Ok, kiitos tiedosta.
Miten sait varmuuden, että vika on vaihdekepin asentotunnistimessa eli PNP-kytkimessä?
Olen vaihtanut 140.000 km ajettuun vuoden 2003 2.0 T automaattivaihteiseen S40:een uuden virtalukonpohjan ja starttimoottorin solenoidin ja kokeillut vian ilmetessä toista käynnistysrelettä. Vika ei ole ollut näissä. Vedin solenoidilta apuherätejohdon akulle, jota voi käyttää vian ilmetessä, että auton saa käyntiin. Vaihtoehto tälle voisi olla kuvailemasi pikakorjaus: "Pikkuruuvarilla poistaa käynnistysreleen kuoren ja painaa releen kärjet sormilla kiinni." Tällaista vararelettä voisi pitkää matkassa. Tietysti olisi hyvä korjata varsinainen vika. On hyvin mahdollista, että vika on vaihdekepin asentotunnistimessa. Autossa ei ole mitään muita vikoja kuin tämä satunnainen käynnistysvika. Aikaisemmin auton on saanut vian ilmetessä käyntiin yrittämällä tarpeeksi monta kertaa. Se ei onnistu enää, vaan on odotettava tunteja, että auton saa käyntiin. Siksi tein tuon apuherätejohdon. Kylmänä käynnistyy aina eikä toki lämpimänäkään temppuile aina.
Olen aikaisemmin irrottanut vaihdekepin asentotunnistimen, mutta toisin kuin 850:n tunnistin, S40:n tunnistinta ei saa avattua, jotta sen kontaktipinnat voisi puhdistaa. Minulle ei ole täysin selvää, miten uusi tunnistin linjataan asennettaessa. Linjaukseen on olemassa erikoistyökalu, mutta olen lukenut, että linjauksia on tehty myös ilman tätä työkalua.