Carcom Oy  Ateho

B230F Kunnostus ja siirtymä 745:seen

  • 27 Vastauksia
  • 11482 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa 745insports

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 310
  • www.vrcf.fi
B230F Kunnostus ja siirtymä 745:seen
« : 05.12.2011, 21:06:56 »
Tuohon laitteeseen siirtymässä B230F kone perus piristyksillä korvaamaan B200F



Homma alkoi tänään uuden moottorin lähtökohdan noutamisella, ja sellaiseksi löytyi B230F, 250 tkm ajetusta autosta, hinta oli kohdallaan.

Koneelle tarkoitus hoitaa perushuolto, jos puutteita sylintereissä havaitaan tai suuria vaurioita ne korjataan, muuten vaihdetaan korkeintaan renkaat.

Koneessa vaihtoon menee pääosin kaikki laakerit, kaikki tiivistet ja aikaa koneen kunnostamiselle on varattu tämä talvi, keväällä tarkoitus saada uusi moottori keulille.

Huonoon kohtaanhan tämä sattui kun auto joutuu seisontaan heinäkuussa 2012, kun lähden suorittamaan asepalvelusta.  ELK

Kuvia laitan kokoajan kun kunnostus etenee (Kaikki kuvat nähtävissä täällä!), näitä projekteja täällä varmaan pilvin pimein, mutta ei se yksi hyvin kuvitettu koskaan haittaa. :hello:

Huomenna aloitan moottorin paloittelelulla ja putsauksella, ja miettimällä mistä käsillä olevista kansista teen tähän kannen. Kuvia tulee em. moottorista huomenissa! :hello:
« Viimeksi muokattu: 09.01.2012, 17:18:38 kirjoittanut 745insports »
Volvo V70, D5252T+Aut., vm. -99 Käyttöauto
Volvo 745, B230F+AW-70L, vm. -90 MYYTÄVÄNÄ
Volvo P210 VAN, B18+M40, vm. -65 Projekti

Poissa viiksivallu

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 923
  • If it works, don't fix it.
Vs: B230F Kunnostus ja siirtymä 745:seen
« Vastaus #1 : 05.12.2011, 21:59:41 »
Itselläkin olisi tarkoitus ostaa Ruotsista 760 V6:sella, ja korvata tuo V6 B23A:lla (en nyt muista tarkkaa mallia, mutta kuitenkin on kaasuttimella). V6 menisi sitten Bertoneen

Onnea projektiin!  O0

Poissa 745insports

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 310
  • www.vrcf.fi
Vs: B230F Kunnostus ja siirtymä 745:seen
« Vastaus #2 : 06.12.2011, 10:17:35 »
Itselläkin olisi tarkoitus ostaa Ruotsista 760 V6:sella, ja korvata tuo V6 B23A:lla (en nyt muista tarkkaa mallia, mutta kuitenkin on kaasuttimella). V6 menisi sitten Bertoneen

Onnea projektiin!  O0

Tänk juu veri mats! :)
Volvo V70, D5252T+Aut., vm. -99 Käyttöauto
Volvo 745, B230F+AW-70L, vm. -90 MYYTÄVÄNÄ
Volvo P210 VAN, B18+M40, vm. -65 Projekti

Poissa 745insports

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 310
  • www.vrcf.fi
Vs: B230F Kunnostus ja siirtymä 745:seen
« Vastaus #3 : 08.12.2011, 20:03:40 »
Noniin, ja päivitystä pukkaa, toki, toisin kun lupasin, ilman kuvia.

Eli tänään klo 14 jälkeen rakennettiin mmoottoripukki ja lohko koki siirtymän sisätiloihin. Ulkona tulee niin nopeasti pimeetä näillä leveysasteilla, että eihän siellä kuvata pysty.

Kun kone oli saatu sisälle poistettiin siitä sylinterikansi ja öljypohja, sekä männät kiertokankineen päivineen, ja todettiin että sylintereissä ei ole huomattavaa pykää ja hoonaus jälkiken näkyy. Romuttamon säilytys tapa(konepelti auki taivasalla suuttimet poistettuna...) oli vähän kerryttänyt kosteutta ensimmäiseen sylinteriin, kuitenkin niin vähän että selvitään hoonaamalla. Kaikki männät ok kunnossa.

Konetta pukissa pyöritellessä kuului lattialta sen mallista kolinaa että jotain tippui lattialle, ja siellä oli näkyvissä seuraavanlaisia metallin kappaleita;



Ja tässä kohtaa kuuluu kysymys; mistäs päin konetta on tuollaiset palaset, palasista siis muodostuu rengas ja sen halkaisia 25-30mm. Mukava olisi tietää mistä on, tuollaan äkkiä silmäilemällä ei löydetty puuttumasta. Kiva jos joku tietäis :hello:

Tässä illan aikana käyn ottamassa vielä pari kuvaa ja lisäilen sitten tähän. :)
Volvo V70, D5252T+Aut., vm. -99 Käyttöauto
Volvo 745, B230F+AW-70L, vm. -90 MYYTÄVÄNÄ
Volvo P210 VAN, B18+M40, vm. -65 Projekti

Poissa räkänokka

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 544
  • Mäntsälän moottori tärväämö - MMT #1
Vs: B230F Kunnostus ja siirtymä 745:seen
« Vastaus #4 : 11.12.2011, 20:05:58 »
Äkkiseltään tulis itsellä ainaki mieleen et tarkista öljypumppu...
Suunnittelun yksinkertaisuus korostaa rakennelman luovuutta.
"Teoriassa se mutteri kyllä pyörii, mut käytännössä se on ruosteessa"

Poissa 745insports

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 310
  • www.vrcf.fi
Vs: B230F Kunnostus ja siirtymä 745:seen
« Vastaus #5 : 11.12.2011, 22:11:18 »
Äkkiseltään tulis itsellä ainaki mieleen et tarkista öljypumppu...

Öölipumppu tarkastettu, ja katottu viel räjäytyskuvista voisiko olla sieltä peräisin, mutta ei se sieltä ole. Kummastuttaa nyt tuo :idiot2:

On nii pirun tutun näkönen kilke et pitäs kyllä tietää mistä se on peräsin... ei voi tietää.
Volvo V70, D5252T+Aut., vm. -99 Käyttöauto
Volvo 745, B230F+AW-70L, vm. -90 MYYTÄVÄNÄ
Volvo P210 VAN, B18+M40, vm. -65 Projekti

Poissa 745insports

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 310
  • www.vrcf.fi
Vs: B230F Kunnostus ja siirtymä 745:seen
« Vastaus #6 : 11.12.2011, 22:13:33 »
Tänään jatkettu lohkon putsailua, ja hyyvä siitä tulee, onhan tässä koko talvi aikaa.

Kannelle (1000 530) annoin "pikkasen" siistimis hoitoa imupuolelle, hyvän oloiset kanavat tuli. :)

Tuon mysteeri osan alkuperän selvittely jatkuu...  :idiot2:
Volvo V70, D5252T+Aut., vm. -99 Käyttöauto
Volvo 745, B230F+AW-70L, vm. -90 MYYTÄVÄNÄ
Volvo P210 VAN, B18+M40, vm. -65 Projekti

hevonen

  • Vieras
Vs: B230F Kunnostus ja siirtymä 745:seen
« Vastaus #7 : 12.12.2011, 16:20:49 »
Oon muutaman purkanut eikä nyt ihan äkkiä tuu mieleen tommosta rengasta...

Poissa 745insports

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 310
  • www.vrcf.fi
Vs: B230F Kunnostus ja siirtymä 745:seen
« Vastaus #8 : 12.12.2011, 16:59:13 »
Oon muutaman purkanut eikä nyt ihan äkkiä tuu mieleen tommosta rengasta...

Itsellä sama juttu. Ei tuu mielee et yhestäkää ois tollasta lähteny irti. Ja lohkon tai kannen räjäytyskuvista en kyllä löytänyt. kaitpa se on vaan sitten jonkin aikaisemman omistajan remontista peräisin, ei voi tietää.
Volvo V70, D5252T+Aut., vm. -99 Käyttöauto
Volvo 745, B230F+AW-70L, vm. -90 MYYTÄVÄNÄ
Volvo P210 VAN, B18+M40, vm. -65 Projekti

Poissa 745insports

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 310
  • www.vrcf.fi
Vs: B230F Kunnostus ja siirtymä 745:seen
« Vastaus #9 : 12.12.2011, 20:36:58 »
Noniin, tänään sitten koulusta päästyäni ajoin suorinta tietä (tyttöystävän kanssa pizza ravintolan kautta...You know.) motonettiin ja ostin venttiilien hionta tahnaa(Chemico) ja läppäystyökalun, ja läppäilin nuo venttiilit.
Pako puolen venttiilit vaati hionnan molemmilla tahnoilla, imupuolen venttiileille riitti erittäin pehmeä hionta tuolla hienolla tahnalla.
Hyväthän niistä tuli, vaikka itse sanonkin, kyllä noilla autosta toimiva vekotin saadaan. Tulipa siitä operaatiosta napattua hätänen kuvakin;



Kätevämmäksi koettu tollanen vähän parempi telinen niille venttiileille, eikä mikään pahvin pala... Helpommin ne tossa pysyy hyvässä järjestyksessa, ei kolhi toisiaan ja pysyy venttiilit hyvin hyllylläkin. :hello:

Ainiin, tulipa napattua tuota siistitystä imukanavastakin kuva, en tiiä onko tuosta siistimisestä mitään vastaavaa hyötyä, mut pääseepähän sanomaan että sellasta on tehty tähänkin ja voi siitä se 0,5hp tulla virtusta lisää.  ;D Tällänen siitä tuli;



Harrastaminen jatkuu... Seuraavaks kansi lähtee koneistamolle jossa siitä otetaan 1.5mm pois... Onkos tuo hyvä?
Volvo V70, D5252T+Aut., vm. -99 Käyttöauto
Volvo 745, B230F+AW-70L, vm. -90 MYYTÄVÄNÄ
Volvo P210 VAN, B18+M40, vm. -65 Projekti

Poissa sunnuntaikuvaaja

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 77
  • www.vrcf.fi
Vs: B230F Kunnostus ja siirtymä 745:seen
« Vastaus #10 : 12.12.2011, 20:52:58 »
Minäkin oon koittanu noita imukuppitikkuja, joilla venttiiliä on tarkoitus pyörittää seetiä vasten. Ei niissä riittäny pito kunnon pyörittämiseen! Otin porakoneella kiinni venan toisesta päästä ja laitoin pisaran öljyä peukaloon. Porakoneella pyöritin venttiiliä maltillista vauhtia ja toisen käden peukalolla painoin venttiilin lautasesta sen kunnolla seetiä vasten. Lyhyin väliajoin saa lisäillä hiomatahnaa.

Minun kirjoissani työ on tehty sitten, kun on asentanut venttiilit jousillaan kiinni kanteen ja palotilassa pysyy tärpätti. Jos tulee läpi imu/pakokanaviin, niin lisää läppäystä.

Poissa 745insports

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 310
  • www.vrcf.fi
Vs: B230F Kunnostus ja siirtymä 745:seen
« Vastaus #11 : 12.12.2011, 21:03:21 »
Minäkin oon koittanu noita imukuppitikkuja, joilla venttiiliä on tarkoitus pyörittää seetiä vasten. Ei niissä riittäny pito kunnon pyörittämiseen! Otin porakoneella kiinni venan toisesta päästä ja laitoin pisaran öljyä peukaloon. Porakoneella pyöritin venttiiliä maltillista vauhtia ja toisen käden peukalolla painoin venttiilin lautasesta sen kunnolla seetiä vasten. Lyhyin väliajoin saa lisäillä hiomatahnaa.

Minun kirjoissani työ on tehty sitten, kun on asentanut venttiilit jousillaan kiinni kanteen ja palotilassa pysyy tärpätti. Jos tulee läpi imu/pakokanaviin, niin lisää läppäystä.

Kyllä tuossa omassa versiossa jonka ostin riitti pito ihan hyvin, ja sai kyllä läpättyä ihana mukavasti ja vaivattomasti. Kikkanahan siinä on se että sitä ei voi ihan pojaan painaa, ku eihän se imukuppi toimi jos se levii liikaa. Mutta ainakin minun kohdallini tuo on aina ollut toimiva tapa läpätä.

Ja eipä tuossa volvon kannessa venttiiliä pääse pyörittämään suoraan venttiilin päästä, ei mahdu istukka sinne, toki on niitä varmaa pienempiä mutta omassa ei ainakaa, pitäs laittaa joku kumiletku siihen istukan ja venttiilin varren väliin... Vois vähän vähentää tota kuormitustakin.
« Viimeksi muokattu: 12.12.2011, 21:05:55 kirjoittanut 745insports »
Volvo V70, D5252T+Aut., vm. -99 Käyttöauto
Volvo 745, B230F+AW-70L, vm. -90 MYYTÄVÄNÄ
Volvo P210 VAN, B18+M40, vm. -65 Projekti

hevonen

  • Vieras
Vs: B230F Kunnostus ja siirtymä 745:seen
« Vastaus #12 : 12.12.2011, 21:40:01 »
Minäkin oon koittanu noita imukuppitikkuja, joilla venttiiliä on tarkoitus pyörittää seetiä vasten. Ei niissä riittäny pito kunnon pyörittämiseen! Otin porakoneella kiinni venan toisesta päästä ja laitoin pisaran öljyä peukaloon. Porakoneella pyöritin venttiiliä maltillista vauhtia ja toisen käden peukalolla painoin venttiilin lautasesta sen kunnolla seetiä vasten. Lyhyin väliajoin saa lisäillä hiomatahnaa.

Minun kirjoissani työ on tehty sitten, kun on asentanut venttiilit jousillaan kiinni kanteen ja palotilassa pysyy tärpätti. Jos tulee läpi imu/pakokanaviin, niin lisää läppäystä.
Voihan sen vielä viimeiseksi läpätä sillä hienolla tahnalla+ öljyä sekaan... Noin meillä vuonna kilpi ja miekka ;) edesmennyt opettaja opetti ammattikoulussa.
Tosiaan ovat hyvät kun laittaa paikalleen eikä löpö tule läpi vaikka venttiilit ovat vielä ilman jousia. :P

Yleensä riittää kyllä tuo hieno tahna pelkästään viimeiseksi.

Poissa 745insports

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 310
  • www.vrcf.fi
Vs: B230F Kunnostus ja siirtymä 745:seen
« Vastaus #13 : 05.01.2012, 02:04:25 »
Noniin, tänään sitten jatkeskeltu tätä projektia tuolla työkaluvaraston äärellä noin kymmenestä illalla nykyhetkeen.

Tulihan sitä paljon puuhailtua;

Vanhat männänrenkaat irroteltunna männistä ja todettu että olipa tukkonen öljyrengas :o

Saa muuten vinkkailla, että mistä saa hyviä männänrengas satseja kyseiseen koneeseen... :)

Muutamat uudet pinnapultit tekäsin lohkoon ja kanteen, ylävesiletkun lähtöön ja vesipumpulle sen pari. Pari pinnaa vaihdoin pakopuolelle toisesta kannesta.

Kaikki lohkosta ja kannesta löytyvät pultit käytiin läpi Rocollilla (kuparipastaa), ja pyöritettiin vielä mutterilla läpi että varmistui tuo toimivuus. Toki kun kiristykset koneen kasaus vaiheessa tehään nii saavat lisää Rocollia osakseen.

Lohkolle tehty loppupuhdistus ja pikkasen kokelin sitä uutta väriäkin siihen pintaan, todella saman punainen on kuin alkuperäinen, hitusen ehkä kirkkaampi.

Huomenna saa lohko maalit pintaan, ja ensiviikon alkupuolella käyn kannesta tuttavan tykö sipaisemassa vähän pois niin sitten sekin on valmis asennettavaksi.

Huomenna todennäköisesti käyn hakemassa paikallisesta Volvo liikkeestä vesipumpun ko. koneeseen ja tiedustelen sieltä samalla noita männänrenkaita. Ajattelin tuossa vesipumpun kohdalla olla tinkimättä ja pitää volvon volvona. :hello:

Tästä kun ei olla mitään teho konetta tekemässä vaan ihan päivittäiseen käyttöön luotettavaa kunnossa olevaa konetta niin taidan uskaltaa ostaa jotain myös motonetistä, kuten nyt vaikkapa kannen tiivisteen, venttiilikannen tiivisteen, öljypohjan tiivisteen ja muuta pientä.

Kaikki stefat käyn kuitenkin ostamassa paikallisesta laakeriliikkestä, jolla on kyllä laajavalikoima erittäi laadukkaita stefoja ja tietävät mitä myyvät. :)

Tulipas tähän riimut, mut harvoin ku päivitellää nii päivitellää sitten kunnolla! :hello:

Mukava tehdä tälläistä projektia jossa on aikaa toteutella omia visioita. :)

Hyvää yötä! (klo 02.04)


« Viimeksi muokattu: 05.01.2012, 02:06:52 kirjoittanut 745insports »
Volvo V70, D5252T+Aut., vm. -99 Käyttöauto
Volvo 745, B230F+AW-70L, vm. -90 MYYTÄVÄNÄ
Volvo P210 VAN, B18+M40, vm. -65 Projekti

Poissa InlineFour

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1324
  • Toiset käy töissä, toiset käy kotona
Vs: B230F Kunnostus ja siirtymä 745:seen
« Vastaus #14 : 05.01.2012, 17:05:13 »
Eiks se o enemmin nii et jos on tulos kisakäyttöön,
ni motonetist uskaltaa ostaa ku vaihtuu kuiteski osat sen verta tiheeseen,
ja sit jos meinaa luotettavaa käyttöautoilua, nii kiertää motonetin kaukaa..  ;D
Oikeissa autoissa on kolme poljinta;
kaasu, jarru, seisontajarru

 

Race.fi  Puotilan autokorjaamo