Samppasport  Futurez

Volvo Amazon -69

  • 2055 Vastauksia
  • 588044 Lukukerrat

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa luchadore

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2448
Vs: Volvo Amazon -69
« Vastaus #555 : 09.06.2016, 22:55:54 »
Noniin. Vihdoinkin auto taas kulkee.

Boksi ja anturi ja kaikki revitty pois ja tilalla on 2vk sitten briteistä tilattu (ja Saksasta tullut :idiot2:) Accuspark:in tommoinen Stealth -sytty yksikkö jakajaan. Asennushan oli helppoa kun heinänteko ja kyllä vaan kun sytty tietysti piti säätää ihan uusiksi, ja perseellään olleet seokset, niin avot sieltä alkoi löytyä jerkkua ihan tosissaan :pomo:

Vanha msd kärähtänyt puola vaihtui bilteman siniseen, ja tuntuu se kipinää nyt saavan. Tulpat muuttui melkein heti nätin värisiksi, ennen ne kesti todella lujasti sellaisena nokisina, sormi mustaksi kun vähän hipaisi. Kärkivälin tiukensin 0,6mm.

Nyt enää kaasarit vaihtoon kun jaksaa joskus, HS6:ten tilalle nuo dcoe45:t niin luulisi käyrien olevan ihan siedettävää katseltavaa, nyt tuntee kuinka SU:t alkavat jäädä kierroksilla ahtaaksi, kurkut muuttuu kunnon junapilleiksi kun alkaa viheltää :idiot2:

Näinköhän nyt jo saisi ajella vähän aikaa ongelmitta ::)
Amazon '69
Volvo S40 '98
-Rock'n'Roll-

Poissa luchadore

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2448
Vs: Volvo Amazon -69
« Vastaus #556 : 28.06.2016, 22:49:24 »
Eipä täällä kummempia, auto kulkee kivasti, kerrankin 8) On nautiskeltu ratin takana oikein urakalla :)

Kaasarit (hs6:t edelleen) sekoilee, josta johtuen erinäisiä käyntiongelmia. Ja voimalinjassa/akselin tuennassa(on uretaanit) kuuluu hirveää kolinaa/lonksutusta, johon en vaan löydä syyllistä. Epäilen iskarien kumipuslia, josko ne olisi jo väsähtäneet, ja päästää ne isot prikat hakkaamaan koriin ???

Kone käy alle 2000rpm hirveän huonosti se vaan nylkyttää ja nykii, siihen olen kyllä tottunut mutta sitä kolinaa ei kärsi kuunella kun tuntuu että koko voimalinjasto tippuu matkasta :-[

Yli 2000rpm käynti muuttuu täysin, kehrää kun kissa, ja rullaa hyvin jouhevasti sillon :) Vetoja löytyy edelleen, ja lämpöjen kanssa ei ole ollut kertaakaan enää ongelmia O0

Hyvin menee mutta menköön.
Amazon '69
Volvo S40 '98
-Rock'n'Roll-

Poissa luchadore

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2448
Vs: Volvo Amazon -69
« Vastaus #557 : 08.07.2016, 22:48:51 »
Nyt onkin vähän yllättäen autossa 123 virranjakaja :o



Lopultakin vara-auto löysi uuden omistajan, vaihtokauppana tuo jakaja 8) Mutta, jakajan piti olla tune-malli jota se ei ollutkaan, mikä sikäli ei haittaa vaikka haittaakin vähän :( Olen noita eri käyräasetuksia tänään ajellut kokeiksi ja tuntuu että yksikään ei oikein osu koko alueeltaan kohdilleen, tosin vasta n.puolet kokeillut. Yksi vääntää jo 1500rpm kohdilta kuin traktori, mutta hyytyy sitten 3000+ rpm kohdilla kokonaan. Yksi säätö taas toimii kuin raketti 3000-4000 kohdalla, ja muualla kuollut jne jne.. Eli kyllä se tune malli pitää vissiin tuohon saada ??? Asetus 7 ja 8 toimii näillä (alustavilla) kokeilla parhaiten, että ajamaan pystyy kyllä kivasti, mutta ei tuosta taida suurta hyötyä saavuttaa vrt. vanha jakaja joka kyllä osui aika hyvin käyrältään koneelle, ainakin tuntui olevan hyvä veto koko alueen läpi.

Tämmöistä täällä.
Amazon '69
Volvo S40 '98
-Rock'n'Roll-

Poissa luchadore

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2448
Vs: Volvo Amazon -69
« Vastaus #558 : 15.07.2016, 00:00:16 »
Tulipa mentyä tänään vähän askartelemaan auton parissa. Kun tuo moottori tahtoo ilmeisesti tulla tuolta konehuoneesta ulos, niin kävinpä tekemään tuohon koneelle kolmatta kiinnityspistettä runkoon.

Jotain tällaista hahmotelmaa aloittelin.



Tarkemmin vielä.



En tiedä kestääkö tuosta kohtaa kiinnitys vai ei :idiot2:



Luulisi kestävän, koska ellen ihan hukkatiellä ole, niin kone pyrkii tuonne imu/pakosarjan puolella kääntymään kun annetaan kaasua. Tuohon putken päähän tarkoitu laittaa semmoinen tavallinen sopivan kokoinen kannatinkumi, joka myös sitten ankkuroidaan peltiin jotenkin tiukasti, ja veto päällä näinollen moottori tahtoisi puristaa tuota kumia kasaan. Aiemmin minulla oli alkuperäisien kumien paikalla läpipultit, mutta se kyllä täristi koria niin pirusti ettei ollut hyvä pitemmän päälle, ja söi pultinreijät banaanin muotoisiksi. Yritin keksiä jotain muuta niin ajattelin että moottorin päältä tukemalla jotenkin vastaavalla ekstra-tukivarrella sen saa kestämään parhaiten paikallaan  ???

Pitihän se sitten samalla tuota 123-jakajaa rämpätä ja testata alavääntöjä ;D  :3/4 jättää sen:



Muutaman kerran piti testata eri asetuksia huvin vuoksi, käsittämätöntä miten jakaja voi parantaa alavääntöjä, kuin myös kierroksilla, harmi vaan että kaikki ilmiöt ei mahdu yhteen esiasetukseen :-\ Auto hyrrää tasaisesti 1500 kierroksilla vaikka vitonen päällä, ennen alle 2000 rupesi nykimään kuin hullun mul**u, aina. Nyt voi antaa rullata ilman kaasuakin alle kahdessa tonnissa eikä nylkytä yhtään :idiot2:

No, testien jälkeen ei auttanut kun vaihtaa takakumit V:>



Samalla koitin paikantaa alustasta kaikkia ihmeellisiä kolinoita. Pahimmat löytyi kait, kun WATT-linkin tukivarsien pultit oli kaikki ihan löysät, en tajua miksei ne(kään) kestä tiukalla :idiot2: Paikat tiukkasin ja hain vielä ilmaa huoltoasemalta kaikkiin kumeihin niin johan rullasi taas mukavasti ja iso hymy taulussa täytyi taas kotiin ajella 8) Huomenna jatketaan koneen tuentaa.
Amazon '69
Volvo S40 '98
-Rock'n'Roll-

Poissa 20-VALVE

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 182
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo Amazon -69
« Vastaus #559 : 15.07.2016, 08:32:46 »
Moi,

Itsellä oli 80-luvun alussa Amazonissa 164:n moottorin kumityynyt jotka ovat paljon
jäykemmät. Itse asiassa 142:ssa oli samanlaiset ja vaihdelaatikollakin.
Uudessa tikkukoneessa ja askissa edelleen sama setup.

Loppuu se moottorin heiluminen  ;)

"Eikö vähän liikaa ole just hyvä"?

Poissa Korte

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 233
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo Amazon -69
« Vastaus #560 : 15.07.2016, 09:38:17 »
Minulla oli KGtrimningin JÄYKÄT tukikumit. Kone ei heilunut mutta konepelti värisi, aaltoili ja rämisi ihan sikana. Oli aika kummallisen näköistä :D

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2389
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo Amazon -69
« Vastaus #561 : 15.07.2016, 10:26:26 »
Tuo tukitangon kiinnitys kanteen ei näytä hyvältä. Mielummin sieltä toiselta puolelta missä on isompia reikiä.
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa tanskude

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 281
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo Amazon -69
« Vastaus #562 : 15.07.2016, 10:54:46 »
Sellaisen muutoksen tekisin tuohon kannen kiinnikkeeseen jos tuolle paikalle jättää, tuohon pulttien väliin laittaisi lattaraudan pystyyn ja pultit vaihtaa kuusiokoloiksi jotta siihen väliin saa paksumman latan. Ja tohon tuen päähän sitten toi haarukka.
Eli tuon kulmarautaosuuden jättäisi kokonaan pois, kanteen pelkkä lattarauta johon on hitsattu se aiemmin mainittu toinen latta pystyyn.

Vaikea selittää ja kännykällä huono piirtää  :D   Tuo nykyinen rakennelma vaikuttaa äkkiseltään siltä että pultteihin tulee reilusti suurempi voima kuin tuolla selittämälläni systeemillä. Samoten kulmarautaan kohdistuu voimia siten että se jossain vaiheessa todennäköisesti antaisi periksi.

Poissa luchadore

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2448
Vs: Volvo Amazon -69
« Vastaus #563 : 15.07.2016, 11:52:39 »
Niin tuosta kannen kiinnityksestä vähän itsekin epäilen, tulee tuommoista "vipuvääntöä" pulteille. Mutta jos käytännössä ajatellaan, niin ei tuohon kuitenkaan kohdistu kovin suuria voimia ??? tuo toimii vaan tukena moottorille.

Voi olla että muutan tuon, tuo oli kuitenkin vaan tommonen päähänpisto. Joku tuki kuitenkin olisi hyvä olla, se mahdollistaa kuitenkin sen että koneen omat kumit ei tarvitse olla kivikovat.
Amazon '69
Volvo S40 '98
-Rock'n'Roll-

Poissa luchadore

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2448
Vs: Volvo Amazon -69
« Vastaus #564 : 15.07.2016, 21:41:03 »
Tutkiskelin vielä tuota, ja kyllä se piti todeta itsekin ettätuo rakenne repii pultit irti kannesta, kyllä siihen kohdistuu liikaa voimia kun kone täristää muutenkin niin rajusti ja pari tiukkaa polkaisua niin poikki ovat, joten:






Tuommoisen rakenteen kyhäsin, on siellä nyt kumit joka paikassa, niin katsotaan nyt sitten mikä kumi hajoaa ekana..





En jaksanut alkaa hitsaamaan, enkä oikeastaan halunnutkaan hitsata tuota, joten pulttiliitos. Tuntuisi olevan kiinni kuin tauti.




Nyt jo havaitut "ongelmat" on ainakin, että tuo kumi on vähän turhan pieni ja jäykkä. Tuo pikkuisen resonansseja koriin tuosta.
Hyviä puolia on välitön vastaus kaasuun esim. paikaltaan lähtiessä. Sekä sammuu sata kertaa paremmin ilman jälkikäyntiä kun kone ei jää heilumaan.


Otinpa huvikseni pienen videon autosta, miten se nykyään hörpöttää, ja miten tuo tukivarsi tukee konetta.
« Viimeksi muokattu: 15.07.2016, 22:25:20 kirjoittanut luchadore »
Amazon '69
Volvo S40 '98
-Rock'n'Roll-

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7591
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: Volvo Amazon -69
« Vastaus #565 : 16.07.2016, 17:18:53 »
Laita sivutuen korikiinnitykseen kumit molemmin puolin kuten kallistuksenvakaajassa. Kumin kokoa ei tarvitse kasvattaa.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa luchadore

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2448
Vs: Volvo Amazon -69
« Vastaus #566 : 03.08.2016, 00:17:07 »
Laitetaanpas päivitystä. Auto siis taas viikon päivät vissiin mennyt seisaallaan huoltoparkissa, kaasarit olivat niin sekasin ettei ollut varaa ajella enää, eikä helteillä jaksanut mitään tehdäkkään. Eilen innostuinkin menemään vähän pesasemaan kaasareita kun toinen oli vuotanut jo pitemmän aikaa ja sotkenut joka paikan.



Oli siellä vikoja jos jonkunlaista, pahimmat viat osoittautuivat kohokammioiden bensapintojen säädöissä, ja pilalle kuluneet neulat. Hommahan on niin että ohjeen mukaan kun säätää pinnat, niin ei ainakaan omassa toimi sitten alkuunkaan, koska: A. Kone ei ole vaakasuorassa lähimainkaan. Ja B. Kohokammiot ovat eripuolilla kaasareita. Ohjeen mukaan säädettynä (millain ne nyt ovat olleetkin jo vuosia) bensapinnoissa suutinputkissa on melkein sentin korkeuserot :idiot2: No ei toimi silleen. Toisekseen oli ykköskaasarin koho ottanut kammion laitaan kiinni, eikä näinollen sulkenut neulaa :facepalm:

Säädin nyt sitten kohot "päin per****ä" jotta sain bensapinnat kurkkuihin nähden oikeiksi. Johan pelittää erilailla :o Ekaa kertaa tajusin testata tuota bensapintaa kun hurautin vaan sähköpumpun käyntiin, ajattelin aluski vaan tarkistaa, että vuotaako kumpikaan neula, sitten huomasin tämmöiset oireet.

Kaasarit alunperin olivatkin ihan täynnä kaikkea paskaa, öljyyn sotkeutunut pölyä ja vaikka mitä törkyä. olivat jo hioneet luistejakin vähän epäsynkkaan :-\ Syynä erittäin surkeat laaduttomat pipercross suodatinsukat jotka päästävät näköjään kaiken läpi. Asiaan piti saada parannus, ja siitä idea tuli että värkkäämpä nuo myynnissä olleet ilmanputsari osat itse käyttöön, kun eivät kaupaksi ole menneet pariin vuoteen.

Tuli sorvattua tuollaiset ilmaohjaimet, optimoimaan (ainakin omassa mielikuvituksessani) ilman virtaus mahdollisimman jouheaksi. Epoksilla kansiin kiinni.



Eipä jaa virtaus tuosta kiinni enää ainakaan, eikä torvet ime tasaisesta seinästä.



Havaintokuvaa vielä:



Sitten vaan kaasaria kasaan ja putsarivirityksiä asentelemaan.









Kevyt pikainen hinkkaus vielä tuomaan vähän ilmettä.



Kyllä pitää sanoa että ei nuo ainakaan huonommaksi tehnyt. Huollon jälkeen auto on kuin virityspajalla käynyt, tosin kaasaritkin on kuin eri laitteet kun huolsin ja säädin ne niin hyvin ku ne pystyy saamaan vaan. Ei ole nestettä vaimentimissa, enkä varmaan laitakkaan, käyttäytyy niin nätisti nyt.

Samalla piti keulan puolelta alustaa vähän tsiikata, kun kolkuttelee millon mistäkin. Tein pientä pintapuolista huoltoa sinne. Tuli vihdoinkin laitettua kauan sitten jenkeistä tilatut uretaanit vakaajalle, vanhat kumit olikin ihan murusina siellä jo..





Vielä pitäisi nuo korin puolen puslat jostain saada uretaania :( Katsoin iskarien kumit samalla kun hollilla olivat, nehän oli ihan pilalla nekin. Vaihdoin sinne kumit myös. Uretaania niihinkin pitäisi jostain saada. Kuva vielä auton erikoisista iskareista ;) Onkos tullut vastaan moisia ennen ihan hiljattain ? On niin jäykät että minun paino ei meinaa riittää painamaan edes kasaan.



Ajettavuus ja tuntuma parani merkittävästi ja ennenkaikkea kaikki kolinat loppuivat kokonaan ! Onneksi tuli näprättyä nuo(kin) :)
Amazon '69
Volvo S40 '98
-Rock'n'Roll-

Poissa luchadore

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2448
Vs: Volvo Amazon -69
« Vastaus #567 : 10.08.2016, 00:41:48 »
Auto oli taas muutaman päivän pois ajosta. Vaihtelin vihdoinkin nuo sisäänajoöljyt pois :idiot2: Oli melkoista soppaa öljypohjassa, hulautin pari litraa dieseliä öljykorkista sisään, sain vähän huuhdeltua sitä kiisseliä pois sieltä. Onneksi on magneetti öljypropussa ::)

Nyt on uutta mömmöä sisällä ja venttiilivälykset piti katsoa kun alkoi tikittämään ihmeen rajusti uudella öljyllä ??? Oli jostain syystä välykset kasvaneet yli 0,5mm:iin. Nyt on kunnossa ja seoksia passailtu ja kaikki tuntuu nyt toimivan melkeimpä jopa erittäin hyvin 8) Ekaa kertaa koskaan jopa tyhjäkäynti on tasaista, vääntä ja tehoa käytössä koko alueella ihan riittävästi, ja vastaa kaasuun oikein kivasti.

Uusi havaittu oire, kun tein tuon ylätuennan moottorille, rupesi tuo koneen vääntö sitten kolkuttamaan kardaania koriin. Se heiluminen vaan siis vaihtoi paikkaa :D Nyt se nylkyttää lootaa oikealle kun väännättää, sinne pitää myös parantaa tuentaa kun alla on isoin kardaani mitä niitä on kolmea kokoa, ja se mahtuu kyllä niin tarkalleen sinne tunneliin laipastaan, että sanomalehti edes ei mahdu laipan ja tunnelin väliin. Loota tiukemmalle, tai sitten tunneliin tilaa :(

Öljysuodatin oli ruvennut vuotamaan, ja taas kerran oli hitsautunut kyllä niin tiukalle kiinni, että väkisin avatessa tiivistekin jäi koneen kylkeen kiinni, oli vissiin palanut kiinni ja sieltä välistä tihkui. Sekin nyt vaihdettu tietenkin. Seuraavaksi menee rvs mömmö sekaan huomenna. Ei varmaan ainakaan pahaa tee.
« Viimeksi muokattu: 10.08.2016, 00:45:31 kirjoittanut luchadore »
Amazon '69
Volvo S40 '98
-Rock'n'Roll-

Poissa sopanja

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 225
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo Amazon -69
« Vastaus #568 : 10.08.2016, 07:26:03 »
Tikitys ja kasvanut venttiilivälys viittaa siihen että nokka/nostajat saaneet kipeää?

Poissa luchadore

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2448
Vs: Volvo Amazon -69
« Vastaus #569 : 10.08.2016, 09:02:32 »
Totta, mutta aika jännä oire. Öljyssä oli metallijauhoa aika reilunpuoleisesti, varsinkin siihen magneettitulppaan tarttunut. Se on ainut selitys tolle välyksen syntymiselle. Mutta jos se jauho olisi sen aiheuttanut, olisi metallisen öljyn tarvinnut kyllä jotenkin päästä kanteen asti josta valuu nokille. Eli laakeritkin olisi sitten ihan pilalla varmaan jo. Mutta kone ei kuullosta ainakaan laakerivikaiselta, ja öljynpaineet on myös kokoajan 5-7bar eli tosi korkeat mikä ei viittaa ainakaan siihen.

Ajellaan nyt näin ja ihmetellään. Ainakin kuluma (?) oli niin tasaista, että toimii hyvin, vaikka tehoista vähän häiviäisikin.
Amazon '69
Volvo S40 '98
-Rock'n'Roll-

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy