Ateho  Elekma

Henkan 240GL 240hp projekti

  • 12 Vastauksia
  • 4521 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa AhoDeLaho

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 19
  • www.vrcf.fi
Henkan 240GL 240hp projekti
« : 10.02.2014, 18:27:19 »
Eli olen aivan uusi täällä foorumilla ja volvoja on aikoinaan ollut yksi 240 peltoauto ja itselläni ikää 14 pintaan joten ei hirvestä muistoja sen "rakentamisesta" ja sen jälkeen tuli 18 vuotiaana ostettua yksi 740 kun oli talvi ja takavetoinen oli pakko saada, sen tarinaa ei kehtaa täällä edes sanoa miten sille kävi. :D  Ja yksi v40 kävi perheessä mutta viipyi vajaa kaksi viikkoa joten sinänsä ei mitään "kokemuksia" volvoista ole mutta nyt tuli ostettua aivan tarkoituksella musta 240GL, -85 ja perus 2L kaasari peli siis ilman mitään aikaisempia räpellyksia.
Auton tarkoitus oli siis toimia tieliikenne laillisena katuautona josta saataisiin raavittua tuo +/- 250hp suht vakaita poneja jolla pääsisi radalle kesäisin/talvella jäälle itseään toteuttamaan ja tieliikenne laillisena sen takia ettei olisi tarve mitään traileria pieneen pihaan hommata silloin kun haluaa hieman itseään päästä "purkamaan".
Kysyisin siis mikä olisi fiksuin/halvin ratkaisu tälläisen projektin tekemiselle. Näitä 240 turbo projekteja täältä nyt löytyy kasoittain mutta mielessä on käynyt myös 5 pyttysen laittaminenkin ja sen jalostaminen vapaana. :) Fiksuja ja ei niin fiksuja ohjeita odotellessa teiltä alan mestareilta. Käytin auton leimalla ja hain siihen vikalistan jotta tiedän mitä pitää tehdä ennen kun yrittää autoa liikenteeseen saada. Tulipa sanottua vielä katsurille että "saa luvan kanssa etsiä vikoja kun kerran on parempaa projektia tarkotus tehdä"  Ei ollut kuulemma katsuri vähään aikaan kuullut että kukaan pyytäisi noin päin autoansa katsastamaan että pitäisi viat löytää.. :D
Näitä vikoja tosiaan kovaa jarruttessa sytyttää jarrun vikavalon mutta jarruteho oli aika hyvä ja pitää jarruneste säiliön täynnä? Osaako joku sanoa mistä lähtisi metsästämään? Pääsylinteri?
Toinen vika oli pelkääjän etupyöränlaakeri. Sekä peräkontin varapyöräkotelot olivat molemmat aivan puhki, joku niitä on joskus korjannut todella huonolla menestyksellä jälki oli aivan kauheaa, tilkkuja siellä ja tilkkuja täällä. Yritän pitää tän keskustelun suht aktiivisena ja kuvia alan ottamaan heti kun saan kunnon kameran käsiini eikä tarvi tällä vanhalla puhelimella räpsiä mitään paint laatusia teoksia.

Poissa Veksi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1392
  • Top Etanol
    • volvo-club.net
Vs: Henkan 240GL 240hp projekti
« Vastaus #1 : 10.02.2014, 20:02:01 »
Sulla on toinen jarrupiiri paineeton/liinvähän painetta.
240 jarruttaa siitä huolimatta puristamalla kuudella männällä kolmea levyä
Kohtuullisen hyvä systeemi
Käyttöauto - isolohko Kartano 240 3/4 turpo interkoorel
Kesäauto - pikkulohko Camaro 346cid

"OStrichilla siihen tarvitaan kaksi purkkia ja läppäriä yhtäaikaisesti, eikä siitä saa logia talteen"

Poissa AhoDeLaho

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 19
  • www.vrcf.fi
Vs: Henkan 240GL 240hp projekti
« Vastaus #2 : 12.02.2014, 19:36:53 »
Pitääkin tutkia miksi vuotaa, ei se kuitenkaan mistään nesteitä päästelly vaan yläraja ollut pidemmän aikaa jo täysissä kun sitä olen yrittänyt seurata. Alotin tänään noi pelti työt rälläköimällä kokonaan varapyöräkotelot pois, niitä oli joku todella rumasti joskus paikkaillut joten otin osan vanhoista paikoistakin veks. Jätin silti "palaset" vielä talteen niin voi ottaa viikonloppuna pari motivaatio kuvaa niistä. :)

Poissa Väpsy

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 88
  • www.vrcf.fi
Vs: Henkan 240GL 240hp projekti
« Vastaus #3 : 12.02.2014, 19:47:58 »
Vaihda jarrunesteet ilmaamalla joka pyörästä, tulee käyttöön uudet nesteet ja hyvin mahdollisesti järjestelmässä oleva ilmakupla häviää--> valo lopettaa vilkuttelun. Näin ainakin itellä on käyny muutaman kerran.

Poissa AhoDeLaho

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 19
  • www.vrcf.fi
Vs: Henkan 240GL 240hp projekti
« Vastaus #4 : 23.02.2014, 15:17:41 »
Tosiaan tuli vaihdettua nuo jarrunesteet ja tulihan sieltä ilmaa niin maan pirusti, valokin lähti kojetaulusta. :) Tuhoutuneita ilmausruuveja lukuunottamatta ihan mukava rojekti. Hain myös elimen luovuttajaksi tuommoisen valkosen 745, vuosimallia 94 tyyppikilven mukaan B230F ja laatikkona AW70/71/72  joku noista. en ole ehtinyt vielä sen enempää tutkimaan, hinta vain oli kohdillaan ja tuli haettua se tuohon pihaan odottamaan moottorin vaihtoa. Pahoittelen tosiaan kuvien puuttumista. Yritetään nyt ennen viikonloppua hieman valaista tilannetta parilla kunnon kuvalla. :)

Poissa Miuzo

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1166
  • www.vrcf.fi
Vs: Henkan 240GL 240hp projekti
« Vastaus #5 : 23.02.2014, 16:30:18 »
Tosiaan tuli vaihdettua nuo jarrunesteet ja tulihan sieltä ilmaa niin maan pirusti, valokin lähti kojetaulusta. :) Tuhoutuneita ilmausruuveja lukuunottamatta ihan mukava rojekti. Hain myös elimen luovuttajaksi tuommoisen valkosen 745, vuosimallia 94 tyyppikilven mukaan B230F ja laatikkona AW70/71/72  joku noista. en ole ehtinyt vielä sen enempää tutkimaan, hinta vain oli kohdillaan ja tuli haettua se tuohon pihaan odottamaan moottorin vaihtoa. Pahoittelen tosiaan kuvien puuttumista. Yritetään nyt ennen viikonloppua hieman valaista tilannetta parilla kunnon kuvalla. :)

700-sarjan valmistus loppui -92  ???
245 DL 87', b23 turbo
945 SE 92', b230fb turbo
V70 99', b5252s

Poissa AhoDeLaho

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 19
  • www.vrcf.fi
Vs: Henkan 240GL 240hp projekti
« Vastaus #6 : 23.02.2014, 16:37:39 »
Tyyppikilven mukaan -91 mutta rekisteriotteen mukaan auto on -94

Poissa hukka

  • Hukkapätkä
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2602
    • Mun V70
Vs: Henkan 240GL 240hp projekti
« Vastaus #7 : 23.02.2014, 16:39:08 »
Tyyppikilven mukaan -91 mutta rekisteriotteen mukaan auto on -94

Tehty korinvaihto?
V70 mk1. Tdi+man. 1998.

Poissa AhoDeLaho

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 19
  • www.vrcf.fi
Vs: Henkan 240GL 240hp projekti
« Vastaus #8 : 23.02.2014, 16:40:20 »
Hyvinkin mahdollista :) En ole ehtinyt tutkimaan, sain auton eilen tuotua pihaan klo 23 ja tää päivä meni töissä. Illalla sitten.

Poissa Miuzo

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1166
  • www.vrcf.fi
Vs: Henkan 240GL 240hp projekti
« Vastaus #9 : 23.02.2014, 16:58:08 »
vai olisko voinut jäädä noin pitkäksi aikaa seisomaan tehtaalta lähdön jälkeen? mielenkiintosta  :)
245 DL 87', b23 turbo
945 SE 92', b230fb turbo
V70 99', b5252s

Poissa AhoDeLaho

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 19
  • www.vrcf.fi
Vs: Henkan 240GL 240hp projekti
« Vastaus #10 : 24.02.2014, 15:31:05 »
Tänään jarruja herkistellessä mietiskelin että mitä vaikutusta jos tulppaan toiset linjat etujarruilta. Ovat tuolla jarruosiossa laittaneet 740:iin eteen 960:in levyt ja satulat jolloin ovat myös tulpanneet toiset linjat mutta meneekö ne heittämällä tähän vanhempaan 240? Olisiko helppoja ja halpoja ratkaisuja jarru päivityksiin?  ???

Poissa FenixOmena

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 713
  • Ahdoin vähän huonosti ja nyt turbottaa.
    • UncleMikesGarage
Vs: Henkan 240GL 240hp projekti
« Vastaus #11 : 24.02.2014, 16:39:33 »
200sarjan jäähdytetyn mallin satulat on kyllä hyvät  niitä ei kannata hävittää. Itse laittaisin paremmat levyt, palat ja nesteet ja ei muuta kun kovaa ajoa. Tottakai satulat kannattaa tarkistaa ja kunnostaa/uudet tilalle. Tuossa sullahan pitäs löytyäkin jo ne jäähdytet levyt eli ei tarvii ees satuloita vaihtaa.

Poissa AhoDeLaho

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 19
  • www.vrcf.fi
Vs: Henkan 240GL 240hp projekti
« Vastaus #12 : 24.02.2014, 18:24:15 »
Selvä tämä. :) Mites onko hyötyä/haittaa jos poistan nuo toiset letkut etulevyilta ja viimeiseen pätkään teen T-palan jolla yhdistän nuo piirit satulasta toisiinsa?
Edit: Mites kuulin jostain että tuon ikäsessä (siis 740) olisi parempi taka-akseli? Pitääkö paikkansa? Kannattaako se vaihdella tuon 240:in alle? Ja mites onko tiedossa yllätyksiä koskien moottoreiden vaihtoa 2.0L (manuaali) -> 2.3L (automaatti)? Tarkotus siis kuitenkin jättää tuo manuaali laatikko tuohon 240:iin ja kysymys koski kai lähinnä vauhtipyöriä.. :)
Ja tuossa 740:issä on todella hyvässä kunnossa pinta pellit (vink vink) jos jollain olisi mun projektia varten hyviä osasia tarjolla niin voisin mielelläni vaihdella kaikkea tosta varaosa aihiosta.
« Viimeksi muokattu: 25.02.2014, 19:34:04 kirjoittanut AhoDeLaho »

 

RallyBaron  Samppasport