, kun pitäisi tehdä tai hakea. Helppo se on nettifoorumilla valittaa, kun omat sormet ei siinä likaannu. Sen verran ehkä pitää lieventää tätä postausta, että vähäpäästöisten autojen rakentelu on kyllä varsin haastavaa. Miksei ei-vähäpäästöistä T5,T6, 2JZ, Bemarin kutonen tai V8 Volvoa saisi leimattua Suomessa? Vaikka Chevyn pikkulohkolla marssittas kakssatasen muutosleimalle ja ajais uuden otteen kanssa auringonlaskuun, ei mikään varsinainen ongelma.

Miksei no sikesei että suomen lainsäädännössä auton teho saa kasvaa mallisarjan tehokkaimmasta tietyn prosenttimäärän ja valitettavasti nuo koneet ei siihen prosenttimäärään mahdu.

Ja mitä suomeen rekisteröintikatsastukseen tulee niin se on yksi hailee onko se Ruotsissa jo kilvissä, kun vaikka katsastusmiehen ei tarvitsisi autoa katsoa niin hänellä on oikeus autoa katsoa. Ja jos pellin alla majaile esim. 2jz niin katsastusmies voi auton hylätä laittomana oli se rekisteröity ihan missä tahansa. Laitonta autoa ei tarvitse leimata.

Eli vaikka auto on leimattu jossain eu maassa ei se automaattisesti tarkoita, että ko. auto on laillinen Suomessa.
Otsikko: Vs: Kumpi parempi: T5:n kone vai 6-sylinterinen vai V8?
Kirjoitti: tomimikael - 28.01.2014, 21:27:36
Tuskimpa haalittas. About internetin alusta asti on ollut sama "Suomessa ei saa kilpiin mitään"-itku kaikilla autofoorumeilla. Ei se sen kummepaa ole, kun vähän selvittelee ensin asioita ja sitten käy vaan leimaamassa. Todellisuus on ettei niitä tekijöitä tai hakijoita vaan ole siinä vaiheessa, kun pitäisi tehdä tai hakea. Helppo se on nettifoorumilla valittaa, kun omat sormet ei siinä likaannu. Sen verran ehkä pitää lieventää tätä postausta, että vähäpäästöisten autojen rakentelu on kyllä varsin haastavaa. Miksei ei-vähäpäästöistä T5,T6, 2JZ, Bemarin kutonen tai V8 Volvoa saisi leimattua Suomessa? Vaikka Chevyn pikkulohkolla marssittas kakssatasen muutosleimalle ja ajais uuden otteen kanssa auringonlaskuun, ei mikään varsinainen ongelma.

Kyllä mä hakisin esimerkiksi tuon (http://www.blocket.se/dalarna/Volvo_244_t5_51670925.htm?ca=16&w=3) heti ensiviikoloppuna, mutta ei huvita ajella tarrakilvillä muutamana iltana kesässä.

Pyöräpuolella MMAF (http://www.mmaf.fi/forum/) on ajanut rakentelua helpottavia pykäliä läpi ihan viime aikoinakin. Autopuolella ei taida olla mitään vastaavaa instanssia..
Otsikko: Vs: Kumpi parempi: T5:n kone vai 6-sylinterinen vai V8?
Kirjoitti: Slerbahuuli - 28.01.2014, 21:32:40
Onkos erikoismuutoslupa -systeemi nykyään vielä mahdollinen? Siis hakea muutoslupia poiketa tuosta 25% tilavuus ja 20% tehon nousun säännöistä?
Otsikko: Vs: Kumpi parempi: T5:n kone vai 6-sylinterinen vai V8?
Kirjoitti: pukema - 28.01.2014, 21:45:13
Kyllä mä hakisin esimerkiksi tuon (http://www.blocket.se/dalarna/Volvo_244_t5_51670925.htm?ca=16&w=3) heti ensiviikoloppuna, mutta ei huvita ajella tarrakilvillä muutamana iltana kesässä.

Pyöräpuolella MMAF (http://www.mmaf.fi/forum/) on ajanut rakentelua helpottavia pykäliä läpi ihan viime aikoinakin. Autopuolella ei taida olla mitään vastaavaa instanssia..
Tuota esimerkin autoa ei todennäköisesti saa laillisesti katsastettua Ruotsissa. Liikaa vääntöä normaaliin 240:een ja liian vähän muutoksia että menis Ombyggt fordon tai Amatörbyggt fordoniksi, joissa niissäki on 15kW/100kg tehoraja.  Lisäksi om/amatörbyggt fordoniksi rekisteröinti maksaa Ruotsissa enemmän kuin poikkeuslupa Suomessa.

Viissylinterinen turbo kakssatanen helpompi ja selvästi halvempi saada kilpiin Suomessa kuin Ruotsissa.
Otsikko: Vs: Kumpi parempi: T5:n kone vai 6-sylinterinen vai V8?
Kirjoitti: Kökkö - 28.01.2014, 22:23:35
Miksei no sikesei että suomen lainsäädännössä auton teho saa kasvaa mallisarjan tehokkaimmasta tietyn prosenttimäärän ja valitettavasti nuo koneet ei siihen prosenttimäärään mahdu.

Ja mitä suomeen rekisteröintikatsastukseen tulee niin se on yksi hailee onko se Ruotsissa jo kilvissä, kun vaikka katsastusmiehen ei tarvitsisi autoa katsoa niin hänellä on oikeus autoa katsoa. Ja jos pellin alla majaile esim. 2jz niin katsastusmies voi auton hylätä laittomana oli se rekisteröity ihan missä tahansa. Laitonta autoa ei tarvitse leimata.

Eli vaikka auto on leimattu jossain eu maassa ei se automaattisesti tarkoita, että ko. auto on laillinen Suomessa.
Niinhän se vissiin on, että katsastusmies voi todeta että ei ole laillinen suomeen vaikka olisi laillisesti katsastettu ruotsissa, mutta silloin virheen on tehnyt ruotsalainen insinööri,  koska pykälän 96/96/ey mukaan säännöt on meillä samat poislukien armeijan kalusto, hälytysajoneuvot ja museoautot.
Täytyy vielä kaverilta kysyä. Periaatteessa rekisteröijä voi vedota pykälään 96/96/ey, mutta ei taida kukaan viitsiä hankkia autoa ja kokeilla kuinka käy.
Otsikko: Vs: Kumpi parempi: T5:n kone vai 6-sylinterinen vai V8?
Kirjoitti: tomimikael - 28.01.2014, 22:27:55
No eikös tässä meillä ole yhdistys joka voisi hakea jonkun katiskan ja alkaa vänkätä konttorilla ja kabineteissa ja hakea ennakkotapausta?  :P
Otsikko: Vs: Kumpi parempi: T5:n kone vai 6-sylinterinen vai V8?
Kirjoitti: mista - 28.01.2014, 22:44:12
Niinhän se vissiin on, että katsastusmies voi todeta että ei ole laillinen suomeen vaikka olisi laillisesti katsastettu ruotsissa, mutta silloin virheen on tehnyt ruotsalainen insinööri,  koska pykälän 96/96/ey mukaan säännöt on meillä samat poislukien armeijan kalusto, hälytysajoneuvot ja museoautot.
Täytyy vielä kaverilta kysyä. Periaatteessa rekisteröijä voi vedota pykälään 96/96/ey, mutta ei taida kukaan viitsiä hankkia autoa ja kokeilla kuinka käy.

Sillähän ei merkitystä lopppupeleissä ole kuka virheen on tehnyt vaan se, että virhe havaitaan. Se, että joku on ollut ammattitaidoton ei ole syy siihen, että seuraavakin täytyy katsoa asia läpi sormien. Eli mihinkään vetoaminen ei auta jos asia on yksiselitteisesti lainvastainen.
Otsikko: Vs: Kumpi parempi: T5:n kone vai 6-sylinterinen vai V8?
Kirjoitti: Kökkö - 28.01.2014, 22:44:49
Luulen että sillä katsurilla on oikeus hylätä mutta lainpuitteissa sen olis mahdollista myös hyväksyä se auto sellaisena mitä bengt-åkekin länsi naapurissa
Otsikko: Vs: Kumpi parempi: T5:n kone vai 6-sylinterinen vai V8?
Kirjoitti: mista - 28.01.2014, 22:49:41
Luulen että sillä katsurilla on oikeus hylätä mutta lainpuitteissa sen olis mahdollista myös hyväksyä se auto sellaisena mitä bengt-åkekin länsi naapurissa

No esim. juuri 2jz tapauksessa lain mukaan ei voi, mutta tarviskos palata aiheeseen :)
Otsikko: Vs: Kumpi parempi: T5:n kone vai 6-sylinterinen vai V8?
Kirjoitti: Kökkö - 28.01.2014, 23:10:27
No esim. juuri 2jz tapauksessa lain mukaan ei voi, mutta tarviskos palata aiheeseen :)
Kyllähän tää vähän aihetta sivuaa, jos tänne meinaa auton tuoda... lain mukaan inssi voi rekisteröidä auton suomeen jos se on hyväksytty ruotsissa, näin tuskin kukaan tekee. On eriasia yrittää muutoskatsastaa autoa. Kumpikaan meistä ei ole katsastusinsinöörejä, joten turha puhua asioita faktoina, täytyy vaan jossitella.
Otsikko: Vs: Kumpi parempi: T5:n kone vai 6-sylinterinen vai V8?
Kirjoitti: mista - 29.01.2014, 06:06:24
Kyllähän tää vähän aihetta sivuaa, jos tänne meinaa auton tuoda... lain mukaan inssi voi rekisteröidä auton suomeen jos se on hyväksytty ruotsissa, näin tuskin kukaan tekee. On eriasia yrittää muutoskatsastaa autoa. Kumpikaan meistä ei ole katsastusinsinöörejä, joten turha puhua asioita faktoina, täytyy vaan jossitella.

Inssi ei voi silti kävellä Suomen lain yli tuossa tehosäännössä. Vaikka se Ruotsissa olisikin rekisteröity. Tämän voin todeta ilman inssin papereitakin, koska laki on laki.
Otsikko: Vs: Kumpi parempi: T5:n kone vai 6-sylinterinen vai V8?
Kirjoitti: 8-pätkä - 31.01.2014, 14:08:20
Kyllähän se vaan niin on että katsastuksen läpäisy ja laillisuus on aivan eri asioita. Mikä siinä on niin hankalaa ymmärtää? Aika monenlaiset pykälien vastaiset viritykset ja muutokset menee leimasta läpi mutta ei se niistä laillisia tee.
Otsikko: Vs: Kumpi parempi: T5:n kone vai 6-sylinterinen vai V8?
Kirjoitti: Kökkö - 31.01.2014, 16:37:13
Asia kysytty kaverilta, eli niinku mistakin totesi, ei saa kilvitettyä suomeen jos ei ole suomessa laillinen. Se ruotsin katsastus kelpoisuus koskee vain kuntotarkastusta. Kyllähän mä sen itekkin arvasi mut aina on kiva jossitella...