Futurez  Kulkukoira

Henkan käyttis V40 T4

  • 5 Vastauksia
  • 9532 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa AhoDeLaho

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 19
  • www.vrcf.fi
Henkan käyttis V40 T4
« : 21.12.2015, 13:30:27 »
Hejssan.. Pitkään aikaan täällä foorumilla käynyt kunnolla lukuisten muun merkkisten käyttisten takia mutta nyt kun kerran tuli foorumille sopiva autokin hankittuna niin piti siitä jotain kirjotella. :) Tosiaan siirrytty nyt takaisin Volvoon. Yleensä ollut noita 240:siä, ja 740:siä useita ja kerran tuollainen ihan perus 2L V40 mutta ei koskaan ennen turbo Volvoa. Eli koska ei mulla ole ennen tälläistä ollut voi vähän antakaa tietoa jos meinaa mennä projekti aivan harakoille.

Tarinaan.. Tuli viikonloppuna 12.12.15 haettua otsikon mukainen käyntivikainen kulkine, tarkoituksena ottaa volvo käyttöön ihan joka päiväisiä työmatkoja varten. Auto siis kuvan mukainen, T4 koneella, -98 vuosimallia ja joskus 2000 luvun alussa tuotu ruotsista suomeen. Huoltokirjasta ei tietoa. Edellisen omistajan mukaan moottorin alapään laakerit alkaneet pitään ääntä ja hän oli ostanut toisen tekniikan ja tehnyt täydellisen moottori remontin tähän jossa käytetty kansi koneistamolla yms. jakopäät ja kytkin vaihdettu tietenkin ja kaikki tämä n. 10tkm sitten. Kauppoihin kuului entinen moottori apulaitteineen eli nekin on nyt nurkissa. Volvolla ajettu n.345tkm ja tämä näkyy korissa mutta löytyy ilmastointia, KW:n alustasarjaa, jne... Mutta siis perus huonosti pidetty punainen farkku. Ensin huomattuja vikoja mm. auto ei ahtanut kunnolla, paukutti putkeen jos sai kaasua, tyhjäkäynti seilasi ja lukuisia ulkonäöllisiä vikoja joista myöhemmin lisää. Tuossa maanantaina 14.12. autosta lähti siihen asennettu Pilot merkkinen vapaavirtaus suodatin, itselleni se järkyttävä suhina oli liikaa. :) Vakio suodatinkotelo siis pääsi paikoilleen ja auto sai uudet tulpat, tulpanjohdot ja puolat. Nyt putkeen räkiminen loppui mutta tyhjäkäynti seilasi yhä. Autossa oli myös melkoisesti ollut hifi arsenaalia ja tästä muistuksena mm. 6.5" paikat etuovissa. Sain kyllä toiset ovipahvit kauppojen yhteydessä jotka menivätkin paikoilleen.











Tein tuon x40fin sivujen neuvomana tyhjäkäynti moottorin perusteellisen putsauksen ja heti tyhjäkäynnin seilaus rauhoittui. Vielä se liikkuu mutta todella vähän verrattuna vanhaan. Nyt on tullut poisteltua patentteja. Joitain alipaineletkuja vaihdeltu ja konehuoneen johtoja siistitty. Sisusta saanut vaan osakseen pientä siistimistä mutta ei mitään mitä silmällä erottaisi koska sisustan alkutilanteesta ei ole kuvia. Olen tehnyt vähän kauppaa kesävanteista mutta eipä niillä kai vielä ole kiire.  Yritetty siis niin sanotusti etsiä pussihousuja kaapin nurkasta. :) Muutama pieni osa pitäisi metsästää jostain. Yksi on tuo ilmanvaihto suulake josta otin kuvankin, siinä ollut selvästi ahtomittari. Ja takarontin oven verhoilu, sekä kojetauluun tulevat kaijutin ritilät. Vanhoissa on diskantti reijät ja ne omaa silmää häiritsee. Jostain pitäisi putkisto hommata. Vanha on tehty edellisen omistajan toimesta ja on suora ilman kattia ja lambdoja. Eli vikavalo palaa koko ajana. Tuo 3"BSR downpipe ja katti kiinnostaisi jos joskus vaikka haluaa lisää hevosia. Mutta mitä muut mieltä? Mistä putkisto?
Tuli myös tarkistettua tuo alusta ja kyllä se vaan KW:n tekele oli ja ruuvattu noin puoleenväliin.. Ainoa miinus että autoa ei ole katsastettu alustalle mutta katsellaan sitä lisää kesällä.
Vanha omistaja myös mainitsi että vanha kone tuntui potkivan enemmän kuin tämä uusi vaikka on juuri remontoitu. Itellä tuli mieleen kun nuo tulpat vaihdoin niin yksi niistä tosiaan muita huomattavasti vaaleampi eli kävisikö yksi pytyistä liian laihalla? Suutin tukossa? Mistä uudet suuttimet ja minkä kokoiset? Olen ymmärtänyt että nämä vakiot muutenkin hieman tukkoiset jos yhtään ajatus piristellä.









27.12.15
Olen tässä nyt vähän tutkinut ja lueskellut sekä kiusannut muutamia firmoja kysymyksin mutta päässyt siihen tulokseen että tuo 300hp saataisiin muutamilla pienillä muokkausilla ihan luotettavasti ulos.
Kokoonpano mitä oon nyt miettinyt olisi jotain tyyliin:
-Ahdin luokkaa 19T tai vastaava
-Isompi cooleri, todennäköisesti ihan motonet mallia tulossa eikä mikään mittatilaus jäähy koska budjetti saisi olla käyttöauto tasolla. Monet ehdottivat KL-racingiä.
-Suuttimiksi pitäisi riittää +550cc mutta mikäli jostain löytyy isommat käytettynä niin sitten ne.
-3" putkisto. Joku JT:n malli kuulemma hyvä mutta hinta myös melko röyhkeä.
-Ja tämän kaiken jälkeen softa tietenkin.

Riittääkö vakio pumppu vielä tähän 300hp vai pitääkö miettiä uutta?
Myös vesiruiskutusta kiinnostaisi kokeilla. :)





Kyllä tässä taitaa lastu olla. Kokeilin nyt ahtomittarin kera revittää hieman enemmän ja ahdot n. 1,1bar ja välillä piikkasi jopa 1,5 joten ei taida olla vakio ohjelma paikoillaan ihan niin kuin myyjä puhui. :)

5.1.16
Nyt on haettu n. 200tkm ajetut vapari nokat eli niin kutsutut "virinokat". Mistä näistä noviisi tietää että nostoa on enemmän muuta kun purkamalla kannen ja vertaamalla omiin? Onko näissä jotain mistä tunnistaa nokat?
« Viimeksi muokattu: 05.01.2016, 21:45:47 kirjoittanut AhoDeLaho »

Poissa AhoDeLaho

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 19
  • www.vrcf.fi
Vs: Henkan käyttis V40 T4
« Vastaus #1 : 07.01.2016, 16:28:13 »
6.1.2016
Päivä alko mukavasti. Kaikki tuntui menevän hieman persiilleen. Sairastapauksien vuoksi duuniin. Noh rahaahan se tietää. Piti lähteä ranskalaisella unelmalla töihin koska volvon tankki lähes tyhjä. Auto tuntu kauheen kylmältä vaikka oli ollut roikassa.. Lämmöt alko nousemaan oikein kunnolla joten äkkiä konepelti ylös ja tien poskeen. Edellinen omistaja oli tehnyt kivat ja lisäillyt paisuntasäiliöön pelkkää vettä. Nythän se oli jäässä kiitos suomen ja -26 asteen pakkasen.. Tätä en ollut pistänyt merkille koska yhteisen taivaleen ensimmäiset "kunnon" pakkaset.. :( No nilkuttamalla takaisin kotiin ja volvo tulille. Tankin kautta kohti töitä. Auto tuntu vähän haisevan öljylle ja ennen kun pääsin kunnolla töihin. Töiden jälkeen kohti kotia ja moottoritiellä auto vilkautti öljy valoa joten seuraavaan ramppiin ja tarkistus konepellin alle. Mittatikku juuri ja juuri kastui. Outoa koska juuri viikko sitten öljyt katsoneena ne olivat ylärajassa. Öljyä koneeseen ja matka jatkui. Ennen moottoritien loppua öljyvalo uudelleen kojetauluun.. MITÄ VI*+-A?! Tutkimaan kohmeisin sormin konepellin alle. Öljyt loppu auton rontista joten kaveri apuun. Ritarin saapuessa valkoisella(oikeasti harmaalla) ratsulla ja öljyn lisäyksen jälkeen nilkuttamalla hallille. Öljyn valo syttyi taas ja vain kilometri ennen hallin pihaa.. Mutta tällä kertaa kera todella kamalan rallatuksen. Kuulosti kun joku olisi laittanut posliini astiat sementti myllyyn.. Loppu matka hinaamalla auto hallille ja kylmän huurteisen jälkeen kohti kotia vain itkeäkseni itseni uneen.. Kenties minua ja volvoa ei vain oltu luotu yhteen.. JA VITUT SANON MINÄ! Moottoria irti ja tutkimaan vahinkoja heti kun työt vähenee ja antaa taas luvan harrastaa..

Poissa AhoDeLaho

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 19
  • www.vrcf.fi
Vs: Henkan käyttis V40 T4
« Vastaus #2 : 23.02.2016, 18:30:11 »
Moottori on irrotettuna ja paljon on opiskeltu. Kun tämä ei enään ole käyttöauto voi näillle tehdäkin enemmän. :) Ideat on muuttunut kovasti ja nyt mielessä tehdä tästä T4sta +450hp moottori.. :)
Lueskellut että ahdin 19t, +440 suuttimet, isommat nokat (vaparin tai hiotut nokat), 3" putkisto, walbro 255-bensapumppu ja kunnon cooleri vakipaikalle niin sillä pääsee noin 300 heppaan, ehkä vähän yli. Mutta jos koneen kuitenkin avaa kun niin miksei takokamoja sisälle ja tavoitteet heti hieman yläkanttiin. :)

Paljon näkyy että ottavat yli 700hp ulos noista. Itellä tavoite ajella pumppubensalla ja olla betonoimatta mitään lohkoja ja lukenut että lohko kestää 130hp per sylinteri tehoja nostaa ennen hajoo joten tossa reseptejä:

Eli kopioitu suoraan http://www.x40nordic.com/viewtopic.aspx?tid=295170 jossa kielenä ruotsi ja yritetty vähän suomentaa googlen kanssa.  Eli mitä tarvitsee kun vakio konetta lähtee rakentamaan.

280-300hp

Turbo 16T / 18T / 19T
Adapteri pakosarjan ja turbo väliin
Öljyn painepuolen letku, veden paluu ja tulo letku
Uudemman T4  tai S60R suuttimet
Isompi bensanpaluulinja, ei pakollinen mutta hyvä
Virtaavampi putkisto ja downpipeä tarvii muokata laipan kohdalta
3" Ilmamassamittari phase2, ei pakollinen
T4 tai S60R kytkin jos 2.0T moottori
Pakosarjan porttaus tai pakosarja uudemmasta, ei pakollinen
Vapaavirtaus suodatin
Platinum F5DP0R Bosch sytytystulppa (Tulpat)
Ohjelmointi

+Suositellaan parempaa välijäähdytintä.

Tämä toimenpide toimii hyvin kaikilla x40 turbo malleilla, mutta ei 2.0T ph2, männät ei kestä tätä.

310-340hp

Turbo 18T / 19T
Autotech nokka-akselit/ vaparin nokat)
Venttiilien Säätö nokkien vaihdon Jälkeen
Kiertokanget (vakiot kestää noin 450nm)
Parempi välijäähdytin
Uudemman T4  tai S60R suuttimet (n,320hp), vähintään 500cc@3.8bar jos enemmän hp.
Muunnettu polttoaineen järjestelmät palautuksineen
Virtaavampi putkisto ja downpipeä tarvii muokata laipan kohdalta
3 "LMM (jos on Ph1)
S60R kytkin
Portattu pakosarja (jos on Ph 2)
Sport ilmansuodatin
Bosch platinaa sytytystulppa F5DP0R
T4 Ph2 tai Ph1.5 kansi
Tai kanavien siistiminen
Ohjelmointi

Tämä menettely toimii hyvin x40 T4 malleilla.
2.0T lohkot ovat hieman heikkoja, mutta ne voi kestää nätillä käytöllä.

400hp

B4194T2 (T4 -00) moottori tai vanhempi T4 moottori koska moottori parannetulla kampikammion huohotuksella
Kunnon kiertokanget
Suurempi turbo esim. T03 / T04
T4 tai JE männät
Kannen porttaus (Ph2 kansi virtaavampi)
Autotech kireät nokka-akselit
Iso välijäähdytin
Vähintään 3 "pakoputkisto
Muokattu polttoainejärjestelmä paluu
 700cc@3.8bar suuttimet
Parempi kytkin (850-vauhtipyörän kanssa Sachs painelevy (eli ei kaksoismassa vauhtipyörää)
Lisä polttoainepumppu
Isompi öljynpaluulinja
Bosch platinaa sytytystulppa F5DP0R
Sport ilmansuodatin
Tuplaventtiilin jouset
Uusi moottorinohjaus
Ohjelmointi

Sitten vähän ylimääräistä vaativille jotta teho saadaan tiehen:
Madallus ja iskarit
Poikittaistuki
17"-18" Vanteet ja renkaat
Yellowstuff palat tai Brembo/Wilwoodkit
Ahtopaine, öljynpaine ja pakokaasunlämpötila mittarit
Moottorin tukikumit jäykemmäksi ja alustaan polyuretaani puslat.

Eli ensimmäinen moottori remontti mihin pitäisi tehdä enemmän koneistuksia. Jotain laakerin vaihtoja tullut aikaisemmin tehtyä ennenkin mutta ei mitään näin radikaalia. Koska konetta tehdään ajan kanssa kun hallille päästään ja budjetti sallii niin tarkotus dokumentoida kaikki pienimmätkin yksityiskohdat jotta voi niitä taas luntata täältä remontin edetessä. Vinkkejä otetaan vastaan ja kun remontissa siihen asti päästään että osia pitäisi haalia voi ehdotella kauppapaikoja sekä "käytettyjä" osia. :)


Poissa Sute

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 331
  • www.vrcf.fi
Vs: Henkan käyttis V40 T4
« Vastaus #3 : 25.02.2016, 16:22:53 »
Kyseles tuolta www.x40fin.com lisää. Noi Autotecin jutut on aika eilispäivää näiden X40:sten laittamisessa.. :)

Volvo V40 2.0T powered by Garret GTX4202R, Volvo V60 D5 Twin Engine, MY17

Poissa JoonasH

  • Hallituksen jäsen - Päivämääräspesialisti
  • Administrator
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5700
  • Volvo R owners Finland / NordicR #315
Vs: Henkan käyttis V40 T4
« Vastaus #4 : 25.02.2016, 16:27:04 »
Kyseles tuolta www.x40fin.com lisää. Noi Autotecin jutut on aika eilispäivää näiden X40:sten laittamisessa.. :)
Niin täällähän ei tosiaan kannata niitä faktoja kertoa, varsinkin jos samat kysymykseen vastaavat kaverit sattuvat pyörimään myös täällä vaan mennään omalle hiekkalaatikolle leikkimään ::)

Poissa Sute

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 331
  • www.vrcf.fi
Vs: Henkan käyttis V40 T4
« Vastaus #5 : 25.02.2016, 16:41:10 »
Niin täällähän ei tosiaan kannata niitä faktoja kertoa, varsinkin jos samat kysymykseen vastaavat kaverit sattuvat pyörimään myös täällä vaan mennään omalle hiekkalaatikolle leikkimään ::)

Sitä vaan, että on tarinat valmiiksi kirjoitettuna, niin ei tartte kerrata.. :)
Volvo V40 2.0T powered by Garret GTX4202R, Volvo V60 D5 Twin Engine, MY17

 

Kulkukoira  Proturbo