PLX on muuten hyvä, mutta sen ohjainpurkin plugiliittimistä kyllä pitkä miinus. Toinen pitkä miinus kyseisen purkin asennusreikien puutteesta.
Mitä tuohon kalibrointiin tulee, niin ei kyllä niin iso operaatio ole, että sen takia ostaisin tai jättäisin ostamatta mittarin.
Itsellä kokemusta vain PLX:stä ja nyt Vems Roundista ja pitää sanoa, että Vems Round kyllä ajaa asiansa oikein hyvin. Siinä on 10 eri näyttösivua, siihen saa pulssitulon (eli RPM tai vaikka nopeussignaalin) joka on täysin konfiguroitavissa, EGT:n (joka on kalibroitu jo tehtaalla), Lambdan, analogiatulon - joka on niin ikään täysin konfiguroitavissa. Myös analogialähtö löytyy, joten saat lambdatiedon tämän purkin läpi myös eculle tai johonkin toiseen tiedonkeruuseen. Tämän lisäksi sillä voi ohjata PWM-säätöistä toimilaitetta, esimerkkinä ahtopaineen ohjausventtiili. Ahdon ohjaus sekä closed loop, että open loop. Mappi toki varaa sitten tuon analogiatulon, mikäli closed loopilla mennään.
Ja mitä tuohon Vems Roundin +50e hintaan tulee EGT-anturin kanssa, niin tuo on liki halvin EGT-anturi, mitä löytyy. Ne on järjestään 60-80e kantturoissa. Melko pieniä investointeja minusta siinä vaiheessa, kun moottoriin syydetään satoja tai tuhansia euroja.
Eli jos 300e hintaan saa seossuhde- ja EGT-mittarin lisäksi täysin ohjelmoitavan, todella monikäyttöisen "ajotietokoneen", niin valinta oli minun kohdallani ainakin selvä.
Edit: Suosittelen imaisemaan intternetistä VemsTunen ja sieltä avaamaan "Default Round Config", niin pääsee tutkimaan kyseisen mittarin konffausominaisuuksia. Jokainen voi näin itse todeta, miten pro laite on kyseessä.
edit2: Kytkemällä tuohon laitteeseen lambdan lisäksi RPM- ja vaikka MAP-tiedon ja liittämällä läppärin kiinni, pystyt käyttämään tuota yhdistelmää tiedonkeruuseen ja analysointiin. VemsTunessa on reaaliaikainen loggaus, jolla pystyt Roundin signaalia loggaamaan. RPM/MAP/AFR/t -tiedoilla pääset jo pitkälle säätöjen analysoinnissa.