Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Projektipäiväkirjat => Aiheen aloitti: amaz1800 - 27.01.2011, 20:42:03
-
Projektin ideana kunnostaa 69-vuosimallia oleva Volvo Amazon.
(http://i1088.photobucket.com/albums/i323/amaz1800/13102010038.jpg)
(http://i1088.photobucket.com/albums/i323/amaz1800/13102010040.jpg)
Auto projektin alussa
Ulkoasu
Auto jää suht orginellin näköiseksi ulospäin katsottuna.
Väri: Orkkis punanen.
Tekniikka
Lohko on B18 koneesta porattu B20:seksi ja nokka-akselina on C-nokka? nostoja sain mitattua 6,5 ja nokan päässä pienellä c kirjain joten C-nokaksi kuvittelen.
Voi olla että tulee parempi lohko ja alakerta ja turbo mutta ei teidä vielä.
Vanteet
Berzetta variente vanteet ollu mielessä ?
Alusta ja Jarrut
Ehkä GTS alustasarja. uudet kumipuslat kaikkialle.
Jarrut: 244gle taka-akseli, (mitä satulat levyt käy 200sarjalaisen akseliin jos taaksekkin saisi paremmat kun normi 200sarjalaisen) ja eteen pitäsi paremmat levyt ja satulat sovitella.
Kori ja sisusta
Väriksi tulee alkuperäinen punainen.
Sisusta tulee olemaan suht orginaalin näköinen ,ehkä jotkut FK-sporttipenkit tai sitten ihan orkkis penkit.
Audio puoli
tulee olemaan aika perus settiä eli joku soitin mikä on hyvä ja halpa (ei sovi samaan lauseeseen) ja hattuhyllyllä tulee piilotetut jotkut 6x9 kajarit, eteen en tiiä mitä tulee vai tuleeko ollenkaan.
Lisää kuvia http://s1088.photobucket.com/albums/i323/amaz1800/ (http://s1088.photobucket.com/albums/i323/amaz1800/)
siinä jtn alkutietoja.
-
Alotin projektin tuossa muutama viikko sitten ja aloitin poistamalla vanhat massat lokasuojista ja kaikkialta missä sitä oli. Työvälineenä käytin kuumailmapuhallinta ja lastaa sekä jonkin sortin talttaa.
Koululle vein moottorin ja alotin kunnostamisen purkamalla kannen ja maalamalla sen(vakio kansi joka ei tule kyseiseen moottoriin), lohko kaipaisi vielä uutta maalia mutta ensi viikolla se saa sen. Toissaviikon perjantaina irrotin 62- vuosimallin "pyhimys" volvosta siihen jälkeenpäin asennetun ruiskukannen ynnä muut hilppeet, joiden tarkoitus olisi päästä amazoniin. Ruiskukansi on lasikuulapuhallettu ja kaipaa nyt istukkapintojen ajoa ja venttiilien hiomista(pakoventtiilit saattaa tulla uudet) sekä maalia. Venttiilit oli siinä muistaakseni 44/35mm. Uudet venttiilin ohjaimet sekä kumit pitäsi tilata mutta ei oo saannu vielä aikaiseksi.
Tällä hetkellä olen keskittynyt etsimään D-Jetronicin polttoainesuuttimiin uusia kumeja joita ei ole meinannut löytyä (täytyy varmaan tilata www.gcp.se stä samalla kun tilaa joitakin korjauspeltejä ja muitakin osia mitä nyt ilmenee tarvitsevan.
Huominen päivä menee Helsingissä Korjaamo messuilla ja lauantaina menoa ,mutta onneksi sunnuntaina pääsee hioskelemaan ja hitsaileen amazonia. pohjamaaliksi vedän inertan vai onko parempia ehdotuksia?
-
pohjamaaliksi vedän inertan vai onko parempia ehdotuksia?
epoxi.
Pystyy kittaamaan päälle (lähes kaikkiin) ja on ruostesuoja samassa sekä on myös "joustava"
Esim Dupont 840R on hyvä ja toimii myös hiomavärinä, tosin ei ehkä halvin mahdollinen.
-
epoxi.
Pystyy kittaamaan päälle (lähes kaikkiin) ja on ruostesuoja samassa sekä on myös "joustava"
Esim Dupont 840R on hyvä ja toimii myös hiomavärinä, tosin ei ehkä halvin mahdollinen.
Oon jtn dupontin pohjamaalia joskus maalannu mutta enemmän hionu ja täytyy varmaan jtn vähän parempaa kun inertaa laittaa .
Kävin ostamassa teräsharja kuppeja rälläkkään niin pääsee sunnuntaina alottaan hiomatyötä.
-
Uumama.. mikä tuo pyhimys tuolla on.. ?
-
Uumama.. mikä tuo pyhimys tuolla on.. ?
Niinpä!
Pidäthän Aman orkkiksen näköisenä?
-
Niinpä!
Pidäthän Aman orkkiksen näköisenä?
se on sedän pyhimys volvo joka on jäänyt talliin seisomaan. kilville sen kuulemma sais kun vaan laittaa nyt kannen paikalle ja vie konttorille(jarrut nyt tietty läpikäydä eka mutta...) ja amazoni on jäämässä orkkiksen näköiseksi mitä nyt ehkä jotkut vanteet vaihtuu ,mutta sillä lailla tehdään että on helppo sitten laittaa museokilpiin jos siltä tuntuu.
-
(http://i1088.photobucket.com/albums/i323/amaz1800/amazon008.jpg)
(http://i1088.photobucket.com/albums/i323/amaz1800/amazon009.jpg)
Lohkosta pari kuvaa
(http://i1088.photobucket.com/albums/i323/amaz1800/24012011085.jpg)
Ennen/Jälkeen lasikuulapuhalluksen
(http://i1088.photobucket.com/albums/i323/amaz1800/amazon0262.jpg)
(http://i1088.photobucket.com/albums/i323/amaz1800/amazon0252.jpg)
Toinen kansi (ei ruisku)
-
Aamulla lähdin polkupyörällä tallille ja laitoin semmosen kuppiteräsharja jutun rälläkkään kiinni ja alotin hiomisen, niin rälläkkä tärisee niin paljon että kädet puutuu heti ja kaiken lisäks se vielä kuumenee. eihän siitä sit mtn tullu, sit hioskelin ruostetitten ympäriltä vähän normi lamellilaikalta ja totesin et hiekkapuhaltaa ne täytyy eka että voi hitsata kun jokapaikkaan ei pääse hiomaan. onko kenelläkään kokemusta puhdistuslaikoista esim maalin poistoon vai millä kannattaa maali hioa pois?
-
Aamulla lähdin polkupyörällä tallille ja laitoin semmosen kuppiteräsharja jutun rälläkkään kiinni ja alotin hiomisen, niin rälläkkä tärisee niin paljon että kädet puutuu heti ja kaiken lisäks se vielä kuumenee. eihän siitä sit mtn tullu, sit hioskelin ruostetitten ympäriltä vähän normi lamellilaikalta ja totesin et hiekkapuhaltaa ne täytyy eka että voi hitsata kun jokapaikkaan ei pääse hiomaan. onko kenelläkään kokemusta puhdistuslaikoista esim maalin poistoon vai millä kannattaa maali hioa pois?
http://www.soodapuhallus.fi/
Tulee myös paikan päälle puhalteleen. Hieman kalliinpi kuin hiekka mutta pellit ei veny ja kulu. Voi puhaltaa kaikki pinnat ;)
-
http://www.soodapuhallus.fi/
Tulee myös paikan päälle puhalteleen. Hieman kalliinpi kuin hiekka mutta pellit ei veny ja kulu. Voi puhaltaa kaikki pinnat ;)
tullu joo luettua tuosta soodapuhalluksesta mutta maksaa sen 1000e kun koko auton puhaltaa niin on vähän tyyristä hommaa, ja pihassa on hiekkapuhallus vehkeet , mutta ei taida päästä puhaltaan kun vasta kun lumet lähtee, ellei sit pikkupyssyllä puhaltele ruostekohtia. ja hiekkapuhaltaa en meinannu pintapeltejä. soodallahan nekin kyllä menis.
-
Pintapelleistä pahimmat pois lamellilaikalla ja epäkeskohiomakoneella saa ruosteettomat kohdat maalauskuntoon. :)
-
Uusia kuvia Amazonista ja entisen omistajan tekemistä ruostepaikoista. täytyy varmaan repiä vanhat paikat irti ja laittaa uutta peltiä kunnolla vanhojen tilalle. -> http://s1088.photobucket.com/albums/i323/amaz1800/ (http://s1088.photobucket.com/albums/i323/amaz1800/)
-
]Tänään lasikuula puhalsin imusarjan ja huomenna jos kerkee niin ruiskukansi ja imusarja sun muita hilppeitä "pesukoneeseen" ja uutta maalia kanteen.
Ennen
(http://i1088.photobucket.com/albums/i323/amaz1800/amazon0342.jpg)
Jälkeen
(http://i1088.photobucket.com/albums/i323/amaz1800/31012011086.jpg).
Täytys keretä tilaamaan venttiilin ohjurit+ ohjurin tiivisteet. Perjantaina luultavasti saa seetit ajettua ja hiottua venttiilit.
Sitten vielä tarvis ruiskusuuttimeille niitä kumeja.huoh
-
Tänään kävi osat pesukoneessa.
(http://i1088.photobucket.com/albums/i323/amaz1800/01022011087.jpg)
-
^Asiallista :pomo:
E: noinnii tuotanoinnii, mites sie arvelit tuon polttoainelinjan mietiskellä? Ruiskun tankki vaiko johonkii väliin jonkunlainen kerääjäsäiliö tai vastaava?
-
^Asiallista :pomo:
E: noinnii tuotanoinnii, mites sie arvelit tuon polttoainelinjan mietiskellä? Ruiskun tankki vaiko johonkii väliin jonkunlainen kerääjäsäiliö tai vastaava?
Kiitos. Ihan 100% varma ei vielä toi ruisku ole ,että laitetaanko kiinni vai ei ,koska se riippuu sedästä antaako se asentaa sen pyhimyksen ruiskun tuohon amaan, kunnostan sen kannen joka tapauksessa. täytyy vaan yrittää suostutella se :D. Suunnitteilla on tuo kerääjäsäiliö systeemi, taitaa olla kaikkein toimivin ratkaisu ja pienimmät muutokset täytyy sillon tehdä. näin oon ainakin ymmärtänyt.
Ja nyt on sitten epoksipohjamaalia hommattu 20litraa :) että riittää muuhunkin kun vain tähän autoon.
Osaako kukaan muuten sanoa että käykö tuo C-nokka? ruiskun kanssa? eikös se käy kun se tupla kaasareille on tehty?
-
D ja K on alkuperäisiä ruiskun nokkia.
-
Kiitos. Ihan 100% varma ei vielä toi ruisku ole ,että laitetaanko kiinni vai ei ,koska se riippuu sedästä antaako se asentaa sen pyhimyksen ruiskun tuohon amaan, kunnostan sen kannen joka tapauksessa. täytyy vaan yrittää suostutella se :D. Suunnitteilla on tuo kerääjäsäiliö systeemi, taitaa olla kaikkein toimivin ratkaisu ja pienimmät muutokset täytyy sillon tehdä. näin oon ainakin ymmärtänyt.
Ja nyt on sitten epoksipohjamaalia hommattu 20litraa :) että riittää muuhunkin kun vain tähän autoon.
Osaako kukaan muuten sanoa että käykö tuo C-nokka? ruiskun kanssa? eikös se käy kun se tupla kaasareille on tehty?
http://www.elisanet.fi/juha.uusitorppa/korjaamo/nokka_akselit2.htm
Tuolla on noita akseleita.. Kyllähän se varmaan tolla c-nokalla pelittää mutta on turhan pieni ruiskulle.. Itellä 45mm tuplakaasarit vakio a-nokalla ja huomaa ettei oikee oo hyvä yhdistelmä.. Vetoalue jää alle 4500.. Luulen että olis parempi jos saisit laitettua ruiskun kanssa vähintää sen D tai K nokan.. :) Tai sitte KG10.. Siinä vähän enemmän nostoa kun D ja K..
-
http://www.elisanet.fi/juha.uusitorppa/korjaamo/nokka_akselit2.htm
Tuolla on noita akseleita.. Kyllähän se varmaan tolla c-nokalla pelittää mutta on turhan pieni ruiskulle.. Itellä 45mm tuplakaasarit vakio a-nokalla ja huomaa ettei oikee oo hyvä yhdistelmä.. Vetoalue jää alle 4500.. Luulen että olis parempi jos saisit laitettua ruiskun kanssa vähintää sen D tai K nokan.. :) Tai sitte KG10.. Siinä vähän enemmän nostoa kun D ja K..
sillä vaan kysäsin kun setä puhui että se ruisku kans on vaan suoraan ajosta heitetty pyhimykseen ja pelitti ihan hyvin ja siihen ei ole nokkaa vaihdettu ja ei taida d-nokka olla pyhimyksessäkään vakiona :D no täytyy tuossa mietiskellä jos sinne kireempää nokkaa laittelis.
tänään tuli kumminkin ostettua venttiilin ohjurit, pako venttiilin ohjureita ei ollu jtn täytyy laittaa imuventtiilin ohjurit pakopuolellekkin, lyhyemmäthän ne on mutta kyllähän ne siellä menee, ja huomenna tulee takakaarien korjauspellit ja venttiili varren kumit.
-
sillä vaan kysäsin kun setä puhui että se ruisku kans on vaan suoraan ajosta heitetty pyhimykseen ja pelitti ihan hyvin ja siihen ei ole nokkaa vaihdettu ja ei taida d-nokka olla pyhimyksessäkään vakiona :D no täytyy tuossa mietiskellä jos sinne kireempää nokkaa laittelis.
tänään tuli kumminkin ostettua venttiilin ohjurit, pako venttiilin ohjureita ei ollu jtn täytyy laittaa imuventtiilin ohjurit pakopuolellekkin, lyhyemmäthän ne on mutta kyllähän ne siellä menee, ja huomenna tulee takakaarien korjauspellit ja venttiili varren kumit.
Onkos se pyhimys B18 vai B20? Taitaa olla c-nokka siinäkin..
-
Onkos se pyhimys B18 vai B20? Taitaa olla c-nokka siinäkin..
Aivan. B18 tietääkseni se on. 62- vuosimallia.
-
Aivan. B18 tietääkseni se on. 62- vuosimallia.
Joo B18 sillon.. Ja c-nokka kun koneena ollu b18b.
-
Joo B18 sillon.. Ja c-nokka kun koneena ollu b18b.
Juu kiitoksia informaatiosta. Tällä tietoa alkaa pyhimys projekti sitten tämän amazonin jälkeen :D
-
Juu kiitoksia informaatiosta. Tällä tietoa alkaa pyhimys projekti sitten tämän amazonin jälkeen :D
juu on ihan hyvä kunnostella näitä pyhimyksiä kun ei niitä meinaa enään paljoa olla näin suomenmaalla :) ja hyvän projektin oot alottanu toivottavasti teet loppuun :)
-
juu on ihan hyvä kunnostella näitä pyhimyksiä kun ei niitä meinaa enään paljoa olla näin suomenmaalla :) ja hyvän projektin oot alottanu toivottavasti teet loppuun :)
No kyllä olisi tarkoitus saada kuntoon tai ei ole auto millä ajella ,kun saa syyskuussa ajokortin :D ja tarkotus on tehdä huolella eikä alkaa puolessapäivä projektia hätiköimään.
-
No kyllä olisi tarkoitus saada kuntoon tai ei ole auto millä ajella ,kun saa syyskuussa ajokortin :D ja tarkotus on tehdä huolella eikä alkaa puolessapäivä projektia hätiköimään.
Elikkäs tästä on tulossa ympärivuotinen käyttöauto vai? :) Ite en raaski omalla ajaa talvella kun maalattiin viime toukokuussa.. ::)
-
Elikkäs tästä on tulossa ympärivuotinen käyttöauto vai? :) Ite en raaski omalla ajaa talvella kun maalattiin viime toukokuussa.. ::)
Suoraan sanottuna en sanoisi ihan noinkaan. Tällä ei taideta tulla ajamaan kun seuraava talvi ja huolellisesti tiesuolan pesua pois alustasta ja sillä lailla, kun tulee vuodenpäästä lähdettyä inttiin niin auto luultavasti seisoo autotallissa tai verstaalla intin ajan ellei setä sillä ajele ja ite nyt tietty lomilla ajelee ja silleen. ja sit varmaan vaan kesä ajoa riippuu haluuko ajaa tolla vai ostaako sitten toisen auton talveksi, ja jos tuolla tullaan talvella ajamaan niin alustan pesu seuraa hyvin tarkkaan. kyllähän jos kerta uus maalipinta on päällä niin eihän sitä tahdo suotta "kuluttaa"... :D ja siistin oloinen tuo sinun amazoni. tullu parikertaa lueskeltua läpite.
-
Suoraan sanottuna en sanoisi ihan noinkaan. Tällä ei taideta tulla ajamaan kun seuraava talvi ja huolellisesti tiesuolan pesua pois alustasta ja sillä lailla, kun tulee vuodenpäästä lähdettyä inttiin niin auto luultavasti seisoo autotallissa tai verstaalla intin ajan ellei setä sillä ajele ja ite nyt tietty lomilla ajelee ja silleen. ja sit varmaan vaan kesä ajoa riippuu haluuko ajaa tolla vai ostaako sitten toisen auton talveksi, ja jos tuolla tullaan talvella ajamaan niin alustan pesu seuraa hyvin tarkkaan. kyllähän jos kerta uus maalipinta on päällä niin eihän sitä tahdo suotta "kuluttaa"... :D ja siistin oloinen tuo sinun amazoni. tullu parikertaa lueskeltua läpite.
Ite ostin tuon 740:n 400€:llä.. 300€ menny korjaamiseen, mutta kai sillä tän talven ainakin pärjää.. :D
Ootkos minne päin inttiin menossa? Itellä olis lähtö 2/12 Hennalaan..
-
Ite ostin tuon 740:n 400€:llä.. 300€ menny korjaamiseen, mutta kai sillä tän talven ainakin pärjää.. :D
Ootkos minne päin inttiin menossa? Itellä olis lähtö 2/12 Hennalaan..
sitä en vielä tiedä, täytyisi anomus lähettää kuljetuskomppaniaan, että jos sinne pääsee niin tikkakoski tai halli, ellei pääse niin varmaan keuruulle yritän päästä. ja tarkotus olisi heinäkuussa 2012 lähteä.
amazonin hintaa en viitsi täällä huudella ,mutta tällähetkellä on menny n.160e + pohjamaalit joiden hintoja en tiedä. virranjakajan osat oli ilmasia kun niitä oli "itellä" hyllyssä.
-
sitä en vielä tiedä, täytyisi anomus lähettää kuljetuskomppaniaan, että jos sinne pääsee niin tikkakoski tai halli, ellei pääse niin varmaan keuruulle yritän päästä. ja tarkotus olisi heinäkuussa 2012 lähteä.
amazonin hintaa en viitsi täällä huudella ,mutta tällähetkellä on menny n.160e + pohjamaalit joiden hintoja en tiedä. virranjakajan osat oli ilmasia kun niitä oli "itellä" hyllyssä.
Aivan joo, olet -93 syntyny joten kutsunnat vasta ens syksynä? :)
-
Aivan joo, olet -93 syntyny joten kutsunnat vasta ens syksynä? :)
kyllä vain :D
-
Tänään kävin takakaarien korjauspellit hakemassa ja venttiilivarren tiivisteet. Sain myös venttiilit hiottua ja hioin kannen tiivistyspinnan ja mittasin että ei ole kiero, ja sitähän se ei ollut ollenkaan. Mietiskelin tässä että miten ne takakaaripellit pitäisi laittaa kun ei viitti piirtää siihen uusien kaarien reunoja ja rälläkällä auki ja hitsata kiinni , koska sittenhän se on kuin perunapelto(iskä ei ainakaan suositellu, kehu joskus tehneensä niinkin, tiedä siitä miten on hitsannu :) ) . Mitä jos vetäs sen uuden pelli siihen päälle ja sit takapuolelta leikata vanhaa peltiä pois ja hitsata vanhan pellin reuna uuteen kiinni ja maalit ja massat päälle (siis sieltä takapuolelta ja sit muotoilla lokasuoja sinne? saiko kukaan edes mtn selvää
Neuvoja toki otetaan vastaan... iskä sano että ei olisi kannattanut korjauspeltejä ostaa et ois sen tehnyt vaan silleen takaa hitsaamalla ja lasikuitu kitillä tai jollain uretaani massalla takaa ja massa päälle, väitti et kestää 10v vaikka en sitä epäile mutta tehdään kunnolla kun on alotettukin. ja puhu että omaan turbo amaan tais näin joskus nuorempana tehdä niin kesti 10v.
-
Ei sitä koko korjauspalaa kannta laittaa. Tuskin se sun kylkipeltis niin pitkälle on ruostunut ;) Hio ja naputtele vanhaa kaarta, että tiedät miten kapeaksi korjauspalan voi leikata ja sitten vasta piirrät leikkauskohdan vanhaan peltiin. Sen jälkeen... http://kuvablogi.com/nayta/prev/img2389274.jpg (http://kuvablogi.com/nayta/prev/img2389274.jpg) ...tuosta kuvasta eteenpäin saa jonkinlaista suuntaa takakaaren vaihdosta.
Ja niitä hitsauksia ei kannta jäähdyttää paineilmalla, vaan annetaan jäähtyä omaan tahtiin, niin vetelee huomattavasti vähemmän.
-
Ei sitä koko korjauspalaa kannta laittaa. Tuskin se sun kylkipeltis niin pitkälle on ruostunut ;) Hio ja naputtele vanhaa kaarta, että tiedät miten kapeaksi korjauspalan voi leikata ja sitten vasta piirrät leikkauskohdan vanhaan peltiin. Sen jälkeen... http://kuvablogi.com/nayta/prev/img2389274.jpg (http://kuvablogi.com/nayta/prev/img2389274.jpg) ...tuosta kuvasta eteenpäin saa jonkinlaista suuntaa takakaaren vaihdosta.
Ja niitä hitsauksia ei kannta jäähdyttää paineilmalla, vaan annetaan jäähtyä omaan tahtiin, niin vetelee huomattavasti vähemmän.
kulkipelti ei oo joo ruosteessa mutta se kaaren pokkaus kohta on ja sen takia sen meinaan vaihtaa että ei tarvi pellin palasilla alkaa paikkaamaan vaan saa kokomatkalta sileeks. elikkä täytyy leikata se korjauspala semmoseen muotoon minkä vaatii( eli ylimääränen pois ) ja sit piirtää sen mukaan siihen ja leikata. onkos se kuinka helppo sit muotoilla sitä sisälokaria sinne kun siinä ei oo sitä kylkipeltiä? ukko meinas että vaikeeta tulee oleen mutta ukko on ukko. vetelikö se pelti sulla hirveesti? (http://i1088.photobucket.com/albums/i323/amaz1800/Amazonprojekti300111020.jpg) Tossa on vähän sitä näköä miltä se näyttää, sisäpellin kunto tuossa kuvasa ei näykkään mutta ton pokkauksen takana on pelkkää reikää. toisella puolella ei ole tää ulkopelti ruosteessa , mutta tilasin sen samalla jos joskus tulee tarvittua.
-
Omassa vaihettiin viime talvena oikeenpuoleinen takakaari..
http://i619.photobucket.com/albums/tt272/Zebe_/IMG_4631.jpg
http://i619.photobucket.com/albums/tt272/Zebe_/IMG_4615.jpg
http://i619.photobucket.com/albums/tt272/Zebe_/IMG_4616.jpg
Tässä ennen vaihtoa..
http://i619.photobucket.com/albums/tt272/Zebe_/IMG_4414.jpg
-
Tuohan on sen verta vähän ruosteessa, että saa jätettyä hieman alkuperäisenkin kaaren pokkausta jäljelle, niin tukee kylkipeltiä hyvin ja ei ala niin helposti vetelemään. Eli tekee niin, että sauma tulee sen kaarevan osan puoliväliin, siis noin suurinpiirtein.
(http://kuvablogi.com/nayta/prev/img2389277.jpg)
Tuossa esimerkki sisäpuolen korjaamisesta. Kun olet sovittanut kaaren ulkopellin oikealle kohdalle, niin sen avulla on helppo piirtää sisäpuolen peltiin katkaisukohta, kun siihen on ensin jättänyt ylimääräistä peltiä. Sisäpellin voi joko katkaista juuri kaaren reunan kohdalta ja hitsata sitten taas irtosuikale kantiksi tai sitten jättää sisäpeltiin 1,5cm ylimääräistä ja sitten taittaa sen pihdeillä kantiksi. Vähän siinä on taiteilemista, mutta tuleepahan yksi hitsisauma vähemmän.
-
Kaaressakin on muutama reikä vaikka ne ei kuvakulmasta johtuen näy mutta mikään umpi mätähän tuo ei ole. hmm... hitsasitko sen taka pellin sitten tuohon ulommaiseen kiinni sieltä takapuolelta?
-
Kaaressakin on muutama reikä vaikka ne ei kuvakulmasta johtuen näy mutta mikään umpi mätähän tuo ei ole. hmm... hitsasitko sen taka pellin sitten tuohon ulommaiseen kiinni sieltä takapuolelta?
Mulla on silleen.. Ei keräänny sitten kaikki lika tuonne kaaren "päälle" ja ala ruostuttamaan..
-
hmm... hitsasitko sen taka pellin sitten tuohon ulommaiseen kiinni sieltä takapuolelta?
En, kun tein siihen sisäpeltiin sellaisen alkuperäisen kantin ja porasin kaaren korjauspalan kantiin reiät ja tulppahitsasin sen kiinni, aivan kuten alunperin se on pistehitsattu. Alkuperäisyys kunniaan... ;D
-
Juu no kiitoksia vinkeistä. täytyy huomenna mennä tallille yrittään tekkeen koritöitä vaikka koneen laitto on enemmän mun alaa :D mutta täytyy yrittää hitsailla rauhassa ja sillain ttei vetelis koska sit on pilalla koko auto :S
-
Juu no kiitoksia vinkeistä. täytyy huomenna mennä tallille yrittään tekkeen koritöitä vaikka koneen laitto on enemmän mun alaa :D mutta täytyy yrittää hitsailla rauhassa ja sillain ttei vetelis koska sit on pilalla koko auto :S
Kaarta kun hitsaat kiinni, ni hitsaa pisteittäin.. Ei turhaan sitte pelti ala niin paljoa vetelemään.. Omassa meinas vedellä vaikka pisteittäinkin veti, tokihan sekin riippuu miten antaa jäähtyä..
-
Kaarta kun hitsaat kiinni, ni hitsaa pisteittäin.. Ei turhaan sitte pelti ala niin paljoa vetelemään.. Omassa meinas vedellä vaikka pisteittäinkin veti, tokihan sekin riippuu miten antaa jäähtyä..
no meinasin että jos alan huomenna takakaaria laittamaan niin hitsaan aina muutaman täpin ja annan ihan kunnolla jäähtyä menee vaikka sitten koko vkl. pitää kumminkin se taaempikin pelti sinne muotoilla. sit on reikä viel siel etuosassa ja etusivupelleissä ja takakontissa on ainakin hommaa. että saa nähä mitä kaikkee sa huomenna aikaan. kannattaako tehä silleen että jos esim hitsaa takakontin kuntoon niin hioo sen ja sit vetää epoxi pohjamaalin heti päälle?
-
ja jos ei muuten ni harjottelee ensin ei niin näkyviin paikkoihin et miten homma toimii :)
-
Järjestelmällisyys on kaiken tärkein juttu hitsauksessa, ettei ala vetelemään. Ensin järjestyksessä heftit 10cm välein, siten niiden puoleen väliin ja sitten taas niiden puoleen väliin, kunnes heftien väli on noin 1cm. Sen jälkeen voi hitsata ne 1cm välit nopeasti kerralla umpeen siten, että hyppää aina noin 10cm eteenpäin ja hitsaa taas yhden 1cm pätkän umpeen. Pelti ehtii sopivasti jäähtyä, kun ehdit loppuun, niin sitten voi aloittaa jo uuden kierroksen alusta. Katsoo vaan, ettei hitsaa edellisen 1cm pätkän viereen vaan aina saumojen puoleenväliin.
Toivottavasti on tarpeeksi selkeästi selitetty. Tuolla tavoin itse olen kaaria hitsaillut, eikä suurempia ongelmia ole ollut. Tai päteehän nuo ohjeet kaikkiin hitsauksiin, jos peltiin tekee päittäissauman. Sitten jos laittaa pellit päällekkäin, niin on ihan sama miten hitsaa, kun lopputulos on kuitenkin jo pilalla :2funny:
-
Eilen en saannu muuta tehtyä kun otettuu jarrusatulat irti ja vähän hiottua sieltä täältä. Tänään sitten tuli massoja raavittua taas rutkasti irti. Hioskelin myös takakaarta , mutta ei uskaltanut vielä sitä alkaa vaihtamaan :D sitten tein yhen ison paikan jonka täppäsin vasta vain kiinni.
(http://i1088.photobucket.com/albums/i323/amaz1800/Amazoneteneevhn038.jpg)
Etuakselistokin tuli napattua irti.
(http://i1088.photobucket.com/albums/i323/amaz1800/Amazoneteneevhn019.jpg)
Ongelmia tulee kyllä sen takakontin hitsaamisen kanssa joka on ihan hirveä, tekee jo pahaa kun sitä kattoo :D
-
Ongelmia tulee kyllä sen takakontin hitsaamisen kanssa joka on ihan hirveä, tekee jo pahaa kun sitä kattoo :D
Laitas kuvaa tulee kontin nykytilasta.. :)
-
Ja tuossa takakontista jtn huonoja kuvia.
(http://i1088.photobucket.com/albums/i323/amaz1800/Amazoneteneevhn014.jpg)
(http://i1088.photobucket.com/albums/i323/amaz1800/Amazonprojekti300111010.jpg)
(http://i1088.photobucket.com/albums/i323/amaz1800/Amazonprojekti300111009.jpg)
(http://i1088.photobucket.com/albums/i323/amaz1800/Amazonprojekti300111006.jpg)
(http://i1088.photobucket.com/albums/i323/amaz1800/Amazonprojekti300111005.jpg)
(http://i1088.photobucket.com/albums/i323/amaz1800/Amazonprojekti300111004.jpg)
eipä noista sitä ihan koko karmeutta näe :D takavalojen alaosa sielt takaa on kyllä ihan pehmeetä peltiä kokonaan....
-
Paremmassa kunnossa tuo pohja on kun omassa kun ostin sen.. :) Tosin tuota on vissiin vasta hitsattu kun näkyy noin puhtaat saumat.. Mulla oli pehmeenä varapyöräkotelo ja nuo sivupalat.. Kannattaa sitte hitsata nuo pohjan pellit molemmilta puolilta ettei pääse mihinkään väliin likaa ja ala ruostuttamaan.. Jos vielä hyvän näkösen haluut ni hio tasaseks nuo sisäpuolen hitsisaumat vaikka matto tulisikin päälle.. Omassa ei oo hiottu niitä ni näkyy ikävästi saumat.. Tosin ne peittyy kun maton laittaa, mutta kuitenni ;)
-
takakonttiin en ole tehnyt vielä yhtään paikkaa. noi on jonkun edellisen omistajan tekeleitä. uutta peltiä tulee tuonne kyllä rutkasti.
-
takakonttiin en ole tehnyt vielä yhtään paikkaa. noi on jonkun edellisen omistajan tekeleitä. uutta peltiä tulee tuonne kyllä rutkasti.
Jos joudut tuota varapyöräkoteloa hitsaamaan niin kato ettei se kapene.. Mulla joku edellinen omistajista hitsannu tuota koteloa ja nyt sinne ei mahu enään vararengas..
-
Tänään lämmitin kannen n.160*C ja venttiilin ohjurit vein pakkaseen ja täräytin ne paikalleen. perjantaina pääsee ajaan seetit, maalaamaan kannen ja kasaamaan loppuun. sit ois "periaatteessa" mottori tehtynä.
-
Tänään lämmitin kannen n.160*C ja venttiilin ohjurit vein pakkaseen ja täräytin ne paikalleen. perjantaina pääsee ajaan seetit, maalaamaan kannen ja kasaamaan loppuun. sit ois "periaatteessa" mottori tehtynä.
Kannattaa varmistaa suoruus kun kuumensit tuota kantta.. Ettei sitte tuu yllätyksiä kun heität kannen kiinni lohkoon.. ;) Ei tarvi välttämättä kovinkaan lämpöseks irrallaan kantta lämmittää kun se voi mennä kieroks.. Muistan erään henkilön jolla kävi niin eikä huomannu vasta kun sitte moottoria käynnistäessä..
-
Kansi oli suora kun sen viimeviikolla mittasin, Ja perjantaina ennen kasausta vielä mittaan ennen kun kasaan mut en viittiny sitä tohon kirjottaa. Mutta ei sen pitäisi siitä kieroon vetää kun se on tasasesti uunissa lämmitetty.
-
Kansi oli suora kun sen viimeviikolla mittasin, Ja perjantaina ennen kasausta vielä mittaan ennen kun kasaan mut en viittiny sitä tohon kirjottaa. Mutta ei sen pitäisi siitä kieroon vetää kun se on tasasesti uunissa lämmitetty.
Joo luin että sä mittasit.. Mutta ei olis iso homma mitata vielä ennen kun sen paikalleen laitat.. :)
-
Mittasin kannen uudestaan ja oli suoristunu :D kun viimeks oli n. 2sadasosamilliä rakoa ja nyt ei näkyny ees valo välistä :D mutta tuli huomattua että täytyy uudet venttiilit hommata. että jos ens viikolla sais uudet venttiilit niin pääsee seetit ajamaan.
-
Tänään sai pitkästä aikaa mtn aikaan kun venttiilien tulossa kesti hieman mutta tänään sain jo pako venttiileille istukkapinnat työstettyä ja enää imuventtiileille jäljellä. kori ei ole edistynyt kun ollut muuta meno mutta eiköhän sekin tässä pikkuhiljaa...
-
tänään tuli mentyä verstaalle ja sain hitsattua sen paikan loppuun jota jo sillon joskus täppäilin kiinni. ja vähän hioskelin pintapeltejä.
-
Tänään sain imupuolen istukka pinnat ajettua sekä kannen ja venttiilikopan maalattua. huomenna sitte kansi kasaan.
Ruisku kansi maalattuna.
(http://i1088.photobucket.com/albums/i323/amaz1800/07032011099.jpg)
Venttiilikoppa maalattuna
(http://i1088.photobucket.com/albums/i323/amaz1800/07032011100.jpg)
-
Tänään tuli saatua aikaiseksi sauraavaa... (kuvat kertovat kaiken)
Siihen tuli reikä tänään, vielä se kaipaa peltiä siihen ja samanlaisen runkopalkkin kun toisellakin puolella
(http://i1088.photobucket.com/albums/i323/amaz1800/09032011101.jpg)
Taka-akseli tuli puotettua pois paikoiltaan
(http://i1088.photobucket.com/albums/i323/amaz1800/09032011102.jpg)
-
Milläs maalasit venttiilikopan? Mulla vähän lähteny omasta maalia niin aattelin että pitäskö maalata vaiko hioa alumiinille ja jättää semmoseks.. :)
-
Lasikuula puhallus eka ja sit Kuumankesto spraymaali 650*C Hopealla. oisinko 4 kerrosta vetäny ja sit uuniin 160*C asteeseen jotta pinta kovettuu. luonnossa kiiltää vielä enemmän kun tuossa kännykällä napatussa kuvassa. Itse en suosittelisi pelkkää hiontaa koska luonto tekee tehtävänsä...
-
Osaako kukaan kertoa amazonin moottorin värikoodin? siis alkuperäisen??
-
Osaako kukaan kertoa amazonin moottorin värikoodin? siis alkuperäisen??
Alkuperäistä en tiedä, mutta mitä kattelin googlen löydöistä niin monet on maalanneet volvon punalohkoja Por-15 Ford Red maalilla.. Näyttää tältä..
(http://www.calgaryvolvoclub.com/gallery/d/14434-2/HPIM0766.JPG)
-
Alkuperäistä en tiedä, mutta mitä kattelin googlen löydöistä niin monet on maalanneet volvon punalohkoja Por-15 Ford Red maalilla.. Näyttää tältä..
juu no täytyy tuommoista käydä sit varmaan hakemassa jos ei saa muuta selville. ite en oo ainakaan mistään löytäny, onkohan sillä värillä niin suurta merkitystä museokatsastuksessa että kunhan on punanen., vaikka auto ei ole siihen katsastukseen menossa mutta kumminkin... ja kiitos.
-
No jos alkuperäistä rödblock-maalia kaipailet niin itse olen nähnyt sitä skandixin ja KG Trimningin katalogeissa :) Hinta itse maalilla on ihan kohtuullinen mutta ne postikulut suomeen on vähän niin ja näin :)
-
No jos alkuperäistä rödblock-maalia kaipailet niin itse olen nähnyt sitä skandixin ja KG Trimningin katalogeissa :) Hinta itse maalilla on ihan kohtuullinen mutta ne postikulut suomeen on vähän niin ja näin :)
juu olen määkin sitä noilla nähnyt ja muilla uustuontanto osia myyvillä yrityksillä. 16e oli purkki jossain. mutta jos suomesta saisi. täytyy käydä maaliliikkeestä kysymässä.
-
käyppä tuolla varastopalvelu.fi kun niillä tuntuu olevan noita vanhojen volvojen osia joka lähtöön ni soita sinne jos sieltä löytyis ::)
-
tuli viikko sitten purettua vaihdelaatikko ja ilmeni että pari liukulaakeria oli palasina ja yks semmonen rinkula palasina. sitten ryhmäpyörästön akseli oli vioittunut.´(kunnolla lähteny tavaraa että yks n.4cm pitkä pätkä on tasasena. jostain täytyisi uusi hommata tai hitsata/sorvata, ja 4synkro rengasta täytyy uusia.
ja koneen purettua havaitsin että joutuu männänrenkaat uusia ja runkolaakerit ja varmaan kiertokangenlaakeritkin.
-
Tänään kävin uudet runkolaakerit ja kiertokangen laakerit hakemassa, harmikseni männänreinkaita ei saannut. ja matkalla tarttui käteen myös paripulloa punasta moottorilohko maalia jolla vedetään lohkoon ens vkl maalit.
-
Eilen sain lohkon maalattua ja tuolta sen nyt näyttäisi.
(http://i1088.photobucket.com/albums/i323/amaz1800/20042011108.jpg)
ja tässä vielä vähän osaa rivissä. (laakerit on vanhat mutta uudet on tilalle. männänrenkaita vailla, ja nokka-akselin laakerit täytyy kanssa varmaan vaihtaa, kun ei näyttäny kovin hyviltä)
(http://i1088.photobucket.com/albums/i323/amaz1800/04042011107-1.jpg)
Koria ei ole päässyt tekemään kun on ollut kaiken näköstä muuta menoa ja harrastusta. :(
-
Saapui vihdoin tässä viikko kaks sitten osat saksan maalta, tuli tilattua, männänrenkaat, vaihelaatikkoon ryhmäpyörästön akseli sekä synkronointi renkaat ja pyhimykseen tuli suuttimien tiivisteet ja jarrupalat.
tänään kävin asentamassa männät paikolleen ja uudet kiertokangen laakerit sekä uudet runkolaakerit. Kietokankien mutterien kiristys momentti oli 58Nm ja runkolaakereilla 130Nm. tulihan siinä myös öljypumppu asennettua sekä semmosta kaikkee pientä. Muutama tiiviste uupuu niin ei päässyt sen enempää kasaamaan.
laatikko on kasausta vaille valmis kunhan maaalais sen eka ja saisi jostain tiivisteet.
Kuvia lisään alakerrasta kunhan saan ne koneelle...
-
Onkohan tämä laitos nykypäivänä mimmosessa kuosissa..?