suomessa totuttu että tiellä pitää ajaa just se mitä kyltissä lukee.
Suomessa on tottuttu ajamaan essonbaarin ohjesäännön mukaan. Polkimen alla pitää olla puupalikka, joka estää liian rajut kiihdytykset. 0-60 km/h yhdessä minuutissa ja 0-90 kahteen minuuttiin on oikea tahti.
Taajamassa voi ja pitää koko ajan ajaa rajoitinta (puupalikka) vasten. Yhdellä korttelinvälillä nopeus nousee hikisesti neljään kymppiin, mutta pidemmillä suorilla huiput 60-70. Tässä kohtaa ei neljänkympin aluerajoitus haittaa. Nopea kiihdytys on vaarallista ja ylinopeus hyödyllistä - ymmärtää mm. jalakulkijat pysyä pois tieltä, kun auto lähestyy risteystä tai liikenneympyrää riittävällä tilannenopeudella.
Maantiellä sopivasti mitoitettu puupalikka takaa 70-80 km/h marssivauhdin, joka on ihan OK yhtälailla tietyömaiden, pikkutaajamien ja 100 rajoitusten kohdalla. Ei mene bensaa turhiin kiihdytyksiin. Hitaampia on kätevä ohitella taajamissa vaikka liikenteenjakajan väärältä puolelta koukaten ja ohittajille (100 rajoituksella) pitää antaa palautetta kiilaamalla, nyrkkiä puimalla ja valoja vilkuttamalla.
Koska oikea tilannenopeus (80 mittarissa) kerrotaan essonbaarissa!
Nopeusmittari on tarpeeton, kun noudattaa näitä ohjeita ts. ajaa aina oikeaa tilannenopeutta. Tällöin ei tarvi myöskään piitata liikennemerkeistä - säästyy huomio kaikkeen oleellisempaa. Tosin peltipoliisilta voi saada tarpeettomat sakot. Tämän välttämiseksi pitää aina jarruttaa peltipoliisin kohdalla.
Huom hätätilanteita varten puupalikassa pitää olla naru, jolla nopeudenrajoittimen saa deaktivoitua. Hätätilanne = ohituskaista alkamassa. Ohituskaistan kohdalla soppeli nopeus on 110-130 km/h.